Geforce RTX 4070 från partnertillverkare – mer kylare för pengarna

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4070 från partnertillverkare – mer kylare för pengarna

Testlabbet sätter tänderna i två partnermodeller av Geforce RTX 4070 i instegsklassen för att se om de håller måttet eller lämnar något att önska.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning inväntas 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

På plus sidan kan ju "Finns till riktpris" tillsammans med "Utmärkt" produkt tolkas som att det är bra pris/prestanda för dom som är mindre insatta i dagens grafikkorts marknad.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Maaxan:

På plus sidan kan ju "Finns till riktpris" tillsammans med "Utmärkt" produkt tolkas som att det är bra pris/prestanda för dom som är mindre insatta i dagens grafikkorts marknad.

Formulerade om just den fördelen till "Bättre kylning än Founders Edition till samma pris" då det stämmer bättre överens med min intention.

Tack för feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Formulerade om just den fördelen till "Bättre kylning än Founders Edition till samma pris" då det stämmer bättre överens med min intention.

Tack för feedback!

Varför är inte MSI med?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Miska:

Varför är inte MSI med?

Kortfattat för att jag inte hunnit få något kort av dom till det så kallade "launch-fönstret".
Jag har en lite dyrare modell på väg in och kommer testa den så fort jag kan, då blir det mer ur utgångspunkten vad man får för den extra pengen.

Permalänk
Medlem

Så samma pris, samma effekt, samma prestanda, samma ljudnivå men 4-6c svalare?

Ska bli intressant och se hur lagerföringen blir på dessa när första batchen är slut om inte nvidia gör något åt priset ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De levde ju verkligen upp till modellnumret i alla fall!

Permalänk
Medlem

Betyg "Utmärkt" igen...

Hur?!

Om priset hade varit 2000 kr mindre hade det kanske varit närmare utmärkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

3080 kom alltså 2020... det är 2023 nu... Enough said.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Det där kylarna ser väl aningen överdimensionerade ut.
Eller ja - för vanliga stora chassin gör det ju inget. Det är fint att kunna dra ner fläktkurvorna ännu mer och få änu tystare kort.

Där är väl RX 6950 XT med mer prestanda för samma pris antagligen mer intressant just nu. But thats maybe besides the point.

Det jag tänker är att 4070 har som USP är väl den lägre effektförbrukningen i förhållande till prestandan.
De funkar därför bättre just i kompakta chassin än många av de andra effekthingriga korten.

Men kompakta byggen har också utrymmesbegränsningar vilket inte lirar jättebra med extra tjocka kylare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De levde ju verkligen upp till modellnumret i alla fall!

Menar du att de presterar som Founders Edition ?
Eller vad syftar du på ?

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte varför jag skulle plocka upp ett 4070 som har i princip samma pris som ett 6950 xt. Om jag nu inte spelar några spel som har DLSS eller RTX, då ser jag verkligen ingen poäng med det men jag kanske missar något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag förstår fortfarande inte varför jag skulle plocka upp ett 4070 som har i princip samma pris som ett 6950 xt. Om jag nu inte spelar några spel som har DLSS eller RTX, då ser jag verkligen ingen poäng med det men jag kanske missar något?

Storlek och effekt är dom två största skillnaderna.
6959xt i mb (dem kortare modellerna) har höga temps och får då höga fläkt ljud pga undermålig kylning.
Dem större modellerna, merc, red devil och nitro+ är dock kanon val rent kylarmässigt

Sen för den snåla så kommer det skilja, om man spelar 1000h/år och byter efter 4år (2 gen) också skilja ca 1000kr i driftkostnader mellan korten, exklusive idle temps med 250 öre/kWh all ink

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag förstår fortfarande inte varför jag skulle plocka upp ett 4070 som har i princip samma pris som ett 6950 xt. Om jag nu inte spelar några spel som har DLSS eller RTX, då ser jag verkligen ingen poäng med det men jag kanske missar något?

Du förklarar väl perfekt varför kortet inte är för dig eller? För den som vill använda sig av DLSS och RTX är det ju ett självklart val över 6950xt och för den som nöjer sig med FSR vid behov och har mindre intresse för RT så kan ju 6950xt vara ett bättre köp såklart.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Betyg "Utmärkt" igen...

Hur?!

Om priset hade varit 2000 kr mindre hade det kanske varit närmare utmärkt.

Då hade den ju fått toppklass utan tvekan av Calle.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

För dyrt, men nice. Hade varit nöjd med båda korten om det kostade 5tkr istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Jag förstår fortfarande inte varför jag skulle plocka upp ett 4070 som har i princip samma pris som ett 6950 xt. Om jag nu inte spelar några spel som har DLSS eller RTX, då ser jag verkligen ingen poäng med det men jag kanske missar något?

Kanske för att man vill köra grejer som kräver CUDA?

