Permalänk
Medlem

Nya AP, halverat batteritid

Hej!

Jag gick från en Unifi AC-HD till en Unifi U6 Enterprise och batteritiden i standby hos min Samsung Tab S7+ har halverats. Inga inställningar har ändrats.

Någon som har en idé om varför detta sker?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Beror troligen på wifi 6. Lite osäker på om det finns några bra energialternativ för det. Prova inaktivera det och bara köra med det du hade innan. Vet inte om din padda har stöd för wifi6? Det är ju högre frekvens och kortare räckvidd så paddan måste ju boosta signalen. Ev om den hoppar mellan de olika?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Ja. den tanken har jag med men det är just WiFi6 jag vill åt. Egentligen inte för paddan utan mer för laptops. Oavsett är jag förvånad över försämringen i standby. I aktivt läge, fine. Jag väljer högre överföingshastighet. Klart det drar mer.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Använder du mobilen på 2Ghz ? Det är att rekommendera drar mindre batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Använder du mobilen på 2Ghz ? Det är att rekommendera drar mindre batteri.

Nej, det gör jag inte. Jag har inte problemet med mobilen (Galaxy S22), bara med paddan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

Beror troligen på wifi 6. Lite osäker på om det finns några bra energialternativ för det. Prova inaktivera det och bara köra med det du hade innan. Vet inte om din padda har stöd för wifi6? Det är ju högre frekvens och kortare räckvidd så paddan måste ju boosta signalen. Ev om den hoppar mellan de olika?

Wifi6 använder samma frekvenser som wifi5. 6E är en annan historia men det har inte paddan.

Kolla om det finns någon inställning för U-APSD eller WMM power save i ap:n.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem