Funderar på att köpa denna dator från TNS Gaming till min son, behöver hjälp

Permalänk

Funderar på att köpa denna dator från TNS Gaming till min son, behöver hjälp

Hej allihopa!
Är relativt ny på det här med gaming datorer, funderar på att köpa en gaming dator till min son som ska spela på en Full HD skärm och så som jag har läst lite på nätet så duger denna gått och väl prestanda mässigt på 1080p upplösning samt så har jag inte lyckats hitta billigare dator för så mycket prestanda även tex. på blocket från privata personer. Datorn jag pratar om är: https://tns-gaming.se/produkt/kraftfull-lenovo-legion-t530-sp...

Har aldrig handlat av dem förut men med tanken på att man även får 1 år garanti för det priset så är det väl värt att testa? Tänker jag fel?

Behöver även en laptop till mig själv, ska ej användas något extremt utan bara för vanlig surf samt betala lite räkningar. Har tänkt på denna: https://tns-gaming.se/produkt/hp-probook-430-g5-133%e2%80%b3

Skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig med ärliga svar, som sagt är ny på det här så det kan även vara så att jag har läst fel Lika bra och vända mig till någon som med största sannolikhet vet mer än mig haha

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget för respektive dator? Tänker ifall det är någon som snubblar på ett bättre alternativ.

Personligen så reagerar jag på att det är väldigt snålt med RAM i bägge datorer. Jag hade gärna sett minst 8GB för en Windows dator rent generellt och 16GB för en speldator. Mina cents!

Permalänk
Skrivet av CooingPendulum:

Vad har du för budget för respektive dator? Tänker ifall det är någon som snubblar på ett bättre alternativ.

Personligen så reagerar jag på att det är väldigt snålt med RAM i bägge datorer. Jag hade gärna sett minst 8GB för en Windows dator rent generellt och 16GB för en speldator. Mina cents!

För en gaming dator så ligger budgeten där ungefär, kan sträcka mig till 6000kr ungefär men hade svårt att hitta någonting mer prisvärt, angående ram så har jag själv funderat över det men eftersom jag även har vänner som kan ge mig extra ram så tänkte jag passa på denna pga samma anledning "har ej hittat billigare". Skulle någon kunna hitta någonting mer prisvärt för mig så hade jag uppskattat det väldigt mycket då ram minne inte är största problemet för mig just nu

Angående bärbar dator så skulle jag kunna gå upp till 2000-2500kr men tycker du att 4gb ram inte skulle räcka för vanlig surf tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin Norman:

För en gaming dator så ligger budgeten där ungefär, kan sträcka mig till 6000kr ungefär men hade svårt att hitta någonting mer prisvärt, angående ram så har jag själv funderat över det men eftersom jag även har vänner som kan ge mig extra ram så tänkte jag passa på denna pga samma anledning "har ej hittat billigare". Skulle någon kunna hitta någonting mer prisvärt för mig så hade jag uppskattat det väldigt mycket då ram minne inte är största problemet för mig just nu

Angående bärbar dator så skulle jag kunna gå upp till 2000-2500kr men tycker du att 4gb ram inte skulle räcka för vanlig surf tex?

Jag hade nog försökt att hitta en begagnad bärbar dator som alternativ till den från Dell du skickade. Den har enbart 4GB Ram, 128GB SSD och är en gammal 7:e generationens i3 från Intel. Den har alltså redan ett antal år på nacken.

Jag skulle föreslå att ett bra alternativ till den borde du kunna få på säg Tradera. Leta efter en begagnad Thinkpad med 8GB-16GB i RAM. Gick in snabbt och kollade, svårt att sia vart priserna eventuellt slutar på men t.ex. den här: Lenovo ThinkPad E490 | 14" | Intel Core i7-8565U | 16 GB DDR4 | 256 GB SSD. Det är bara ett exempel, jag vet inte vem säljaren är eller skicket på datorn. Det finns många varianter av Thinkpads.

