Permalänk
Medlem

Bahnhof höjning igen!

Någon mer som fått mail ang att bahnhof höjer bredband igen och skyller på att zitius höjt mot dom

Permalänk
Medlem

Nej
Men har fått en hel del från Boxer som då i sin tur skyller på Telia som äger fibernätet där jag bor att de höjer....

Så till slut tröttnadevjag och bytte leverantör.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det är alltid skojigt när "anledningen till [valfri negativ förändring] är x..." förvanskas till "de skyller på x!".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, alla priser går upp.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Fick samma. Ingen liten höjning heller, 70 kr direkt.

Hittade dessutom mejlet i skräpkorgen.
Varför skickar de information från bahnhof-newsletter.net istället för bahnhof.se, tacka f-n att det blockeras.

*Edit: Trodde de senast höjde för 6 månader sen, var i februari i år...bredbandet har blivit 100 kr/30% dyrare på 4 månader.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Låter rimligt, alla priser går upp.

Utom priset för arbete då (i.e. lön) så då kan man ju undra var alla prishöjningar tar vägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Utom priset för arbete då (i.e. lön) så då kan man ju undra var alla prishöjningar tar vägen.

Många företag gör ju rekordstora vinster

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det är väl detta "öppen fiber" går ut på? En nätägare som höjer avgiften varje år gentemot leverantörerna och de i sin tur reläar den vidare till konsumenterna. Så förklarar ägaren till "Stadsnätet" här i stan: https://privat.globalconnect.se/eskilstuna "Varför höjs priserna årligen". Kan tänka mig att när allt blir dyrare så höjs de ännu snabbare.

Jag bytte nyligen leverantör i detta nät då det kom ett brev som förklarade att hastigheten jag abonnerade på utgått (10mbit upp) och pga detta skulle både hastighet och pris justeras. Det blev nära 50% dyrare med 10-> 100mbit upp som jag inte har någon användning för. Eftersom detta gäller alla leverantörer i nätet så fanns såklart inga dramatiskt bättre leverantörer men jag hade bytt om det var tre kronors skillnad.

Edit. Det har skett ett par årliga höjningar när jag bott här, inte bara när hastigheter försvinner alltså.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Byter bredband för morsan nu då till BB2 eller något. De höjde hennes med från 399 till 449 kr. BB2 kör 12 mån 359 kr och sedan 399 kr. De kan ju iofs också höja men då har hon iaf 12 månader billigare. Så hon kommer ju spara 1080 kr iaf.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Vore kul att veta hur mycket Zitius höjt. Bahnhof vill höja min kostnad med 110kr/mån (339->449). Grannen, som också har Bahnhof 100/100, sade att de höjer hans kostnad med 60kr/mån...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

De brukar löna sig att ringa för att säga upp avtalet (inte bluffa alltså) för att man har hittat något bättre. De brukar vara väldigt snabba på att kasta in någon slags rabatt för att behålla dig kvar som kund då du bara är en i mängden och de flesta andra bara betalar.
Jag gjorde så med Ownit nyligen när de höjde och de plockade bort hela höjningen för mig, inga krusiduller som bindningstid eller annat skit som kom med heller.

Permalänk
Medlem

Fick samma, de ville höja från 349:kr till 479:kr i månaden för 250 mbit. I samma veva hade Tele2 en kampanj 299:kr för 500 mbit så byte till dom. Det bästa Bahnhof kunde erbjuda var 399:kr för 250 mbit men då de fulhöjer efter några månader så får det bil att testa något annat efter 16 år med Bahnhof.

Permalänk

Är det så här det ska vara nu? Bytte från Bahnhof till Bredband2 i början av året då Bahnhof gjorde en kraftig höjning och inte kunde prismatcha i närheten. Nappade på Bredband2 och fick ner priset på 100/100 till 267 kr/månaden ( ordinarie pris 315 kr och 15 % rabatt under 12 månader). Inför fakturan nu i maj fick jag meddelande att de behöver göra en prisjustering och nytt pris 429 kr/mån minus 15% rabatt. Ringde då till kundtjänst och sade att jag funderade på att säga upp avtalet pga av kraftig höjning. Fanns inte en tillstymmelse från deras sida att behålla mig som kund så jag har nu sagt upp Bredband2 och nappade på Telenor 250/250 för 329 kr/mån i tolv månader. Misstänker dock att det kommer ett meddelande om några månader om prisjustering även där!? Det är väl så att man får hålla på o byta stup i kvarten framöver för att hålla nere priset! Suck*!

Permalänk
Medlem

Klaga inte, jag har gått från 349kr till 599kr på 14 månader med Telia fiber 250/250 (...knutet till hyres vilket gör att det inte finns något alternativ).

Som övriga, ring och säg att du vill säga upp så kommer call-back säkert hitta ett lite bättre pris..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jodå, klassiskt Bahnhof beteende: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683897-bahnhofs-smygh...

Är personligen uppe i fem gånger som jag ringt och påtalat att de har ett högre pris för oss som varit kunder ett tag än vad de annonserar på Open Infras sida, har alltid fått priset sänkt till det annonserade. De höjer efter ett tag annars och jag misstänker att den stora massan bara betalar.

Permalänk
Medlem

Alla ISPer sitter i Zitius knä här, tyvärr. Det är Zitius/nätägaren/kommunikationsoperatören som tjänar de stora pengarna på dessa setuper och som tar den stora delen av kakan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Klaga inte, jag har gått från 349kr till 599kr på 14 månader med Telia fiber 250/250 (...knutet till hyres vilket gör att det inte finns något alternativ).

Som övriga, ring och säg att du vill säga upp så kommer call-back säkert hitta ett lite bättre pris..

Är det tävling? Har 549kr/mån från Telia för 100/100 (högsta hastigheten som jag kan få) - telianät utan alternativ Höjdes för någon månad sen med 50kr/mån.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bnr:

Alla ISPer sitter i Zitius knä här, tyvärr. Det är Zitius/nätägaren/kommunikationsoperatören som tjänar de stora pengarna på dessa setuper och som tar den stora delen av kakan.

Exakt så är det så 70-80 procent går till stadsnätet.
ISP står för kapacitet, kundsupport, fakturering m.m samt stå till svars för prishöjningar.
Vid höjningar så verkar det bli lite katt och rått lek med vem som går ut med höjning först för att minska eventuell förlust av kunder till andra som ännu inte aviserat prishöjning.

Det verkar inte vara någon trevlig branch att verka inom.

Men samtidigt funderar man på jakten på det absolut billigaste bredbandet? Är inte funktionen av bredbandet det viktigaste jag vill inte ha CGNAT men det verkar som fler ISP går över till det vilken kanske beror på att det är ett sätt att minska omkostnaderna liksom att minska support etc som inte är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lietkynes:

Exakt så är det så 70-80 procent går till stadsnätet.
ISP står för kapacitet, kundsupport, fakturering m.m samt stå till svars för prishöjningar.
Vid höjningar så verkar det bli lite katt och rått lek med vem som går ut med höjning först för att minska eventuell förlust av kunder till andra som ännu inte aviserat prishöjning.

Det verkar inte vara någon trevlig branch att verka inom.

Men samtidigt funderar man på jakten på det absolut billigaste bredbandet? Är inte funktionen av bredbandet det viktigaste jag vill inte ha CGNAT men det verkar som fler ISP går över till det vilken kanske beror på att det är ett sätt att minska omkostnaderna liksom att minska support etc som inte är nödvändigt.

Ja alltså... billigaste bredbandet är superenkelt att få. Gruppanslutning från en ISP som inte är beroende av ett stadsnät/en kommunikationsoperatör/t.ex. Zitius eller IP-Only.

Om man tycker att det är katastrof med CGNAT så är det bara att shoppa en publik IP. 99%-ish har inget behov av publik IP ändå.

Har man gruppanslutning 1000/1000 Mbit/s från vettig ISP (typ Bahnhof) och publik IP så blir det ändå extremt mycket billigare än t.ex. 250/250 Mbit/s från Bahnhof genom Zitius.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vore kul att veta hur mycket Zitius höjt. Bahnhof vill höja min kostnad med 110kr/mån (339->449). Grannen, som också har Bahnhof 100/100, sade att de höjer hans kostnad med 60kr/mån...

Samma för mig en rejäl höjning

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju allt smutsigt och handlar bara om $$$.
Jag lyckades en gång komma över en "investerar-rapport" för ett av "öppet nät". Ångrar jag inte tog ett foto. "Interna dokument" stod det.

Det smaskigaste var delen där dom resonerade om hur dom skulle "höja alla hastigheter" för att "tvinga över kunderna till snabbare bredband än dom behöver" för att kunna "maximera profit".

Planen var alltså om jag inte minns fel, att sluta erbjuda 10/50Mbit tjänster och lägga 100/100 som lägsta nivå för att kunna ta ut mer deg.

All about the dollars för aktieägarna!

---------

Själv har jag haft 8(!) driftstörningar med Open Infra bara i år, på 4,5 månader. Snart kommer väl prishöjningen här också.

Permalänk
Medlem

Att det finns en mellanhand eller snarare parasit som påverkar priset och kvaliteten på tjänsten är ju tyvärr hur det så kallade öppna nätet är uppbyggt här i landet.
Med det sagt så verkar Bahnhof höja mer än nödvändigt för att få in mer vinst, så helt oskyldiga är de inte. Lägger man sedan till att de tar ut 50kr/mån för en publik IP så är de ganska högt upp när det kommer till pris.

Jag såg ett intressant omdöme på Trustpilot ett tag sen angående nätägare och Bahnhofs priser.

Det kan alltid vara värre, i GlobalConnects nät så kostar 100/100 489kr. Höjdes med 100kr tidigare i år eller sent förra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av akitaka:

Någon mer som fått mail ang att bahnhof höjer bredband igen och skyller på att zitius höjt mot dom

<Uppladdad bildlänk>

Jag fick tre höjningar på 2 år i Itux (Gbg stadsnät). Noterade senast förra veckan att de nu är tillbaka på 399 kr ordinarie och 379 kr kampanjpris för 250/250 IGEN!

De gör den snurren att pusha upp priset för befintliga kunder, sedan efter några månader så sänker de priset till något nytt. Senast var runt Black friday så det var väl inte så smart av Bahnhof.

Jag har numera Boxer (Tele2) och betalar 239kr/mån för 250/250. Tyvärr är Bahnhof för dyra för att ens ligga på världskartan för mig.

Skrivet av BasseBaba:

Tyvärr är ju allt smutsigt och handlar bara om $$$.
Jag lyckades en gång komma över en "investerar-rapport" för ett av "öppet nät". Ångrar jag inte tog ett foto. "Interna dokument" stod det.

Det smaskigaste var delen där dom resonerade om hur dom skulle "höja alla hastigheter" för att "tvinga över kunderna till snabbare bredband än dom behöver" för att kunna "maximera profit".

Planen var alltså om jag inte minns fel, att sluta erbjuda 10/50Mbit tjänster och lägga 100/100 som lägsta nivå för att kunna ta ut mer deg.

All about the dollars för aktieägarna!

---------

Själv har jag haft 8(!) driftstörningar med Open Infra bara i år, på 4,5 månader. Snart kommer väl prishöjningen här också.

I mitt nät så tog de bort 250/100 och krävde 250/250. Det är på sätt och vis rätt rimligt dock då de flesta länkarna är väl ändå symmetriska numera. Dyrare blev det oavsett 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Betalar idag 399 kr för 100/100 och de ska höja till 449 kr.
Kontaktade Bahnhof och fick prata med en trevlig tant. Hon skickade ut ett erbjudande till mig.

419 kr/mån i 12 månader, 12 månaders bindningstid
Efter denna period återgår din tjänst till nuvarande kostnad 449 kr/mån och avtalet fortlöper utan bindningstid och en månads uppsägningstid.

Hon sa att även BB2 kommer höja sina avgifter men att de väntar till juli med att meddela detta. Vilket antagligen stämmer om det är Zitius som står bakom höjningen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det tävling? Har 549kr/mån från Telia för 100/100 (högsta hastigheten som jag kan få) - telianät utan alternativ Höjdes för någon månad sen med 50kr/mån.

Ja jag fick ju det fantastiska meddelandet om att "Vi höjer din hastighet från 250/100 till 250/250 men du får högre pris också samt att vi tar bort din gamla hastighet (Whatcha gonna do 'bout it?"

Tror det skulle legat på 649kr om man kommer in som ny kund nu. Jag kommer att göra allt jag kan i min makt att aldrig någonsin behöva ha Telia igen enbart på grund av att jag är påtvingad dessa satans maffiametoder.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det är mycket "vi höjer för att vi kan och för att alla andra gör det" just nu.
Tror inte det egentligen behövs så här många och stora höjningar.
Blir en snöbollseffekt av det hela.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Betalar idag 399 kr för 100/100 och de ska höja till 449 kr.
Kontaktade Bahnhof och fick prata med en trevlig tant. Hon skickade ut ett erbjudande till mig.

419 kr/mån i 12 månader, 12 månaders bindningstid
Efter denna period återgår din tjänst till nuvarande kostnad 449 kr/mån och avtalet fortlöper utan bindningstid och en månads uppsägningstid.

Hon sa att även BB2 kommer höja sina avgifter men att de väntar till juli med att meddela detta. Vilket antagligen stämmer om det är Zitius som står bakom höjningen.

Nja..

Permalänk
Medlem

Ah menade juni. Jag har BB2 själv hemma men har inte fått något än... Blir väl att byta till Någon annan igen och få någon kampanj..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fick tre höjningar på 2 år i Itux (Gbg stadsnät). Noterade senast förra veckan att de nu är tillbaka på 399 kr ordinarie och 379 kr kampanjpris för 250/250 IGEN!

De gör den snurren att pusha upp priset för befintliga kunder, sedan efter några månader så sänker de priset till något nytt. Senast var runt Black friday så det var väl inte så smart av Bahnhof.

Jag har numera Boxer (Tele2) och betalar 239kr/mån för 250/250. Tyvärr är Bahnhof för dyra för att ens ligga på världskartan för mig.

I mitt nät så tog de bort 250/100 och krävde 250/250. Det är på sätt och vis rätt rimligt dock då de flesta länkarna är väl ändå symmetriska numera. Dyrare blev det oavsett 😅

Får dåliga vibbar av Boxer och deras kundtjänst efter att ha hjälpt päronen med diverse tv-relaterade saker senaste åren.
Men hur stabilt är deras Bredband?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ah menade juni. Jag har BB2 själv hemma men har inte fått något än... Blir väl att byta till Någon annan igen och få någon kampanj..

Jag sa att det började bli dags att kolla på ny leverantör, och fick ett år sänkt pris till.

Inte till tidigare pris kanske, men åtminstone lägre. Dock var det här höjningen i början av året, den för juli har jag inte hört något om (än). Men å andra sidan är mitt "bundet" till lägre pris i ett år då (utan uppsägningstid), så det kanske kommer tills dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i