Pendling 16 mil, bil under 200 000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Jag är mer och mer inne på Golf E.

Teslabjörns vintertest av E-Golf

180km räckvidd om man ligger jämnt 90km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bara för att kolla: du har blandat ihop mil och km, hoppas jag? 😁

Hur då blandat ihop, jag kör ca 7500 mil per år i tjänsten och privat. Varför hoppas du på att jag har blandat ihop mil och kilometer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hej , jag har funderat lite på en sådan. Osäker på om man hyr batteriet?

Den verkar fin, har allt tom motorvärmare ! Hade varit så jäkla coolt om den funkat att ladda med under natten.

Hur är då vintern någon som kört en sådan ?

Bara Renault har batterihyra på Zoe.

Leafen är en trevlig bil, men har Chademo och inte CCS vilket finns på färre och färre ställen.

Och inte en chans att man kommer 29 mil, räkna med 20-23 en fin sommardag i max 100 och få plötsliga accelerationer.
Räkna kanske 20% degradering på batteriet med och jag skulle säga max 13-15mil på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Som sagt har kört hybrid och bland annat prius. 0.48 låter lite men ca 0.6 fick jag med Prius från 2006, då körde jag motorväg.
Min Ibiza 1.2 tsi har lägre förbrukning. Jag ser inte att Prius är värd några extra pengar för att det är en hybrid om man kör landsväg. Men kanske om man kör mer blandat.

Min ibiza förbrukar inte mer än 0.44 i lugnt tempo om jag aldrig går över 90km/ till jobbet.

Jag kör endast 70-110 väg till jobbet och där brukar hybrid ge lite fördelar.

Jag är mer och mer inne på Golf E.
Blir lån och avbetalning på ca 2500kronor i månaden samt säkerligen viss kostnad för el särskilt vinter.
På sommar kommer jag kunna ladda med solceller viss tid av dygnet samt helger. Samt försöka ladda under nattetid.
Men blir nog ändå en 2kr per kw rätt mycket av tiden vilket då blir ca 4 kronor milen.
Det är ytterligare ca 1000 kronor per månad.

I det hela en besparing på ca 1500 kronor i månaden.
Fördelarna blir en nyare bekvämare bil med adaptiv farthållare.

Så du skriver själv att du inte kör fortare än 90 på en motorväg med din ibiza, körde du lika snabbt med priusen eller gasade du mera då? När jag pendlade mellan Uppsala och Sälen där det endast är vägsträckor mellan 70-80 km/h så låg jag på 0,36 l/mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Så du skriver själv att du inte kör fortare än 90 på en motorväg med din ibiza, körde du lika snabbt med priusen eller gasade du mera då? När jag pendlade mellan Uppsala och Sälen där det endast är vägsträckor mellan 70-80 km/h så låg jag på 0,36 l/mil.

Ja menar kör jag 90 så kommer jag ner i den förbrukningen ,menvid 110km/h var det mindre skillnad i drift. Priusen kostar 200 000kr mer än ibiza, visst större bil men blir många mil för att få igen de få cl man sparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Så du skriver själv att du inte kör fortare än 90 på en motorväg med din ibiza, körde du lika snabbt med priusen eller gasade du mera då? När jag pendlade mellan Uppsala och Sälen där det endast är vägsträckor mellan 70-80 km/h så låg jag på 0,36 l/mil.

0.36 är riktigt bra. Men ekonomiskt var ibiza ändå billigare på grund av lägre inköp. Sen är det inte bara det som styr. Prius är såklart en trevligare bil.

Särskilt nya Prius både snygg och snål samt inte slö som ett as.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du haft en prius själv eller sprider du bara rykten som du tror är sanna...

Jag har en prius från -05 som jag köpte för ca 57 tusen -10 då hade den gått ca 9400 mil. Sedan dess har jag kört ca 89 tusen mil med den på alla typer av vägar. Jag kör endast på friktionsdäck året runt, Nokian Hakkapeliitta R3 som håller ca 14500 mil. Jag kör på ganska högt däcktryck ca 3,3 bar. Jag snittar mellan 0,36-0,48 i förbrukning beroende på väglag och hastighet.

