Vinn nätagg från Seasonic

2 coax uttag, en router, dator i annat rum

Permalänk

2 coax uttag, en router, dator i annat rum

Hej!
Behöver tips på en bra lösning för att undvika dra kabel genom hela lägenheten. Jag bor i ett comhem-hus, har ett coax uttag kopplat till routern i vardagsrummet, men jag har datorn i ett annat rum ca 20 cm från det andra uttaget. Jag har googlat runt och bara hittat lite sketchy kablar och prylar som skulle "funka". Känns lite sådär att behöva dra en nätverkskabel tvärs igenom hela lägenheten och dörr när jag har ett uttag så nära.
Har ni någon lösning?

Tack på förhand 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddeluring:

Hej!
Behöver tips på en bra lösning för att undvika dra kabel genom hela lägenheten. Jag bor i ett comhem-hus, har ett coax uttag kopplat till routern i vardagsrummet, men jag har datorn i ett annat rum ca 20 cm från det andra uttaget. Jag har googlat runt och bara hittat lite sketchy kablar och prylar som skulle "funka". Känns lite sådär att behöva dra en nätverkskabel tvärs igenom hela lägenheten och dörr när jag har ett uttag så nära. Jag ska väl inte behöva ha en router till??
Har ni någon lösning?

Tack på förhand 😊

Sätt routern vid datorn och använd det uttaget istället?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Sätt routern vid datorn och använd det uttaget istället?

Hade varit perfekt. Dock har jag det vid tv:n just nu pga fler enheter i närheten som behöver kopplas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddeluring:

Hade varit perfekt. Dock har jag det vid tv:n just nu pga fler enheter i närheten som behöver kopplas.

Kabel eller trådlöst i så fall. Du kommer inte kunna skicka ut en signal bakvägen till din dator om det är vad du menade i ditt inlägg

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Det finns ju lösningar som MoCA och liknande, men hur bra de är i praktiken varierar nog precis lika mycket som med powerline och sådana lösningar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det går knappast att använda det andra coax-uttaget. Det ingår i fastighetsnätet och du riskerar att störa ut hela funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddeluring:

Hej!
Behöver tips på en bra lösning för att undvika dra kabel genom hela lägenheten. Jag bor i ett comhem-hus, har ett coax uttag kopplat till routern i vardagsrummet, men jag har datorn i ett annat rum ca 20 cm från det andra uttaget. Jag har googlat runt och bara hittat lite sketchy kablar och prylar som skulle "funka". Känns lite sådär att behöva dra en nätverkskabel tvärs igenom hela lägenheten och dörr när jag har ett uttag så nära.
Har ni någon lösning?

Tack på förhand 😊

Flytta routern till datorn och kör allt vid tvn trådlöst? Bara att köpa en wifi extender typ som denna
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/wifi-rep...

Har själv kört med en tidigare till barnens datorer och bara koppla en enkel switch efter förstärkaren för att fördela ut till alla enheter om dom inte går att ansluta helt trådlöst.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

WiFi-brygga eller powerline/homeplug om du inte vill dra kabel.

Permalänk
Medlem

@Piddeluring om du nu inte har extremt stora behov av hög kapacitet där routern står nu kan du göra dessa prylar trådlösa efter att du har flytta routern till andra uttaget.

Så länge du kan köra din router eller accesspunkt i "trådlös klient" läge du kan du koppla prylarna med RJ45 till den och så görs trafiken om till trådlöst och skickas vidare till din router där du har Internet. Behövs fler uttag är det bara använda en switch. Det viktiga är att kolla att denna funktion finns i den routern / accesspunkten / extendern du ska använda. Det går såklart att använda en repeater om det funkar för dig.

Powerline / homeplug kan också fungera.