Custom loop - temperaturer - 5800x3D/RTX 3080 Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot

Custom loop - temperaturer - 5800x3D/RTX 3080 Ti

Mors,

jag vill göra en sanity check med er som har mer erfarenhet av custom loop vattenkylning.

Jag har en 5800x3D och ett RTX 3080 Ti, båda har EKWB-vattenblock och jag kör med en 420 mm Thermaltake radiator och en Thermaltake reservoir. Pumpen kör jag på det som BIOS kallar för performance, vilket är ett steg under full speed ahead.

Allting sitter i ett Fractal Design Torrent, med 2x180 mm fläktar i botten som blåser in i chassit, 3x140 mm som blåser ut genom radiatorn på framsidan och 1x140 mm i bakkant som blåser in i chassit.

Jag kör mina fläktar på, vad jag kallar för, knappt hörbart då mitt fokus främst är tystnad. Men jag kan tänka mig att de ligger kring 7-900 RPM eller något sådant.

Under full load, Cinebench R20, så kryper tempen upp till ungefär 85-86 C. Grafikkortet nosar också på runt 80 C vid full belastning, Time Spy Extreme t.ex.

Då kommer frågan, är det som förväntat eller är min radiator kass eller något annat i min setup som kanske inte är helt bra?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

80+ grader skulle jag säga är lite väl högt.

1.Har du luftat systemet ordentligt?
2.Vad är det för fläktar på radiatorn?
3.Hur tjock radiator kör du?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Avstängd

Vad är vattentemperaturen?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dinoman:

Mors,

jag vill göra en sanity check med er som har mer erfarenhet av custom loop vattenkylning.

Jag har en 5800x3D och ett RTX 3080 Ti, båda har EKWB-vattenblock och jag kör med en 420 mm Thermaltake radiator och en Thermaltake reservoir. Pumpen kör jag på det som BIOS kallar för performance, vilket är ett steg under full speed ahead.

Allting sitter i ett Fractal Design Torrent, med 2x180 mm fläktar i botten som blåser in i chassit, 3x140 mm som blåser ut genom radiatorn på framsidan och 1x140 mm i bakkant som blåser in i chassit.

Jag kör mina fläktar på, vad jag kallar för, knappt hörbart då mitt fokus främst är tystnad. Men jag kan tänka mig att de ligger kring 7-900 RPM eller något sådant.

Under full load, Cinebench R20, så kryper tempen upp till ungefär 85-86 C. Grafikkortet nosar också på runt 80 C vid full belastning, Time Spy Extreme t.ex.

Då kommer frågan, är det som förväntat eller är min radiator kass eller något annat i min setup som kanske inte är helt bra?

Låter som att du har väldigt hög temperatur på grafikkortet, processorn är väl isch "normalt" då 3D cachen blir varm. Flödet? Vad är vattentemperaturen?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Så länge man ligger under thermal throttling så är det inget problem,
mer intressant är vad vattentempen stabiliseras på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sockfan:

80+ grader skulle jag säga är lite väl högt.

1.Har du luftat systemet ordentligt?
2.Vad är det för fläktar på radiatorn?
3.Hur tjock radiator kör du?

1. Japp, helt nyinstallerat och luftat.
2. Det är Thermaltake 140 mm, lite osäker på modell faktiskt.
3. 60 mm tror jag, tjock som bara den.

Skrivet av sweborn:

Vad är vattentemperaturen?

Jag vet inte. 😬 Har inget termometer eller liknanade installerad tyvärr.

Skrivet av andra94:

Låter som att du har väldigt hög temperatur på grafikkortet, processorn är väl isch "normalt" då 3D cachen blir varm. Flödet? Vad är vattentemperaturen?

Ingen aning om flödet men om reservioren är något att gå på så är det bra tryck. Vattnet från radiotorn är kopplat i toppen på reservioren så det rinner ner och då ser jag flödet. Vattentemp har jag tyvärr ingen aning om.

