Är Nvidia Geforce Experience värt det?

Permalänk
Medlem

NEJ

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte Nvidia längre men när jag hade mitt 1080ti under några år så körde jag inte med det. Erbjuder absolut nada för mig så det blir liksom bara bloatware och inget annat.

Nu när jag kör AMD är det samma sak, installerar bara drivrutinen och inget annat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Efter att datorn "hårdkraschat" vid två olika drivrutinsinstallationer via GFE tidigare i år så kör jag nu endast drivrutin och har faktiskt inte saknat det alls, har inte heller haft några krascher vid installation av drivrutin sedan dess.

Permalänk
Medlem

Den erbjuder bl a snabboptimering, inbyggd reshade stöd, shadowplay, överklockningsverktyg, prestanda/fpsmätare och du blir meddelad när nya uppdateringar finns att hämta/installera. Har aldrig strulat för mig. Bara fördelar imo.

Permalänk
Medlem

Det gör uppdatering av drivrutin mycket smidigare. Det är väl i princip det jag har det till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har det installerat men använder det enbart för att få notifikationer om nya drivrutiner. Har all speloptimering osv. avstängt

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

När jag väl använde Nvidia en kort tur i samband med 1070-serien använde jag GFE en snabbis, men sedan tillkom kravet på inloggning för att använda Shadowplay. Glöm det, vilket skämt att dölja grundläggande sidofunktioner bakom en datavägg.

De andra funktionerna som folk nämner i tråden, som spelanpassningar, tror jag inte alls på. Det känns mest som på början av 2000-talet när man grävde i grafikdrivrutinernas 3D-inställningar (Nvidia har inte ändrat gränssnitt för sin drivrutinssvit sedan dess) för att klämma ut någon extra bildruta i sekunden i Battlefield 2.

Permalänk
Medlem

Har slutat använda den. Det blir oftast problem med att den väljer en grafikinställning som är får låg när jag kör singelplayer spel. Eller onödigt hög i multiplayer. Färginställningar var kul att leka med men inget jag använder. Vet att en kompis som har problem i vanliga fall med spel pga färgblindhet uppskattar den funktionen.
FPS räknaren använde jag ett tag men har stängt av den då vissa spel sänks med ca 60 FPS. Jämförde med Steams egna FPS räknare.

Permalänk

Kul att ni lyft min tråd till framsidan tack! Har också fått så många bra och informativa svar tack allihopa! Både bra och inte fullt så bra saker med Geforce Experience så nu har jag en bra överblick!

Permalänk
Medlem

Använder det endast för Shadowplay

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

Skippar de inloggning så skulle jag använda men som det är nu så får de hålla till godo med mina pengar, datan behåller jag själv (i den mån det är möjligt…).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag använder det nästan enbart för shadowplay så jag enkelt kan spela in i efterhand (har ställt in på 1min 45sek bakåt) om jag får till någon cool clutch i något spel 😎

Skämt och sido, eller inte, så älskar jag shadowplay och det kräver inte ens att jag har Nvidia experience igång samt enkelt med installering av drivrutiner.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det är det värsta bloatet som någonsin funnits.

Det trycks på användare så otroligt aggressivt också. Söker man på "drivers 1080" så kommer man inte direkt till sidan för de drivrutinerna, vilket man hade gjort om Nvidia inte ville trycka Geforce Experience på en.

Om Nvidia inte aktivt stoppade det så hade Google direkt länkat till https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/184240/ men den har en <meta name="robots" content="NOODP,NOYDIR"> tag.

Istället får man fylla i sex stycken helt onödiga drop-down menyer som inte ens är sorterade i någon logisk ordning. Ett klassiskt exempel på ett dark pattern.

Sen när man inte lyckats navigera bort från Geforce Experience på alla ställen där Nvidia försöker lura på en skräpet så tar den och ändrar alla ens inställningar. Det är huvudpoängen, men helt idiotiskt.

Naturligtvis så gör de allt de kan för att öka motion blur, dra ner field of view, starta film grain effects och allt annat visuellt spya som man kan tänka sig.

