Hej, Server/backup hjälp

Permalänk
Medlem

Hej, Server/backup hjälp

Hej,
Har byggt ihop en dator som står hemma i källaren för att göra backup å server på mina bilder m.m

Finns det något program som är lämpligt att installera å även app för telefon så man kan skicka över det lämpligt direkt från mobil till servern ?

Dator -> server är lättare med bara flytta av bilderna men mobilen till servern vill jag ska va lämpligt med
Kör Windows 10

Tack på förhand

Mvh Marcus

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)

Permalänk
Medlem

Låter som du borde köra ett OS mer gjort för en NAS, tex Truenas Scale. Win 10 är ingen servermiljö. Men det lär väl finnas valfri SMB-app som kan lösa det du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhansson:

Hej,
Har byggt ihop en dator som står hemma i källaren för att göra backup å server på mina bilder m.m

Finns det något program som är lämpligt att installera å även app för telefon så man kan skicka över det lämpligt direkt från mobil till servern ?

Dator -> server är lättare med bara flytta av bilderna men mobilen till servern vill jag ska va lämpligt med
Kör Windows 10

Tack på förhand

Mvh Marcus

Kolla på Emby meda server, funkar med dom flesta op och har appar till nästan allt.
du kan automatiskt ladda upp filer,ladda ner filer dela filer osv + att den är sjukt bra som media server.
använt detta i väldigt många år och är otroligt nöjd, du kan både sköta alla användare helt lokat eller om man vill
göra som plex gör och använda online konton. du har både appar och webinterface, dvs du kan köra en egen domän om du vill eller så kör du via deras webbportal (jag kör endast lokal hantering av konton) du kan styra exakt vad varje person kan göra och vad den kan se för saker på servern, samt hur fort och mycket den kan ladda upp/ner och streama, du kan lätt hjlpa personer med inställningar på dennas konto om någon får problem. du kan använda extern spelare osv.
fördelen med denna över plex förutom användarhanteringen är att den är mer lätt driven, kan använda gpu för transkodning och klarar fler format till fler enheter utan att transkoda (senast vi jämförde vilket dock är länge sedan)
du har massa plugin för andra funktioner.

en mer "proffs lösning" är annars wingftp, den är specifikt för filer,document,bilder, osv (luras inte av namnet) den använder jag för dokument och program men även som backup för våra telefoner. samma här har du web interface där du både kan redigera filer, kolla media och köra bildspel, du kan även här dela via länkar och även ger länkar andra kan använda för att ladda upp saker mm. ruskigt kompetent mjukvara men dyr som satan (jag hade tur och fick en licens billigt för många år sedan)
denna rekommenderar jag egentligen bara för personer som har typ föreningar eller förtag som vill ha en enkel lösning för att hantera filer och användare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Sötast

Filerun, Owncloud eller Nextcloud.

I den ordningen personligen.

Tänk på att det är synktjänster och inte backup.

Permalänk
Medlem

Syncthing är annars en rätt nice lösning för att hålla mappar synkroniserade mellan flera enheter, för att på så vis få backup i flera steg. Installationen är relativt enkel på dator och mobila enheter, därefter länkar du in mobila enheterna till datorn vilket kan göras med QR-kod. Sen skapar du bara en utdelad mapp och delar ut den till de andra enheterna genom att bocka i dessa under inställningar för den utdelade mappen.

Det bra med Syncthing är att lösningen tar sig igenom brandväggar och dylikt genom att använda molnbaserade anslutningspunkter för att skapa upp själva peer-to-peer förbindelsen mellan dina enheter, it just works.

Här hittar du en video som förklarar Syncthing och hur du konfigurerar upp det.
https://www.youtube.com/watch?v=PSx-BkMOPF4

Om du har Android-baserade enheter så kan jag tipsa om att installera Syncthing-Fork istället för den ordinarie Syncthing, då denna "gren" utav Syncthing är mer aktivt utvecklad och får uppdateringar oftare.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.github.catf...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Syncthing är annars en rätt nice lösning för att hålla mappar synkroniserade mellan flera enheter, för att på så vis få backup i flera steg.

Inget påhopp på dig personligen, men kan alla snälla sluta blanda ihop sync och backup?

Det finns visserligen synkroniseringstjänster med backupliknande funktionalitet, men en backup utgörs av logiskt och fysiskt separerade, versionerade återställningspunkter.

Om en elaking - eller du själv i ett tankspritt ögonblick - kan radera eller ändra på ett ställe och denna destruktiva ändring sprids automatiskt till alla kopior av filen, så har du inte backup.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på Unraid som OS och Nextcloud för backup av bilder från telefon/dator/osv.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Inget påhopp på dig personligen, men kan alla snälla sluta blanda ihop sync och backup?

Det finns visserligen synkroniseringstjänster med backupliknande funktionalitet, men en backup utgörs av logiskt och fysiskt separerade, versionerade återställningspunkter.

Om en elaking - eller du själv i ett tankspritt ögonblick - kan radera eller ändra på ett ställe och denna destruktiva ändring sprids automatiskt till alla kopior av filen, så har du inte backup.

Helt korrekt

Men att köra en synk mot servern kan ju vara ett första steg.
Servern kan ju i sin tur hantera backups lokalt så:

1 mapp som synkas
Denna mapp tas sedan korrekt backup från

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Helt korrekt

Men att köra en synk mot servern kan ju vara ett första steg.
Servern kan ju i sin tur hantera backups lokalt så:

1 mapp som synkas
Denna mapp tas sedan korrekt backup från

Exakt - men då bör ett råd inkludera denna rätt viktiga information. 🙂
Det är för övrigt precis så jag själv gör:
Bilder och dokument synkas för bekvämlighets skull mellan molntjänster och min vanliga dator, men sen kör jag ett backupprogram på min dator, backuperna hamnar på en server, servern tar regelbundna filsystemssnapshots av sig själv, och dessa snapshots hämtas i sin tur via nätverk av en sekundär server.
När jag körde Nextcloud gick det i en VM på den primära servern och föll under samma backupregim som övriga viktiga saker på den.

Som serveroperativ använder jag en vanlig Ubuntu Serverinstallation med ZFS som filsystem. För serverbackuperna använder jag Sanoid och Syncoid.

EDIT: för att förtydliga skillnaden mot sync: Jag kan i varje läge hämta ut från min serverbackup vilken fil som helst som den såg ut vid en given tidpunkt varje timme första dygnet, varje dag en månad bakåt, och varje vecka tre månader bakåt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aragon:

Kolla på Emby meda server, funkar med dom flesta op och har appar till nästan allt.
du kan automatiskt ladda upp filer,ladda ner filer dela filer osv + att den är sjukt bra som media server.
använt detta i väldigt många år och är otroligt nöjd, du kan både sköta alla användare helt lokat eller om man vill
göra som plex gör och använda online konton. du har både appar och webinterface, dvs du kan köra en egen domän om du vill eller så kör du via deras webbportal (jag kör endast lokal hantering av konton) du kan styra exakt vad varje person kan göra och vad den kan se för saker på servern, samt hur fort och mycket den kan ladda upp/ner och streama, du kan lätt hjlpa personer med inställningar på dennas konto om någon får problem. du kan använda extern spelare osv.
fördelen med denna över plex förutom användarhanteringen är att den är mer lätt driven, kan använda gpu för transkodning och klarar fler format till fler enheter utan att transkoda (senast vi jämförde vilket dock är länge sedan)
du har massa plugin för andra funktioner.

Vill inte tjafsa men man kan styra användare, se vad användare gör, hantera konton, styra hastigheter, välja vilken enhet du vill för transkodning, plugin finns etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vill inte tjafsa men man kan styra användare, se vad användare gör, hantera konton, styra hastigheter, välja vilken enhet du vill för transkodning, plugin finns etc.

Du menar på plex? Absolut men du styr ju inte konton lokalt som du gör på emby dvs remote användare behöver ju fortfarande ett plex konto. Eller har det förändrats? Jag har inte kört plex på ett par år så dom kanske har ändrat det?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aragon:

Du menar på plex? Absolut men du styr ju inte konton lokalt som du gör på emby dvs remote användare behöver ju fortfarande ett plex konto. Eller har det förändrats? Jag har inte kört plex på ett par år så dom kanske har ändrat det?

Ah du tänker egna lokala konton du själv skapar? Nej, det kan inte Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ah du tänker egna lokala konton du själv skapar? Nej, det kan inte Plex

Japp

Visa signatur