När det är fullt ös så är luften som blåser ut från chassit sjukt varmt, skulle gissa på 35-40 grader, kanske ännu varmare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ingen aning om flödet men om reservioren är något att gå på så är det bra tryck. Vattnet från radiotorn är kopplat i toppen på reservioren så det rinner ner och då ser jag flödet. Vattentemp har jag tyvärr ingen aning om.

När det är fullt ös så är luften som blåser ut från chassit sjukt varmt, skulle gissa på 35-40 grader, kanske ännu varmare.

Köp en temp-mätare, det behöver inte vara så kostsamt, t.ex.:
https://www.inet.se/produkt/5321838/aquacomputer-temperaturse...
Sen kan du låta fläktar styras av vattentemp om du vill ha ner tempen vid hög belastning,
men så länge du inte råkar ut för thermal throttling så är det inget att fundera över.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är det med eller utan CO? Kan vara värt att prova för att får ner lite CPU-temp, med tanke på att dina temperaturer påminner om mina på luft i ett nr200p så känns de rätt så höga.
Håller med om att GPU känns orimligt högt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Är det med eller utan CO? Kan vara värt att prova för att får ner lite CPU-temp, med tanke på att dina temperaturer påminner om mina på luft i ett nr200p så känns de rätt så höga.
Håller med om att GPU känns orimligt högt

TS kör fläktarna "7-900 RPM" (från första posten), de snurrar ju knappt...,
tycker det är bra temps med så pass värmealstrande komponenter och bara en radiator.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

GPU temp känns för hög trots låg RPM, jag skulle nog monterat om blocket.

Permalänk
Medlem

FWIW

Men en Corsair iCUE H115i 280mm ligger 5800x3d på ca 78° i Cinnebench R23
Undervoltar jag sjunker det till 72° (+440 poäng i R23)

Corsair pumpen står på balanced och fläktarna runt 900 - 1000rpm i load.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

TS kör fläktarna "7-900 RPM" (från första posten), de snurrar ju knappt...,
tycker det är bra temps med så pass värmealstrande komponenter och bara en radiator.

Egentligen därför jag frågade om CO, för då kan det eventuellt skala av ett par grader på loopen om det inte är aktiverat

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ok, en liten update.

Det visar sig att jag är lite trög. Jag hade alltså mängder med luft i loopen, nu har jag nog lyckats lufta den bättre, ska ge det lite mer tid.

En faktor jag misstänker är också att radiatorn kanske är lite tjock (60mm) och att min reservoir täcker upp kanske 20% av ytan på radiatorn som inte direkt hjälper luftflödet... hade jag haft plats hade jag satt en push/pull-config men det få inte plats så nu är det bara pull med 3x140 mm.

Tempsen är fortfarande rätt höga på CPU men bättre för GPU (maxar runt 80C nu och mer 75C i spelande).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tempsen är fortfarande rätt höga på CPU men bättre för GPU (maxar runt 80C nu och mer 75C i spelande).

CO?? får bättre temperatur med dassig luftkylning. och inte omöjligt att jag får mer boost av detta faktum (förutom i full MT)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Rotten:

CO?? får bättre temperatur med dassig luftkylning. och inte omöjligt att jag får mer boost av detta faktum (förutom i full MT)

Alltså, det här med att använda förkortningar utan förklaring...

CO antar jag då betyder Curve Optimiser? Isf är svaret nej, har inte satt mig in i det där. Hade en 3900x tidigare.

Ja tempsen känns helt bananas.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Känns som något är skumt iaf, din custom loop för sämre temps än min bror när han hade en noctua torn kylare.

och dina temps är markant högre än hans nuvarande arctic liquid freezer 2!

Så något vajsing måste där ju vara tycker jag.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ja något stämmer inte. Jag misstänker att kanske radiatorn är kass på något sätt. Den är ju begagnad och kanske inte i bästa skick. Inget läcker ju men jag vette fan vad jag gör för fel.

