Testpilot: Seagate Ultra Compact SSD – tålig lagring

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Seagate Ultra Compact SSD – tålig lagring

Testpiloten Björn Endre testar en stryktålig extern SSD med bra prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En SSD för världsomseglare och jägare och övriga äventyrare som är ute på savannen. Men inget för kaffe latte Östermalmsbon.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Kul med ett USB minne med prestanda!

Finns ett antal USB 3 minnen som klarar läshastigheter upp till 100MB/s eller t.o.m. över det, men vanligt att skrivhastighet kanske bara är på 10-20MB/s ändå.

USB minnen är lite av en djungel.
Finns massvis med olika märken/modeller.
Många listar inte prestanda överhuvudtaget.
Sen finns det en del som skryter om LÄSprestanda, men inte skriver något om skrivprestanda...

Om man vill komma undan billigare, men ändå ha 100+GB lagring och 100+MB/s skrivhastighet och vill ha USB C så verkar detta vara bland de bästa alternativen:
Kingston DataTraveler Max

Vill man ha USB A så verkar PNY PRO Elite V2 intressant.
Såg test på ssd-tester:
TEST: PNY PRO Elite V2 256GB USB flash drive
Går att hitta på PNY 256GB PRO Elite V2 - Amazon

Såg även ett HP 911 Pro som både har USB A och USB C på samma USB minne
Fick också bra på ssd-tester
TEST: HP 911 Pro 512GB USB flash drive
Som finns i Proshops sortiment, men som beställningsvara
HP 911 Pro - 256GB
Samt även hos Computersalg "fjärrlager".
HP 911 Pro - USB flash-enhet - 256 GB - USB 3.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testpiloten Björn Endre testar en stryktålig extern SSD med bra prestanda.

Läs hela artikeln här

Vilken Usb C genversion krävs för att få den hastigheten ?..det framgår ju inte alls i testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Vilken Usb C genversion krävs för att få den hastigheten ?..det framgår ju inte alls i testet

Du borde då behöva en USB port med stöd för minst 10 Gbit/s för att utnyttja dessa hastigheter.

USB 3.1 10 Gbit/s SuperSpeed+ (SS+), även kallat USB 3.1 Gen 2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av K-pax666:

1. Usb c är en kontakttyp och kontakten har sett likadan ut sedan den lanserades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu… när den ligger i en väska är den alltså ganska säker, men fortfarande när den är inkopplad är den lika bräcklig som vilket usb-minne som helst? Om den sicker ut så mycket krävs det inte många misstag innan kontakten ramlar av

Det är samma med många externa saker, sladdar och kontakter är extremt känsliga över tid och i verkligheten

Jag hade minst förväntat mig en magnetisk quick-connect i stil med magsafe om den faktiskt ska klara sig felfritt i en dynamisk miljö

Permalänk
Medlem

Det finns bra alternativ.

Skrivet av medbor:

Vänta lite nu… när den ligger i en väska är den alltså ganska säker, men fortfarande när den är inkopplad är den lika bräcklig som vilket usb-minne som helst? Om den sicker ut så mycket krävs det inte många misstag innan kontakten ramlar av

Det är samma med många externa saker, sladdar och kontakter är extremt känsliga över tid och i verkligheten

Jag hade minst förväntat mig en magnetisk quick-connect i stil med magsafe om den faktiskt ska klara sig felfritt i en dynamisk miljö

Det är därför man köper en sån här istället:https://www.dustin.se/product/5011184693/portable-ssd-t7-2tb-gen-2?tab=specification
Billigare, lika snabb och med en sladd man kan byta ut och välja om man ska koppla till USB-A eller -C eftersom man får med båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swednick:

Det är därför man köper en sån här istället:https://www.dustin.se/product/5011184693/portable-ssd-t7-2tb-gen-2?tab=specification
Billigare, lika snabb och med en sladd man kan byta ut och välja om man ska koppla till USB-A eller -C eftersom man får med båda.

Ja en hona är mycket starkare och då kan man byta kabel om det skiter sig

Permalänk
Medlem

Kan du testa hastighet över tid när du fyller disken? För att på så sätt se vilken hastighet den håller vid konstant skrivning i upp till 2TB?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

2000kr är lite för mycket pengar jag vill lögga på ett usb-minne men o andra sidan duger nog 1TB varianten bra för ändamålet jag har oxå. Det här va helt klart en lockande produkt.

Permalänk

Saknar en del info i recensionen:

Är det TLC eller QLC?
Har den cache?
Har den DRAM?

Permalänk
Medlem

Att betala 2000 kr för en 2 TB SSD i ett standardchassi känns överprissatt. Ett mer innovativt alternativ vore att använda en lågströmsdator, till exempel en Raspberry Pi Zero, och integrera den direkt med en SSD-enhet. Med rätt konfiguration kan enheten fungera både som en extern lagringslösning (via USB eller nätverk) och som en enkel NAS.

Operativsystemet kan vara en lättviktig Linux-distribution, exempelvis Raspberry Pi OS Lite eller Alpine Linux, med tjänster som Samba eller NFS för fildelning. För molnintegration kan rclone eller Nextcloud-klient installeras för automatisk synkning av utvalda kataloger till t.ex. Google Drive, Dropbox eller en självhostad Nextcloud-server.

Resultatet blir en portabel, energieffektiv och multifunktionell lagringsenhet som både ersätter dyra externa SSD-lösningar och samtidigt erbjuder nätverksåtkomst och molnsynk.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Inget test med spel?

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag är skeptiskt till denna produkt när det finns bättre och billigare alternativ.

Ex extern m.2 docka som Asus TUF Gaming A2 som erbjuder IP68 klassning samt möjlighet att välja och byta SSD. Blir samma peng i slutändan.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vill man ha USB A så verkar PNY PRO Elite V2 intressant.
Såg test på ssd-tester:
TEST: PNY PRO Elite V2 256GB USB flash drive
Går att hitta på PNY 256GB PRO Elite V2 - Amazon

Jag köpte sådant från Amazon

Den Amazon listningen jag köpte ifrån,
PNY 256GB PRO Elite V2 - Amazon Kunde man välja
256GB - 354kr
512GB - 642kr
1TB - 1060kr

Bättre än att köpa slumpvis billigt ~ 200kr USB minne med kanske 64GB lagring och usel prestanda.

Inte lika bra som 2000kr minnet @Björn Endre testade.

Pris per GB var ju faktiskt liknande mellan PNY PRO Elite och Seagate Ultra Compact

Fördelen med PNY minnet är väl främst möjligheten att köpa mindre än 1TB om man inte behöver så mycket och då komma billigare undan istället.
Samt om man har bättre tillgång till USB A portar än USB C portar så kan det vara en fördel om man inte vill använda adaptrar (Det omvända kan sägas om man istället har bättre tillgång till USB C portar).