LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Känns inte kodi rätt passé vid detta laget? Jellyfin finns ju för webos och funkar finfint!

Till WebOS 6+ ja, alltså tidigast från 2021 års modeller, inte 5 som Kodi jobbar på. Det jobbas dessutom på stöd för WebOS 3 & 4.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bluetrain:

Känns inte kodi rätt passé vid detta laget? Jellyfin finns ju för webos och funkar finfint!

Varför skulle Kodi vara "passé"?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Till WebOS 6+ ja, alltså tidigast från 2021 års modeller, inte 5 som Kodi jobbar på. Det jobbas dessutom på stöd för WebOS 3 & 4.

Nope. Jellyfin finns även för 5 också, släpptes för ett litet tag sedan. Men om det kommer släppas för ännu äldre webos vet jag dock inte... Det ska gå att sideloada det men verkade rätt bökigt sist jag kollade.

Skrivet av Dunder:

Varför skulle Kodi vara "passé"?

För att det finns bättre alternativ idag?
Körde själv kodi i många år (och när det hette XBMC...) men känns som finns många andra medialösningar som sprungit om kodi idag med trevligare och mer modernt gränssnitt etc. T ex Jellyfin som diskuteras i tråden. Men visst "each to their own"...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bluetrain:

För att det finns bättre alternativ idag?
Körde själv kodi i många år (och när det hette XBMC...) men känns som finns många andra medialösningar som sprungit om kodi idag med trevligare och mer modernt gränssnitt etc. T ex Jellyfin som diskuteras i tråden. Men visst "each to their own"...

Okej, om det bara är gränssnittet som skulle vara bättre så är det såklart väldigt subjektivt huruvida det är bättre eller inte, har hittills inte sett någon lösning med bättre interface än just Kodi.
Jag är dock genuint intresserad, så var inget illa menat. Däremot är väl detta fel tråd för det kanske

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Min CX uppdaterades i förrgår (tror jag det var) och möttes efteråt av ett helt nytt gränssnitt. Jag har inget emot det men jag brukar hålla in "bakåtknappen" när jag vill stänga av appar men den möjligheten verkar ha försvunnit med uppdateringen. Någon som vet om det fortfarande går att göra detta på något annat sätt?

Edit: Lyckades lösa det på egen hand. Gick tillbaka till det ”enklare menyupplägget” och då funkar allt precis som innan uppdateringen. Vad skönt att den här möjligheten finns och att inte LG bara tvingade på en det nya upplägget.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Har en B9 (köpt dec 2019) som det nu har börjat uppenbara sig döda pixlar längs med kanterna. När jag köpte den hos Mediamark så gjorde säljaren det tydligt att pixelfel som burn-in och döda pixlar skulle räknas in under deras "PLUSGARANTI 5 ÅR", men nu när jag läser vilkoren på pappret som jag har så blir jag lite osäker...

Under punkt två så står det att serviceföretaget tar ansvar för reparation till full funktionalitet om det gäller det följande:
Design-, material- eller tillverkningsfel som inträffar efter tre år...

Men sedan står det på följande punkt att de inte tillhandahåller service när det gäller produktfel som uppstår på grund av design-, material- och tillverkningsfel... Konstigt uttryckt då det känns som att det kan sabba de kriterier som sattes i punkt två beroende på tolkning.

Jag hittade en tråd på reddit där samma pixelfel pekades ut, fast på en CX, och i det fallet så kallades det för ett tillverknings-/fabriksfel i kommentarsfältet... Så jag antar att mitt problem faller in under bägge material- och tillverkningsfel.

Bortom att jag kanske blir nekad så är jag lite halvt ovillig att höra av mig till Mediamarkt ifall om de bara kommer att ersätta min B9 med en sämre TV, och med sämre så syftar jag på hur LG snålat med hdmi 2.1-portar på deras OLED's efter C9/B9.

