Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gamers Nexus spyr galla på Asus stressade krishantering

Permalänk
Medlem

Asus står fortfarande högre än EVGA för mig

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Att MSI blivit hackat säger inte ett dugg om företaget. Skatteverket blev också hackat

Mjae, det visar ju på brister i säkerheten, men mer oroande är väl vilka konsekvenser hacket kan få.
Du såg väl den här nyheten på Swec?
Min begränsade erfarenhet av MSI brädor för typ 10 år sen var inte heller nån jättehöjdare, men det har förstås hänt saker sen dess
I vilket fall: min "goto" för moderkort har länge varit ASUS men det kan mycket väl bli något annat nästa gång!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Så vilka företag har fortfarande bra rykte? Känns som att alla har något begravet, bara att vissa haft turen att inte bli granskade på rätt ställe...

Leksands Knäckebröd AB. De är über.

Gamers Nexus gör ett mäktigt jobb åt konsumenterna, och en stor förtjänst åt företag. För sonika företag behöver ibland bli utstuderade, påkomna och öppet fällda, om företagskulturen ska (åter) verka för sina rötter - som att serva kundunderlag med genuint bra och hållbara produkter eller tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla företag är dåliga, sluta ha favoriter! Bara företagen som tjänar på sånt

Är det verkligen det? Känns inte helt logiskt det där. Om jag är likgiltig och drar alla företag under samma kam så går ju mina pengar till vem som helst, oavsett om de behandlar sina anställda och kunder som skit. Då har jag hellre favoritföretag med bra rykte om sig som jag ger mina pengar till. Om alla gör på det viset så ligger det ju i företagens intresse att uppföra sig, och på så vis tjänar vi väl alla på det i slutändan? Eller är det något jag missat?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är det verkligen det? Känns inte helt logiskt det där. Om jag är likgiltig och drar alla företag under samma kam så går ju mina pengar till vem som helst, oavsett om de behandlar sina anställda och kunder som skit. Då har jag hellre favoritföretag med bra rykte om sig som jag ger mina pengar till. Om alla gör på det viset så ligger det ju i företagens intresse att uppföra sig, och på så vis tjänar vi väl alla på det i slutändan? Eller är det något jag missat?

Nej håller helt med och var precis på g att skriva ett eget inlägg när jag såg ditt. Att utgå ifrån att alla företag är skit leder bara till att de också alla blir skit för då kommer inget företag att tjäna på att vara bra. Betydligt bättre som just nu att folk har hållt Asus högt vilket också gör att de får en sådan massiv kritikstorm som de får nu vilket i slutändan är det enda som kan få dem att ändra kurs.

Hade vi istället alla gått och mumlat om att alla företag bara suger kuk ändå så hade ju ingen blivit upprörd och Asus hade kunnat fortsätta att bete sig som svin och bara bli sämre och sämre.

Samma med politiker, om alla utgår ifrån att alla politiker är korrupta och ljuger, hur ska då en som inte är korrupt och som inte ljuger då någonsin klara sig? Dvs eftersom alla då kommer att utgå ifrån att hen ändå är korrupt och ljuger så tjänar hen alltså inte på att vara ärlig och okorrupt utan kommer enbart att bli drabbad av alla kostnader.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk

Ni som störs av Coilwhine måste ha lite udda spelvanor. Har ni datorn på bordet, utan sidopanel och inga högtalare?

Tar jag bort sidopanelen, stänger av ljudet och lägger örat mot kortet så surrar det. Det måste ju vara fruktansvärt om kortet överröstar både sidopanel och högtalare.

Har kört Asus sen Q9450 och kommer nog fortsätta med det tills jag springer på problem. Klart det kommer känns surt att köpa en mid range mobo för 7000kr och det kommer med böjda pins sen skyller dom på mig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men vad köper man efter ASUS? Finns det något märke som tillverkar kvalitétsprodukter längre?

Alla är likvärdiga, bara tacka och buga.
Går inte och betala premium längre för kvalitet dock. Förut har jag för mig att Asus cherrypickade kretsar, men de har blivit alldeles för stora och fått hybris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ni som störs av Coilwhine måste ha lite udda spelvanor. Har ni datorn på bordet, utan sidopanel och inga högtalare?

