Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Medlem

Jag verkar onekligen sjukt radikal i min åsikt att 4080 ger bra värde för pengarna om det ligger runt 12/13/14(edittillägg).Prestanda, stabilitet, w/fps och temp är alla enastående.

Jag verkar också relativt ensam om att säga att XTX och 4080 är likvärdiga när det kommer till fps över en mängd spel. Istället får man välja om man vill ha fördelarna med ett 4080 eller fördelarna med ett xtx. Xtx känns mer som ett något mer långsiktigt förhoppningsköp(bättre prestanda och mer vram). Frågan är om XTX kommer få de fördelarna i tid innan man ändå byter.

Permalänk
Medlem

Datorbyggarintresset är döende och det är industrin som orsakat det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det finns för många datorer och de är alldeles för billiga.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Allt är UX:arnas fel. Ett helt skrå av dårar som måste möblera om hela systemet stup i kvarten för att kunna motivera sina hutlösa löner.

Oja, fan ta dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Skrivbordskärmar bör vara minst 42" i 16:9 format, gärna 50" eller lite mer.

VA borde sjunka markant i pris, IPS bör anses som minimistandard och kosta som VA gör nu.
Alla tillverkare och leverantörer av TN-skärmar bör piskas med skorpiongissel.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Att strömma musik/film/spel kan dra åt helvete, jag vill lägga in allt lokalt på mobilen/datorn och spela dem lokalt.

Skrattar så jag fick ont i magen, håller helt med!

Permalänk
Medlem

Högre upplösningar är slöseri med datorkraft och gör inte automatiskt att spel ser bättre ut, speciellt om man sitter med en liten (21-28") skärm. Hade vi stannat vid 1080p hade allt fokus kunnat lagts på bättre grafik istället för att bara pumpa ut massor med pixlar.

Nu har vi åtminstone DLSS/FSR så man kan låtsas spela i 4K fast man egentligen kör i 1080p.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ray Tracing är ej värt ett prispåslag på hundratals procent på ett grafikkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Ray Tracing är ej värt ett prispåslag på hundratals procent på ett grafikkort

Beräkningsenheterna i sig är rätt värda det när det kommer till olika former av rendering.
Men i spel är det lite hit or miss, även om minecraft med RT är rätt najs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

1. Skärmen är den viktigaste datorkomponenten.

Jag är böjd (men definitivt inte krökt) att hålla med.

Skrivet av Dimestam:

2. Fippla inte i onödan.

Visst, if it works, don't fuck with it. Men samtidigt är det kul att fippla, så länge som det inte drabbar oskyldiga.

Skrivet av Dimestam:

3. Tangentbord utan Numpad borde förbjudas

Bah humbug, numpad är bara till för folk som lever ett tragiskt sifferinmatningsliv, vägrar OCR eller är ergonomiförnekare.

Jag har haft separat (oinkopplad) usb-numpad i en evighet utifall behovet skulle dyka upp, men det har aldrig hänt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det är det visst det

Dubbla virusprogram ger dubbelt skydd, Streaming är bara en fluga och det går visst bra med en moderkortstång i metall.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Tycker ChatGPT i sin nuvarande form mest krånglar till saker. En genväg som i praktiken blir en björntjänst. Tekniken är fascinerande men stör mig på hypen och resultatet är många gånger undermåligt trots att fölk presenterar det som övermänskligt. (Famous Last Words)

Permalänk
Medlem

Jag menar det gnälls och frågas för mycket från folk med för dåliga förkunskaper. Det borde finnas en "Elajt" del av forumet dit man måste kvalificera sig. Ställer man en fråga i denna del av forumet som "hur gör jag för att nolla bios" så skulle man bli utkastad.

I övrigt så ska MS ge fan i att ändra högerklicksmenyer oxh GUI på varenda större utgåva av sitt OS.

Permalänk
Medlem

Tyst dator är onödigt. Man sitter ju med headset så man hör inte ljud från fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Lite gott och blandat nedan, kanske mer allmänna teknikåsikter än datoråsikter

1. 24 FPS i filmer är skräp/hackigt och den enda vettiga lösningen för konsumenter är att sätta på interpolering tills filmindustrin fattar detta och börjar filma i högre framerate

Jag antar att du ej har sett en film i IMAX? Dom filmas i 24 fps. https://youtu.be/x-7hHNoU8do ger dig en humm i hur mycket bild får plats i en bildruta. Men i och med storleken på dessa kameror och kostnaden så gäller det att förstå hur man filmar. Själv klarar jag ej att kolla på en film där dom klipper filmen så du får 40 olika vinklar i typ en 10 sekunders fight scen. Får mig att spy på kameramannen och producenten som vill ha ett sådant resultat.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Hårdvara känns inte lika kul och spännande längre. Man får några fler bildrutor per sekund men so what?

