När ska en jordfelsbrytare lösa ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som om det alltid hjälper... Jag satt i styrelsen i en brf där föreningens egen central saknade all form av schema och min egen lägenhet hade en gruppförteckning som gissningsvis var från den gamla centralen. Dvs, slå av och mät, för att se att det du trodde hände faktiskt hände, vilket inte alltid var fallet. Never ass-ume... Inte så troligt att ett stambyte på 90-talet i en hel förening/flerfamiljshus var utfört av en hemmapulare.

Beror på firman, vissa avtal så kan enbart schema för jfb ingå och då struntar man i att uppdatera resten.

Finns avtal på jobb där det är 7 firmor för att installera en brandvarnare 😁 då inget ingår

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Eller så sätter man in PSA 😊 inte värt med en till UC

Har 4 undercentraler, i badrum med bastu, i garage med utomhus uttag, i pannrum med bergvärme, samt i friggebod med utomhus uttag

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skyddsjorden får inte ha en säkring inkopplad däremot kan säkringen på fasen lösa ut om fasen kopplas till skyddsjorden.
Det är en tekniskt viktig skillnad för som du formulerade dig så kan man läsa det som att det är en säkring på skyddsjorden och det är förbjudet.

Ja det är en bra början men man bör också mäta med ett annat instrument, en installationstestare är mer lämpad för uppgiften om man ska kolla det seriöst, de kan upptäcka saker en multimeter inte känner av och även testa att jfb löser ut på rätt tid och ström.

Ja, klumpigt formulerat av mig

Det är samma säkring som skulle gå vid vanlig kortslutning även i fallet med skyddsjord

Poängen med skyddsjord är ju att säkringen ska gå så fort ett farligt fel uppstår (så att inte metallen på en apprat ska kunna bli strömförande)