NAS felaktigt konfigurerad? Nätverksplats m.m

Permalänk
Medlem

NAS felaktigt konfigurerad? Nätverksplats m.m

Hej!
Jag har sedan ett halvår kört NAS hemma, mest för att ha backup på alla filer jag jobbar med, men också lite övrig lagring och avbelastning från datorn. Jag har mycket dålig kunskap om området att sätta upp en NAS, men lyckades med hjälp av massa youtubevideos och forum att slänga upp den så allting fungerar med auto-backup på jobb folder m.m
Jag kommer beskriva problemet som en treåring, och helst få lösningen förklarat för mig som om jag vore tre år

Jag har gjort något fel ursprungligen när jag gjorde min setup.
Om jag går in på "Den här datorn", så ser jag NAS'en under "Nätverksplatser". Klickar jag på denna kommer jag direkt in på en folder, som för enkelhetens skull vi kan kalla för "HEM".

Adressraden säger i detta fall att jag befinner mig på location:
Z:\

Går jag däremot in via "Nätverk" så ser jag NAS'en ligga under "DATOR" på nätverket. NAS'en heter "SoundsLikeAndy". Klickar jag mig in på denna så hamnar jag i adressraden här:
\\SoundsLikeAndy

När jag befinner mig i \\SoundsLikeAndy så ser jag mappen "HEM", tillsammans med flera andra mappar jag skapat där. Här har jag bland annat skapat en mapp som jag kallar för "PUBLIC" som jag delar med kolleger som skall kunna komma åt stora filer som jag har där.

Problemet:
Eftersom sökvägen \\SoundsLikeAndy\PUBLIC\ inte är en 'korrekt sökväg' så kan jag inte länka filer från denna mapp till tex filmredigeringsprogram. I filmredigeringsprogram lyckas jag endast hitta nätverksplatsen Z:\
Då ligger jag med andra ord i en undermapp, (\\SoundsLikeAndy\HEM\) och inte direkt inne på NAS'ens "förstasida".

Vad jag önskar ha hjälp med:
Att flytta sökvägen Z:\ från:
\\SoundsLikeAndy\HEM
till
\\SoundsLikeAndy\

Hur gör jag detta rent praktiskt?

Inser hur förvirrande hela detta inlägg är, men för någon som har koll på NAS och Nätverk är det kanske pedagogiskt nog. Admin får givetvis flytta tråden om den hamnat fel.
Edit: Jag har en Synology DiskStation DS920+ med 4st 8tb IronWolf, RAID 5

Permalänk
Medlem

Högerklicka på "This PC" i utforskarn, välj "Map network drive", fyll i \\SoundsLikeAndy i Folder och välj vilken Drive du vill ha, t.ex. Z:\. Det ska vara allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Högerklicka på "This PC" i utforskarn, välj "Map network drive", fyll i \\SoundsLikeAndy i Folder och välj vilken Drive du vill ha, t.ex. Z:\. Det ska vara allt?

Tack,
jag försökte det, men jag får upp "Det gick inte att komma åt \\SoundsLikeAndy" när jag försöker lägga in den där.
Skulle behöva komma åt 'verkliga nätverksadressen'?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwoblem:

Tack,
jag försökte det, men jag får upp "Det gick inte att komma åt \\SoundsLikeAndy" när jag försöker lägga in den där.
Skulle behöva komma åt 'verkliga nätverksadressen'?

Jag tänkte lite fel, du kan inte mappa rätt till \\SoundsLikeAndy utan du måste mappa till t.ex. HEM katalogen osv.

Du hade ju kunnat, på nasen, delat ut en katalog högre upp. Säg att du har underkataloger HEM, FILM, BILDER eller liknande när du bläddrar in via nätverket till \\SoundsLikeAndy, så ligger de mapparna under någon annan map (mest troligtvis) och det är den mappen du ska dela ut på din NAS.

Alternativt skulle du ju kunna flytta in de andra filerna in under en specifik katalog, t.ex. under HEM skapar du katalog för FILM och BILDER, då kan du mappa \\SoundsLikeAndy\Hem till Z:\ exempelvis, och där då se samtliga undermappar.

Permalänk
Medlem

Precis som JBerger skrev så kan man inte länka en nätverksmapp direkt till \\nas-namn.

Något du kan göra är att skapa flera nätverksmappar.
Dvs, även skapa en för ex. PUBLIC mappen.
Inget konstigt i att ha ett par nätverksmappar. Men skulle det bli många så är det förståligt om man vill försöka flytta ihop allt så det bara blir en mapp med flera undermappar istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för hjälpen!
Har lagt till fler nätverksplatser till de olika undermapparna nu.
Inte optimalt men funkar för vad jag behövde det till!