AMD missar egen deadline för optimeringsfunktionen HYPR-RX

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Joch deras anti-lag tekniker så är jag helt för det. För egen del är detta viktigare än låtsasframes och latensökningar som DLSS3 sysslar med.

Jag antar att du menar något i stil med att spelet kommer kännas lika segt som native-FPSen, men blir det verkligen så i praktiken? De fejkade bildrutorna är ju inte en exakt kopia av den förra utan en approximering av skillnaden mellan nästa och föregående, men det kanske är att spelet inte har en aning om att det finns en bildruta mellan och därför i praktiken är pausat vad input beträffar?

Jag har blivit avogt inställd till DLSS2 av rent visuella skäl, och ser inte någon principiell skillnad i problemet sålänge det tillförs artefakter i bilden konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag antar att du menar något i stil med att spelet kommer kännas lika segt som native-FPSen, men blir det verkligen så i praktiken? De fejkade bildrutorna är ju inte en exakt kopia av den förra utan en approximering av skillnaden mellan nästa och föregående, men det kanske är att spelet inte har en aning om att det finns en bildruta mellan och därför i praktiken är pausat vad input beträffar?

Jag har blivit avogt inställd till DLSS2 av rent visuella skäl, och ser inte någon principiell skillnad i problemet sålänge det tillförs artefakter i bilden konstant.

Du borde ju i praktik ha samma input latency oavsett, det är ju inte när du gör en linjär fin förutsägbar rörelse som input latency märks utan när du säg, vänder snabbt osv och där har jag svårt att tro att den kommer kunna kompensera snyggt för det.

Men, tror inte någon påstår att 120fps med DLSS och frame generation är lika bra som 120FPS native, det är väl som alltid något som kan ge en bättre upplevelse i specifika scenarion. Ser det lite likadant som LFC i freesync eller vad det nu hette i gsync- ett sätt att få annars smärtsamma framerates att bli okej. Om inte annat så är det väl iallafall något att använda tensor cores till om man ändå måste ha dem liksom.

Ju mer funktioner som dessa desto bättre i min åsikt, bara man inte försöker låtsas som att hela spelvärlden handlar om huruvida spel får en eller annan eller tredje [insert hype brand] teknologi just denna gång.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du borde ju i praktik ha samma input latency oavsett, det är ju inte när du gör en linjär fin förutsägbar rörelse som input latency märks utan när du säg, vänder snabbt osv och där har jag svårt att tro att den kommer kunna kompensera snyggt för det.

Men, tror inte någon påstår att 120fps med DLSS och frame generation är lika bra som 120FPS native, det är väl som alltid något som kan ge en bättre upplevelse i specifika scenarion. Ser det lite likadant som LFC i freesync eller vad det nu hette i gsync- ett sätt att få annars smärtsamma framerates att bli okej. Om inte annat så är det väl iallafall något att använda tensor cores till om man ändå måste ha dem liksom.

Ju mer funktioner som dessa desto bättre i min åsikt, bara man inte försöker låtsas som att hela spelvärlden handlar om huruvida spel får en eller annan eller tredje [insert hype brand] teknologi just denna gång.

Jag spelar i praktiken inte den sortens spel där såna manövrar behövs eller spelar roll, så jag accepterar antagligen en mycket högre mängd input lag alternativt samt att singleplayer-spel extremt sällan har behovet av att reagera snabbt för att inte "förlora". Jag anser ju nivåerna där det spelar praktisk roll är extremt överdrivna bland t.ex. CS-spelare också.

Det finns aldrig några absoluta sanningar om vilket teknik som är den rätta heller såklart, då det är spelaren som avgör vad de föredrar eller accepterar i olika situationer. Jag gillar inte när någon annan försöker pådyvla mig att "det här är bra för dig", så någon som hävdar att jag måste åtgärda ett grafiskt problem jag aldrig märkt av kommer antagligen att bli ignorerad. Nu har jag hunnit fundera väldigt mycket kring Starfield eftersom det är nästa stora speltitel jag ser fram emot.

Tankegången går huruvida jag kommer ta uppskalningsteknik med artefakter om alternativet till det är att spela i 35-40 FPS med en acceptabel detaljnivå i native-upplösning. Jag har förvisso köpt en [Starfield-brandad] Xbox-handkontroll för att få alternativet att input blir så seg att man inte kommer märka av låg framerate på samma sätt, men jag tror fortfarande att jag skulle hata att vara tvungen att spela spelet med den hela tiden.

Nu är jag säkert allmänt boomig, men mjukvarulösningar känns lika spännande som att behöva aktivera mjukvarurendering i Quake 2 för att man inte har något 3dfx-kort. Min spelupplevelse blir inte bättre av att jag vet att någon annan kan få samma kostnadsfritt, kort och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Hur löser du rörelsebaserad fps-begränsning utanför Radeon Chill? Det är ju inte samma sak som att "låsa fps" utan snarare att dynamiskt skala fps beroende på selarens rörelse. Jag tänker mig mer att HyperRX handlar om att dessa tekniker ska kunna samverka med varandra. I dagsläget kan du inte aktivera Radeon Boost och RSR på samma gång, eller RSR och Radeon Chill. Detta är i dagsläget det största problemet, att teknikerna fungerar bra för sig själva, men inte tillsammans. Och framförallt Radeon Boost mår ju riktigt dåligt att den kör ofiltrerad upplösningsnedskalning. RSR hade hjälpt enormt.

Du utgår från att alla vill aktivera alla funktionerna. Men så är det inte nödvändigtvis. Det beror på bildskärm, spelgenre och personlig preferens. Som det är idag använder jag normalt ingen av dem, och det beror inte på att tre checkboxar är överväldigande medan en inte är det. (Det klart att man gärna sett att alla kombinationer av funktioner fungerade bra samtidigt, men det är ju också tydligen så att det inte var så rättframt att fixa som de trodde.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Igen:
Det handlar inte om förseningen i sig, utan att AMD inte uttalat sig på månader.

Om mjukvaran inte är klar ska den såklart inte släppas. Men det skulle ta en av deras PR-reps en förmiddag på sin höjd att kasta ihop ett uttalande om att det är på gång, men är helt enkelt inte klart än. Gör man inte det, ja då blir det också nyheter likt denna.

Vi kan leka med ett hypotetiskt exempel:
Starfield ska släppas den 6 september. Det är nu den 8 september och Starfield är ännu inte släppt. Bethesda väljer att inte säga något alls — inget meddelande om försening eller nytt preliminärt datum. Bara tystnad och inget spel på butikshyllorna.

Det är precis vad AMD nu gjort med HYPR-RX och FSR3.
Hype månader i förväg och sedan är det som att mjukvaran och allt kring den bara gått upp i rök, allt medan AMD sitter helt knäpptyst och delger ingen information varken publikt eller till media.

Vi får dock inte blanda ihop uttalandet om HYPR-RX och FSR3. HYPR-RX hade ett semi datum iom första halven 2023, det hade inte FSR3. I en senare intervju efter avslöjandet med PCworld tror jag det var sa de att vi kommer höra mer om FSR3 denna sommar. Och sommaren i USA slutar i September.

Sen är det lite en sanning med modifikation att AMD inte nämnt ett knyst om FSR 3 sedan de annoucade det vilket var i November 2022. I Mars 2023 på GDC släppte de mer info om FSR3 och visade en snabb demo över det in action...

Så FSR3 har inget datum, kommer inte ens ihåg om de sa att det skulle släppas under 2023?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Så FSR3 har inget datum, kommer inte ens ihåg om de sa att det skulle släppas under 2023?

Det är väl inte helt osannolikt att nästa generations Radeon-krets (som släpps 2024 enligt uppgift) kommer att implementera några extra kärnor/hårdvarustöd för att hjälpa till med FSR-teknologin. Om det är fallet så förstår jag att AMD håller på FSR3 istället för att släppa ytterligare en medioker implementation. I det fallet kan det vara bättre att bara hålla tyst och låta det dröja istället för att uppröra den kvarvarande kundbasen med att FSR3 kommer funka bäst på kommande grafikkort.

Även Intel använder ju hårdvarustöd för XeSS med sina XMX-kärnor (Xe Matrix Extension) som många verkar glömma nämna alternativt inte vara medvetna om. Det är ju sannolikt att både Intel och Nvidia kommer att förbättra sitt hårdvarustöd (snarare än att avveckla det, som vissa drömmer om), så det är nog upp till AMD att öppna plånboken för att komma ifatt.

När alla tre kör hårdvaruacceleration av uppskalning så kanske vi kan närma oss punkten där vi kan få se en mindre sluten standard för uppskalningsteknik, som vi sett med t.ex. VRR i närtid. Där var det ju lätt för Nvidia att sälja G-Sync tills det fanns ett alternativ på marknaden, och så kommer det sannolikt bli här också.