Ha 2 datorer på ett microsoft konto utan att dem blir kopior

Permalänk
Medlem

Ha 2 datorer på ett microsoft konto utan att dem blir kopior

Hej! Fick tag i en äldre laptop gratis för att prova byta hårddisk och grejer på. Vet inte riktigt vad jag ska ha den till än men bytet lyckades utan för mycket grejer gick sönder osv. Installerade Windows 10 på den och gick igenom hela den processen. Nu till mitt bekymmer.

Jag har en gaming dator som jag använder oftast, nu när jag installerade och loggade in på laptopen så kopierar den allt från min andra dator, skrivbord, genvägar o dokument som ligger på skrivbordet osv. Finns det något sätt att få denna som en helt egen enhet med sin one drive men samtidigt tillgång till den andra datorns one drive?

Permalänk
Medlem

Om du går till onedrive så ligger dokument, bilder och skrivbord där. Högerklicka på dem och välj egenskaper. Sedan kan du ändra plats till en mapp utanför onedrive, eller en mapp med annat namn på onedrive. Då kommer de hanteras separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du går till onedrive så ligger dokument, bilder och skrivbord där. Högerklicka på dem och välj egenskaper. Sedan kan du ändra plats till en mapp utanför onedrive, eller en mapp med annat namn på onedrive. Då kommer de hanteras separat.

Blir jag av med att den försöker kopiera skrivbord o grejer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Blir jag av med att den försöker kopiera skrivbord o grejer då?

Ja det blir du. Om du inte vill ha dem i onedrive så väljer du en mapp utanför onedrive. Om du lägger dem i onedrive men med olika namn tex. skrivbord och skrivbord2. Så synkas de med onedrive. Men respektive dator har ett eget unikt skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja det blir du. Om du inte vill ha dem i onedrive så väljer du en mapp utanför onedrive. Om du lägger dem i onedrive men med olika namn tex. skrivbord och skrivbord2. Så synkas de med onedrive. Men respektive dator har ett eget unikt skrivbord.

Tack så mycket Finns det mer grejer du vet den försöker flytta mellan datorerna.

Edet mapparna som bilder o dokument osv bara annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Tack så mycket Finns det mer grejer du vet den försöker flytta mellan datorerna.

Vill minnas att det bara är dem tre. Jag är osäker om den synkar mer saker utöver filer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FardrowN:

Den synkar också inställningar i Edge, vilket inte spelar någon större roll om du inte använder Edge, och en del andra saker som skrivbordsbakgrund och så. Använder du Office eller typ XBox-appen så synkas väl en del saker i dem också.

Permalänk
Medlem

Är väll bara att stänga av synkroniseringen? Problemet är att du under installationen råkade välja att återställa från tidigare installation kopplad till ditt konto istället för att göra en ny "ren" installation.

Jag personligen har råkat göra det några gånger och har bara installerat om Windows på nytt igen då, går lika snabbt om inte snabbare än att hålla på och leta runt efter vart/hur man stänger av det

Visa signatur

here we go!