Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Medlem

Medelåldern på denna sidan är nog 70. Har sett alldeles för många ”det var bättre för”

Rgb och fönster>>> gillar ingen här att beundra sinna alldeles för dyra metallklumpar

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt datorrelaterat men fysisk tangentbord är fortfarande överlägset virtuellt tangentbord på dagens mobiler.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Falsk marknadsföring. Jag har haft sönder kulramar.

Det är knappast kulramens fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Att ha, och använda sig av ett tangentbord som är ”moddat” gör att jag aldrig kommer kunna gå tillbaka till ett omoddat eller ”vanligt” tangentbord.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Att sätta en Corsair PSU i sin dator är att be om bekymmer.

Permalänk
Medlem

GPU-tillverkarna borde avvakta med att släppa en ny generation kort tills det sämsta kortet i den nya generationen är bättre än det bästa från föregående generation.
Istället för som nu att 4050 typ motsvarar 3060 som motsvarar 2070 som motsvarar 1080, vänta 2-4 år mellan generationerna, och släpp exempelvis 5000-serien först när 5050 är bättre än/i nivå med 4090: vill man ha 4090-prestanda och neråt så finns ju redan de korten att tillgå.
Utöver att det vore mycket mer logiskt och mer miljövänligt vore en positiv sidoeffekt att speloptimering hade blivit smidigare om det fanns färre kort att optimera för.

Permalänk
Medlem

Trashtalk fanboys och antiföretagX fanboys som många gånger inte använt produkt X på ett värdigt sätt.
Det är bara era partners och sweclockers ni måste vara trogna men när det gäller teknik så är det faktiskt ok att vara otrogen. 😉

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta komponenter idag är fula och ser ut som glorifierade rymdskepp med blinkande lampor.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Smartphones är det tråkigaste man kan köpa inom tekniska prylar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag gillar TN-skärmar till snabba spel.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Medelåldern på denna sidan är nog medelåldern 70. Har sett alldeles för många ”det var bättre för”

Rgb och fönster>>> gillar ingen här att beundra sinna alldeles för dyra metallklumpar

Men, det var ju bättre förr?!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Windows server är sanslöst bra och med utbildad personal lika säkert som vilken nix-låda som helst. Samt att det har AD som med rätt personal är helt magiskt.

Efter jag råkade köpa en macbook känns allt annat så förlegat och ger en besvikelse, både operativ hårdvara.

Jag vill ha datorförbud till stora delar i skolorna då läsning visat sig bli bättre när det läses i bok och att det skrivna ordet lärs bäst för hand och inte tangent.

Sista, jag förstår inte varför man blir mer inlåst i det ena eller andra systemet när det är exakt samma sak som används förutom någon inloggning till en app-butik....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Får hålla med skylten. Vega 64 blev ju rätt utskällt men höll måttet rätt länge och var både svalt och tyst (hade ingen blowervariant).

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

8GB Räcker

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt ett mekaniskt tangentbord som jag gillar - ergo det finns inga bra mekaniska tangentbord! Tacka vet jag saxbrytare eller rubberdome!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Raytracing är en mycket bra utveckling för branschen, och det kommer bara bli bättre. Jag liknar det med när de första voodoo-korten kom. Vi är i dess linda och om några år kommer vi se helt otroliga framsteg i grafik och genom det inlevelse i spel och VR på grund av RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Ultrawide är skräp. Ge mig flera skärmar bredvid varandra istället!

Är du en sån där som kör med maximerade fönster? Du gillar säkert GUIs med stora tomma ytor och mellanrum mellan raderna i listor också. 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Är du en sån där som kör med maximerade fönster? Du gillar säkert GUIs med stora tomma ytor och mellanrum mellan raderna i listor också. 🤮

Jag kör också maximerat. Mindre distraktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Är du en sån där som kör med maximerade fönster? Du gillar säkert GUIs med stora tomma ytor och mellanrum mellan raderna i listor också. 🤮

Absolut! Eller alternativt två fönster bredvid varandra via win+left och win+right. Kör med en 32" 4k och en 27" 1440p så det får plats.

Permalänk
Medlem

Jag anser att Windows ME ändå var helt okej!

Ingen aning varför alla klankar ned på det, det funkade prima för mig. Hade jag bara tur?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

En sak som folk ofta kommenterar är att jag använder touchpointen på Thinkpads och föredrar den över touchplattan. Inte på andra tillverkare dock, de har inte lyckats få till en användbar touchpoint, känslan är mycket sämre och avsaknaden av mittenknapp gör den oanvändbar. Men på Thinkpads är den bra och funkar utmärkt till arbete och liknande, men absolut inte för spel dock.

