Ny TV-setup, skippa boxar och bara köra RJ45 rakt in TV

Permalänk
Medlem

Ny TV-setup, skippa boxar och bara köra RJ45 rakt in TV

Tjena,

Funderar på att köpa en ny TV. Förslagsvis någon OLED variant från LG.

Kan jag på något vis köra en RJ45 rakt in i TVn från min switch utan boxar från tjänsteleverantören och se på TV med bara en fjärrkontroll och utan övrig utrustning?

Vill alltså att min totala utrustning ska bestå av:
TV
Original fjärrkontroll
Strömkabel
RJ45 nätverkskabel

Jag vill inte ha:
Någon jävla app som ska startas på TVn varje gång för att se på TV
Smart fjärrkontroll
Chromecast
Eller någon annan bra att ha pryl

Jag tror det här går att lösa med pirat IPTV men det känns lite fattigt och kriminellt att starta en piratapp varje gång man ska se på TV. Tror även att pirat apparna typ är förbjudna i LG's operativsystem och man måste gå runt det på något sätt så det intresserar mig inte.

Vill helst komma åt ett rikt kanalutbud med den här setupen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Tjena,

Funderar på att köpa en ny TV. Förslagsvis någon OLED variant från LG.

Kan jag på något vis köra en RJ45 rakt in i TVn från min switch utan boxar från tjänsteleverantören och se på TV med bara en fjärrkontroll och utan övrig utrustning?

Vill alltså att min totala utrustning ska bestå av:
TV
Original fjärrkontroll
Strömkabel
RJ45 nätverkskabel

Jag vill inte ha:
Någon jävla app som ska startas på TVn varje gång för att se på TV
Smart fjärrkontroll
Chromecast
Eller någon annan bra att ha pryl

Jag tror det här går att lösa med pirat IPTV men det känns lite fattigt och kriminellt att starta en piratapp varje gång man ska se på TV. Tror även att pirat apparna typ är förbjudna i LG's operativsystem och man måste gå runt det på något sätt så det intresserar mig inte.

Vill helst komma åt ett rikt kanalutbud med den här setupen.

Nej du kan inte göra så.
Ska du se på vanliga kanaler på en tv måste du koppla in antennkabel annars måste du kör app på tv'n.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nej du kan inte göra så.
Ska du se på vanliga kanaler på en tv måste du koppla in antennkabel annars måste du kör app på tv'n.

Jäklar vad kasst. Är inte det en million dollar idé? Varför tar ingen fram en lösning för detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hirsch:

Jäklar vad kasst. Är inte det en million dollar idé? Varför tar ingen fram en lösning för detta?

Jag gissar att det är för att det är olika krav på hård och mjukvara för olika tjänster. Det finns en DVB-standard för IPTV men det verkar inte vara någon som använder den utan alla kör på sina egna lösningar. Det är svårt att sälja en TV med en lösning som exempelvis bara funkar för Comhem liksom. DVB-T och DVB-C brukar ju vara inbyggt, DVB-S vet jag inte riktigt (många år sedan jag kollade på satellit-TV), men DVB-IPI är som sagt något dödfött tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Nej, det lär det inte vara. Andelen konsumenter som alls är intresserade av linjär TV minskar sannolikt mer och mer. Kanalernas Play-tjänster och andra streamingtjänster är det som många föredrar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tvyärr så har inte branchen lyckats enas om en DVB-IP/Multicast/Kryptering lösning som kan implementeras i alla TVs - där av propertiära boxar som är skräddarsydda per leveratör.

Vanlig DVB-C har verkligen sina fördelar. Finns inbyggt, standard-kryptering med CA-modul. Inga specialboxar och grejor.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det är något större problem med en extra burk.
Har två LG Oled, den ena är ansluten till Telias IPTV burk och den andra till en Apple TV.
I bägge fallen använder jag enbart LG fjärrkontroll.

Telia burken stängs aldrig av så när sambon startar den så fortsätter den att visa den kanal som sist var på.
Så det funkar i stort sett som med antenn.

Sappa hade väl någon lösning där man gjorde om deras IP TV till DVB-C och använde CA-modul för att dekryptera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är deppigt, eftersom det är ofta att TV:ns eget gränsnitt, fjärrkontroll och allt känns mycket mer genomtänkt/responsivare. Många TV:s har timeshift-möjlgheter som endast fungerar för DVB-sändningar.

Ja i de fall numera så transporteras TV kanaler som IP i operatörernas backbone, för att sedan konverteras till DVB-C/T närmst kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Jag tycker det är deppigt, eftersom det är ofta att TV:ns eget gränsnitt, fjärrkontroll och allt känns mycket mer genomtänkt/responsivare. Många TV:s har timeshift-möjlgheter som endast fungerar för DVB-sändningar.

Ja i de fall numera så transporteras TV kanaler som IP i operatörernas backbone, för att sedan konverteras till DVB-C/T närmst kund.

Päronens Philips TV har val på fjärren för att styra andra enheter.
Annars kanske denna kan vara intressant https://flirc.tv/products/skip1s-remote-universal-remote-cont...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Håller med. TV:ns eget gränssnitt är så mycket bättre och cleanare.

Känns som att det finns potential för att man ska kunna standardisera och låta TV:n innehålla all den funktionalitet som boxarna erbjuder idag. Det skulle hjälpa många att få mycket snyggare installationer och slippa problem där man försöker bygga undan TV-boxen och plötsligt inte har täckning med fjärrkontrollen osv.

Permalänk
Medlem

Vill du köra med TV:ns inbyggda gränssnitt behöver du köra med TV:ns inbyggda mottagare och CA-modul för programkortet – alltså köra antennkabel från tv-antenn, kabeltv eller parabol.

Annars får du köra app.

Mer än så tycker jag inte riktigt frågeställningen förtjänar