Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har Intel eller AMD bäst CPU-prestanda på batteri?

Permalänk
Medlem

Har Intel eller AMD bäst CPU-prestanda på batteri?

Jag funderar på att köpa en ny laptop som ska användas främst för programmering och liknande. Har tidigare haft en Macbook Pro 16 M1 Max och blev väldigt imponerad över hur bra prestanda det var när man körde den på batteri. Mac är dock inte aktuellt längre.

Som jag förstått det finns det egentligen inte nån PC-laptop som kan matcha Macarnas prestanda på batteri. Men hur är det mellan AMD och Intel-CPU:er, finns det nån av dem som är bättre än den andre när datorn kör på batteri? Det jag menar med bättre i det här sammanhanget är alltså hur liten prestandaskillnaden är mellan att ha datorn inkopplad mot att köra på batteri.

Jag använder min laptop främst som en laptop och har den sällan inkopplad förutom för att ladda över natten eller när jag gör nåt annat.

Permalänk
Medlem

Börjar komma ut laptops med amds senaste serie som skall vara rätt bra enligt många tester. Men än så länge inte i form av de laptops du söker, vänta nån vecka om du kan. Kanske längre för tester ska komma ut.

Sök på tex amd 7840U, vet ej om 7940U finns

Permalänk
Medlem

Har en intel med i5 12 gen som jag kan få ner till 400MHz på fullt fräs i windows på batteri sedan har AMD på sin sida varit dåliga hittills på det usecaset. Fokus i 10-tals år verkar ha varit max turboboost i några millisekunder.

Så välj en mac om du kan annars kan du likställa att bränna så många watt som möjligt med prestanda.

Permalänk
Medlem

@Sions, tack ska kolla in den serien och se om nån jämför prestanda med och utan strömsladd.
@pacc, förlåt men jag tror inte jag förstår riktigt vad du menar. Vad menar du med "få ner till 400MHz på fullt fräs"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

@Sions, tack ska kolla in den serien och se om nån jämför prestanda med och utan strömsladd.
@pacc, förlåt men jag tror inte jag förstår riktigt vad du menar. Vad menar du med "få ner till 400MHz på fullt fräs"?

Kika på denna artikeln, där hittar du en del.

https://www.sweclockers.com/nyhet/36301-amd-tar-upp-kampen-me...

Permalänk
Medlem

Om batteritiden inte spelar någon roll, och du endast är intresserad av beräkningskraften vid batteridrift vs. nätdrift. Så är det väl bara att ta den bästa du har råd med, och sen ändra i energischemat så att datorn beter sig som om den går på nätström även när den går på batteridrift?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Om batteritiden inte spelar någon roll, och du endast är intresserad av beräkningskraften vid batteridrift vs. nätdrift. Så är det väl bara att ta den bästa du har råd med, och sen ändra i energischemat så att datorn beter sig som om den går på nätström även när den går på batteridrift?

Jadu… det är väl en form av äta kakan och ha den kvar med att ha bra boostprestanda vid behov utan att fläktarna låter hela tiden och datorn blir varm i onödan.

Är det ens möjligt att ha samma prestanda på batteri och med nätström genom att bara justera Windows energischeman?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mutation:

Jadu… det är väl en form av äta kakan och ha den kvar med att ha bra boostprestanda vid behov utan att fläktarna låter hela tiden och datorn blir varm i onödan.

Är det ens möjligt att ha samma prestanda på batteri och med nätström genom att bara justera Windows energischeman?

Angående det sista: går inte att säga definitivt ja/nej på den frågan, det är "nej" för de flesta modeller men är tekniskt fullt möjligt att det räcker på vissa specifika modeller.

I Intels fall är det tre parametrar som kallas PL1, PL2 och Tau som justeras beroende på energischema, batteridrift/nätdrift. APIet för att ändra dessa är tillgängligt för vanliga användare, är fullt möjligt att skriva egna program som sätter dessa till önskvärt värde (och går att sätta dem via Intels "Extreme Tuning Utility").

PL1 är normalt satt till "TDP" för datorn, medan PL2 är typiskt satt till mellan 1,25 till 2,00 gånger PL1 (enheten är Watt). Tau är maximala tiden CPU kan dra PL2 utan vila.

Så är fullt möjligt att sätta PL1 till 200 W på en ultratunn, men det kommer bara leda till thermal-throttling + man lär aldrig nå så högt då strömförsörjningen inte fixar det (CPUn kommer inte heller överskrida sin maximala turbofrekvens oavsett värde på PL1/PL2). Men är alltid möjlig att sätta PL1/PL2/Tau till samma värde man har vid nätdrift, i det läget blir prestanda exakt samma som för nätdrift förutsatt att batterierna orkar pusha ut tillräcklig effekt.

Har inte koll på AMDs senaste generation. Finns liknande rattar där, men historiskt har dessa inte kunna justeras av användaren utan är något som endast datortillverkaren kan styra över via firmware/UEFI. Detta tas upp bl.a. i denna Windows-central artikel.

Oavsett lär batteritiden bli rätt lidande om man tvingar en x86 laptop att dra lika mycket på batteri som den gör med nätspänning. Och fläktarna lär låga som en drönare vid avfärd (avskyr den Dell Precision jag har som Windows-laptop då den är så högljud, bra prestanda men fläktljudet är super-irriterande, inte blir det bättre när MBP-datorn ändå är snabbare + är i praktiken helt tyst)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående det sista: går inte att säga definitivt ja/nej på den frågan, det är "nej" för de flesta modeller men är tekniskt fullt möjligt att det räcker på vissa specifika modeller.

I Intels fall är det tre parametrar som kallas PL1, PL2 och Tau som justeras beroende på energischema, batteridrift/nätdrift. APIet för att ändra dessa är tillgängligt för vanliga användare, är fullt möjligt att skriva egna program som sätter dessa till önskvärt värde (och går att sätta dem via Intels "Extreme Tuning Utility").

PL1 är normalt satt till "TDP" för datorn, medan PL2 är typiskt satt till mellan 1,25 till 2,00 gånger PL1 (enheten är Watt). Tau är maximala tiden CPU kan dra PL2 utan vila.

Så är fullt möjligt att sätta PL1 till 200 W på en ultratunn, men det kommer bara leda till thermal-throttling + man lär aldrig nå så högt då strömförsörjningen inte fixar det (CPUn kommer inte heller överskrida sin maximala turbofrekvens oavsett värde på PL1/PL2). Men är alltid möjlig att sätta PL1/PL2/Tau till samma värde man har vid nätdrift, i det läget blir prestanda exakt samma som för nätdrift förutsatt att batterierna orkar pusha ut tillräcklig effekt.

Har inte koll på AMDs senaste generation. Finns liknande rattar där, men historiskt har dessa inte kunna justeras av användaren utan är något som endast datortillverkaren kan styra över via firmware/UEFI. Detta tas upp bl.a. i denna Windows-central artikel.

Oavsett lär batteritiden bli rätt lidande om man tvingar en x86 laptop att dra lika mycket på batteri som den gör med nätspänning. Och fläktarna lär låga som en drönare vid avfärd (avskyr den Dell Precision jag har som Windows-laptop då den är så högljud, bra prestanda men fläktljudet är super-irriterande, inte blir det bättre när MBP-datorn ändå är snabbare + är i praktiken helt tyst)...

Tack för info! Känns lite som att om man vill ge sig på att tweaka lite för bättre prestanda på batteridrift så är det Intel som gäller då. Dock med de brasklapparna du nämner. Är känslig för fläktljud så det är väl än så länge bara Mac som har det jag söker och på PC-sidan är det betydligt fler kompromisser man får ta ställning till. Elände…