Jag har heller inget emot WiFi vilket verkar vara kontroversiellt av någon anledning. Det är inte så att jag föredrar det, finns det kablar dragna så använder jag förstås dem, men jag har aldrig haft några problem med WiFi och kör det överallt hemma, även till de stationära. Hade jag byggt ett nytt hus eller dragit om elen eller liknande så hade jag förstås dragit ethernet också, men nu bor jag i en (hyres-) lägenhet i ett hundra år gammalt hus så det är inte så lätt, framför allt inte att få det snyggt. Och jag har förr lagt en massa tid på kabeldragning, tagit loss trösklar, dragit genom eller under garderober, borrat hål genom tjocka väggar och liknande, och det är väldigt skönt att bara släppa allt sånt.

Sen sällar jag mig till de som i princip alltid har föredragit "den nya versionen" av Windows. Me var bättre än 98SE i mina ögon, Vista var mycket bättre än XP, om man hade tillräckligt kraftiga komponenter och efter man stängt av UAC. Undantagen var väl NT-versionerna, NT 3.51 och NT4 som bara kändes mycket tyngre än konsumentversionerna utan att ge något användbart för mig (då, idag hade jag kanske uppskattat en del saker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag anser att Windows ME ändå var helt okej!

Ingen aning varför alla klankar ned på det, det funkade prima för mig. Hade jag bara tur?

När det gäller den typen av OS så lär man sig till slut att använda det så det fungerar någorlunda.

T.ex använde jag aldrig CTRL-C -> CTRL-V på Windows ME. Det gick för fort och krashade ihop. Istället tar man menyvalet "Redigera/Klistra in". Då hängde det med och krashade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag anser att Windows ME ändå var helt okej!

Ingen aning varför alla klankar ned på det, det funkade prima för mig. Hade jag bara tur?

ME funkade rätt bra för mig också... uppgraderade dock till XP när det kom. För måååånga år sedan ställde jag frågan på ett amerikanskt forum (poasters.com) om det fanns några anledningar att byta tillbaka från XP till ME och fick svaret:

- Less time between crashes (you will probably have to wait with XP)
- The looks of Windows 2000 with the stability of a one legged ballerina

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChristofferC:

Absolut! Eller alternativt två fönster bredvid varandra via win+left och win+right. Kör med en 32" 4k och en 27" 1440p så det får plats.

Powertoys FancyZones är ganska trevligt för fönsterhantering tycker jag. Så länge jag hade mer vanliga skärmstorlekar och bildförhållanden spelade det inte så stor roll (knappt ens på UW), Windows inbyggda halvskärmar eller fjärdedelar räckte rätt långt, men nu har jag en 42'' 4K TV som skärm och då blir halvor för stort och fjärdedelar för smått. Istället har jag satt upp två större zoner längst ner och två mindre där uppe. VS och liknande låter jag ha båda nedre zonerna, men program som kräver mindre yta passar bra på en av dem, och typ Outlook, Teams, terminaler och liknande passar bra på de mindre zonerna högst upp. Jag har också satt upp det så att valfri extraknapp på musen (alltså typ back-knappen eller så) när jag drar ett fönster lägger det i zonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som folk ofta kommenterar är att jag använder touchpointen på Thinkpads och föredrar den över touchplattan. Inte på andra tillverkare dock, de har inte lyckats få till en användbar touchpoint, känslan är mycket sämre och avsaknaden av mittenknapp gör den oanvändbar. Men på Thinkpads är den bra och funkar utmärkt till arbete och liknande, men absolut inte för spel dock.

Jag spelade igenom hela Diablo 2 med en TrackPoint!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChristofferC:

Jag spelade igenom hela Diablo 2 med en TrackPoint!

Jo det går, jag har kört lite Cities och liknande med den också, men det är inte lätt. För en del speltyper är det nog bättre än touchplattan dock.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Karate Taco:

Håller med dig, men lever inte som jag lär med mina dassiga Ultragears. Går du hela vägen och kalibrerar displayerna också? Stör mig enormt på att mina skärmar är omöjliga att få helt lika, vilket jag antar skulle kunna bättras på med en 3dlut, men utrustning och kunskap…

Jag kör Lagom.nl och kopieringspappersknepet, vilket fungerar förvånansvärt bra. Har inte behov av 100% färgkorrekthet och är lite för snål för att köpa en riktig kalibrator.

https://www.youtube.com/watch?v=avJTz1JhkR4

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag kör Lagom.nl och kopieringspappersknepet, vilket fungerar förvånansvärt bra. Har inte behov av 100% färgkorrekthet och är lite för snål för att köpa en riktig kalibrator.

https://www.youtube.com/watch?v=avJTz1JhkR4

”La gomes test”

Bra sammanfattande video

Permalänk
Skrivet av maweric:

Men, det var ju bättre förr?!

Det var inte bättre förr.. men det är sämre nu!

Permalänk
Medlem

Dos 6.22 med win 3.11 skalet var det ultimata från MS.
Sen gick det utför.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?