Har någon här befunnit sig i en liknande situation (OLED från mediamarkt), och hur spelade det ut sig i ditt fall efter tillfället då du hörde av dig till dem?

Permalänk
Medlem

C varianterna har ju fortfarande 4st hdmi. Det är bara B och lägre som har 2 med och 2 utan full bandbredd. Ifall det var en viktig funktion för dig och det hade varit de första 3 åren då konsumentköplagen gäller så hade de varit tvugna att erkätta med en som motsvarar de viktiga funktionerna, dvs C då. Men med 'garanti' så gäller ju bara avtalet i garantin så det är ju frågan vad som står där.

Permalänk
Medlem

Det står inte mer än att det gäller att återställa full funktion efter det att man kontaktat Mediamarkt för att få ett fel åtgärdat. Jag vet att säljaren nämnde något gällande att ersätta TV'n om det inte skulle gå att reparera den... Det var väl antingen en referens till vad som skulle gälla inom de tre första åren eller så var det pladder för att driva på sälj.

Jag frågade på reddit gällande hur reparation av en OLED som är några generationer gammal normalt sett hanteras, och fick då som svar att de tillverkar paneler som ska gå att använda till äldre modeller... Jag föreställer mig att problemet antingen inte kommer gå att få åtgärdat på ett ordentligt sett, dvs om inte det servicecenter som mediamarkt har avtal med kan beställa in delar från LG (vilket inte låter helt orimligt). Är det sant att de producerar paneler för äldre modeller, fast med ny teknik, så lär det möjligen finnas paneler som skulle passa till en B9 iom att det finns en del länder med bättre konsumentlagar än USA... Men det närmar väl sig önsketänkande ju längre jag väntar iom att jag är bortom tre år med sju månader nu.

Jag får antingen skriva till deras support, och därmed få allt i klartext, eller så får jag åka förbi affären i mitt område och kolla med personalen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Nope. Jellyfin finns även för 5 också, släpptes för ett litet tag sedan. Men om det kommer släppas för ännu äldre webos vet jag dock inte... Det ska gå att sideloada det men verkade rätt bökigt sist jag kollade.

För att det finns bättre alternativ idag?
Körde själv kodi i många år (och när det hette XBMC...) men känns som finns många andra medialösningar som sprungit om kodi idag med trevligare och mer modernt gränssnitt etc. T ex Jellyfin som diskuteras i tråden. Men visst "each to their own"...

Hur är jellyfin bättre än något som kan streama direkt från en utdelning eller extern disk? Jellyfin är väl ändå likt plex och kräver en server. Men visst går man enbart på hur gui't ser ut så och som du sa "each to their own"...

Bättre alternativ än kodi skulle isf vara en dedikerad spelare som är gjord för en sak (spela upp video), uppdateras och underhålls, klarar alla format utan att behöva configgas så mycket och som inte gör någon ofrivillig transcoding. Typ en Zidoo...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade:

Hur är jellyfin bättre än något som kan streama direkt från en utdelning eller extern disk? Jellyfin är väl ändå likt plex och kräver en server. Men visst går man enbart på hur gui't ser ut så och som du sa "each to their own"...

Bättre alternativ än kodi skulle isf vara en dedikerad spelare som är gjord för en sak (spela upp video), uppdateras och underhålls, klarar alla format utan att behöva configgas så mycket och som inte gör någon ofrivillig transcoding. Typ en Zidoo...

Du kan såklart spela upp från externa källor med Jellyfin. Använder själv en NAS och det funkar super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Du kan såklart spela upp från externa källor med Jellyfin. Använder själv en NAS och det funkar super.

Helt utan en server som jellyfin kör på? Dvs enbart med klienten?

Måste vara väldigt nytt om det fungerar.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Funderar mellan lg c2 och samsung s95b 55.
En fördel för mig skulle vara samsungen då jag redan har en lg c2 42 tum som datornskärm och det skulle vara nice att slippa problemet fjärrkontrollern.

Permalänk
Medlem

Tydligen så ska det nu funka att spela upp DV via Kodi nightlies.
https://mirrors.kodi.tv/nightlies/webos/master/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tydligen så ska det nu funka att spela upp DV via Kodi nightlies.
https://mirrors.kodi.tv/nightlies/webos/master/

Oj visste inte ens att kodi fanns till Webos. En liten dum fråga kanske, men hur installerar man dessa? Brukar känna mig teknisk men hittar inget när jag googlar just nu.

Antar att den fortfarande bara stöjder Dolby vision i mp4 filer eller? Hade varit skönt att kunna flytta över min nvidia shield TV till sovrumstvn om det går att spela upp DV i mkv filer på LG tvn nu.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Oj visste inte ens att kodi fanns till Webos. En liten dum fråga kanske, men hur installerar man dessa? Brukar känna mig teknisk men hittar inget när jag googlar just nu.

Antar att den fortfarande bara stöjder Dolby vision i mp4 filer eller? Hade varit skönt att kunna flytta över min nvidia shield TV till sovrumstvn om det går att spela upp DV i mkv filer på LG tvn nu.

Tv'n måste vara rootad och man installerar via terminal, har inte testat själv än.
Finns lite info https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=368381
https://smartdigihere.com/install-third-party-apps-on-lg-smar...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tv'n måste vara rootad och man installerar via terminal, har inte testat själv än.

Att roota sin tv var något helt nytt för mig, vad tjänar man på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att roota sin tv var något helt nytt för mig, vad tjänar man på det?

Kunna installera saker som inte finns i LG-store?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kunna installera saker som inte finns i LG-store?

Jo, men man kan ju köra extern källa istället tänker jag. Känns galet och riskabelt i min värld

Permalänk
Medlem

04.41.45 installerad, har inte orkat kolla vad som är ändrat, ser bra ut fortfarande vilket är huvudsaken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att roota sin tv var något helt nytt för mig, vad tjänar man på det?

Man behöver inte längre roota sin LG för att installera Kodi, det räcker med att starta ett utvecklarkonto, Dolby Vision & HDR verkar funka.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Nån råkat ut för "No signal" på alla HDMI ingångar ?
Jag har en 55" C9 PLA inköpt i Juli 2020 och har i några månade haft problem att bilden blinkar till och det blir svart i några sekunder innan bilden kommer tillbaka.
Sedan igår får jag ingen bild alls på någon av ingångarna, har testat med två olika Chromecast som fungerar på en annan tv och även med en laptop.
Hittade den här videon som bra beskriver mitt problem även om lösningen i videon inte fungerade för mig, https://www.youtube.com/watch?v=pxtUg67q3PM

Då den är nu drygt tre år gammal gissar jag att det blir svårt att reklamera också och reparation knappast är billigt.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Min CX uppdaterades i förrgår (tror jag det var) och möttes efteråt av ett helt nytt gränssnitt. Jag har inget emot det men jag brukar hålla in "bakåtknappen" när jag vill stänga av appar men den möjligheten verkar ha försvunnit med uppdateringen. Någon som vet om det fortfarande går att göra detta på något annat sätt?

Edit: Lyckades lösa det på egen hand. Gick tillbaka till det ”enklare menyupplägget” och då funkar allt precis som innan uppdateringen. Vad skönt att den här möjligheten finns och att inte LG bara tvingade på en det nya upplägget.

Hur gjorde du det? Fick också den där stora klumpiga Home menyn som min C2 har till vår CX. Saknar det lilla bandet med de vanligaste apparna som öppnades direkt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Nån råkat ut för "No signal" på alla HDMI ingångar ?
Jag har en 55" C9 PLA inköpt i Juli 2020 och har i några månade haft problem att bilden blinkar till och det blir svart i några sekunder innan bilden kommer tillbaka.
Sedan igår får jag ingen bild alls på någon av ingångarna, har testat med två olika Chromecast som fungerar på en annan tv och även med en laptop.
Hittade den här videon som bra beskriver mitt problem även om lösningen i videon inte fungerade för mig, https://www.youtube.com/watch?v=pxtUg67q3PM

Då den är nu drygt tre år gammal gissar jag att det blir svårt att reklamera också och reparation knappast är billigt.

Testa att kontakta LG, man vet aldrig, det kan bli positivt iom att det är ett känt fel, min CX råkade ut för detta efter nån månad.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Testa att kontakta LG, man vet aldrig, det kan bli positivt iom att det är ett känt fel, min CX råkade ut för detta efter nån månad.

Tog du kontakt direkt med dem eller via återförsäljare?
Kanske ska höra med dem iaf, har ju inget att förlora 😬

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Tog du kontakt direkt med dem eller via återförsäljare?
Kanske ska höra med dem iaf, har ju inget att förlora 😬

LG direkt. Jag mejlade och talade om att 3 av HDMIuttagen slutat fungera och vad jag testat för åtgärder, (återställning, uppdatering, kabelbyten, annan källa, mm, mm.)
Dom böt hela moderkortet hemma på plats en kväll, tog typ en halvtimme.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

LG direkt. Jag mejlade och talade om att 3 av HDMIuttagen slutat fungera och vad jag testat för åtgärder, (återställning, uppdatering, kabelbyten, annan källa, mm, mm.)
Dom böt hela moderkortet hemma på plats en kväll, tog typ en halvtimme.

Jag mailade LG igår och de gav svar om återställning och en inställning för HDMI portarna som kunde testas, men inget hjälper.
De sa också att då tv:n inte längre omfattas av garanti eller ev reklamation är det egen bekostnad av reparation som gäller.
Avvaktar på svar från Netonnet men gissar det kommer typ samma svar därifrån.

Har nu kopplat in en +10 år gammal plasma att titta på och det är ju tyvärr inte så rolig upplevelse.
Så förmodligen blir det till att försöka hitta en ny tv. Känns som att trots allt så blir det en OLED..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Nån råkat ut för "No signal" på alla HDMI ingångar ?

Då den är nu drygt tre år gammal gissar jag att det blir svårt att reklamera också och reparation knappast är billigt.

Tråkigt, hur långt hade du klarat dig med inbyggda appar för streaming eller usb för filuppspelning?
Annars får du väl donera den till någon pensionär som mest tittar på tablåtv...

Permalänk
Medlem

Jag har en LG65CX med ca 2 års garanti kvar (köpte förlängd garanti till den).
Hade tänkt sälja den, men fundera på vad jag kan begära för den.

Absolut nyskick med fot och väggfäste.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag har en LG65CX med ca 2 års garanti kvar (köpte förlängd garanti till den).
Hade tänkt sälja den, men fundera på vad jag kan begära för den.

Absolut nyskick med fot och väggfäste.

Nu tog sommarreorna precis slut men där gick 65" C2 för 16k och 65" CS för 15k vill jag minnas så kanske där någonstans man bör utgå från. Dessa priser är nu höjda ska sägas men reor är återkommande.

Ny B2 65" ligger på 15k just nu och det är i grunden en bättre TV vs CX, minus avsaknaden av de 2 extra 2.1 HDMI-portarna.
Vet ej var du bor, men det lär också hänga på att du hittar en lokal köpare, gissar att du inte är så sugen på att skicka den.

Jag tänker att värdet borde ligga någonstans runt 50-60% av nypris på B2, dvs runt 7500-9000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur gjorde du det? Fick också den där stora klumpiga Home menyn som min C2 har till vår CX. Saknar det lilla bandet med de vanligaste apparna som öppnades direkt

Det går att byta tillbaka till det gamla gränssnittet i menyn (General > Home Settings > Home screen style > Home screen - Basic).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |