Intel gör största förlusten hittills – går back 30 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Intel gör största förlusten hittills – går back 30 miljarder kronor

Intels första kvartal resulterar i ännu en brakförlust. Omsättningen går ned med 36 procent och någon nettovinst uteblir helt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, spännande. Ska bli intressant och se approach för att ta sig ur det. Gasar man & satsar eller kollar man mot nedskärningar. Marknaden är ju vad den är men man tar inte fram nya tekniker och processorer på ett foppatoffelkast.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

You reap what you sow

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Är väl ingen speciellt förvånande situationen. Intel har tappat sitt teknologiska försprång och hela världsekonomin är ju som den är.

Permalänk
Medlem

To big to fall?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli intressant vad Intel kommer göra för att ta sig ur det. Hoppas bara att arbetarna slipper ta smällen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Helt underbart att se. Får se vad de behöver göra för att vända detta.

Permalänk
Medlem

Bara de inte lägger ner sin GPU-satsning
Men kanske dags att modernisera sin CPU-arkitektur?
Core2 börjar komma lite till åren kan man väl säga....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bara de inte lägger ner sin GPU-satsning
Men kanske dags att modernisera sin CPU-arkitektur?
Core2 börjar komma lite till åren kan man väl säga....

Jag är också rädd de lägger ned GPU satsningen, vi behöver konkurrens där mer än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

You reap what you sow

schadenfreude? skadeglädje?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

schadenfreude? skadeglädje?

Faktiskt lite, tycker egentligen inte illa om Intel men jag tycker de har mjölkat alldeles för mycket genom åren och nu har de börjat få konkurrens på riktigt igen. Så lite förtjänat tycker jag nog det är ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

...vi behöver konkurrens där mer än någonsin.

Hur ska vi annars ha råd med Nvidias senaste kort om det inte finns några mer prisvärda alternativ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bara de inte lägger ner sin GPU-satsning
Men kanske dags att modernisera sin CPU-arkitektur?
Core2 börjar komma lite till åren kan man väl säga....

Får hoppas de säljer den istället, om möjligt, om ett sånt scenario skulle uppstå.

Min senaste Intel CPU jag köpt är min idag gamla 6700K. Sitter en Intel CPU I min ena laptop men jag räknar inte den då jag inte köpte datorn för processorn.

Sedan Ryzen och speciellt sedan Zen 2 släppet har det bara blivit svårare att motivera köp av Intels processorer. Väldigt törstiga och svårkylda. Vill ha något mer effektivt än vad de kan ge.

Nästa CPU som köps är tänkt att vara Intel men det känns mest som de släppt om samma CPU varje generation och de blir inte lättare att kyla. Inte för att jag är speciellt nöjd med AMDs alternativ heller. Men tyvärr är man ju rätt låst vid dessa två.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Inte oväntat av hur många saker som helst. Försäljningen lär dala av alla datorer.
Jag tror de flesta tycker lite som mig att om man ska köpa en ny dator så får man inte det man vill ha, man får dock betala väldigt mycket mer än vad man önskade för att få detta. Och ens köpintresse minskar.

Det är en helt annan sak att veta att visst man betalade sjukligt mycket för ens nya dator, men herrej-vlar vilken bra dator man fick..

Permalänk
Medlem

är ju dock samma över hela branschen i princip:/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Fat and happy går inte hur länge som helst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Oj, spännande. Ska bli intressant och se approach för att ta sig ur det. Gasar man & satsar eller kollar man mot nedskärningar. Marknaden är ju vad den är men man tar inte fram nya tekniker och processorer på ett foppatoffelkast.

Intel kan inte bromsa sig ur detta. Det som funkat tidigare när man varit ledande i alla segment funkar inte nu. Man måste få fram nya produkter och tekniker för att ta matchen, det kostar.