Permalänk
Skrivet av CooingPendulum:

Jag hade nog försökt att hitta en begagnad bärbar dator som alternativ till den från Dell du skickade. Den har enbart 4GB Ram, 128GB SSD och är en gammal 7:e generationens i3 från Intel. Den har alltså redan ett antal år på nacken.

Jag skulle föreslå att ett bra alternativ till den borde du kunna få på säg Tradera. Leta efter en begagnad Thinkpad med 8GB-16GB i RAM. Gick in snabbt och kollade, svårt att sia vart priserna eventuellt slutar på men t.ex. den här: Lenovo ThinkPad E490 | 14" | Intel Core i7-8565U | 16 GB DDR4 | 256 GB SSD. Det är bara ett exempel, jag vet inte vem säljaren är eller skicket på datorn. Det finns många varianter av Thinkpads.

Ok låter rimligt men hur går det till med Tradera angående garanti osv med tanken på att det är en privat person man köper på distans? Här får man ändå säkerhet för bra pris samt garanti. Har alltid varit lite skeptisk när det gäller e-handel från privata personer. Märker även att det är budgivning på datorn du skickade så den lär stiga över min budget markant. Skulle jag vara missnöjd med endast 4gb i ram om jag skulle använda den för vanlig surf menar du?

Och vad tycker du om speldatorn om man nu inte tänker på ram minnen? Det är väl bra prestanda i den eller haha, har varit lite inne om det där med upplösningen och vad jag har läst så funkar det utmärkt till Full HD upplösning med komponenter som sitter i den. Behöver verkligen lite hjälp här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin Norman:

Här får man ändå säkerhet för bra pris samt garanti.

Ett tvåmannaföretag som startade 2020 av två personer födda 1990. Jag hade inte litat på deras så kallade garanti överhuvudtaget.

De köper upp begagnade datorer eller datordelar och säljer vidare med påslag på priset.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till laptopen, med större skärm, 8GB RAM och 240GB SSD:
https://shop.inrego.se/outlet/hp-elitebook-850-g3-10

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin Norman:

Ok låter rimligt men hur går det till med Tradera angående garanti osv med tanken på att det är en privat person man köper på distans? Här får man ändå säkerhet för bra pris samt garanti. Har alltid varit lite skeptisk när det gäller e-handel från privata personer. Märker även att det är budgivning på datorn du skickade så den lär stiga över min budget markant. Skulle jag vara missnöjd med endast 4gb i ram om jag skulle använda den för vanlig surf menar du?

Och vad tycker du om speldatorn om man nu inte tänker på ram minnen? Det är väl bra prestanda i den eller haha, har varit lite inne om det där med upplösningen och vad jag har läst så funkar det utmärkt till Full HD upplösning med komponenter som sitter i den. Behöver verkligen lite hjälp här

4GB är väldigt lite om du ska köra Windows 10 eller 11

Men det är väldigt lätt att uppgradera själv både RAM och SSD, så bara köpa 1 eller 2st 8 GB stickor.

Finns utrymme både för 2.5" och m.2 SSD

https://www.inet.se/produkt/5300549/corsair-8gb-1x8gb-ddr4-24...

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Ett tvåmannaföretag som startade 2020 av två personer födda 1990. Jag hade inte litat på deras så kallade garanti överhuvudtaget.

De köper upp begagnade datorer eller datordelar och säljer vidare med påslag på priset.

Intressant att du resonerar så, det är väl så ett företag fungerar man ska väl inte sälja med förluster eller? Sen när är de födda bryr jag mig inte så mycket om, har kollat deras omdömen och de flesta är super nöjda både med produkter samt bemötande vill ha råd och tips om själva datorer jag länkade inte resonemang kring ett företag. Har du kanske något tips på var jag kan få bättre dator för pengarna?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

4GB är väldigt lite om du ska köra Windows 10 eller 11

Men det är väldigt lätt att uppgradera själv både RAM och SSD, så bara köpa 1 eller 2st 8 GB stickor.

Finns utrymme både för 2.5" och m.2 SSD

https://youtu.be/R-DxYDbAWoM

https://www.inet.se/produkt/5300549/corsair-8gb-1x8gb-ddr4-24...

Tack för tips!

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Ett alternativ till laptopen, med större skärm, 8GB RAM och 240GB SSD:
https://shop.inrego.se/outlet/hp-elitebook-850-g3-10

Låter intressant, hur stor är skillnad mellan processorerna? Den jag länkade var 7e gen i3 så det är väl ett år nyare right? Är det inte värt att satsa på lite nyare komponent om man ändå inte är i behov av mycket prestanda, syftar på livslängen i detta fall. Rätta mig gärna om jag tänker fel

Permalänk
Medlem

Vet inte var du bor, men sweclockers marknad skall man inte understatta.
Bor du i Göteborgstrakten kunde detta vara nåt:
https://www.sweclockers.com/marknad/227186-gamingdator-byggd-...

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Vet inte var du bor, men sweclockers marknad skall man inte understatta.
Bor du i Göteborgstrakten kunde detta vara nåt:
https://www.sweclockers.com/marknad/227186-gamingdator-byggd-...

Bor tyvärr inte där, är ny på forumet så du menar det finns även annonser här och inte endast frågor? Får kika lite faktiskt men om jag ändå vill handla av ett företag finns det någonstans man kan hitta billigare dator än denna jag länkade? Av ett företag alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin Norman:

Bor tyvärr inte där, är ny på forumet så du menar det finns även annonser här och inte endast frågor? Får kika lite faktiskt men om jag ändå vill handla av ett företag finns det någonstans man kan hitta billigare dator än denna jag länkade? Av ett företag alltså

Tyvärr finns det nog inte mycket billigare.
Svårt att trolla med knäna.
Hårdvara är dyrare än någonsin.

Bästa tipset är att leta på blocket i ditt närområde.
Tänk prutmån och köp på plats så du kan testa innan du köper.
Ibland kan man faktiskt göra fynd.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Tyvärr finns det nog inte mycket billigare.
Svårt att trolla med knäna.
Hårdvara är dyrare än någonsin.

Bästa tipset är att leta på blocket i ditt närområde.
Tänk prutmån och köp på plats så du kan testa innan du köper.
Ibland kan man faktiskt göra fynd.

Alright så denna verkar vara billigast "prestanda för pengar" dator från ett företag iaf? Skönt att veta det! Är inne på blocket och har varit hos vissa hemma men det är rent helvete det där.. Svårt att pruta med vissa (vilket jag förstår) eller så avviker själva datorn från annonsen, men tack för dina svar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin Norman:

Intressant att du resonerar så, det är väl så ett företag fungerar man ska väl inte sälja med förluster eller? Sen när är de födda bryr jag mig inte så mycket om, har kollat deras omdömen och de flesta är super nöjda både med produkter samt bemötande vill ha råd och tips om själva datorer jag länkade inte resonemang kring ett företag. Har du kanske något tips på var jag kan få bättre dator för pengarna?

Finns dock tyvärr ofta ett samband mellan hur smidigt eventuella reklamationer/garantier fungerar och hur etablerat ett företag är. Inte alltid, men oftast

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kevin Norman:

Intressant att du resonerar så, det är väl så ett företag fungerar man ska väl inte sälja med förluster eller? Sen när är de födda bryr jag mig inte så mycket om, har kollat deras omdömen och de flesta är super nöjda både med produkter samt bemötande vill ha råd och tips om själva datorer jag länkade inte resonemang kring ett företag. Har du kanske något tips på var jag kan få bättre dator för pengarna?

Precis som Fynd24.se har bra omdömen?
Det behöver självklart inte vara bedrägeri de håller på med men det är vissa saker som kanske väcker frågor. Det finns dock väl etablerade butiker

Permalänk
Medlem

"Vanlig surf samt betala lite räkningar" i kombo med önskat budget på 2000-2500 låter ju lite som att en Chromebook vore perfekt.