När bilen med sommardäck fått stopp från 80 km/tim, håller bilen med vinterdäck fortfarande en fart på 50,7 km/tim – en hastighet som kan resultera i en riktigt otäck olycka!

https://www.vibilagare.se/test/dack/test-sa-farliga-ar-vinter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hej vill ha en vettig bil och vill välja bort de minsta. Har kört min Ibiza som jag ägt från 2011 i snart ett år till nya jobbet. Har ont i ryggen, är ostabil och har nu elfel med ljus, bagagelucka går inte öppna, saknar en nyckel och AC är sönder så gud hjälpe mig i sommar.

Resan tar ca 1 timme, och är främst 70-100 väg. Jag kör lugnt för att hålla nere förbrukning.

Men tänker golfklass och uppåt.
Har några krav.
Adaptiv farthållare
Ekonomisk, ca 100-120 hästar minst med låg förbrukning. Billigast per mil helt enkelt.
Ingen suv utan så bekväma säten som det går.

Vill behålla bilen under ca 3 år så den bör klara 12 000- 14 000 mil.

Har funderat om de finns någon plugin för de pengarna ? Men kanske bidrar till dyrare service och ändå ingen som klarar 8 mil enkelresa.,

Om du hoppar upp ett snäpp i storlek från din Ibiza så är det ju Leon, Octavia, Golf, Audi A3 osv.
Jag är själv inne på min fjärde Leon i den näst sista serien (Leon MK3) och kör nu med den minsta motorn i av alla fyra jag ägt.
1.0 och 115HK fungerar bra och det är FR varianten jag har och i kombi utförande.

Mkt bil för pengarna och du hittar nog en 2020 med låga mil från 160tkr.
Mitt tips är att inte gå på de modeller som har 18", det bullrar och ger bara dålig komfort (och kostar vid däckbyte).
Många har Beats utrustning som låter bra, carplay ar standard likaså adaptiv farthållare.
Däremot är det sällan backkamera, men dock sensorer.
Hittar du en med LED (ofta bara på 130hk och uppåt) så är det ett lyft.

Mkt bil för pengarna som verkar hålla ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om du hoppar upp ett snäpp i storlek från din Ibiza så är det ju Leon, Octavia, Golf, Audi A3 osv.
Jag är själv inne på min fjärde Leon i den näst sista serien (Leon MK3) och kör nu med den minsta motorn i av alla fyra jag ägt.
1.0 och 115HK fungerar bra och det är FR varianten jag har och i kombi utförande.

Mkt bil för pengarna och du hittar nog en 2020 med låga mil från 160tkr.
Mitt tips är att inte gå på de modeller som har 18", det bullrar och ger bara dålig komfort (och kostar vid däckbyte).
Många har Beats utrustning som låter bra, carplay ar standard likaså adaptiv farthållare.
Däremot är det sällan backkamera, men dock sensorer.
Hittar du en med LED (ofta bara på 130hk och uppåt) så är det ett lyft.

Mkt bil för pengarna som verkar hålla ett tag.

Jag har kikat mycket på Leon fin bil, jag är inte bortskämd. Kör med airpods pro 2 för att klara det vinande ljudet. Har varken ac eller komfort.
Jag hade utan tvekan tagit en Leon om det enbart är komfort för den är bra pris. Men kan jag nästan nolla förbrukningen så kan jag i stället köra en Golf E eller Nissan Leaf för samma månadspeng trots 50-70 tusen mer.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Hur då blandat ihop, jag kör ca 7500 mil per år i tjänsten och privat. Varför hoppas du på att jag har blandat ihop mil och kilometer?

My bad - då är jag bara imponerad. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Jag har kikat mycket på Leon fin bil, jag är inte bortskämd. Kör med airpods pro 2 för att klara det vinande ljudet. Har varken ac eller komfort.
Jag hade utan tvekan tagit en Leon om det enbart är komfort för den är bra pris. Men kan jag nästan nolla förbrukningen så kan jag i stället köra en Golf E eller Nissan Leaf för samma månadspeng trots 50-70 tusen mer.

