Spacetop är bärbar dator med 100-tumsskärm i AR-glasögon

Permalänk
Melding Plague

Spacetop är bärbar dator med 100-tumsskärm i AR-glasögon

Företaget Sightful menar att framtiden är här och sjösätter en ARM-utrustad dator som lägger allt krut på förstärkt verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut tänka mig detta men tycker fortfarande att "skärmytan" är alldeles för begränsad för att kunna vara "den ultimata lösningen". Man har ju 64 442 grader (??grader i en sfär??) att jobba med.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Ja väl , åtminstone billigare än en 100tums tv ( och nästan rtx 4090)

Permalänk
Medlem

För produktivitet behöver vi ha åt minstone 3000x3000 per öga. Detta kommer inte gå att använda längre sträckor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Själva konceptet känns givet för framtiden, men genom att sjösätta ett projekt med den här hårdvaran riskerar man lägga krokben för sig själva.

Permalänk
Medlem

Vettigt koncept, men med hur oskarpt samma sak med Virtual Desktop eller BigScreenVR på vanliga VR-headsets med rejält mycket högre upplösning är så ser jag inte hur 1080p i 72hz på något sätt ska kunna vara tillräckligt?

Känns som en produkt som är lätt att hypea upp ("första AR-datorn!!"), men som skulle göra sig mycket mycket bättre i kombination med ett headset liknande Bigscreen Beyond (2560x2560 microOLED). Förstås inte samma sak, VR ist. för AR, men kamerapassthrough med hög upplösning och framerate tror jag kan nå tillräckligt bra nivåer innan AR med optisk passthrough slår igenom.

Permalänk
Medlem

Vad det verkar kliver Apple in om drygt 2 veckor och gör den här produkten irrelevant.

Permalänk
Medlem

Känns som att de gör ett misstag att binda detta till ett relativt klent hårdvarupaket. Man borde sälja mjukvara och headset separat från datorn så de går att uppgradera separat

Permalänk

Kan nog vara trevligt, trott länge att ar är framtiden efter sett flertalet hololens-implementationern (förutom att hololens är klumpig), så tror inte att upplösningen blir samma problem som med vr med lägre upplösning.
Får invänta när lösningen kommer som plug n play till vilken dator som helst, så kan man variera sitt arbete ännu mer.

Men lägg laptop-underdelen i ryggsäcken så kan du jobba precis var som helst med ett tangentbord i knäet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden. Den saken är klar. Det har varit kart länge.
Framtiden då ja, inte nu. Elektroniken behöver avancera ytterligare och bli billigare. Då, då jävlar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så 100" 1080p på en snart 4 år gammal mobiltelefonsCPU?

Intressant teknik helt klart men vilka program är det tänkt man ska köra på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad det verkar kliver Apple in om drygt 2 veckor och gör den här produkten irrelevant.

Tala ur skägget kamrat!

Man får erkänna att det började klia i köptarmen ganska omgående men jag inväntar nog några senare versioner innan jag tar steget in i framtiden.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag tror detta produkt vill vara bra för folk som reser med tåg eller flygplan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

För produktivitet behöver vi ha åt minstone 3000x3000 per öga. Detta kommer inte gå att använda längre sträckor.

Amen på det, virtuella skrivbord i HTC Vive Pro är rent fruktansvärda mot en härken gammal 1080P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Tala ur skägget kamrat!

Man får erkänna att det började klia i köptarmen ganska omgående men jag inväntar nog några senare versioner innan jag tar steget in i framtiden.

Bara rykten, men ganska pålitliga sådana, att Apple visar upp ett MR-headset på WWDC den 5 juni. 4K micro-OLED per öga, processor i M2-klass, ett eget operativsystem (xrOS), 12 kameror och möjligheten att köra iPad-appar är väl i stora drag det läckorna pekat på.

Permalänk
Medlem

Intressant men på tok för låg upplösning för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Praktiskt när man jobbar med känsliga uppgifter.
Mindre praktiskt när man faktiskt vill visa något på "skärmen" för någon annan.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Negativiteten osar som vanligt!
Det är väl jättebra om någon lyckas ta fram ett fungerande koncept som faktiskt fungerar och accepteras av marknaden. Ingen påstår att den första generationens iPhone eller Android telefonen heller var särskilt skarp i jämförelse med vad som kom efteråt. Sedan är det bara en specifikationsfråga. Upplösning på skärmen, möjlighet till skärmdelning, dubbla glasögon osv.

Permalänk
Medlem

Tänk alla snubbar som nu kan resa i kollektivtrafiken och kolla på pr0n utan att visa för andra

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730