Det är det mest vidriga skräpet någonsin, och Nvidia göra det helt artificiellt jobbigt att uppdatera drivrutiner bara för att försöka tvinga användare till Geforce Experience.

Geforce Experience gör det inte lättare att uppdatera drivrutinerna. Nvidia har medvetet gjort det jobbigt för att frustrera användare till att acceptera deras skräpprogram.

Jag hör att du aldrig använt Armoury crate.

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Behöver man spela in eller streama så finns det antingen XSplit eller OBS med NVENC så du får i princip samma inspelning som med ShadowPlay från GeForce Experience. Kör alla mina drivrutinsinstallationer med hjälp utav NVCleanstall. Efter att man valt den drivrutin man vill ha så är det bara att välja "Minimal" när du kommer fram till Components to install så får du grafikdrivrutin och NVIDIAs kontroll panel vilket är allt man behöver.

Kör man dessutom Minimal så slipper man 10 olika NVIDIA-tjänster som körs i bakgrunden vilket är gott för ditt RAM-minne. Det är ju en jäkla massa NVIDIA container, NVIDIA Share, några fler NVIDIA Container och en massa annat onödigt skräp som sitter och äter RAM-minne helt i onödan.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Låter som nå AMD "Spela in och strömma" - helt onödigt! Jag använder Bandicam eller motsvarande för sånt.

Permalänk
Medlem

Alltid, för att.det är så smidigt - kommer ihåg mina settings!
Aldrig haft några problem. Skulle problem uppstå,är det bara köra DDU och clean install!

Så jag älskar GFE 👍

Permalänk

Har det installerat men aldrig använt den.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Spel blir optimerade så att bästa prestandan uppnås och så har du alltid drivrutinen för ditt grafikkort updaterat.

Sen in i tråden, men det där första ska du inte lita på (optimeringen), det är Nvidias slogan. I övrigt håller jag med!

Skrivet av Cerd Moyen:

Låter som nå AMD "Spela in och strömma" - helt onödigt! Jag använder Bandicam eller motsvarande för sånt.

Shadowplay tycker jag, subjektivt, har mycket mindre inverkan på FPSen/input lag i spel jag spelar än andra inspelningslösningar. Använder det inte så ofta, men de gånger jag testat det så är det knappt märkbart att den spelar in.

Obs, inte som streaming då - utan bara för att spela in klipp av dumheter man gjort i spel.

Permalänk
Medlem

Nope.
Bloatware

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är det värsta bloatet som någonsin funnits.

Det trycks på användare så otroligt aggressivt också. Söker man på "drivers 1080" så kommer man inte direkt till sidan för de drivrutinerna, vilket man hade gjort om Nvidia inte ville trycka Geforce Experience på en.

Om Nvidia inte aktivt stoppade det så hade Google direkt länkat till https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/184240/ men den har en <meta name="robots" content="NOODP,NOYDIR"> tag.

Istället får man fylla i sex stycken helt onödiga drop-down menyer som inte ens är sorterade i någon logisk ordning. Ett klassiskt exempel på ett dark pattern.

Sen när man inte lyckats navigera bort från Geforce Experience på alla ställen där Nvidia försöker lura på en skräpet så tar den och ändrar alla ens inställningar. Det är huvudpoängen, men helt idiotiskt.

Naturligtvis så gör de allt de kan för att öka motion blur, dra ner field of view, starta film grain effects och allt annat visuellt spya som man kan tänka sig.

Det är det mest vidriga skräpet någonsin, och Nvidia göra det helt artificiellt jobbigt att uppdatera drivrutiner bara för att försöka tvinga användare till Geforce Experience.

Geforce Experience gör det inte lättare att uppdatera drivrutinerna. Nvidia har medvetet gjort det jobbigt för att frustrera användare till att acceptera deras skräpprogram.