Absolut, har du smidig möjlighet till att ladda hemma och det passar ditt körmönster så är det helt rätt att spana på dessa bilar.
När du ändå är inne och kollar på el så vill jag även tipsa om denna.
Lite ovanför din budget kanske men en kul elbil som sticker ut lite och med mkt utrustning.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mini_cooper_se_32_6_k...

Men totalt sett, om man bortser från att man blir glad av att se och köra bilen, så är nog Golf eller Leaf ett "klokare" val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Absolut, har du smidig möjlighet till att ladda hemma och det passar ditt körmönster så är det helt rätt att spana på dessa bilar.
När du ändå är inne och kollar på el så vill jag även tipsa om denna.
Lite ovanför din budget kanske men en kul elbil som sticker ut lite och med mkt utrustning.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mini_cooper_se_32_6_k...

Men totalt sett, om man bortser från att man blir glad av att se och köra bilen, så är nog Golf eller Leaf ett "klokare" val.

Den var svincool, men har en ibiza idag som ger mig ryggont, hur är denna ? Är 184 cm, så vill kunna sträcka ut benen. Annars är den riktigt cool.

Men för de pengarna närmar man sig en model 3....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Den var svincool, men har en ibiza idag som ger mig ryggont, hur är denna ? Är 184 cm, så vill kunna sträcka ut benen. Annars är den riktigt cool.

Men för de pengarna närmar man sig en model 3....

Jag har bara kört en kort tur så kan inte säga så mkt om stolarna och som du säger, du kommer upp nära andra el-bilar.
Men kan hålla med om stolarna i Ibiza mk4, dom är inte sköna att åka längre sträckor med. Pendlade ca 10 mil enkel väg i några år med en Ibiza och det jag längtade efter var saker som svankstöd osv.
Tror e-golfen, speciellt med det större batteripaketet (verkar vara standard från 2017) är en bra bil. Du har inte de ergonomiska dyra stolarna som sitter i de dyrare golfmodellerna men gissar att stolarna kommer vara väldigt mkt skönare än det du har idag.

edit:

såg denna om e-golf och batteridegradering. Verkar hålla bra kvalitet
https://insideevs.com/news/583279/volkswagen-egolf-battery-de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Ja menar kör jag 90 så kommer jag ner i den förbrukningen ,menvid 110km/h var det mindre skillnad i drift. Priusen kostar 200 000kr mer än ibiza, visst större bil men blir många mil för att få igen de få cl man sparar.

Just därför man inte skall köpa en ny bil, en begagnad är ju inga problem att hitta för låt oss säga 50k.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/renault_zoe_r90_41_kw...

Zoe med hela 41KWh batteri. tror inte du kan åka billigare. 149000kr

önskar du större batteri 52 KWh
https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_zoe_r110_phii...

laddar du på natten kommer du ner under 1kr/KWh (om du ändra till timdebitering på ditt el abonnemang)

service tror jag är 24mån intervall.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/renault_zoe_r90_41_kw...

Zoe med hela 41KWh batteri. tror inte du kan åka billigare. 149000kr

önskar du större batteri 52 KWh
https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_zoe_r110_phii...

laddar du på natten kommer du ner under 1kr/KWh (om du ändra till timdebitering på ditt el abonnemang)

Zoe har tyvärr batterihyran att ta hänsyn till som varierar med milen. Det gör det tyvärr till en dålig affär.
Samt är inte zoe liten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Zoe har tyvärr batterihyran att ta hänsyn till som varierar med milen. Det gör det tyvärr till en dålig affär.
Samt är inte zoe liten ?

fel
bilarna jag visar här äger du batteriet. Det är därför det blir en så överlägsen ekonomi. sedan är servicekostnaden extremt låg.

PS 52KW batteriet ger ca 32riktiga mil

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

fel
bilarna jag visar här äger du batteriet. Det är därför det blir en så överlägsen ekonomi. sedan är servicekostnaden extremt låg.

PS 52KW batteriet ger ca 32riktiga mil

Tycker bilen ser liten ut, kravet är golf storlek och adaptiv farthållare.

Permalänk
Medlem

Zoe är väldigt liten, som att köra runt i en hundkoja
Väldigt mkt elbil för pengarna dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Zoe är väldigt liten, som att köra runt i en hundkoja
Väldigt mkt elbil för pengarna dock.

Inget alterantiv utifrån att ingen adaptiv farthållare finns samt att den är för liten. Är trött på småbilar.

Väntar man lite till kommer nog ID3 också ner runt 200 tusen, men bäst av allt hade varit om ID2 släpps för 280 000 kr som det är sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Inget alterantiv utifrån att ingen adaptiv farthållare finns samt att den är för liten. Är trött på småbilar.

Väntar man lite till kommer nog ID3 också ner runt 200 tusen, men bäst av allt hade varit om ID2 släpps för 280 000 kr som det är sagt.

Är du beredd att betala mer än 200 tkr kan du väl få tag i en Kia e-Niro under 300 tkr om du letar lite. Du får väl ingen lågmilare, men du ska ju ändå lägga en massa mil på den rätt snabbt.

Tillägg: Det är ju en crossover-SUV, men du får nog välja vad som är viktigast om priset inte får vara vadsomhelst. Jag är ingen SUV-fantast alls, men utbudet på elbilssidan av icke-SUV:ar är överhuvudtaget inte så stort. Särskilt inte när du vägrar en bil som Zoe. Då faller ju även t ex e-208 och syskonet Corsa-e bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hej vill ha en vettig bil och vill välja bort de minsta. Har kört min Ibiza som jag ägt från 2011 i snart ett år till nya jobbet. Har ont i ryggen, är ostabil och har nu elfel med ljus, bagagelucka går inte öppna, saknar en nyckel och AC är sönder så gud hjälpe mig i sommar.

Resan tar ca 1 timme, och är främst 70-100 väg. Jag kör lugnt för att hålla nere förbrukning.

Men tänker golfklass och uppåt.
Har några krav.
Adaptiv farthållare
Ekonomisk, ca 100-120 hästar minst med låg förbrukning. Billigast per mil helt enkelt.
Ingen suv utan så bekväma säten som det går.

Vill behålla bilen under ca 3 år så den bör klara 12 000- 14 000 mil.

Har funderat om de finns någon plugin för de pengarna ? Men kanske bidrar till dyrare service och ändå ingen som klarar 8 mil enkelresa.,

V70 D2 1.6 DrivE.. Ju nyare modell desto bättre.
+ Stor å bekväm med typiskt Volvo känsla inuti.
+ Drar 0.4-0.5.
+ Låg skatt. ca 1500kr/år
- Inte världens rappaste bil och omkörningar är bara å glömma om du inte har fri sikt ett par hundra meter framåt.

V70 D3.. Ju nyare modell desto bättre.
+ Stor å bekväm med typiskt Volvo känsla inuti.
+ Drar 0.6-0.7
- Lite högre skatt, tro det är runt 3000kr/år (inte såååå farligt egentligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Tycker bilen ser liten ut, kravet är golf storlek och adaptiv farthållare.

Har du provkört Zoe?

Ok bil v50 D2. Säker bra komfort ej adaptiv farthållare. Men snål och inga stora pengar i skatt. Men 16mil om dagen då är det elbil om det handlar om ekonomi.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kan du ladda på jobbet? MG ZS EV går att hitta årsmodell 2020/2021 med 1000-2000 mil mellan 200-250k.
Om ett par månader i juli/aug så kommer de första av de som leasade på deras kampanjerbjudande på 24mån att lämna tillbaka sina priser (inkl jag själv) vilket antagligen kommer mätta marknaden och sänka priserna.

Den är inte så smart, men har adaptiv farthållare och google auto / carplay. Nackdelen är slö laddning, ~3.6kWh/40-50kWh CCS.
Men kan man ladda hemma och ev toppa upp på jobbet så funkar det för ändamålet.

Skulle nog sätta 16mil som tveksamt en kall vinterdag, ffa med lite degradering och en 10k mil till på mätaren när du kört en del.

Men som sagt, kan du ladda lite på jobbet så är det nog inte en dum bil. Välbyggt, dock SUV.

Ett exempel: https://www.blocket.se/annons/stockholm/mg_zs_ev_luxury_45kwh...
Har varit billigare ute innan så man kan hålla lite koll, och kan som sagt vara värt att vänta till augusti om man kan det.

