Samsung tar battericeller från elbilar till telefoner

Permalänk
Melding Plague

Samsung tar battericeller från elbilar till telefoner

Mer effektivt användande av batteriytan är vad som kan erbjudas när Samsungs krymper batteriteknik från elbilar till mer handhållet format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja vi får hoppas att det tar ett par år, elbilar har ju vätskekylda batterier, en mobil är svårare att kyla.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Ja vi får hoppas att det tar ett par år, elbilar har ju vätskekylda batterier, en mobil är svårare att kyla.

Snart räcker inte att ha en handväska till telefonen utan rekommenderas skottkärra för att inte skada ryggen när man tar med sig den...

Förstår fortfarande inte varför tillverkarna inte bara gör telefonerna tjockare... Varför typ 8" display och lövtunn du får ju ändå inte ned den i fickan längre när det går över typ 5"....

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

"möjliggör lättare och tunnare mobiler" Ja gud förbjude att de skulle behålla dagens mått och faktiskt öka batteritiden istället.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja vi får hoppas att det tar ett par år, elbilar har ju vätskekylda batterier, en mobil är svårare att kyla.

Kylningsbehovet för elbilsbatterier beror ju på effekten och storleken inte själva tekniken i sig.

Permalänk
Medlem

Detta är vad vi får för att dom dyra telefonerna säljer som smör.
Det gör att vi som skiter allt lull lull som dom telefonerna har för spel osv inte får en telefon utvecklad för att ha bra batteritid.
Vi är väldigt många som vill se en utveckling där batteritid och mindre format prioriteras före stor skärm, fps i spel, Hz på skärmen, HDR och en massa annat.
Med dagens teknik vore det en barnlek för dom.

Fan skapa ett dotterbolag eller vad som nu krävs för att göra en sådan telefon om ni inte vill ha Samsung, sony osv skrivet på dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja vi får hoppas att det tar ett par år, elbilar har ju vätskekylda batterier, en mobil är svårare att kyla.

Ja tror elbilar drar aningen mer ström...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"möjliggör lättare och tunnare mobiler" Ja gud förbjude att de skulle behålla dagens mått och faktiskt öka batteritiden istället.

Tror inte riktigt de blir så bra att direkt översätta "god forbid"

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tror inte riktigt de blir så bra att direkt översätta "god forbid"

Så gammal jag kände mig nu som inte tyckte att det var ett konstigt uttryck.😟

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tror inte riktigt de blir så bra att direkt översätta "god forbid"

Skrivet av Masen666:

Så gammal jag kände mig nu som inte tyckte att det var ett konstigt uttryck.😟

Använt sen 1500-talet iaf

(1524). Tolkin skade och forderff som her will metfölia, huar gud forbiude the Lupske få offuerhånden
https://www.saob.se/artikel/?unik=F_2251-0086.8uMR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tror inte riktigt de blir så bra att direkt översätta "god forbid"

Inte hört det förr?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Snart räcker inte att ha en handväska till telefonen utan rekommenderas skottkärra för att inte skada ryggen när man tar med sig den...

Förstår fortfarande inte varför tillverkarna inte bara gör telefonerna tjockare... Varför typ 8" display och lövtunn du får ju ändå inte ned den i fickan längre när det går över typ 5"....

Min är 6.5" och går ned utan bekymmer. Skulle gärna haft lite större.

Min arbetsmobil är 5" och den känns alldeles för liten.

Permalänk
Medlem

Ge mig 30% tjockare
50-100% mer batteri
Baksida av plast (avtagbar)

Glas som baksida är nog bara för att färre ska gå att sälja begagnade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kylningsbehovet för elbilsbatterier beror ju på effekten och storleken inte själva tekniken i sig.

Även en mobil kan bli varm av laddning, med staplade blir den ännu varmare.
Men du får gärna köpa en telefon med de nya batterierna och testa så vi andra får veta om det fungerar bra, utan överhettningar som skadar batteriet. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja tror elbilar drar aningen mer ström...

Menar du att batterier i telefoner med staplade celler inte blir varma då för att de drar mindre ström?
Konstigt att vi inte redan har tekniken isåfall om den fungerar optimalt redan.

Du får jättegärna tala om för mig hur det fungerar med staplade celler i en telefon.
Särskilt då med tanke på att batteriet i en telefon slits fortare på grund av värmen än batteriet i en enbil med vätskekylda batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Även en mobil kan bli varm av laddning, med staplade blir den ännu varmare.
Men du får gärna köpa en telefon med de nya batterierna och testa så vi andra får veta om det fungerar bra, utan överhettningar som skadar batteriet. 😊

Jag kör långsam laddning 99% av alla gånger jag laddar min telefon så jag ser det som ett ickeproblem om den skulle bli varm de fåtal gånger jag kör med snabbladdare.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Min är 6.5" och går ned utan bekymmer. Skulle gärna haft lite större.