WTF!!!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Detta är väl lite som manuell växellåda i bilen, där många anser sig bättre på att växla själva än automatlådan och där de flesta har fel. Nu är det väl förmodligen en rätt liten del av den totala användarbasen som tillbringar sin fritid med att hänga i GPU relaterade diskussionsforum och det är väl i första hand dom som inte gör det som också har störst behov av programvaran.

Själv var jag emot att installera GE i många år till dess jag blev lite äldre och klokare (dvs latare) och insåg att bortsett starka personliga åsikter från anonyma personer på internet så var det rätt lite som talade för att jag kunde göra optimeringen bättre själv. Till stor del beroende på att jag helt enkelt inte la nog tid på det och att jag tenderade att tidigare överskatta vilka kunskaper jag faktiskt hade om det jag ändrade fram och tillbaka utan det var mer trial and error.

Permalänk
Medlem

Använder den för att spela in video, supersmidigt, bara att trycka shortkey combo när man vill spela in.
Men jäklar vilket elände det är att använda GFE. Helt horribel UI.

Permalänk
Medlem

Nej.

Tycker att program som ska "optimera" åt mig är rent bs. Jag gör det bättre själv och har en annan prio än en generisk funktion.

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar från Nvidia efter bytet till AMD är optimeringen man kunde göra i Experience i spel man inte brydde sig så mycket om. Ställ in och kör var skönt faktiskt.

I annat där man spelade mycket så gör man ändå manuella inställningar. Kingdom Come Deliverance optimerade jag via Experience, tog 5 sekunder och två omstart så man nådde 120 fps. Med AMD brände jag timmar för att hitta rätt balans...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det värt att installera? Vad ger det för fördelar?

Jag är av typen som vill ha så få program av den här typen igång som möjligt, så något GeForce-experience är jag inte vän med. Jag har prövat det några gånger men det åker alltid ut illa kvickt.

Rekommenderas INTE då jag ser fler nackdelar än fördelar.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag är av typen som vill ha så få program av den här typen igång som möjligt, så något GeForce-experience är jag inte vän med. Jag har prövat det några gånger men det åker alltid ut illa kvickt.

Rekommenderas INTE då jag ser fler nackdelar än fördelar.

Kan vi få en... låt oss säga... topp 3 fördelar och en topp 5 nackdelar för att ge lite fler argument i din argumentation?

Permalänk

Färg och ljus/kontrastfiltren gör natt och dag i FS2020.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Absolut äre bloatware, men vilken annan ger native access till nedan funktioner samtidigt?

Overlay funktionen är bra, kan ändra skärpa & färger ingame beroende på behov vid first person shoooters.
Den har bra koll på hur hårdvaran arbetar med sin lilla FPS räknare.
Enkelt att optimera upp eller ner grafikinställningar för spel. Vissa dagar vill man glida runt i 50-60 FPS och se FP raytracing skina på våffeljärnet man valt, andra dagar vill man HS:a nån ryss i 144hz och det är kvickt fixat med slidern - Man behöver inte sitta o mecka 10-15 min i inställningarna i varje spel beroende på humör
Uppdatering och enkel installation av drivrutiner när de släpps.
Shadowplay - sparar det där HS:et på ryssen i 4k, eller lobben över backlinjen i fifa.
Streaming funktionen är neat, men drar lite mycket på hårdvaran.
Klockningsfunktionalitet.

Vilken annan app har allt detta i samma paket?

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Medlem

Äckligaste gränssnittet någonsin. Installera bara om du behöver shadow play.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Äckligaste gränssnittet någonsin. Installera bara om du behöver shadow play.

Du ska inte äta det. (Sorry, jag är hungrig själv)

Funkar hur bra som helst för mig. Senaste Nvidia-drivarna krånglar med filtren dock, annars är dessa superba! Använder typ bara den funktionen. Någon gång att jag spelar in, eller streamar - men där har ju obs mer kontroll..

Litet tips är att sedan jag, efter att ha avslaget "Game mode" i Win 10, fick tips att köra med detta igen - och inspelningar blir mycket stabilare. Kanske är random, men funkar för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma