|i5-12600kf|Asus Dual 3060ti LHR|Hyper X 2x8gb|fury beast2x8gb|cooler master hyper 212 evo black rgb|cooler master silencio s600|cooler master sickleflow rgb x 3|Evga B5 850w bronze| kingston fury renegade 2tb|kingston sata ssd| 1tb hdd|
Problem med nybyggd dator - kan inte nå BIOS, piper
om du vill nå bios så kan du gå genom windows. Sök på "avancerade startalternativ" och sen trycka på starta om nu. Och Sen går du genom till uefi . Och då borde du vara inne.
Sen har du updaterat alla drivrutiner samt har du kollat temperaturen på gpu? Inget avancerat du jag aldrig haft detta problemet men en början
om du vill nå bios så kan du gå genom windows. Sök på "avancerade startalternativ" och sen trycka på starta om nu. Och Sen går du genom till uefi . Och då borde du vara inne.
Sen har du updaterat alla drivrutiner samt har du kollat temperaturen på gpu? Inget avancerat du jag aldrig haft detta problemet men en början
Hej,
Sent svar pga av att jag haft så mkt annat att göra. Tack för svaret. Idag började jag felsöka på allvar.
Skriver detta för att ev. hjälpa andra.
Testade det Daytone föreslog, men tyvärrr funkade det inte. Efter restart hänger sig bara datorn - igen utan att ge någon synk till monitorn.
Eftersom de 5 pipen pekade på ngt problem med grafikkortet, testade jag då att växla de två Radeon RX580s power-kablarna från PSU:n. Den ena kabeln är märkt "VGA3" och den andra är märkt "VGA4". Dock - ingen skillnad, utan samma problem bestod.
Då tog jag ut Radeon RX580 och satte in mitt gamla GeForce GTX 650. Då dök ASROCKs splash-screen upp och jag kunde gå in i UEFI BIOS genom F2. Kollade igenom samtliga avancerade inställningar där för att hitta ngt kring GPU-inställningar som kunde påverka detta - hittade dock inget.
Dock ville jag uppgradera BIOS, så på en annan dator sparade jag undan nyaste BIOS på USB-sticka och körde därefter igång BIOS Flash - uppgraderade BIOS från v1.12 till v2.04. Har inte läst Changelog men med tanke på den stora versionskillnaden hade jag hopp.
I samma veva, fortfarande med gamla GPUn, betedde sig den gamla installationen av Windows 10 Pro sig stundtals märkligt. Ett tryck på exvis Edge eller Chrome-ikonerna öppnade aldrig respektive app. Då jag hade dessa underliga problem, samt att jag ändå vill starta på ny kula med Windows 11, (bytt för mkt HW för att kunna uppgradera), skapade jag mig en Windows 11-USB-setup image, startade om datorn och startade nyinstallation av Windows 11 på nya Corsair NVMe-disken.
När Windows 11-installationen var klar, Asrocks Driver update SW hade uppdaterat allt samt Windows Update inte hade något mer att uppdatera stängde jag av datorn och bytte ut GPUn till min Radeon RX580 igen.
Nu fungerar allt! Asrocks Spash screen syns, jag kan gå in i UEFI BIOS utan problem. Windows 11 kommer upp fint. Allt funkar. Jag har nu också installerat nyaste AMD Adrenalin drivers.
mvh Martin
- Igår Vattenkyl Playstation 5 med EKWB:s kylblock 21
- Igår AMD:s prestandamål för Zen 5 och Zen 6 letar sig ut på webben 23
- Igår Intel Core i9-14900K efter AMD Ryzen 9 7950X i flertrådad prestanda 9
- 30 / 9 Microsoft varnar Xbox-spelare: Skärmdumpar och skärminspelningar raderas snart 16
- 30 / 9 Test: Powercolor RX 7800 XT Hellhound - en helvetes bra kylare 13
- Igår Tonåringar får upp till 5 000 Tiktok-notiser om dagen 36
- Igår Krönika: Vilka ska göra PC-världen rolig när Microsoft ger upp? 21
- Igår Tävla i Komplett Geek Week – sista chansen! 554
- 30 / 9 Tävlingsquiz i Komplett Geek Week – fler chanser att vinna! 554
- 30 / 9 Helgsnack: Vad gör du med din gamla teknik? 56
- Helgsnack: Vad gör du med din gamla teknik?57
- Pc nätagg till högtalarsystem.0
- Wordle på svenska - ordlig.se6621
- Köpråd ny dator, två alternativ redan framtagna (ca 15 tkr vs 25 tkr)2
- Komplett Geek Week och Bonanza 8 - Diskussion554
- Krönika: Vilka ska göra PC-världen rolig när Microsoft ger upp?21
- CS2 Laggar på enbart Valves servrar3
- Nätagg eller moderkort dött? (Video)8
- Vilket moderkort hade du valt? (Ryzen 7800X3D + PCIe 5?)4
- Microsoft vill driva datacenter med kärnkraft399
- Köpes Söker billigt grafikkort till arkadmaskin
- Säljes i7-8700K | 32GB | ROG Strix Z370-E | Be Quiet! Dark Pro
- Säljes Gamingdator Metalfish S5, i7-9700K, 1080 Ti
- Säljes Gigabyte RTX 2070 Super
- Säljes Switch lite turkos + SwitchCase + 1 spel
- Säljes tgtbord apex pro mini wireless, mus aerox 5 wireless
- Köpes Söker Keycaps - Artisan - Finalmouse mm
- Skänkes Samsung 24e390
- Köpes Söker efter en SF600/750 psu
- Köpes Söker 3070/3070 Ti/3080
- Tonåringar får upp till 5 000 Tiktok-notiser om dagen36
- Krönika: Vilka ska göra PC-världen rolig när Microsoft ger upp?21
- Vattenkyl Playstation 5 med EKWB:s kylblock21
- Tävla i Komplett Geek Week – sista chansen!554
- AMD:s prestandamål för Zen 5 och Zen 6 letar sig ut på webben23
- Intel Core i9-14900K efter AMD Ryzen 9 7950X i flertrådad prestanda9
- Microsoft varnar Xbox-spelare: Skärmdumpar och skärminspelningar raderas snart16
- Nu är det officiellt: Inga fler gratisuppgraderingar till Windows 1046
- Test: Powercolor RX 7800 XT Hellhound - en helvetes bra kylare13
- Tävlingsquiz i Komplett Geek Week – fler chanser att vinna!554