Permalänk
Medlem

Lämna en present utanför dörren

Hej gott folk.

Tack vare min tidigare chef, som har ställt upp på att vara referens åt mig, så fick jag nu ett mycket bra arbete.
Jag vill tacka min chef, och tänker köpa goda ostar, vin, m.m. åka hem till personen i fråga och ställa lådan utanför dörren. (jag vet att det finns tjänster som budar bl.a. ostkorgar hem till folk, men där får man fannimej väldigt lite valuta för pengarna).

Tycker ni att det är okej att dyka upp oanonserad, eller bör man vara mycket försiktig och inte störa personens privatliv genom ett sådant besök?

Har ni tips på andra sätt att visa sin tacksamhet?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Du kan nog åka dit och lämna utanför dörren. Hade nog inte ringt på själv.

Permalänk
Medlem

Alltså, personligen hade jag blivit ganska obekväm med att få en gåva för att ställt upp som referens. Jag brukar vara ref 2-3 ggr per år och har aldrig fått någon gåva vilket jag är glad för. En gåva får man ju när man gjort någon en tjänst. Att reffa är ingen tjänst enligt mig, det är något den man reffar på redan har förtjänat genom ett gott arbete.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Varför ska du ställa den utanför dörren?
Du kan väl ringa och säga att du vill komma förbi och tacka.

Permalänk
Medlem

Beroende på relation så hade jag förberett och frågat personen innan. "Hej, tackar så mycket för att du ställde upp som referens åt mig bladida, är det okej att jag kommer och lämnar en present för att visa min uppskattning?".

Dels tillåter det här din chef att faktiskt tacka nej, dels så minskar det här risken att du lämnar ett paket med ost utanför dörren just den helgen din chef dragit till Maldiverna

Edit: @Bozzeta var snabbare!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11