Tänker att flödet i radiatorn kan ju inte spela någon roll?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Alltså, det här med att använda förkortningar utan förklaring...

CO antar jag då betyder Curve Optimiser? Isf är svaret nej, har inte satt mig in i det där. Hade en 3900x tidigare.

Ja tempsen känns helt bananas.

Du kan få ner temps med 5-7C bara genom att använda CO om din BIOS stödjer det dvs. Är extremt enkelt då de flesta 5800X3D CPUer klarar -25 eller rentav -30.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mocka:

Du kan få ner temps med 5-7C bara genom att använda CO om din BIOS stödjer det dvs. Är extremt enkelt då de flesta 5800X3D CPUer klarar -25 eller rentav -30.

Jag har letat runt men inte hittat något. Kör med AsRock Taichi Ultimate x470. Tips mottages tacksamt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Alltså, det här med att använda förkortningar utan förklaring...

CO antar jag då betyder Curve Optimiser? Isf är svaret nej, har inte satt mig in i det där. Hade en 3900x tidigare.

Ja tempsen känns helt bananas.

Jepp. Värt sätta sig in i, mest troligt går det slå på i bios. Tror det är lagkrav på CO med denna cpu, borde vara det i vart fall.
Du kör vatten, å orkar inte forska mer än nödvändigt, använd -20.

Det bör användas oavsett kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har letat runt men inte hittat något. Kör med AsRock Taichi Ultimate x470. Tips mottages tacksamt.

Finns ett program som heter pbo2 tuner har ja för mig? jag kör det på min 5800x3d i min customloop, kan köra -30 och inga problem, ligger på maxtemp typ 72c och utan pbo nosade den på 80-81c

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har letat runt men inte hittat något. Kör med AsRock Taichi Ultimate x470. Tips mottages tacksamt.

Sant, ingen av BIOS versionerna nämner specifikt "support for 5800X3D Curve Optimizer". Har du den senaste versionen? Kan vara värt att ta en titt och se om det ligger inne?

Skrivet av sINsen:

Finns ett program som heter pbo2 tuner har ja för mig? jag kör det på min 5800x3d i min customloop, kan köra -30 och inga problem, ligger på maxtemp typ 72c och utan pbo nosade den på 80-81c

Det stämmer och är definitivt en bra lösning. Jag tröttnade dock på att hela tiden behöva starta programmet varför jag blev överlycklig när ny BIOS kom som hade det som stöd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sant, ingen av BIOS versionerna nämner specifikt "support for 5800X3D Curve Optimizer". Har du den senaste versionen? Kan vara värt att ta en titt och se om det ligger inne?

Det stämmer och är definitivt en bra lösning. Jag tröttnade dock på att hela tiden behöva starta programmet varför jag blev överlycklig när ny BIOS kom som hade det som stöd.

Mitt moderkort har fått stöd för det, dock heter de inte CO på msi, har inte orkat krångla med det, har allt på autostart så de löser sig själv när datorn startas, fanns en guide på de här på SweC, dock ska ja väl orka fixa de i bios så småningom😂

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Mors,

jag vill göra en sanity check med er som har mer erfarenhet av custom loop vattenkylning.

Jag har en 5800x3D och ett RTX 3080 Ti, båda har EKWB-vattenblock och jag kör med en 420 mm Thermaltake radiator och en Thermaltake reservoir. Pumpen kör jag på det som BIOS kallar för performance, vilket är ett steg under full speed ahead.

Allting sitter i ett Fractal Design Torrent, med 2x180 mm fläktar i botten som blåser in i chassit, 3x140 mm som blåser ut genom radiatorn på framsidan och 1x140 mm i bakkant som blåser in i chassit.

Jag kör mina fläktar på, vad jag kallar för, knappt hörbart då mitt fokus främst är tystnad. Men jag kan tänka mig att de ligger kring 7-900 RPM eller något sådant.

Under full load, Cinebench R20, så kryper tempen upp till ungefär 85-86 C. Grafikkortet nosar också på runt 80 C vid full belastning, Time Spy Extreme t.ex.

Då kommer frågan, är det som förväntat eller är min radiator kass eller något annat i min setup som kanske inte är helt bra?

Som folk skriver här nedan, skaffa en tempmätare, jag byggde min loop utan, men en kort tid därefter köpte jag en tempmätare så ja kunde styra fläktkurvan efter vattentemp, samt att man ser hur tempen på vattnet är hela tiden

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja något stämmer inte. Jag misstänker att kanske radiatorn är kass på något sätt. Den är ju begagnad och kanske inte i bästa skick. Inget läcker ju men jag vette fan vad jag gör för fel.

Tänker att flödet i radiatorn kan ju inte spela någon roll?

Flödet spelar roll i loopen om det blir alltför lågt, då skjuter alla temps i höjden. I ett normalt flöde så har du i regel GPU temp på +10-15 grader av vad vattentempen är. All skillnad högre än 15 grader tyder på dåligt monterat gpublock om flödet är ok.

Om ditt flöde är ok så är din vattentemp skyhög och på 50-60 grader typ. Känn på slangar/block/radiatorer osv. Känns de ljumna så är förmodligen flödet dåligt. Är de väldigt varma så kör på fläktarna på max och se om de blir svalare.

Som många nämner, skaffa en tempsensor och flödesmätare, de är ovärderliga i en custom loop.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Som referens kör jag min 5800x3D med en be quiet pure rock 2 luftkylare.

Använder MSI Combo strike 3 (-30) via bios och tempen maxar på 80-81 grader i Cinebench r20.

Permalänk
Medlem

Bild på insidan av ditt chassi??
Det hjälper att se hur alltid är.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Mitt moderkort har fått stöd för det, dock heter de inte CO på msi, har inte orkat krångla med det, har allt på autostart så de löser sig själv när datorn startas, fanns en guide på de här på SweC, dock ska ja väl orka fixa de i bios så småningom😂

Jag minns den guiden för jag följde den till punkt och pricka. Det funkade en gång sen väldigt sporadiskt vilket fick mig att behöva köra processen manuellt varje gång ändå. Så det var skönt när det äntligen kom BIOS uppdatering

För mig var det verkligen super enkelt, man fick aktivera PBO, gå in på CO och sätta -30 på alla värden, spara = klart!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag minns den guiden för jag följde den till punkt och pricka. Det funkade en gång sen väldigt sporadiskt vilket fick mig att behöva köra processen manuellt varje gång ändå. Så det var skönt när det äntligen kom BIOS uppdatering

För mig var det verkligen super enkelt, man fick aktivera PBO, gå in på CO och sätta -30 på alla värden, spara = klart!

de är ju supernice!

Jag tog mig i kragen direkt här o var inne och aktiverade Kombo strike som de heter i MSI ;P

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jompa79:

Flödet spelar roll i loopen om det blir alltför lågt, då skjuter alla temps i höjden. I ett normalt flöde så har du i regel GPU temp på +10-15 grader av vad vattentempen är. All skillnad högre än 15 grader tyder på dåligt monterat gpublock om flödet är ok.

Om ditt flöde är ok så är din vattentemp skyhög och på 50-60 grader typ. Känn på slangar/block/radiatorer osv. Känns de ljumna så är förmodligen flödet dåligt. Är de väldigt varma så kör på fläktarna på max och se om de blir svalare.

Som många nämner, skaffa en tempsensor och flödesmätare, de är ovärderliga i en custom loop.
Lycka till!

Tack.

Jag har loopat Heaven i tio minuter, flödet i loopen är på max och fläktarna går på 60% ungefär.

Temps

Dold text

Slangarna är strax över ljumna, rätt varma och känner jag på toppen av radiatorn där inflödet är, så är det varmt. Jag börjar misstänka att jag har ett kasst installerat GPU-block faktiskt... Vilket då också gör att CPU:n går varm eftersom vattnet då blir så varmt?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt