HP pajar skrivare med sin egen mjukvara

Permalänk
Melding Plague

HP pajar skrivare med sin egen mjukvara

Efter en uppdatering tidigt i maj fylls HP:s supportforum av upprörda användare vars skrivare varit helt oanvändbara i flera veckor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

✅ Aldrig mer en skrivare från HP
✅ Samma sak en gång till

Permalänk
99:e percentilen

Det är lugnt. Jag kan ändå inte använda min 9014, då den bara säger att bläcket är slut eller att "there is a problem with the supply system", hur många splitternya (äkta) patroner jag än ger den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Expertgissare

Skrivare som måste vara uppkopplade och automatiskta uppdateringar borde förbjudas (inte på allt, men skrivare bland annat)
Skönt att det lilla jag och min familj behöver skriva ut, enkelt kan göras på arbetsplatser.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken mardröm för HP!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Min laserjet är kopplad till det lokala nätverket men inte internet, så man måste inte ha automatiska uppdateringar. För övrigt sympatiserar jag med våra vänner från Initech.

Permalänk

Hur vore det att ta bort firmwaren från era servrar så inte folk laddar ner den istället för förslaget att man ska dra ur nätverkskabeln?

Jag själv äger ett par HP skrivare och de har gått som en klocka, inte ett enda problem har jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

✅ Aldrig mer en skrivare från HP
✅ Samma sak en gång till

Har en HP skrivare på jobbet som jag har lust att göra en "Office space" på men snål som jag är så får den gå tills bläcket är slut. Dock så funderar jag på att nästa skrivare blir en... HP.

Tänkte köpa en färglaserskrivare som kan skriva ut bra foton och nästan alla rekommenderar denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5129954

Kanske fungerar bättre om de kostar lite mer... ?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Såhär gör uppenbarligen Samsung med sina tidigare årsmodeller av Neo QLED när det är en ny serie på gång så att de nya ska se bättre ut i jämförelse. Så går åtminstone spekulationerna på diverse hifi-forum. De förstör helt enkelt en dag-ett-fungerande HDR-implememtering genom att tvinga på användarna uppdatering trots att automatisk uppdatering stängts av i menyn. Beställde själv en kraftigt rabatterad samsung 2022-årsmodell igår varpå jag senare började läsa på ordentligt. De har heller inte rullat ut någon firmwareuppdatering som gör att implememteringen fungerar som dag ett utan bilden blir kass helt enkelt. Och det har gått månader, nästan ett år sedan de började rulla ut versioner som förstör bilden. Får se om jag avbeställer TVn eller ej. Hade velat veta vilken firmware som medföljer från fabrik.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv äger ett par HP skrivare och de har gått som en klocka, inte ett enda problem har jag haft.

Samma här, själv har jag en HP Laserjet 1010!
Den köptes 2001, så den är 22 år gammal nu och går som ett nysmörjt tåg!

Den kinkar inte heller med "piratkassetter" så det kan inte bli mycket bättre, skriver bara ut text och QR-koder ändå!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur vore det att ta bort firmwaren från era servrar så inte folk laddar ner den istället för förslaget att man ska dra ur nätverkskabeln?

Jag själv äger ett par HP skrivare och de har gått som en klocka, inte ett enda problem har jag haft.

Det första jag tänkte. Varför inte bara sluta pumpa ut skiten till skrivarna?

Permalänk
Medlem

Har en HP PageWide PRO 477DW som har samma problem, men den förstördes tidigare. Troligen i feb/mars. Undra om det går att få igång den igen då en bättre firmware finns. Ibland efter start kan man trycka i någon minut innan den hänger sig. Men rent allmänt har HP blivet väldigt konstiga på slutet. Inte bara med skrivare.

Permalänk
Medlem

Erbjuder de inte återställning via usb kabel? Eller varför inte inkluderar synålsknapp på baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Erbjuder de inte återställning via usb kabel? Eller varför inte inkluderar synålsknapp på baksidan?

Men, de har ju en touchscreen? Touchskärmar är ju bättre, mer dynamiska och futuristiska.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hade extremt lågt förtroende för de flesta skrivarföretag redan tidigare. Väldigt lite stöd för äldre modeller (sällan uppdaterade/fungerande drivrutiner till nyare OS), dyra och låsta bläckpatroner som ofta torkar igen o.s.v.
Mina högst personliga erfarenheter är att Canon och HP är värst, med flest antipiratpatron-problem som låser skrivaren även i många fall då man använder originalspatroner.
Brother och Samsung har funkat bra för oss genom åren, men det kan också vara ren tur med modellerna, så inte säkert det är betydelsefull information.
De enda HP-skrivarna som fortfarande finns bland mina närmaste familjemedlemmar är över 15 år gamla LaserJet-modeller och funkar bra. Ironiskt nog bäst på Linux och Mac men i något fall även Windows med legacy-drivrutiner.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Brother eller Canon istället nästa gång? ....har slängt ett antal "fulskrivare" på tippen redan...dont accept s h i t...

Köpte en slimmad HP bärbar PC i cool kopparfärg 2018...tre år senare bluescreen och massor av konstiga HP-uppdateringar och då bytte jag till en Samsung sen dess har jag inte rynkat pannan en endaste gång och uppdateringarna pressar inte processorn till 100% i tid och otid.

Permalänk
Medlem

Köpte en HP 9020e förra månaden och man måste vara försiktig att man ej signar upp sig för HP+ när man installerade deras mjukvara på datorn, det innebär att skrivaren b.la. för all framtid måste ha HP original patroner...

Stängde precis av alla uppdateringar på skrivaren för mjukvara, så förhoppningsvis duckade jag ett jävligt jobbigt fel, tack Sweclockers!

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Brother laserskrivare, det absolut bästa köpet.

Permalänk

Det här är så dumt som det kan bli. Vad är nästa steg i "utvecklingen"? Kylskåpet kraschar för att det inte kan kommunicera med skrivaren för att skriva ut en inköpslista?

Vår utrustning är inte vår utrustning längre. Man kan inte äga något längre utan något abonnemang och en uppkoppling mot nätet. HP visar med ett tydligt exempel vem det är som håller i handkontrollen, leker och experimenterar med vår utrustning. Vem det är som misshandlar vår utrustning! Utan något som helst ansvar eller konsekvenser. Bara en massa huvudvärk, stress och förlorad arbetstid för oss själva, medan de kommer undan med det. De borde tvingas betala skadestånd till drabbade användare! Kan inte det här klassas som dataintrång när de olovligen går in via nätet och förstör våra grejer? Nej, just det, jag glömde för ögonblicket... det är ju inte ens våra grejer längre. Och den dumme konsumenten går sedan ut och köper en ny HP skrivare. Det är artificiell intelligens på riktigt!

Jag hatar automatiska uppdateringar. Det lustiga är att jag satt och pratade med brorsan om det ämnet idag. Han hade fått en del alarmerande CVE varningar i något program. Det var ingen virusinfektion, utan det visade sig att han hade några gamla versioner av vissa program installerade, som man vet innehåller svagheter. Jag skämtade med honom och rekommenderade att låta bli att uppdatera, för om han uppdaterar så får han bara nya buggar och ersätter gamla svagheter med nya, som till skillnad från de gamla ännu inte är upptäckta, och man kan då heller inte veta om man uppfyller kraven för att påverkas av det eller inte. Man kan då lika gärna köra lite gamla versioner av olika program, och ligga efter "utvecklingen" lite. Men för att komma åt såna vägrare som vägrar uppdatera och köra det allra senaste av det senaste, så har storföretagen börjat köra automatiska uppdateringar som är rena maffiametoder, där man som användare inte har något att säga till om. Man ska vara tacksam och glad för att man "får äran" att använda ett visst program eller hårdvara, ungefär.

Många av er här har väl varit med om att datorn väcker sig själv mitt i natten efter att man försatt den i sovläge, och likt en tjuvätare som smyger sig till kylskåpet på natten, så går den ut på nätet och hämtar uppdateringar som ska installeras. Uppdateringar som man själv klickade bort under dagen. Om installationen kräver en omstart av datorn så ska man inte bli förvånad om man på morgonen sedan hittar en dator som måste startas upp från noll och om alla program och dokument man hade lämnat öppna kvällen innan är som bortblåsta. Det har hänt mig två gånger ungefär. Det är inte ofta det händer, men det räcker med att det händer en gång vid fel tillfälle så är det en gång för mycket. Min bror har en bra lösning på just det problemet. Han stänger av datorn på kvällen genom att bryta strömmen på grenuttaget. Klick, och Microsoft kommer inte in! Och inte HP heller för den delen, för skrivaren sitter kopplad på samma grenuttag. Det är smart! Fast han har inte HP, han har en Epson skrivare. Men det kvittar, för de vill jag minnas är lika påstridiga vad gäller uppdateringar och de gör reklam för sina bläckpatroner i diverse dialogrutor.

Rättstavat och förtydligat jämförelsen med tjuvätare.
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Skrivare som måste vara uppkopplade och automatiskta uppdateringar borde förbjudas (inte på allt, men skrivare bland annat)
Skönt att det lilla jag och min familj behöver skriva ut, enkelt kan göras på arbetsplatser.

du kan ju alltid ställa in i din router att alltid neka skrivaren tillgång till nätverk utanför det lokala nätverket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Aaah skrivare... Där man till skillnad från användning av all annan datorutrustning blir förvånad när det fungerar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har en HP skrivare på jobbet som jag har lust att göra en "Office space" på men snål som jag är så får den gå tills bläcket är slut. Dock så funderar jag på att nästa skrivare blir en... HP.

Tänkte köpa en färglaserskrivare som kan skriva ut bra foton och nästan alla rekommenderar denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5129954

Kanske fungerar bättre om de kostar lite mer... ?

Kan rekommendera Brother DCP-L3550cdw om den räcker för dina behov.
Köpte en sådan efter 30 år med HP laserjet.
+ Riktig driver som är en driver och inget mer. Inget förb... printcenter med reklam osv
+ smidig att använda

- chippade tonners och de vanliga dumheterna med sidräknare men de går att nollställa enkelt via konsolen. Finns de på nätet som har skrivit dubbla antalet sidor mot vad tonerns ska klara på pappret

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Bra det här att man ska hålla sina IoT-saker uppdaterade, helst automatisk, för att täta eventuella luckor och i samma veva får man nedlåsning av vilka tillbehör som kan användas eller så brickar leverantören ens hw.

Om något borde något styrande organ på EU(?)-nivå gå in och kräva att tredjepartsdelar inte blockeras genom mjukvara (HP/Aruba är ju kända för detta dels med både SFP-transceivers i switchar och toners/bläckpatroner som måste vara "signerade"). Jag har inget problem med att de säger "du kör toner som inte är från oss, då kan vi inte hjälpa dig", men att helt blockera som de gör är galet!

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Erbjuder de inte återställning via usb kabel? Eller varför inte inkluderar synålsknapp på baksidan?

Min reflektion också.
Fabriksåterställning görs för att det är problem med mjukvaran. Den får inte kräva fungerande mjukvara för att initieras, utan ska göras medelst mekanisk strömbrytare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Kan rekommendera Brother DCP-L3550cdw om den räcker för dina behov.
Köpte en sådan efter 30 år med HP laserjet.
+ Riktig driver som är en driver och inget mer. Inget förb... printcenter med reklam osv
+ smidig att använda

- chippade tonners och de vanliga dumheterna med sidräknare men de går att nollställa enkelt via konsolen. Finns de på nätet som har skrivit dubbla antalet sidor mot vad tonerns ska klara på pappret

Har du provat fotoutskrift och dubbelsidig? Är det smidigt med dubbelsidigutskrift och blir det bra resultat på foto?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Klassiker och visserligen Epson så endast marginellt relevant.

https://www.youtube.com/watch?v=fn6KTMiwRtY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har du provat fotoutskrift och dubbelsidig? Är det smidigt med dubbelsidigutskrift och blir det bra resultat på foto?

Jag har inte provat foto tyvärr på annat än vanligt a4 papper och då var det en bild från internet så det är inte ett seriöst test. Dock såg det ok ut.

Dubbelsidig utskrift är smidig enligt mig, bara välja att man vill ha dubbelsidigt i printerdialogen och sen sköter skrivaren resten.
Dubbelsidig kopiering kräver att man vänder originalet manuellt då skannern är enkelsidig men den skriver sen ut det dubbelsidigt om man vill utan manuell hantering av kopian

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Klassiker och visserligen Epson så endast marginellt relevant.

https://www.youtube.com/watch?v=fn6KTMiwRtY

Oj! Det var en rejäl skrivare som tålde slägga väldigt bra. Jag tror det blev oavgjort där faktiskt!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111