Permalänk
Medlem

Allt snack om fps, upplösningar och diverse inställningarna i spel är för mig helt meningslöst. Jag ser ingen som helst skillnad på t.ex high och ultra. I YT videos förstoras det upp 200% och det går inte ens att se då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag antar att du ej har sett en film i IMAX? Dom filmas i 24 fps. https://youtu.be/x-7hHNoU8do ger dig en humm i hur mycket bild får plats i en bildruta. Men i och med storleken på dessa kameror och kostnaden så gäller det att förstå hur man filmar. Själv klarar jag ej att kolla på en film där dom klipper filmen så du får 40 olika vinklar i typ en 10 sekunders fight scen. Får mig att spy på kameramannen och producenten som vill ha ett sådant resultat.

De allra flesta filmer ligger väl ändå på 24 fps, sen finns det andra där man gått upp till 48 t.ex The Hobbit Trilogin, nackdelen med hög fps är att det se ut som en dokusåpa istället för en film.

Svar till den du svarade på är. Med rätt utrustning så ska inte 24fps upplevas hackigt. Det uppstår bara när inte frameraten matchas av displayen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extol:

Tyst dator är onödigt. Man sitter ju med headset så man hör inte ljud från fläktar

Du sitter med headset menar du...
Jag sitter med högtalare om jag är själv.

Skrivet av 13ers3rk:

Svar till den du svarade på är. Med rätt utrustning så ska inte 24fps upplevas hackigt. Det uppstår bara när inte frameraten matchas av displayen.

Nja, det är ju en smakfråga också. 24 fps på 24 (och 120) Hz (LCD eller ännu värre OLED) är hackigt för mig. Både med VRR och med fast uppdateringsfrekvens.
Märkbart bättre flyt i video på 30 fps däremot.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

1. 24 FPS i filmer är skräp/hackigt och den enda vettiga lösningen för konsumenter är att sätta på interpolering tills filmindustrin fattar detta och börjar filma i högre framerate

Hahah mjo vore väl kul när interpoleringsmetoderna blir bra och pålitliga, typ RTX-kort i teven. I dagsläget ser det ju hemskt ut, artefakter överallt för den med tränat öga.

Ang inspelning. Dubbelt ljusinsläpp, bandbredd, renderingstid och all huvudvärk det innebär för att saker sen ska se plastiga och fake ut. Det är liksom inte världens attraktivaste förslag för de flesta produktioner. Sannolikt kommer det komma och gå projekt som kör 48fps+ men 24p kommer fortsätta vara utgångspunkten. Publik-feedbacken har ju inte varit särskilt positiv till varken Avatars eller Hobbits försök med high frame rate. Nu när interlaced 50i (sakta men säkert) läggs ned på TV-sidan så har man dessutom oftast kikat på 25p snarare än 50p som ersättare. Prioriterar upplösning framför fps.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Inte för att jag egentligen håller med om att det är en radikal åsikt då Nyquists teorem är ju nåt dom alla håller med om, alla utom datorspelare då, men det är ju så att motion blur är ett måste i spel. Även om det kanske upplevs skarpare så är aliasing både fult o fel så antialiasing aka motion blur behövs. Vill man ha skarpare bild så är högre framerate enda vägen att gå, inte stänga motion bluren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Inte för att jag egentligen håller med om att det är en radikal åsikt då Nyquists teorem är ju nåt dom alla håller med om, alla utom datorspelare då, men det är ju så att motion blur är ett måste i spel. Även om det kanske upplevs skarpare så är aliasing både fult o fel så antialiasing aka motion blur behövs. Vill man ha skarpare bild så är högre framerate enda vägen att gå, inte stänga motion bluren.

Motion blur och anti-aliasing är väl iofs inte samma sak?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har sedan jag köpt min första macbook (pro 14") insett att PC-hårdvara är fullständig skräp i jämförelse.
Har testat emot alla dyrare windows laptops vi har på jobb, de som kostar 5 till 10 tusen kronor mer än macbook pro och inte en av dem har en chans i varken prestanda, byggkvalitet, fläktljud, värmeutveckling, skärmbild, ljudkvalitet, tangentbord..... något.

Det är i en klass för sig själv. PC för mig nu känns som en liten plastleksak från Lekia i jämförelse.

Detta från en person född 1985 och som använt PC exklusivt sen 1991. Har alltid varit på extemlägert att mac är äckligt/dåligt/överprisat/kult/whatever.

Min gamla PG279Q (1440P @ 27" och min Huawei GT något (3440P @ 34") är nu helt obrukbara eftersom jag har laptopen framför (under) skärmarna.

En är skarp och lätt att se på, de andr skärmarna (varav en klassas som toppskärm än idag) är pixliga grötiga röror som bara gör ont i ögonen i jämförelse

Kan köpa byggkvalitet, fläktljud och bildkvalitet.
När det kommer till prestanda känner jag ett starkt "Nja", beror på vad du ska använda datorn till.

Som anekdot jämförde två av mina vänner sin nya MacBook Pro 13 M2 gentemot den andras bärbara "PC" (bägge två är en PC per definition, att säga någonting annat är som att säga att en Opel är en personbil medan en Volvo är en Volvo, men det är en annan diskussion) med en Ryzen 7535HS + RTX 4060, framför allt när det kom till Blender och renderingstider fick MacBooken rätt rejält med stryk, och då var PCn en dryg tusenlapp billigare.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du sitter med headset menar du...
Jag sitter med högtalare om jag är själv.