Min arbetsmobil är 5" och den känns alldeles för liten.

Då har stora fickor. Eller inte som jag en halv verkygslåda i fickorna mer eller mindre dygnet runt.

Tycker min p20 lite är på gränsen för stor...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av medbor:

Ge mig 30% tjockare
50-100% mer batteri
Baksida av plast (avtagbar)

Glas som baksida är nog bara för att färre ska gå att sälja begagnade

This is the way

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag kör långsam laddning 99% av alla gånger jag laddar min telefon så jag ser det som ett ickeproblem om den skulle bli varm de fåtal gånger jag kör med snabbladdare.

Du kör med stackade celler då på batteriet eller?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Daark:

Tror inte riktigt de blir så bra att direkt översätta "god forbid"

Tror inte riktigt det blir så bra att stava fel på "det", särskriva "direktöversätta" och utelämna punkt i slutet av meningen.

Som nämnt ovan är "Gud förbjude" ett väletablerat idiom på svenska. Kan väl passa på att tillägga att förbjude är konjunktivformen av förbjuda och att det i detta fall används i optativ funktion. Idiomet betyder alltså "må Gud förbjuda [det]" eller "hoppas att Gud förbjuder [det]".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan inte alla som skriver "dem" felaktigt hela tiden stämma in i kör nu också? DEEEM..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta är vad vi får för att dom dyra telefonerna säljer som smör.
Det gör att vi som skiter allt lull lull som dom telefonerna har för spel osv inte får en telefon utvecklad för att ha bra batteritid.
Vi är väldigt många som vill se en utveckling där batteritid och mindre format prioriteras före stor skärm, fps i spel, Hz på skärmen, HDR och en massa annat.
Med dagens teknik vore det en barnlek för dom.

Fan skapa ett dotterbolag eller vad som nu krävs för att göra en sådan telefon om ni inte vill ha Samsung, sony osv skrivet på dom.

Nej ni är ju inte det. Det kan låta som det bara för det är en högljudd minoritet, precis som Twitter krigare och dylikt.
Hade ni varit många som velat ha mindre mobiler och dylikt så hade tillverkarna satsat på det, för det hade funnits pengar att tjäna.
Men en mobil idag ska ersätta i princip alla devices och vara en allt i ett. Det rimmar illa med små skärmar då.

Permalänk
Medlem

Fick en Samsung S22 från jobbet som ersatte en Samsung S10e som i sin tur hade ersatt en Samsung S8. Batteri tiden är katastrofalt dålig i S22 jämfört med tidigare telefoner. Skulle säga att S8an som jag fick 2018 och som använts dagligen sen dess fortfarande har bättre batteri än S22!?

Nej jag vill inte ha tunnare, lättare, jag vill ha bättre batteritid!! Jag vill inte behöva ladda min telefon HELA TIDEN för att inte riskera att den går ner när jag väl är på resande fot.

Kanske handlar det om ren marknadsföring, man sänker batterikapaciteten för samma pris för att senare höja den igen och därmed kunna förhandla upp priset.

Får jag välja något annat än IPhone och Samsung på jobbet nästa gång så blir det ingen av dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du kör med stackade celler då på batteriet eller?

Du kör med vätskekylning när du laddar för att spara batteriet? tar även gärna emot din info hur varmt det här batteriet kommer bli vid laddning och hur många laddcykler det tar till 80% kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

This is the way

This is way I want to live.

Enig!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Även en mobil kan bli varm av laddning, med staplade blir den ännu varmare.
Men du får gärna köpa en telefon med de nya batterierna och testa så vi andra får veta om det fungerar bra, utan överhettningar som skadar batteriet. 😊

Ser inte varför den skulle bli varmare. Skillnaden är att istället för att "rulla" ihop lagren i cellen så lägger de lager på varandra i en hög. Batteriets interface till omvärlden är fortfarande sidorna, som blir oförändrade. Totala mängden material att få ut värmen igenom borde bli samma med

Är det någon som har en källa på att stacking gör något negativt med termiska egenskaper? Den enda infon jag hittade lite snabbt är att stackade celler

  • Får högre energidensitet

  • Har lägre intern resistans (dvs kallare)

  • Är dyrare att tillverka pga mer komplicerad process

Permalänk
Medlem

Är inte säker på om jag är så sugen på en Samsung med mer energi på mindre yta. Har inte dom provat det tidigare

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Menar du att batterier i telefoner med staplade celler inte blir varma då för att de drar mindre ström?

Exakt så.

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge de inte minskar den fysiska storleken utan använder det för att öka kapaciteten så kan det väl vara bra.
Dessutom kan de göra batterierna lättbytta igen som det var på de äldre modellerna fram till S5.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Exakt så.

Okej, du kanske ska meddela detta till Samsung då som är tveksamma över att införa tekniken i sina egna telefoner innan det är utrett.
Fint av dig att göra utredningen åt dem. 👍🏻