MacBook Pro 16, 2019 - Extra allt

Permalänk

MacBook Pro 16, 2019 - Extra allt

Hej,

Jag har möjlighet att köpa en begagnad 16” Pro från 2019. Datorn i fråga har de flesta tillvalen som fanns då. 64gb ram, i9 osv. Tyvärr är skicket inte super. Flertal hack i aluminiumet och ett skrapmärken i skärmen, därför lågt pris. Jag ska troligtvis börja studera programmering och behöver då en dator. Är detta ett bra val trots skicket eller ska jag istället köpa en MacBook med M-chip?

Bästa hälsningar

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur bra pris! För att studera programmering duger nog det mesta (beroende på så klart) dock är det trevligt med 16" skärm.

Permalänk
Skrivet av Michicant:

Hej,

Jag har möjlighet att köpa en begagnad 16” Pro från 2019. Datorn i fråga har de flesta tillvalen som fanns då. 64gb ram, i9 osv. Tyvärr är skicket inte super. Flertal hack i aluminiumet och ett skrapmärken i skärmen, därför lågt pris. Jag ska troligtvis börja studera programmering och behöver då en dator. Är detta ett bra val trots skicket eller ska jag istället köpa en MacBook med M-chip?

Bästa hälsningar

Det är så radikal skillnad i hastighet och upplevelse att det inte är någon tvekan om att du bör köpa en Mx-baserad Mac om du över huvud taget har råd.
Dessutom har en sådan med mycket stor sannolikhet längre livstid framför sig med tanke på systemuppdateringar. Apple har traditionellt varit rätt generösa med hur länge de supporterar datormodeller men jag kan tänka mig att de inte är lika sugna på att portera kod till x64 hur länge som helst nu när de har ”the new hotness”.

Permalänk
Medlem

Vad är priset till att börja med? Jag skulle personligen inte köpa en MBP med i7 eller i9 av den enkla anledning att dom blir så varma och fläkten jobbar därefter, min MBP med M2 Max har jag däremot inte ens hört ännu.

Men man måste ju se till priset och vad du behöver kunna utföra under din programmering. Det finns fortfarande vissa begränsningar med M-processorerna. Du kan inte installera windows native, utan måste köra ARM-version virtualiserat. Virtualiseringen stöder inte clipboard mellan host och guest (eller gör det inte mellan macOS host och guest iallafall). Sen huruvida det är relevant för dig öht är ju en annan sak.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Pris ligger runt 6k

Skrivet av macmann1:

Vad är priset till att börja med? Jag skulle personligen inte köpa en MBP med i7 eller i9 av den enkla anledning att dom blir så varma och fläkten jobbar därefter, min MBP med M2 Max har jag däremot inte ens hört ännu.

Men man måste ju se till priset och vad du behöver kunna utföra under din programmering. Det finns fortfarande vissa begränsningar med M-processorerna. Du kan inte installera windows native, utan måste köra ARM-version virtualiserat. Virtualiseringen stöder inte clipboard mellan host och guest (eller gör det inte mellan macOS host och guest iallafall). Sen huruvida det är relevant för dig öht är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michicant:

Pris ligger runt 6k

Om inte just 16" är viktigt för dig så skulle jag nog se om jag kunde hitta en begagnad M1, men om du inte hittar det så är det ändå dubbla pengarna att slanta upp för en relativt basutrustad ny dator och då skulle jag nog övervägt att köpa den för 6k ändå.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michicant:

Pris ligger runt 6k

För 2000kr till verkar du kunna få första generationens M1. Jag har en sån fast med 16gb ram, fungerar utmärkt förutom att man utan diverse knep inte kan köra dubbla externa skärmar.

Permalänk
Medlem

Känns som det ska mycket till för att man skulle överväga att köpa en i7 eller i9 mac