Permalänk
Medlem

Faktum är ju att de har den billigare moderna sockeln och mer prisvärda processorer (framförallt i kombination med DDR4)

Men de ligger långt efter i energieffektivisering, servers och laptops är marknader som de ligger långt efter på nu. Även deras senaste nyheter bådar inte direkt gott!

Chiplets med P+E cores skulle kunna vara något, men de verkar inte alls vara på banan än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ska bli intressant vad Intel kommer göra för att ta sig ur det. Hoppas bara att arbetarna slipper ta smällen.

Kommer säkert trimmas här och var, men utan satsningar så kommer man inte ur spiralen.

Permalänk
Medlem

Är väl bara dubbla priset på alla produkter så tjänar de ju dubbelt så mycket pengar?

Verkar vara så företag "ska" göra och tänker nuförtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bara de inte lägger ner sin GPU-satsning
Men kanske dags att modernisera sin CPU-arkitektur?
Core2 börjar komma lite till åren kan man väl säga....

Det är ju mardrömmen, men vore synnerligen korkat. Situationen som är visar ju på att de verkligen behöver fler korgar att placera äggen i.

Ingen tror väl att beräkningskort kommer bli passé inom den snaraste.

Jag är mer orolig för om situationen blir ihållande att de måste göra en AMD och sälja av sin tillverkning för att inte bli gamla AMD innan Lisa.

Det vore förödande för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ska bli intressant vad Intel kommer göra för att ta sig ur det. Hoppas bara att arbetarna slipper ta smällen.

Om det är något vi kan vara säkra på...

Permalänk
Medlem

Nu är folk lite väl snabba på bollen att skylla allt på Intel. Hela datorindustrin tappar väldigt mycket just nu, liknande siffror lär komma från övriga också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

To big to fall?

Ja, absolut.

Om man lyckas få Samsung och TSMC att lägga fler fabriker i USA börjar väl Intel leva farligt, men tills dess kommer man nog stötta dem på olika vis för att hålla kvar dem i matchen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är väl bara dubbla priset på alla produkter så tjänar de ju dubbelt så mycket pengar?

Verkar vara så företag "ska" göra och tänker nuförtiden.

Tror du det fungerar då, med tanke på ekonomin ?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag förutspådde detta redan vid den förra kvartalsrapporten. Givetvis dök det upp en del av motsatt åsikt som hävdade att det endast var ett kvartal det gällde, kassan är stark, vinst på helår osv

Intel har hårda år framför sig, skulle inte förvåna mig om de behöver göra en emission eller ta in kapital på annat sätt för att överleva till 2035.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av gashemi:

Jag är också rädd de lägger ned GPU satsningen, vi behöver konkurrens där mer än någonsin.

Alldeles för stora satsningar har gjorts för att de ska lägga ner den redan

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag förutspådde detta redan vid den förra kvartalsrapporten. Givetvis dök det upp en del av motsatt åsikt som hävdade att det endast var ett kvartal det gällde, kassan är stark, vinst på helår osv

Intel har hårda år framför sig, skulle inte förvåna mig om de behöver göra en emission eller ta in kapital på annat sätt för att överleva till 2035.

Mvh

Det är just kassan som gör att det finns tilltro att de vänder detta. Inte så mycket annat just nu. De behöver träffa rätt både tillverkningstekniskt och produkt mässigt.

Permalänk

-36% omsättning är väl inget konstigt i dessa tider direkt. De säljer ju extremt mycket på konsumentmarknad. Det ser liknande ut för min industri, vi går ner i skift

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Alltså tycker det är tråkigt det behövs flera företag i toppen . Det absolut bästa vore om Intel -Nvidia -AMD blir helt jämbördiga på grafikkorts marknaden tex att kronan växlar från år till år . Det är endast så vi konsumenter blir vinnare . Det kostar dock otroliga pengar att AI rasar är väl inte så konstigt det lär ta ett bra tag innan det slår igenom och blir en riktigt lönande marknad .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm