Permalänk
Medlem

Svårt att få kontakt med Tesla?

Hello!

Har via jobbet beställt min första elbil och kommit fram till att det verkar vara extremt svårt att få kontakt med någon "verklig person" hos Tesla.

Har under flera dagar försökt att ringa det nummer som finns tillgängligt på webben till butiken i Göteborg, men hamnar antingen i en kö som aldrig tar slut trots att jag har plats 1 i kön eller blir bortkopplad pga "för många samtal, försök senare" typ... De personer jag fått mejl av svarar heller aldrig på just mejl.

Hur gör ni andra om ni av någon anledning behöver kontakta Tesla? Vilket nummer ringer ni?

Det jag ville fråga den här gången gäller det SMS jag fått om leveransdatum där de skriver att "Leveransen är planerad att ske mellan den 18 juli och 1 augusti" där jag även fått en leveransplats.

Hur brukar det gå till? Åker man bara dit någon gång mellan dessa datum eller bestämmer man ett faktiskt datum med någon som tar kontakt med mig?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Hej,

Du kommer få ett nytt meddelande med definitivt leveransdatum när det är spikat.

Vet inte hur det är innan man fått sin bil, men jag kontaktar Tesla via Tesla appen på telefonen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dallen:

Hello!

Har via jobbet beställt min första elbil och kommit fram till att det verkar vara extremt svårt att få kontakt med någon "verklig person" hos Tesla.

Har under flera dagar försökt att ringa det nummer som finns tillgängligt på webben till butiken i Göteborg, men hamnar antingen i en kö som aldrig tar slut trots att jag har plats 1 i kön eller blir bortkopplad pga "för många samtal, försök senare" typ... De personer jag fått mejl av svarar heller aldrig på just mejl.

Hur gör ni andra om ni av någon anledning behöver kontakta Tesla? Vilket nummer ringer ni?

Det jag ville fråga den här gången gäller det SMS jag fått om leveransdatum där de skriver att "Leveransen är planerad att ske mellan den 18 juli och 1 augusti" där jag även fått en leveransplats.

Hur brukar det gå till? Åker man bara dit någon gång mellan dessa datum eller bestämmer man ett faktiskt datum med någon som tar kontakt med mig?

Du kommer att få ett nytt meddelande med ett exakt datum och klockslag - eller en länk med möjlighet att välja på några olika dagar och tider. Generellt så är det endast digitala kontaktvägar som gäller. Jag hade väldigt lite kontakt innan leverans. Men alla ärenden jag haft efter jag hämtat ut bilen har sköts genom chatten i appen. Då har jag i princip alltid fått svar inom 24h.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Hello!

Detta gäller generellt med Tesla. Framförallt om du har klagomål att framföra.

Permalänk
Medlem

Du får först ett sms om ett spann på leveransen och när de väl bestämt dag så kommer nytt sms med datum.

Skulle du missa och hämta upp bilen så blir du av med den och hamnar typ sist i kön och får vänta om allt igen, de ger bilen till någon annan helt enkelt. Har du själv inte möjlighet att hämta den så ge en fullmakt till en kollega eller närstående är det bästa för att slippa problem.

Tesla är väldigt speciella, de har inte samma upplägg som andra bilhandlare så många blir förvånade när de får reda på hur de arbetar.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Har beställt två Teslor och en Polestar och har ett antal kollegor som strular med kontakten vad gäller med servicen på dessa bilar att man inte riktigt når fram till någon eller får svar. Nu håller vi till uppe i mellansverige och här åker en liten servicebil ut och servar efter behov och felsöker direkt hemma hos föraren.

Vid första beställningen var det mycket märkligt att bara betala 1000kr med kort för att få en produktionsplats, typ som att handla skor på nätet sedan är det bara att vänta.
Låg visseligen på Polestar mer än Tesla men all kundkontakt hade dom ett callcenter som i princip inte visste någonting alls fram tills bilen kom, fick ett mejl utskickat där jag kunde välja leverans av bilen hos valfri återförsäljare när bilen kommit till hamnen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Du får först ett sms om ett spann på leveransen och när de väl bestämt dag så kommer nytt sms med datum.

Skulle du missa och hämta upp bilen så blir du av med den och hamnar typ sist i kön och får vänta om allt igen, de ger bilen till någon annan helt enkelt. Har du själv inte möjlighet att hämta den så ge en fullmakt till en kollega eller närstående är det bästa för att slippa problem.

Tesla är väldigt speciella, de har inte samma upplägg som andra bilhandlare så många blir förvånade när de får reda på hur de arbetar.

Ja jag fattar inte ens hur man provkör dem. De få Tesla man sett som inte är någons bil på vägen har varit i en butik i en galleria typ. Inget man kan köra med precis.

Det är som de försöker vara Apple och man ska beställa via hemsidan men en bil för närmare en miljon är lite annorlunda mot att beställa hem en iPhone eller Apple Watch.

Personligen skulle jag inte köpa ny bil från någon tillverkare som inte har återförsäljare där man kan gå och prata med någon och provköra bilen och där man inte måste åka 15 mil till en verkstad för att man inte bor i storstad.

Man har hört massor med skräckhistorier om Tesla. Ok att de har bra räckvidd men andra märken är i stort sett ifatt.

Tesla vill sälja model 3 och liknande till vanligt folk samtidigt som de vill få märket att kännas som Ferrari där man måste dansa regndans och be till gudarna för att få köpa en bil.

De borde gjort som de flesta tillverkare och ha olika märken för olika klasser. De kunde ha Tesla som lyxmärke och sedan skapa nytt märke som är
Deras variant av VW eller Skoda.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Ja jag fattar inte ens hur man provkör dem. De få Tesla man sett som inte är någons bil på vägen har varit i en butik i en galleria typ. Inget man kan köra med precis.

Det är som de försöker vara Apple och man ska beställa via hemsidan men en bil för närmare en miljon är lite annorlunda mot att beställa hem en iPhone eller Apple Watch.

Personligen skulle jag inte köpa ny bil från någon tillverkare som inte har återförsäljare där man kan gå och prata med någon och provköra bilen och där man inte måste åka 15 mil till en verkstad för att man inte bor i storstad.

Man har hört massor med skräckhistorier om Tesla. Ok att de har bra räckvidd men andra märken är i stort sett ifatt.

Tesla vill sälja model 3 och liknande till vanligt folk samtidigt som de vill få märket att kännas som Ferrari där man måste dansa regndans och be till gudarna för att få köpa en bil.

De borde gjort som de flesta tillverkare och ha olika märken för olika klasser. De kunde ha Tesla som lyxmärke och sedan skapa nytt märke som är
Deras variant av VW eller Skoda.

Tesla har centers där du kan knalla in, prata med folk och provköra bilarna. Precis som vanligt, om än inte så många av dem ännu.

Det är när du beställer en bil det annorlunda börjar; där hänvisas alla till hemsidan där de beställer på egen hand. Alla ser precis samma prislapp på allt. Så det är precis motsatsen till Ferrari, Kungen och vi enkla datornördar får samma kundupplevelse, samma pris, samma leveranstid etc.

Bor man 15 mil från närmaste serviceställe får man förstås fundera på om det inte är värt att köpa en Audi istället.

Edit: något väldigt bra med Teslas process är att man betalar 2500:- för att få en köplats. Man behöver inte köpa bilen när det är dags om man då föredrar en Audi istället, inte tycker bilen är så snygg i färgen som man tänkte sig, etc. En riktigt USP jämfört med att beställa en Audi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tesla har centers där du kan knalla in, prata med folk och provköra bilarna. Precis som vanligt, om än inte så många av dem ännu.

Det är när du beställer en bil det annorlunda börjar; där hänvisas alla till hemsidan där de beställer på egen hand. Alla ser precis samma prislapp på allt. Så det är precis motsatsen till Ferrari, Kungen och vi enkla datornördar får samma kundupplevelse, samma pris, samma leveranstid etc.

Bor man 15 mil från närmaste serviceställe får man förstås fundera på om det inte är värt att köpa en Audi istället.

Edit: något väldigt bra med Teslas process är att man betalar 2500:- för att få en köplats. Man behöver inte köpa bilen när det är dags om man då föredrar en Audi istället, inte tycker bilen är så snygg i färgen som man tänkte sig, etc. En riktigt USP jämfört med att beställa en Audi.

Får man betala 2500kr för att ens kunna beställa en bil? Eller betalar man 2500kr i "handpenning" och har sedan möjlighet att avbeställa bilen även efter att den är tillverkad?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Får man betala 2500kr för att ens kunna beställa en bil? Eller betalar man 2500kr i "handpenning" och har sedan möjlighet att avbeställa bilen även efter att den är tillverkad?

Kanske inte ett direkt svar på din fråga men i mitt fall så drogs handpenningen från kort som sedan betalades tillbaka då det handlade om företagsleasing. Du blir återkopplad med ett regelrätt kontrakt när bilen närmar för att gå vidare med beställningen och inte förrns då blir du låst i ordern. Jag kunde backa ur en beställning som jag lagt privat innan det bestämdes att cybertrucken inte skulle säljas här då jag inte signerat kontraktet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Man betalar det vid beställningen och drar av det vid leverans. Så det belopp man committar är 2500, inte bilens totala kostnad, som fallet är med en Audi.