Nja, det är ju en smakfråga också. 24 fps på 24 (och 120) Hz (LCD eller ännu värre OLED) är hackigt för mig. Både med VRR och med fast uppdateringsfrekvens.
Märkbart bättre flyt i video på 30 fps däremot.

Såklart, var ju video det talades om på det jag citerade, även 60fps i spel är helt ospelbart i mitt tycke, finns inte på världskartan att jag skulle nöja mig med det.
Edit: trött i mössan 😬

Missfördtod
Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 13ers3rk:

Såklart, var ju video det talades om på det jag citerade, även 60fps i spel är helt ospelbart i mitt tycke, finns inte på världskartan att jag skulle nöja mig med det.

Fast jag pratar också video...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Motion blur och anti-aliasing är väl iofs inte samma sak?

Motion blur ÄR antialiasing jo
Filmar eller renderar du utan nån som helst motion blur t ex ett hjul som börjar rulla fortare o fortare så kommer det när den kommit upp i en viss hastighet se ut att börja sakta ner för att sen bli helt stilla o sen gå baklänges för att vid ännu högre hastighet vända håll igen, det kallas för temporal aliasing o det får man bort med motion blur. Så istället när det kommer upp i hastighet så kommer det inte börja snurra åt fel håll utan bara bli en suddig smet, o vill du då få det skarpare o tydligare så behöver du högre framerate. Alltså precis som med upplösningen o skärpa på en skärm; vill du ha det skarpare så vill man inte stänga av antialiasingen, utan man höjer upplösningen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Inte för att jag egentligen håller med om att det är en radikal åsikt då Nyquists teorem är ju nåt dom alla håller med om, alla utom datorspelare då, men det är ju så att motion blur är ett måste i spel. Även om det kanske upplevs skarpare så är aliasing både fult o fel så antialiasing aka motion blur behövs. Vill man ha skarpare bild så är högre framerate enda vägen att gå, inte stänga motion bluren.

Skrivet av Gurrrra:

Motion blur ÄR antialiasing jo
Filmar eller renderar du utan nån som helst motion blur t ex ett hjul som börjar rulla fortare o fortare så kommer det när den kommit upp i en viss hastighet se ut att börja sakta ner för att sen bli helt stilla o sen gå baklänges för att vid ännu högre hastighet vända håll igen, det kallas för temporal aliasing o det får man bort med motion blur. Så istället när det kommer upp i hastighet så kommer det inte börja snurra åt fel håll utan bara bli en suddig smet, o vill du då få det skarpare o tydligare så behöver du högre framerate. Alltså precis som med upplösningen o skärpa på en skärm; vill du ha det skarpare så vill man inte stänga av antialiasingen, utan man höjer upplösningen istället.

Okej, jag kan ju tycka att det isf vore vettigare att uttryckligen skriva *temporal* AA när nu "AA" är ett begrepp som används så mycket i "våra kretsar" fast då specifikt avseende just spatial dito. Men okej.

Sett till den övergripande frågeställningen så råder ju ingen tvekan att högre bildfrekvens respektive högre upplösning är Rätt Lösning™.

Men att det finns olika preferenser sett till den subjektiva upplevelsen när man ska hantera situationer där förutsättningarna inte är optimala är väl heller inte så konstigt. Just interaktiva upplevelser med motion blur har ju en tendens att upplevas väldigt "sådär" och ofta åksjukeframkallande, då jämfört en motsvarande, principiellt kanske "mer onaturlig", hackig upplevelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Är inge speciellt radikal, men jag gillade verkligen windows 8.1, vilket en del verkar trasha rätt hårt.

Samma sak här.

Gillade även Windows Phone, och anser att det var det bästa användargränssnittet på telefoner någonsin!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Stör mig på bruket av KiB MiB GiB TiB, dessa begrepp bör utrotas.
Att hårddisktillverkarna använder basen 10 är ju bara kul kuriosa.
Det heter KB MB GB TB. Basen 2. K=1024 (k=1000 hör inte hemma inom datorprosan)

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Det borde vara grovt kriminellt att sälja en dator som inte fullt ut kan användas som en dator (konsol, många tablets etc). Tvingar många att köpa flera extradatorer de egentligen inte behöver i rent resurs-slöseri. Sänker kunskapsnivån på många barn då de faktiskt äger en dator som rakt av är blockerad från att fungera att lära sig saker på.
Som om man var tvingad att köpa en sommar-bil och en vinter-bil istället för att bara byta däck.

Jag växte upp med ett nintendo. De barn som istället fick en c64 eller amiga var så mycket mer avancerade vad gällde datorer tidigt i livet och det känns om det tog ganska många år att komma ikapp.

Nu har min dotter nintendo switch. Allt tekniskt är på plats för att använda denna dator som en dator - skärmutgång, usb och trådlös io för kontroller vilket också kan stödja mus/tgb. Fungerar inte ens som en tablet, så hon har switch, tablet OCH en laptop.
Borde vara kriminellt. Zelda är fantastiskt.