Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Folk som inte vet när man skall använda "De" respektive "Dem".

Vad är det med dom?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Försvenskningar av engelska ord, som är helt onödiga då vi har motsvarigheter, stör mig.
Limiterad - Begränsad
Kanselera - Avbryta
Purra - Spinna (tänker på katter, men kanske inte så vanligt uttryck)
Picklad - Inlagd

Kommer inte på fler exempel i skrivande stund, men jag har hört fler än ovan.

Men picklad är väl inte direkt ett nytt ord, tror jag måste göra en undersökning på detta för det är nog flera hundra år gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Men picklad är väl inte direkt ett nytt ord, tror jag måste göra en undersökning på detta för det är nog flera hundra år gammalt?

https://svenska.se/tre/?sok=pickla&pz=1

Permalänk
Medlem

Dina flera hundra år verkar ha reducerats något. Observera också att ordet inte finns i SAOB, annat än avseende garvning (via "lagen" benämnd pickel). Detta är en dumhet som främst har dykt upp på senare år för att låta fräsigare än vad det är. Notabelt är också att när det gäller sill - så svenskt och traditionstyngt - då heter det plötsligt bara att den är inlagd...

Jag prövade att söka i SvD:s arkiv och det som dyker upp är "pickles" (inte sällan i annonser) när man inte sätter picklad inom citattecken. Något om picklad xyz syns inte till under lång tid. Första gången det dyker upp är 1974 (med reservation för OCR-fel förstås), en enda gång i ett reportage/turisttips från Japan, och sedan dröjer det till 2010, vilket nog är ungefär när tönterierna började. Därefter är det ett återkommande inslag att något är "picklat". Vi är ju så intörnatsjonal och mondäääna här i Swiiiidäään!

förtydligade med "under lång tid" i andra stycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dina flera hundra år verkar ha reducerats något. Observera också att ordet inte finns i SAOB, annat än avseende garvning (via "lagen" benämnd pickel). Detta är en dumhet som främst har dykt upp på senare år för att låta fräsigare än vad det är. Notabelt är också att när det gäller sill - så svenskt och traditionstyngt - då heter det plötsligt bara att den är inlagd...

Jag prövade att söka i SvD:s arkiv och det som dyker upp är "pickles" (inte sällan i annonser) när man inte sätter picklad inom citattecken. Något om picklad xyz syns inte till under lång tid. Första gången det dyker upp är 1974 (med reservation för OCR-fel förstås), en enda gång i ett reportage/turisttips från Japan, och sedan dröjer det till 2010, vilket nog är ungefär när tönterierna började. Därefter är det ett återkommande inslag att något är "picklat". Vi är ju så intörnatsjonal och mondäääna här i Swiiiidäään!

Och nogranna!

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Försvenskningar av engelska ord, som är helt onödiga då vi har motsvarigheter, stör mig.
Purra - Spinna (tänker på katter, men kanske inte så vanligt uttryck)

https://www.saob.se/artikel/?unik=P_2273-0402.U6cq&pz=3

I. [jfr t. purren, eng. purr; ljudhärmande (jfr BURRA, v.2)] (i vissa trakter) ge ifrån sig ett svagt surrande ljud; särsk. om katt l. motor: spinna. (Katten) purrade af välbehag. Grebst 1År 153 (1912). Motorn ömsom purrade som en belåten katt, ömsom väste ilsket. Forss SnuggsnLäg. 66 (1939).

Vill inte vara viktigpetter eller så, men just detta förefaller vara ganska så etablerat uttryck, skulle jag säga... Har själv aldrig stött på det i svenskan emellertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

https://www.saob.se/artikel/?unik=P_2273-0402.U6cq&pz=3

I. [jfr t. purren, eng. purr; ljudhärmande (jfr BURRA, v.2)] (i vissa trakter) ge ifrån sig ett svagt surrande ljud; särsk. om katt l. motor: spinna. (Katten) purrade af välbehag. Grebst 1År 153 (1912). Motorn ömsom purrade som en belåten katt, ömsom väste ilsket. Forss SnuggsnLäg. 66 (1939).

Vill inte vara viktigpetter eller så, men just detta förefaller vara ganska så etablerat uttryck, skulle jag säga... Har själv aldrig stött på det i svenskan emellertid.

Där ser man! Det var mer än jag visste. Bara tog för givet att det var ett modernt påhitt, då det var från en ungdom jag hörde ordet. Då har jag lärt mig något nytt. Tackar!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Varför är sommaren i Stockholm så överjävligt kvalmig? Har det alltid varit så och jag bara börjar bli gammal, eller är det ett nytt påhitt? För inte så länge sedan gillade jag sommar, men nu är den olidlig.

Tog nyss flyget från Helsingfors. Där var det samma temperatur men kändes skönt. Landade och det blev turkisk ångbastu så fort jag kom ut.

Tacka vet jag någon vecka sedan i nordöstra Finland där det var runt 10 grader på dagen och ner mot nollan på natten. Perfekt t-shirt väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför är sommaren i Stockholm så överjävligt kvalmig? Har det alltid varit så och jag bara börjar bli gammal, eller är det ett nytt påhitt? För inte så länge sedan gillade jag sommar, men nu är den olidlig.

Tog nyss flyget från Helsingfors. Där var det samma temperatur men kändes skönt. Landade och det blev turkisk ångbastu så fort jag kom ut.

Tacka vet jag någon vecka sedan i nordöstra Finland där det var runt 10 grader på dagen och ner mot nollan på natten. Perfekt t-shirt väder.

Menar du idag? För det har varit torrt som en öken i en månad, och igår och idag kom det äntligen lite regn.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Menar du idag? För det har varit torrt som en öken i en månad, och igår och idag kom det äntligen lite regn.

Ja, idag. Normalt när det kommit regn brukar ju luften lätta. Inte idag.

Permalänk
Medlem

På jobbet är det någon som lyckats ta bort Admin-rättigheterna helt från en dator.

Å andra sidan är det nog bara att installera om den, ligger inget kritiskt på den.

Permalänk
Inaktiv

Mår skit. Kramp i ena benet eller vad fan det är, gör ont. Dåsig och supertrött, känner mig som en jävla zombie. Kan inte fortsätta med Propavan alternativ max en halv tablett. Önskar att dagen och effekten kan ta slut snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Folk som inte vet när man skall använda "De" respektive "Dem".

Folk som skriver "sej", "dej" och "mej" istället för "sig", "dig" och "mig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Fan ta påslakan som saknar de två hålen i andra änden så att det blir lättare att få in ett täcke!

Håller med. Jag klipper upp hål på alla nya jag köper. Snabb lösning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Snusfri

Paltkoma.
Varför äter man för mycket när det är god mat, fast man vet att man ätit mer än tillräckligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Folk som skriver China, det stavas vad jag vet Kina på svenska.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Folk som skriver China, det stavas vad jag vet Kina på svenska.

Lägger till Californien och Canada på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Folk som skriver "sej", "dej" och "mej" istället för "sig", "dig" och "mig".

Lägger till folk som särskriver.,

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

SVT-artikel Larmet från vårdcentralerna: Yngre söker vård i onödan. Yngre som antyds är 18-40 år. Och har allmän rösträtt.

Länk: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/yngre-soker-vard-i-onodan

Jag har börjat förstå såsom grunden till dagens kanalutbud på TV. Då ett tappert folk behöver Wahlgrens värld som vägvisare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Lägger till folk som särskriver.,

Och de som inte kan skilja på enhet och storhet och därför skriver "höja volten" istf "öka spänningen" eller "mera watt" istf "högre effekt".

/Gubbgnällig ingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

SVT-artikel Larmet från vårdcentralerna: Yngre söker vård i onödan. Yngre som antyds är 18-40 år. Och har allmän rösträtt.

Länk: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/yngre-soker-vard-i-onodan

Jag har börjat förstå såsom grunden till dagens kanalutbud på TV. Då ett tappert folk behöver Wahlgrens värld som vägvisare.

Om man ska vara väldigt krass så är det en illustration av vad som händer när priset är för lågt. Ja, det finns anledningar till att det ska vara billigt att söka vård, men samtidigt gör det att det inte kostar något att söka vård helt i onödan. Skulle den verkliga kostnaden tas ut skulle sannolikt en hel del av detta försvinna, men då blir bieffekten att det avhåller de som har ont om pengar på riktigt för länge istället. Försök anlita någon med lön som en läkare plus tillhörande kringkostnader kommersiellt. Då tickar fakturan på rätt snabbt.

Vem åker till bilverkstaden och ber dem byta bromsar för att musiken i bilen är dålig? Det är ungefär det som beskrivs.

En fundering som jag har haft rätt länge är om inte rätt nivå för de här onlinetjänsterna snarare i första hand är 1177 än faktiskt vårdcentral e dyl. Den typen av "vård" som beskrivs i artikeln/videon hör definitivt hemma där, om man nu inte klarar av att räkna ut att man kan lägga sig på soffan och tycka synd om sig själv ett tag ifall man fått övergående feber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Och de som inte kan skilja på enhet och storhet och därför skriver "höja volten" istf "öka spänningen" eller "mera watt" istf "högre effekt".

/Gubbgnällig ingenjör

Spänna eller volta processorn?

Jag kan väl gnälla lite på att många verkar ha synnerligen svårt att skilja på kW och kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Well spoken brother! Jag känner precis detsamma! Maj brukar funka, sen är det slut med sommarskönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockern:

Well spoken brother! Jag känner precis detsamma! Maj brukar funka, sen är det slut med sommarskönt.

Flytta norrut, här har vi sommar tre veckor om året....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om man ska vara väldigt krass så är det en illustration av vad som händer när priset är för lågt. Ja, det finns anledningar till att det ska vara billigt att söka vård, men samtidigt gör det att det inte kostar något att söka vård helt i onödan. Skulle den verkliga kostnaden tas ut skulle sannolikt en hel del av detta försvinna, men då blir bieffekten att det avhåller de som har ont om pengar på riktigt för länge istället. Försök anlita någon med lön som en läkare plus tillhörande kringkostnader kommersiellt. Då tickar fakturan på rätt snabbt.

Vem åker till bilverkstaden och ber dem byta bromsar för att musiken i bilen är dålig? Det är ungefär det som beskrivs.

En fundering som jag har haft rätt länge är om inte rätt nivå för de här onlinetjänsterna snarare i första hand är 1177 än faktiskt vårdcentral e dyl. Den typen av "vård" som beskrivs i artikeln/videon hör definitivt hemma där, om man nu inte klarar av att räkna ut att man kan lägga sig på soffan och tycka synd om sig själv ett tag ifall man fått övergående feber.

1177.se är riktigt bra att läsa igenom vid symptom. Och nej, en betalningsmodell motverkar samhällsstrukturen vi menar till att ha idag. Däremot behöver folk släppa glasspinnen och verka engagerad i livet. Främst bakom ratten, och omkring sitt eget liv och hälsa.

För detta beteende uppmuntras och utnyttjas idag av olika aktörer. Det är aldrig fel att fråga eller be om hjälp, men har du rent konkret försökt att komma närmare en förklaring och ett förlopp på ditt dilemma? Innan du ropade efter hjälp?

För det är skillnad på att ringa 1177: "Hej! Jag har ont i halsen." Varpå sjuksyrran blir ståendes utan offert.
Alternativet är ungefär: "Hej! Jag har upplevt problem med luftvägarna i 7 dagar. Det verkar sitta (...) och framkommer vid utandning. Som började med (...). Och jag är inte allergisk mot (...).".

Man får känna en oro eller verka frågande. Men då bör man handla konsekvent, och studera såsom om oron är befogad. Så vida hen inte har hjärtstopp, slagit huvudet eller drastiskt trillar mot att tappa medvetandet och andra självklara event.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Spänna eller volta processorn?

Jag kan väl gnälla lite på att många verkar ha synnerligen svårt att skilja på kW och kWh.

Jag brukar alltid överspänna, högre watt är inget som ger effekt på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

/Gubbgnällig ingenjör

Mera watt eller volt är bra mycket tydligare. Jag vill ogärna att någon använder sig av öka spänningen när de iställer menar något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

För vädret absolut, finns dock annat som talar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockern:

För vädret absolut, finns dock annat som talar emot.

Utveckla gärna, vill gärna veta.
(Ja, seriöst)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Och inte behöver man investera i trädgårdsmöbler. Den korta tid det är sommar kan man sitta på sparken.