Tar jag bort sidopanelen, stänger av ljudet och lägger örat mot kortet så surrar det. Det måste ju vara fruktansvärt om kortet överröstar både sidopanel och högtalare.

Har kört Asus sen Q9450 och kommer nog fortsätta med det tills jag springer på problem. Klart det kommer känns surt att köpa en mid range mobo för 7000kr och det kommer med böjda pins sen skyller dom på mig.

Jag hade ett Corsair 500D, ett GX601 och båda stod på golvet. I HLLs lobby lät det rätt mycket vid 3000 fps. När man spelade med lurar hördes inget.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt x370 moderkort från asus. Missnöjd med min laptop från dom pga Armory crate skiten som knappt funkar och deras fläktkurva är usel. Vet att de haft lite problem med grafikkortskylare också, så kommer nog inte välja asus först vid nästa inköp. Om de inte är väldigt mycket billigare än andra och får läsa lite tester från olika testare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ni som störs av Coilwhine måste ha lite udda spelvanor. Har ni datorn på bordet, utan sidopanel och inga högtalare?

Tar jag bort sidopanelen, stänger av ljudet och lägger örat mot kortet så surrar det. Det måste ju vara fruktansvärt om kortet överröstar både sidopanel och högtalare.

Har kört Asus sen Q9450 och kommer nog fortsätta med det tills jag springer på problem. Klart det kommer känns surt att köpa en mid range mobo för 7000kr och det kommer med böjda pins sen skyller dom på mig.

Grattis, du har varit förskonad från coilwhine.

Permalänk
Medlem

Bojkottade Asus för 8 år sen när jag skulle göra mitt 3:e bygge och fick fyra modekort DOA :/

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men vad köper man efter ASUS? Finns det något märke som tillverkar kvalitétsprodukter längre?

Asrock känns som det givna valet för mig i alla fall, nästa gång det är dags att uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Jag köper alltid Asus när det gäller moderkort och hemmarouters.
Dom senaste grafikkortet, har oxå vart Asus. Just nu har jag även Asus kylare i datorn.

Jag måste säga, jag har aldrig någonsin haft problem med deras produkter, förra datorn hade jag i 8 år, väl använd.

Datorn jag har nu är från 21 och funkar helt perfekt. B550, 5900x och RTX3080.

Alla tillverkare hamnar i blåsväder då och då.
Brinnande processorer kan få vilken tillverkare som helst gå i taket.

Alla tillverkare kommer att lansera produkter som inte håller måttet.
Det som jag har som måttstock är hur tillverkare bemöter problemet när det inträffar. Beter man sig illa och ej möter konsumenterna så tänker inte jag köpa deras produkter längre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ghaan:

JaysTwoCents sparkade Asus som sponsor under dagen med. Så mja, går bra för dom just nu.

Source: https://www.youtube.com/watch?v=wZ-QVOKGVyM

Åh nej! Inte Jay! Hur ska Asus kunna stå på benen nu?!
Jay kommer ändå ha Asus i framtida videor, fast han köper de då själv istället

Gällande Coilwhine så har jag aldrig haft ett moderkort med Coilwhine oavsett märke i prisklassen <3000 kr. Likaså gäller det grafikkort fast oavsett prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Nej håller helt med och var precis på g att skriva ett eget inlägg när jag såg ditt. Att utgå ifrån att alla företag är skit leder bara till att de också alla blir skit för då kommer inget företag att tjäna på att vara bra. Betydligt bättre som just nu att folk har hållt Asus högt vilket också gör att de får en sådan massiv kritikstorm som de får nu vilket i slutändan är det enda som kan få dem att ändra kurs.

Hade vi istället alla gått och mumlat om att alla företag bara suger kuk ändå så hade ju ingen blivit upprörd och Asus hade kunnat fortsätta att bete sig som svin och bara bli sämre och sämre.

Samma med politiker, om alla utgår ifrån att alla politiker är korrupta och ljuger, hur ska då en som inte är korrupt och som inte ljuger då någonsin klara sig? Dvs eftersom alla då kommer att utgå ifrån att hen ändå är korrupt och ljuger så tjänar hen alltså inte på att vara ärlig och okorrupt utan kommer enbart att bli drabbad av alla kostnader.

Det blir väldigt lätt att man ser förbi problem och dumheter om man tycker man valt ett som är ’bättre’, lätt att inte självrannsaka och sluta ifrågasätta när man är tillräckligt ’investerad’ i ett märke

Sen finns det såklart grader av ondska

Anledningen att jag skrev det alls var ju framförallt på den här marknaden med moderkort, idag Asus, imorgon någon annan, alla har supit kål mer än en gång

Permalänk
Medlem

Jag har övergett ASUS sedan länge, förr var deras produkter kvalitet utan att det för den delen var dyrare. Det har gått utför ett bra tag faktiskt men de har ändock bara lyckats bli större och större och där ngn stans ligger nog problemet.

Men att det var så här illa det hade man faktiskt inte koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

… som istället blev hackade nyligen. Och gigabyte hade ju sin PSU härva.
(Ingen e perfekt…)

Intressant att verkligen alla verkar sätta sågen i asus nu samtidigt!
Men det har nog varit på gång ett tag: både deras produkter o speciellt kundservice verkar haft en del brister rätt länge o sånt kostar till sist!

EVGA får börja göra moderkort helt enkelt, eller om Saphire kunde börja igen. Då hade man vart gla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Åh nej! Inte Jay! Hur ska Asus kunna stå på benen nu?!
Jay kommer ändå ha Asus i framtida videor, fast han köper de då själv istället

Gällande Coilwhine så har jag aldrig haft ett moderkort med Coilwhine oavsett märke i prisklassen <3000 kr. Likaså gäller det grafikkort fast oavsett prisklass.

Jag tror du har fått det på bakfoten där, det är Jay som har bojkottat Asus, med andra ord så kommer han inte ha några produkter ifrån dem i framtida videos.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awsmkiid:

Jag tror du har fått det på bakfoten där, det är Jay som har bojkottat Asus, med andra ord så kommer han inte ha några produkter ifrån dem i framtida videos.

Det står ju Sponsring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Åh nej! Inte Jay! Hur ska Asus kunna stå på benen nu?!
Jay kommer ändå ha Asus i framtida videor, fast han köper de då själv istället

Gällande Coilwhine så har jag aldrig haft ett moderkort med Coilwhine oavsett märke i prisklassen <3000 kr. Likaså gäller det grafikkort fast oavsett prisklass.

Angånde Jay videon

Så om jag har förstått rätt från videon är att Jay har haft ett långt "partnership" med ASUS men 2023 har dom inget på skrivet kontrakt med ASUS. Alla andra hade det redan klart i Januari men nu är det Maj och inget kontrakt har blivit påskrivet fast ASUS har under tiden skickat allt möjligt till Jay fast inget nytt kontrakt för 2023 har inte fastställts. Nu undrar jag om det hade varit detsamma om ett kontrakt hade blivit påskrivet i tid för 2023.

Nu har han inga obligationer mot märket förutom då förlora en långt förhållande med ASUS som han inte verkar vilja ha. Då exempel på RMA på två vita moderkort, ett bios som är i beta som inte garanterar garanti om man använder, 12 serien moderkort som brann upp med och krångel på sin streaming dator.*Ta denna mening med en nypa salt* Tar upp ASrock som fungerar klockrent och hade använt det om den skulle passat hans färgschema till bygget?? Som han även kan ha ett "partnership" med som man inte vet??? Vad tillför det mot problemet som ASUS har framför sig med att nämna ASrock... Vettefan aja

Nu är jag till och med berörd då jag har ett x670 Hero med 7900x och allt detta suger verkligen då jag ville ha det "bästa" typ iallafall och allt detta skit händer. Vill dock tillägga har varit solid med bios 0805. Ja har galen coilwhine med mitt ASUS ROG Strix LC II 360 dock.

dock
Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Ja har galen coilwhine med mitt ASUS ROG Strix LC II 360 dock.