(Jag hade nog själv försökt sträcka mig till ~300k och få en ID3 med större batteri så man kommer fram och tillbaka i alla väder, men det är trots allt 50% högre kostnad. Leafen är ju som sagt trevlig med, men ~5kWh mindre batteri och chademo-laddning)

Permalänk
Medlem

MG är billigt av en anledning, åkte med i deras el-kombi och det var ingen upplevelse att skriva hem om direkt.
Visst, den kanske är billig i inköp men lär dala i värde snabbare än övriga mer etablerade (och bättre) märken så du förlorar ändå mer.

Det finns en del beggade I3 ute på marknaden, kanske kan vara något?
Enda nackdelen där är de lite dyrare däcken som är special dimension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

MG är billigt av en anledning, åkte med i deras el-kombi och det var ingen upplevelse att skriva hem om direkt.
Visst, den kanske är billig i inköp men lär dala i värde snabbare än övriga mer etablerade (och bättre) märken så du förlorar ändå mer.

Det finns en del beggade I3 ute på marknaden, kanske kan vara något?
Enda nackdelen där är de lite dyrare däcken som är special dimension.

ja, men de är ändå bekväma och relativt tysta. bra kvalité för pengarna skulle jag säga. hybriderna vet jag inget om dock.
och för runt 200k har de tappat nästan halva nypriset på 2 år, och ska man köra så mkt så tror jag inte andrahandsvärdet är speciellt relevant.

och även om batteriet bara skulle ge 50% efter låt säga 3-4 års tung pendling så är det ändå tillräckligt för att ge ett värde som en prisvärd andrahandsbil eller förstabil för någon som primärt kör i stan (och kan ladda hemma).

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

... Jag kör endast på friktionsdäck året runt, Nokian Hakkapeliitta R3 som håller ca 14500 mil.

Klarar de däcken 14500 mil? (145.000 km)

(Inte så insatt i däck, men det låter mycket.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Klarar de däcken 14500 mil? (145.000 km)

(Inte så insatt i däck, men det låter mycket.)

Jag kör med betydligt högre tryck i däcken än det rekommenderade som ligger på ca 2,4 bar, jag kör på minst 3,3 bar både fram och bak. Det gör att däcken inte blir så varma på sommaren och värme är bland dets sämsta du kan utsätta däcken för. Jag köper två däck varje år, dom nya monteras bak på bilen och när nästa omgång däck köpes så flyttas dom bakre till fram och dom nya monteras bak igen.

På det viset får jag ut maximalt med mil från varje omgång nya däck.

Permalänk
Medlem

Att köra med friktionsdäck på sommaren är inte rekommenderat, av många anledningar.

https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-vanliga-ar-vinterdack-i-...

Samma gäller med för högt däcktryck, lite högre än rekommenderat är ofta ok och påverkar mest komfort. Men för mkt försämrar däckets egenskaper.

Så friktionsdäck på sommaren med för högt tryck, plus att dom sannolikt är rejäl slitna...ingen bra kombo.

Att få ut 14500 mil ur ett däck låter extremt, skulle säga att om du får ut halva det så är det bra jobbat.
Tänk också på att ju mindre mönster ju lättare får du punktering och att däckets egenskaper är rejält mkt sämre än när det var nytt.

Skulle säga att det man inte vill snåla på är just däck.

Permalänk
Medlem

En Leaf med 40 kWh batteri kan bli svettigt för 16 mil pendling på de kalla vinterdagarna om man inte kan ladda på jobbet. Jag har en Leaf 59/62kWh, och har precis lika långt till jobbet, och kan ladda på jobbet.
Enkel resa, 8 mil har dragit ca 40-45% av batteriet i 100 km/h dagarna det varit ner mot -20. Vid nollgradigt ca 30%, och nu vid +15 ca 25%. En annan faktor vid pendling är laddtid, om man inte kan ladda på jobbet kan det bli tufft att hinna få in uppåt 40 kWh under natten, och omöjligt med Leaf, då den tyvärr bara har enfasladdning, och laddar man 10A så tar det nästan 20 timmar att fylla.
Finns laddmöjlighet på jobbet också är det inga problem!