Microsoft och AMD i samarbete om AI-krets – tar upp kampen mot Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Microsoft och AMD i samarbete om AI-krets – tar upp kampen mot Nvidia

För att ta fram ett trovärdigt alternativ till Nvidias beräkningskort uppges mjukvarujätten kroka arm med AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så är en del av Athena även deras ARM-kretsar? De som omnämndes som ’Microsoft Silicone’ för några dagar sedan, som skulle användas i laptops

Kanske det bara handlar om att köpa Instinct med lite bättre AI-delar i?

Permalänk
Avstängd

Usch! Den här AI-hysterin är vansinnig.

Permalänk
Avstängd

Vad exakt är det som dessa kretsar gör som är bra för AI?

Permalänk
Medlem

UNDERGÅNGEN ÄR NÄRA

Permalänk
Avstängd

Som jag sade i en annan tråd för några veckor sedam, då AMD har bra rasterprestanda i sina grafikkort vore det kanske en bra ide ifall de slog armkrok med Microsoft som kan få tillhandahålla annat lullull i korten, så de kanske hamnar i nivå med Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

UNDERGÅNGEN ÄR NÄRA

Cyberdyne har redan startat 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker folk kan tagga ner lite om all hysteri om "AI".

Om man använder Nvidia som referens, så är deras Tensor-kärna knappast någon mystisk AI-kärna. De är bara processorer som har skapats för hårdvaruacceleration av matrismulitplikationer. Ren aritmetik, inget mer.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Microsoft i min hårdvara, nej tack. Att AMD har Microsoft i sina processorer (Pluton) gör att jag kommer gå över till Intel för första gången sedan första generationens Core 2 Duo, vilket är den enda gången jag använt Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Vad exakt är det som dessa kretsar gör som är bra för AI?

Väldigt snabba matrisoperationer på små tal (vanligt med 4 bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Microsoft i min hårdvara, nej tack. Att AMD har Microsoft i sina processorer (Pluton) gör att jag kommer gå över till Intel för första gången sedan första generationens Core 2 Duo, vilket är den enda gången jag använt Intel.

Det går ju stänga av (Om det ens är aktivt, verkar variera grovt) men jag håller med...
Det går ju dock säga samma sak om Pixel, Macbooks etc där samtliga kör egna säkerhetsprocessorer on-chip.

Du kommer aldrig ifrån bakdörren oavsett vilken processor du köper tyvärr

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Väldigt snabba matrisoperationer på små tal (vanligt med 4 bit)

Så det är alltså MMX från pentiumeran fast nu i version 38

Matriser är ju fint, men hur exakt används det till just AI?

Jag personligen misstänker att det är analogt med "molnet" där betydelsen i de flesta fall är en extra lång nätverkskabel till någon annans server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så det är alltså MMX från pentiumeran fast nu i version 38

Matriser är ju fint, men hur exakt används det till just AI?

Jag personligen misstänker att det är analogt med "molnet" där betydelsen i de flesta fall är en extra lång nätverkskabel till någon annans server.

ChatGPT och liknande gör inget lokalt jobb på din dator, allt sker på deras servrar om det är det du undrar

Sen är kraven att exekvera AI (utvärdera ett existerande nätverk) inte alls samma som att träna nätverk och förbättra resultaten

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad detta leder till.
AMD MI300 är en intressant språngbräda i teknik så även köpet av Xilinx.

Permalänk
Medlem

Som någon innan skrev samarbetet mynnar ut i Cyberdyne Systems.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det går ju stänga av (Om det ens är aktivt, verkar variera grovt) men jag håller med...
Det går ju dock säga samma sak om Pixel, Macbooks etc där samtliga kör egna säkerhetsprocessorer on-chip.

Du kommer aldrig ifrån bakdörren oavsett vilken processor du köper tyvärr

Ja det finns ju redan TPM och liknande men jag drar gränsen när Microsoft ska in i min CPU.

Intressant läsning om Pluton under rubriken "AMD Socket AM5 Reveal":
https://semiaccurate.com/2022/01/18/amds-new-cpus-may-be-safe...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Camper7:

Usch! Den här AI-hysterin är vansinnig.

Det är nog bara att hoppa på tåget för vi står inför en revolution i effektivitet likt den industriella revolutionen i början av 1900-talet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så det är alltså MMX från pentiumeran fast nu i version 38

Matriser är ju fint, men hur exakt används det till just AI?

Jag personligen misstänker att det är analogt med "molnet" där betydelsen i de flesta fall är en extra lång nätverkskabel till någon annans server.

Har inte precis jobbat på något stort AI-projekt så lita inte 100% på mig men på grundnivån för neural networks, GAN osv så har du i princip en serie matriser där input->vikter->outputs finns.

Inte expert på matten heller men om man tänker sig ett AI vara byggt runt matrisoperationer jämfört med till exempel en PLC som är byggd runt "hårda" inputs och operationer enkla nog att kunna defineras i en sanningstabell så kan man föreställa sig det hela- och vad AI är i princip är ju att vi simulerar en sorts processing på den hårdvara vi använder till allt annat. Känns då rimligt att hårdvaruacceleration kommer utvecklas med den.

Om nästa steg i en uppgift inte handlar om att bara läsa av status på de olika ingångar och timers osv som finns utan istället utföra en till iteration av tusentals, hundratusentals matrisoperationer så är det matriser man vill vara snabb på

Vet inte hur mycket mer generell processing som behövs för typ ChatGPT och liknande, antar att det inte bara är brute-force men låter som att de slänger ovettiga mängder GPU-processing på det just nu. Precis som med mining lär det vara starkt motiverat att byta ut GPU's mot mer effektiva ASIC eller FPGA (AI kommer ju i många smaker för olika syften så kanske är mer FPGA i början?) så custom SoC's kanske är värt det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så det är alltså MMX från pentiumeran fast nu i version 38

Matriser är ju fint, men hur exakt används det till just AI?

Jag personligen misstänker att det är analogt med "molnet" där betydelsen i de flesta fall är en extra lång nätverkskabel till någon annans server.

Beräkningarna för att träna, och köra, en AI modell domineras av matrismultiplikationer. Nvidia har dedikerad transistorlogik för detta ändamål (tensor cores). Vad dom gör är att beräkna 4x4 matrismultiplikation i reducerad precision (16 bit float). Dessa fungerar som byggstenar för att göra de mycket större operationerna i modellen. I teorin kan man göra själva matmul aritmetiken 8x snabbare än utan tensor cores. Men i praktiken för en hel modell så når man inte riktigt så högt, kanske 2-4x snabbare, beroende på omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Ja det finns ju redan TPM och liknande men jag drar gränsen när Microsoft ska in i min CPU.

Intressant läsning om Pluton under rubriken "AMD Socket AM5 Reveal":
https://semiaccurate.com/2022/01/18/amds-new-cpus-may-be-safe...

Har en känsla av att MS redan finns i de flesta moderna x86/64 cpuer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Har en känsla av att MS redan finns i de flesta moderna x86/64 cpuer...

Du får gärna hänvisa till något annat än din känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Du får gärna hänvisa till något annat än din känsla.

Det kan jag inte eftersom det bara är en känsla men, mitt resonemang är som lyder: intel skickar ju kod till MS för att förbättra hur intel cpuer presterar med Windows, är ju inte en helt världsfrånvänd tanke att MS kanske skickar kod till intel som hårdvaruimplementerars i cpuer för att uppnå detsamma. De båda företagen har åtminstone historiskt haft ett mycket nära samarbete.