Permalänk
Medlem

Felsöka router

Har en Asus RT-AX82U router som börjat krångla. Plötsligt försvinner nätverket och jag måste starta om routern för att få den att fungera igen.

Är den helt enkelt trasig eller går detta att felsöka (och åtgärda) på något vis?

Permalänk
Medlem

Jodå det finns mycket man kan testa.

Är det både trådbundet och trådlöst som försvinner?
Gjort några ändringar i routern?
Flyttat routern nyligen till annan plats?
Finns det luftflöde så den inte överhettar?
Måste du ta loss ac-adapter från väggkontakten eller räcker det att du tar bort ac-adapter från routern en stund?
Har du senaste firmware?
Sista utväg är att återställa till fabriksinställningar

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Spara konfig.
Gör en fabriksåterställning.
Restore konfig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HusGud:

Har en Asus RT-AX82U router...

Felsökning klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jodå det finns mycket man kan testa.

Är det både trådbundet och trådlöst som försvinner?
Gjort några ändringar i routern?
Flyttat routern nyligen till annan plats?
Finns det luftflöde så den inte överhettar?
Måste du ta loss ac-adapter från väggkontakten eller räcker det att du tar bort ac-adapter från routern en stund?
Har du senaste firmware?
Sista utväg är att återställa till fabriksinställningar

Tack! Det verkar vara det trådlösa som försvinner. Routern slocknar liksom. Har inte gjort några ändringar i routern eller flyttat den. Det räcker att jag slår av/på routern för att få tillbaka Wi-Fi. Behöver inte dra ut adaptern ur väggen.

Det jag noterat är att den blivit väldigt dammig. Ska försöka rengöra den.

Skrivet av BMac:

Felsökning klar.

Du menar att Asus är av dålig kvalite?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HusGud:

Tack! Det verkar vara det trådlösa som försvinner. Routern slocknar liksom. Har inte gjort några ändringar i routern eller flyttat den. Det räcker att jag slår av/på routern för att få tillbaka Wi-Fi. Behöver inte dra ut adaptern ur väggen.

Det jag noterat är att den blivit väldigt dammig. Ska försöka rengöra den.

Du menar att Asus är av dålig kvalite?

Vanligt fel är att när nätadaptrarna börjar ge med sig får man dessa symtom. Jag fick liknande på min NT66U där wifi slutade fungera men ibland var jag också tvungen att starta om den pga ingen nätverkanslutning.
Inköptes december 2014 och böts ut mot edgerouter ganska precis 6 år senare.

Permalänk
Medlem

Asus släppte iväg en dålig uppdatering. Så ta och återställ routern
https://www.asus.com/us/news/6ks8psh9bd8e8g0e/

Permalänk
Medlem

Uppdaterade firmware i routern, mot rekommendationer. Hursomhelst, har den inte slocknat ännu, så jag hoppas!