Ehm, coilwhine från vattenkylningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det blir väldigt lätt att man ser förbi problem och dumheter om man tycker man valt ett som är ’bättre’, lätt att inte självrannsaka och sluta ifrågasätta när man är tillräckligt ’investerad’ i ett märke

Sen finns det såklart grader av ondska

Anledningen att jag skrev det alls var ju framförallt på den här marknaden med moderkort, idag Asus, imorgon någon annan, alla har supit kål mer än en gång

Som sagt så ser jag det tvärtom, att bara ge upp med "alla är lika dåliga" gör ju inget bättre. Klart att alla kan klanta till det, men då gäller det också att det skall kosta tillräckligt för märkena när det sker, annars kommer vi bara att få ännu sämre skit i framtiden. T.ex ASUS har ju levt gott väldigt länge på sitt goda rykte och har väl börjat snåla in här och där i tron att "folk älskar oss ändå" så de behöver ju skakas om lite så att de vaknar till och inser att hela deras good-will inte är värt vatten om de inte också levererar.

Men jag håller med dig i att det inte ligger något värde i att vara fanboi i ett märke heller, det är ju precis lika illa.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Asus för h-e

Semi-off-topic:
Killens röst i den videon är ju gräslig!
Den låter ansträngd - som att han TALAR VÄLDIGT HÖGT och sedan har de sänkt volymen i efterhand. Går ju inte att kolla på.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

När vi liks spyr galla på Asus så kan vi ju nämna deras cashback-kampanjer där man endast får tillbaka pengarna om man ligger på dom efter deras utlovade tidsspann på typ 3-6 månader....

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ehm, coilwhine från vattenkylningen?

Låter som att man placerat AIOn i fronten med rören i toppen.

Permalänk
Medlem

Asrock och Gigabyte är mina senaste brädor och varit nöjd med dessa.

Antar att det skiljer mellan generationer och modeller så gäller och kolla upp när man handlar.

Haft mest Mitx brädor senaste tiden och lär behålla denna och uppgradera till 5800X 3D när ett bra erbjudande är och hela tiden missat 2990:- kampanjer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GBGTias:

Jag köper alltid Asus när det gäller moderkort och hemmarouters.
Dom senaste grafikkortet, har oxå vart Asus. Just nu har jag även Asus kylare i datorn.

Jag måste säga, jag har aldrig någonsin haft problem med deras produkter, förra datorn hade jag i 8 år, väl använd.

Datorn jag har nu är från 21 och funkar helt perfekt. B550, 5900x och RTX3080.

Alla tillverkare hamnar i blåsväder då och då.
Brinnande processorer kan få vilken tillverkare som helst gå i taket.

Dina anekdotala erfarenheter är alltid intressanta ur något subjektivt perspektiv men att vifta bort händelsen genom att du personligen inte blivit påverkad är vad som många gånger gör att företagen kan komma undan med extremt konsumentfientliga beteende.

Hade det varit din processor som small och Asus skyllde på dig som konsument för att du använt deras egen BIOS-firmware så antar jag att du varit rätt arg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det står ju Sponsring?

Precis, det är Jay som har avslutat samarbetet med Asus självmant så han kommer varken begära produkter eller köpa produkter för kommande videos pga hur illa Asus har skött det här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Ni som störs av Coilwhine måste ha lite udda spelvanor. Har ni datorn på bordet, utan sidopanel och inga högtalare?

Tar jag bort sidopanelen, stänger av ljudet och lägger örat mot kortet så surrar det. Det måste ju vara fruktansvärt om kortet överröstar både sidopanel och högtalare.

Har kört Asus sen Q9450 och kommer nog fortsätta med det tills jag springer på problem. Klart det kommer känns surt att köpa en mid range mobo för 7000kr och det kommer med böjda pins sen skyller dom på mig.

Hade Zalman nätagg för länge sedan som höll på även när man var runt i windows, det var extremt störande. Fick en ny och den var knäpptyst, gjorde stor skillnad.
Coilwhine på grafikkort är också varierande, det går inte säga att bara för att det finns där att det är mycket och störande, en del låter helt enkelt mer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Låter som att man placerat AIOn i fronten med rören i toppen.

Nej den är normalt placerat lodrätt av Inet tom men det kan vara mitt moderkort som låter.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080