Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon25463:

Fast uppkoppling via stadsnät (fiber)
Har kollat med min leverantör och fick ett rätt så syrligt svar att det inte fanns någon möjlighet till varken publik IP adress eller IPV6.

Då behöver du en vpn eller så får du byta operatör, vilken operatör handlar det om, B2 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Då behöver du en vpn eller så får du byta operatör, vilken operatör handlar det om, B2 ?

Andra ISP finns naturligtvis som inte använder sig utav CGNat, men dessa kostar 3ggr så mycket. Så om jag bara fick till det med en tunnel så vore det toppen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon25463:

https://i.ibb.co/fdGHzyb/Untitled-1.jpg

Andra ISP finns naturligtvis som inte använder sig utav CGNat, men dessa kostar 3ggr så mycket. Så om jag bara fick till det med en tunnel så vore det toppen.

Ja cgn är ju ett sätt att slippa lägga pengar på att erbjuda publika ip så det är nog så att du behöver betala mer.
Vad är det för funktioner som inte fungerar bakom cgn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja cgn är ju ett sätt att slippa lägga pengar på att erbjuda publika ip så det är nog så att du behöver betala mer.
Vad är det för funktioner som inte fungerar bakom cgn ?

FTP server, IP kamera, Radmin, Torrent bland annat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon25463:

Då får du nog öppna plånboken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får du nog öppna plånboken.

Varför? P2P-lösningar är snabba och finns gratisvarianter. För bäst prestanda krävs såklart klient.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Varför? P2P-lösningar är snabba och finns gratisvarianter. För bäst prestanda krävs såklart klient.

Tackar för svar. Du får mer än gärna hänvisa mig vidare vart jag hittar lösningar
Har just surfat in på Cloud Connexa då jag har googlat mig fram till det. Men har ingen aning vad eller hur jag ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Är det dina egna enheter som behöver komma åt ftp, kameror och radmin eller andra?

Om det bara är du så kolla på https://www.zerotier.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av varget:

Är det dina egna enheter som behöver komma åt ftp, kameror och radmin eller andra?

Om det bara är du så kolla på https://www.zerotier.com/

Det är bara jag. Är mycket ute på språng i andra städer och att kunna hålla koll på IP Kameran är rätt så viktigt.
Tackar, ska kika på det.

Permalänk
Medlem

@anon25463 du kan alltid skaffa dig en server på Internet eller VPS som är något billigare, beroende på vilka krav du har. Många kameror använder servrar på Internet som man i sin tur kommer åt från annan plats på Internet. Det funkar oavsett om du har dynamisk publik IP eller sitter bakom CGNAT.

Det hinder CGNAT orsakar är direktåtkomst till resurser hemma i din bostad men finns det servrar på Internet som prylar kopplar upp sig mot och där har du en tunnel tillbaka till enheterna hemma. Det finns även fjärrstyrning som fungerar på detta sätt, t.ex. Googles remote desktop osv. Du kanske får tumma lite på säkerheten, byta en del system osv men det går nog att få allt att fungera. Även NAS enheter och annat kan man nog lösa på ett eller annat sätt.

Det är ju bara se till att man sköter backup, säkerhetskopiering etc så är risken minimal att man blir av med något om säkerheten rasar eller någon tråkig bugg som gör att någon får tillgång till interna enheter i din fastighet.

Permalänk

Jag har Bredband2.
Det var en ren slump att jag har Bredband2.
För många år sedan när dom hette Alltele så flyttade jag in i min första lägenhet.
Den förra hyresgästen hade missat och säga upp sin uppkoppling i tid så jag hade gratis internet i ca 3 månader.
Sen så ringde det på dörren. Då var det en tekniker som skulle koppla bort tjänsten, men han såg att det var trafik på uppkopplingen.
Så han ringde ett samtal och vi pratade då med Alltele att jag bara "tar över" tjänsten.
Sen blev dom A3 och sist Bredband2.
Jag var jättenöjd med Alltele och A3. Men bredband2 har en dålig kundservice och är inte alltid så bra på att kommunicera utt till sina kunder om planerade underhåll på fibernätet.
Detta hände för 2 eller 3 månader sedan i samband med att dom uppgraderade hårdvaran i andra änden av fibern.
I samband med detta så hade jag usla hastigheter. I bästa fall hade jag 5-10 mbit/s. Och jag skall ha 500 mbit/s.
Efter många samtal och mail så skickade dom ut en tekniker utan att hitta några fel. Så nu vill dom byta konvertern i lägenheten.
Fick sen se att jag hade blivit tilldelad en IP adress i routern och en annan IP adress när jag körde speedtest eller kollade min offentliga ip.
Sen så frågade en kompis som också bor i området om jag hade problem med hastigheten och en extremt hög ping.
Vi märkte att vi hade samma publika ip nummer samt att han inte kunde komma åt sin server utifrån.
Det var då vi förstod att Bredband2 hade satt upp en NAT.
Och så gott som alla i området hade samma problem.
Men Bredband2 inaktiverade tjänsten utan att fråga varför man ville detta och utan extra kostnad.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

@Hasseman84 det kan stämma bra.

Jag märkte inte mycket med CGNAT, det funkade helt OK men jag behövde få tillbaka min dynamiska publika IP vilket jag fick gratis. Dom ändrade åt mig för att jag behöver komma åt resurser utifrån men för de flesta användare fungerar CGNAT bra. Kör man för många "klienter" på en CGNAT enhet blir det säkerligen problem, det har säkert varit en inkörningsperiod av dessa system.

Det jag irriterar mig mest på vad gäller just CGNAT är att man inte tagit hänsyn till slutanvändaren, det borde finnas en portal där man själv kan logga in och öppna de portar man vill mot sitt Interna IP. Precis som man gör med en vanlig router, en virtuell brandvägg hos din ISP. Nu fungerar CGNAT ungefär så men jag tycker ändå det är brister i detta system.

Å andra sidan skulle vi egentligen gått över till IPv6 vid det här laget, det är egentligen huvudproblemet