Eller för den delen Stable Diffusion.
AMD:s 6000-serie är katastrofdålig på SD. 6800XT ligger knappt i nivå med 3050 där om jag inte minns fel.
7000-serien är dock mycket vassare.

Permalänk
Medlem

Btw, varför har RTX 4070 bara 192-bitars minnesbussar när gamla RTX 2070 (ej Super) har 256-bitars?
Det är något som förvånar mig än idag. Likaså är det med 4070 Ti...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Miska:

Btw, varför har RTX 4070 bara 192-bitars minnesbussar när gamla RTX 2070 (ej Super) har 256-bitars?
Det är något som förvånar mig än idag. Likaså är det med 4070 Ti...

Till skillnad från Ampere har Ada Lovelace mycket större cache som gjort att Nvidia kunnat skala ner bussbredden utan att prestandan tar skada.

Permalänk
Medlem

Det gör ont att se kort för 7800 kr kallas för kort i "instegsklassen". Har vi blivit så avtrubbade?

Permalänk
Medlem

Fortfarande magstarkt att se Swec ge "utmärkt produkt" till sånt här skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Det gör ont att se kort för 7800 kr kallas för kort i "instegsklassen". Har vi blivit så avtrubbade?

Nej, inte jag iaf.

Permalänk
Medlem

4070 och 4070 ti är mellanklass med tanke på kraven på vram som nya och kommande spel har.
Dessa är utan tvekan ett 1080p till 1440p kort, i 4k kommer man behöva skruva ner grafikinställningar och vid det laget är RT fullständigt oväsentligt.
Lirar man i 4k är 6950xt ett självklart val framför 4070/4070ti, nöjer man sig med 1440p och snabbare bps så är kanske 4070 korten kan vara något att överväga. Men generelt så ser jag inga vinster med dessa kort förutom i kreativa applikationer.

Finns goda anledningar till den historiskt dåliga försäljningen världen över på dessa kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Det där kylarna ser väl aningen överdimensionerade ut.
Eller ja - för vanliga stora chassin gör det ju inget. Det är fint att kunna dra ner fläktkurvorna ännu mer och få änu tystare kort.

Där är väl RX 6950 XT med mer prestanda för samma pris antagligen mer intressant just nu. But thats maybe besides the point.

Det jag tänker är att 4070 har som USP är väl den lägre effektförbrukningen i förhållande till prestandan.
De funkar därför bättre just i kompakta chassin än många av de andra effekthingriga korten.

Men kompakta byggen har också utrymmesbegränsningar vilket inte lirar jättebra med extra tjocka kylare.

Exakt. Sitter själv på ett Fractal Design Node 304 chassi, där fick jag in ett MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC som pinnar på både svalt och tyst med en 'ok' kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Till skillnad från Ampere har Ada Lovelace mycket större cache som gjort att Nvidia kunnat skala ner bussbredden utan att prestandan tar skada.

Nja, precis som RDNA2 så tycks cache skala sämre i högre upplösningar, därför vi ser exempelvis generellt ser 4070 "vinna" mot 3080 i 1080p, oavgjort i 1440p och "förlora" i 4k. Så även om större cache kan "mildra" konsekvenserna av en smalare bussbredd så kan den inte helt ersätta den, i alla fall inte med den mängd cache som 4070 och 4070ti har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej, inte jag iaf.

Och inte de flesta heller. 4070 säljer ju helt enkelt inte bra alls vilket är skönt att se.

Visar väl också att 4070 kanske inte är en Utmärkt produkt. Jag kan sträcka mig till att den är Bra då den har sina fördelar, främst låg strömförbrukning.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Lite intressant att folk fortfarande klagar på utmärkelse kontra pris. Sure priset är åt pipan en mycket av det beror på hur ekonomin ser ut, kommer själv ihåg när ett pris i dollar översattes till x10 för svenska priset. Och skulle dessa kort gå för 6000kr så hade det ändå i mitt tycke varit helt ok, inte bra eller grymt men ok.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

SweC vill väl hamra in att de tycker det är ett bra kort för pengarna, när typ ingen annan tech-media gör det. Kanske finns en anledning till att korten sitter och dammar på lagerhyllorna liksom.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Det är synd att dessa produkter får betyget "utmärkt" när prisvärdheten är helt sinnessjuk... Hyllorna står fulla med 4070 just för att nvidia tar ut ockerpriser för ett kort i 70-serien... konsumenter ska inte behöva acceptera ett pris enbart för att nvidia sätter priset som de vill sälja produkten för. Uppenbarligen finns kryptomarknaden inte kvar, även om nvidia inte verkat förstå det ännu.

Ifall vi konsumenter är smarta så kör vi "diamond hands" och köper ingenting förrän både nvidia (och i viss utsträckning AMD) omvärderar sina senaste prissättningar. Bolagen har sett rekordvinster inom denna sektor, så de kan stoppa upp sina bortförklaringar om inflation och ökade kostnader någonstans.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC