Ny funktion stoppar flodvåg av Windows-aviseringar

Permalänk
Melding Plague

Ny funktion stoppar flodvåg av Windows-aviseringar

Windows 11 ska få en ny funktion som automatiskt kan föreslå avstängning av notiser du aldrig klickar på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här är en annan Microsoft nyhet. De planerar hårdkoda länkar så att alla länkar i Office och Teams kommer öppna i Edge oavsett default browser. Microsoft är så äckligt desperata att de utnyttar sitt monopol att tvinga på en Edge.
https://www.neowin.net/news/outlook-and-soon-teams-links-to-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Här är en annan Microsoft nyhet. De planerar hårdkoda länkar så att alla länkar i Office och Teams kommer öppna i Edge oavsett default browser. Microsoft är så äckligt desperata att de utnyttar sitt monopol att tvinga på en Edge.
https://www.neowin.net/news/outlook-and-soon-teams-links-to-o...

Som jag tolkar slutet av artikeln, så är det inte hårdkodat. Edge är däremot förvalt, men det går att välja en annan webbläsare.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>
Som jag tolkar slutet av artikeln, så är det inte hårdkodat. Edge är däremot förvalt, men det går att välja en annan webbläsare.

Är väl inget konstigt egentligen. Att Microsoft vill att folk använder sina produkter.
Hur som, måste det ju finnas ett val. Att man kan tex välja en annan webbläsare, video spelare tex.

OT.
Ser frame emot att kunna stoppa aviseringar helt och hållet.
Har Win11 och dem är ganska irriterande. Och av någon anledning tycker outlook att dem senaste 10meddelande som jag redan läst tex i mobilen ska dyka upp igen..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsofts utvecklare är medvetna om att för många notiser kan leda till utmattning och att användare helt enkelt låter bli att öppna meddelandecenter. […]
Funktionen håller koll på hur användaren interagerar med aviseringar och föreslår automatiskt att stänga av aviseringar från program och systemtjänster, om användaren inte klickar på eller på andra sätt interagerar med någon avisering från programmet eller tjänsten i fråga.

Så, en avisering om att stänga av aviseringar som ingen orkar läsa? Känns som att någon hade lite otur när dom tänkte här.

Om aviseringarna var så oviktiga att de inte egentligen behöver läsas, så kanske man skulle valt en annan taktik från början? Typ opt-in? Eller att inte bara automatiskt föreslå att aviseringarna inte ska visas, utan att faktiskt automatiskt slå av dem om användaren ändå inte öppnar dem.

Permalänk
Medlem

En avisering för att stoppa en avisering.
Vad händer om man inte klickar på den då,? kommer det en påminnelse
i form av en avisering om att man har en avisering att agera på.

Microsoft har säkert löst det på ett smart sätt, det gör dom alltid.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av aviseringarna om att uppgradera till Windows 11?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Det behövs inga aviseringar alls på en PC!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Här är en annan Microsoft nyhet. De planerar hårdkoda länkar så att alla länkar i Office och Teams kommer öppna i Edge oavsett default browser. Microsoft är så äckligt desperata att de utnyttar sitt monopol att tvinga på en Edge.
https://www.neowin.net/news/outlook-and-soon-teams-links-to-o...

Berätta att du inte var med på 90- och tidiga 00-talet utan att säga det?

Det här är ingenting, du skulle sett hur Microsoft pushade IE förr i världen…!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fulci:

Här är en annan Microsoft nyhet. De planerar hårdkoda länkar så att alla länkar i Office och Teams kommer öppna i Edge oavsett default browser. Microsoft är så äckligt desperata att de utnyttar sitt monopol att tvinga på en Edge.
https://www.neowin.net/news/outlook-and-soon-teams-links-to-o...

Redan glömt Internet Explorer?

Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>
Som jag tolkar slutet av artikeln, så är det inte hårdkodat. Edge är däremot förvalt, men det går att välja en annan webbläsare.

Inte så konstigt egentligen men varför är inte standard "Förvald webbläsare" så folk slipper hålla på med att klicka runt i inställningar för att MS inte gillar valfriheten

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara ta bort alla andra webbläsare utom Edge så har folk en sak mindre att klaga på, vad mycket lättare det skulle vara 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte så konstigt egentligen men varför är inte standard "Förvald webbläsare" så folk slipper hålla på med att klicka runt i inställningar för att MS inte gillar valfriheten

Det är väl rätt självklart, om man utvecklar något som fungerar bäst i t.ex. Firefox, och sen har möjlighet att välja vilken läsare det ska öppnas i hos kunden, så väljer man självklart Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroge:

En avisering för att stoppa en avisering.
Vad händer om man inte klickar på den då,? kommer det en påminnelse
i form av en avisering om att man har en avisering att agera på.

Microsoft har säkert löst det på ett smart sätt, det gör dom alltid.

Jag får exakt det på min Xiaomi telefon varje vecka. "Du har inte använt dessa appar på länge, så vi skyddar dig från notiser från dem".

Går inte att varken stänga av "funktionen" eller dess spam.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en laptop med Win11 och har aldrig känt mig längre ifrån Windows. Det känns som en mobiltelefon med alla inbyggda notifikationer, flashiga och opraktiska menyer och fönster, otaliga extra klick för att komma dit du vill, och påtvingade nyheter jag inte bryr mig om. Windows är inte Windows längre.

Win11 får Win10 att kännas som Win7.

Permalänk
Medlem

Är det här bara till win11?
Det första jag gjorde på win10 var att slå av info om dessa meddelanden...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Här är en annan Microsoft nyhet. De planerar hårdkoda länkar så att alla länkar i Office och Teams kommer öppna i Edge oavsett default browser. Microsoft är så äckligt desperata att de utnyttar sitt monopol att tvinga på en Edge.
https://www.neowin.net/news/outlook-and-soon-teams-links-to-o...

Nu när du säger det så upplever jag definitivt det som att dom pushar edge in you face! betydligt mer än tidigare.
Börjar bli riktigt skapligt trött på det nu får jag säga. Nånstans går väl gränsen kan man tycka....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känner igen mig så väl. Alltså Microsoft har aldrig varit bra på att göra saker smidigt och enkelt. Det är som när Mail aviserar mail. Då kommer avisering efter avisering, framför SysTray. Så ska man typ ändra någon inställning där, måste man snällt klicka förbi varje enskilt mail. Jättebra! xD

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att öppna länkar i Edge numera, för jag har så många flikar öppna i Firefox alltid och ibland har alla dessa flikar försvunnit när jag klickat på en länk utan att Firefox är startat eftersom Firefox flikar nollställs när man klickar på en länk (eller om en hemsida öppnas per automatik när man avinstallerat ett program) och inte programmet i sig.

Kanske är specifikt för just mig, men så känner jag.

Permalänk
Medlem

Är Windows 11 = Windows ADHD edition?

Det första jag gjorde när Win 10 var nyinstallerat var att ta reda på var man stängde av alla notifikationer samt stängde av möjligheten att visa mig reklam.

Ren användarfientlighet om man inte kan stänga av något av detta i Windows 11.

Permalänk
Medlem

Bra reklam för Linux.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Lösa ett problem som man själva har skapat? Verkar vara mycket sådant i Windows 11...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag föredrar att öppna länkar i Edge numera...

Firefox är en ganska säregen webbläsare. Själv föredrar jag Chrome eller Brave.

Hur som helst så är jag för valfrihet och hoppas på att EU tar Microsoft i örat igen.

Edge bakas in hårdare i Windows just nu genom bland annat WebView2 än vad Internet Explorer och ActiveX någonsin var tidigare.

Tror fortfarande att Windows 11 inte ens går att starta om Microsoft Edge är helt bortrensat (dvs inkl. WebView2).

Windows 10 LTSC for life!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Kan de inte bara ta bort alla andra webbläsare utom Edge så har folk en sak mindre att klaga på, vad mycket lättare det skulle vara 😊

Alla ska ha det lika dåligt - precis som i Sovjetunionen!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Känner igen mig så väl. Alltså Microsoft har aldrig varit bra på att göra saker smidigt och enkelt. Det är som när Mail aviserar mail. Då kommer avisering efter avisering, framför SysTray. Så ska man typ ändra någon inställning där, måste man snällt klicka förbi varje enskilt mail. Jättebra! xD

Den här alltså... Skrek rakt ut av irritation senast för en vecka sedan, just pga detta.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Tänk om en enda avisering var värd at läsa....

Permalänk
Medlem

*poink*

"Hej, det ser ut som att du stör dig på notifikationer?

Mvh
Clippy"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Vilket skämt. Tänk om en enda avisering var värd at läsa....

Jag tror att det faktiskt hände för mig, en gång.

Permalänk
Medlem

Många av notifieringarna i Windows är helt onödigt. Jag menar, vad är meningen när Windows Defender måste meddela mig att den INTE hittade några virus denna gången heller. Eller när Intel Driver & Support Assistant promptar om att det nu finns en uppdaterad drivrutin för Wifi. Se till att installera den automatiskt när min dator inte används istället eller tryck ut uppdateringen via Windows Update som borde vara den mest naturliga vägen. Sedan tas en stor del av notifieringsfönstret i Windows 11 upp av en kalender som bara visar dagens datum i en månadsvy när datum redan visas nere i taskbaren. Hade ju varit bättre om den visade dagens möten.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit Windows-nörd men men Win11 så är måttet rågat.. Win10 är det sista Win OS jag personligen kommer köra. Till den dag då det inte kommer att fungera så blir det per tvång Linux.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas när jag senast klickade på en notis, så det borde väl innebära 0 notiser för min del. Trevligt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD