Återkommer bara till BIOS

Permalänk

Återkommer bara till BIOS

Har bytt moderkortet i datorn, till ett likadant då mitt tidigare glappade i kontakterna.

Efter detta så kände den bara igen mitt nvm2 970 1gb.

SAS disken spårlöst borta, orkade inte trixa mer fram och tillbaka så valde att ladda ner Windows 11 på USB.

Installerat och fullföljer processen, sen när den ska till och starta om hamnar den jämt i bios och jag har således aldrig kommit in i windows.

I boot meny kan jag heller inte välja min hårddisk.
Där finns bara bootstickan.
Är denna uttagen finns ingen i listan att boota ifrån.

Vad kan det vara för fel? Asus rog strix gaming B550-f.

Permalänk
Medlem

Har du installerat Windows i legacy mode och inte UEFI?

CPU Fan Error låter ju inte så bra heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Moderkortet har inga sasportar så har du kopplat in en sasdisk är det väl möjligt att det flippar ur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När cpu är nära 60 grader på kallstart och du har en cpu fan warning mitt på skärmen hade jag startat där.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

CPU fan error brukar vara pga att man inte satt i en fläkt i just CPU-fan headern på moderkortet. Utan tex i nån fläktkontroller eller bara annan port. Så länge fläkten snurrar så är det lugnt med just det felet. Dock är CPUn lite varm men beror ju på kylare också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Det här skulle jag kolla på också, klassiskt fel om man byter från lite äldre moderkort där Legacy/CSM läget i BIOS är standard och UEFI är standard på det nya moderkortet. Kolla manualen för moderkortet om du inte vet hur du ändrar BOOT type från UEFI till CSM/Legacy.

Ang CPU fan error så kolla att du satt den på rätt fan header på moderkortet, behöver sitta på CPU_FAN för att den ska registreras. Kolla även så att CPU-kylaren har kontakt med CPU:n (men var försiktig så klart så att inga skador uppstår).

Permalänk

CPU fan error beror på att fläktarna verkar styras av usb med dataprogram. Men måste ju komma in och ladda ner det också.
Annars är burken vattenkyld och pumpen går.

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Det här skulle jag kolla på också, klassiskt fel om man byter från lite äldre moderkort där Legacy/CSM läget i BIOS är standard och UEFI är standard på det nya moderkortet. Kolla manualen för moderkortet om du inte vet hur du ändrar BOOT type från UEFI till CSM/Legacy.

Ang CPU fan error så kolla att du satt den på rätt fan header på moderkortet, behöver sitta på CPU_FAN för att den ska registreras. Kolla även så att CPU-kylaren har kontakt med CPU:n (men var försiktig så klart så att inga skador uppstår).

Jag har bytt till exakt samma moderkort, det första köpt i april men var glapp. Så fick nytt på garantin.

Fläktarna som är monterade finns ej så jag kan koppla till cpu fan. ?? Så jag tror jag behöver komma in i Windows och ladda ner program som styr detta med varvtal.

Skall kolla om jag ser nått med csm.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Vattenkyld och nya fläktstyrningen styrs via usb och program?

Uni fan sl-inf 120rgb

Men måste ju komma in i Windows för att lösa det.

Jag installerade via usb sticka som jag gjorde iordning från Microsoft.

Installationen gick igenom, sedan skall datorn starta om och den kommer till bios.

Eller om usb stickan är kvar i till läget för installation igen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Moderkortet har inga sasportar så har du kopplat in en sasdisk är det väl möjligt att det flippar ur.

Sitter bara ett nvm2 970 pro i.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

SSD mena jag.

Den hittar jag inte, så tog bort den och körde formatering av NVM2 kortet som den ialf hittar när man installerar.

Men kan ej boota till Windows