Spotify-prenumeranter får prishöjning efter augusti

Permalänk
Melding Plague

Spotify-prenumeranter får prishöjning efter augusti

Spotify har mailat nuvarande Premium-prenumeranter och meddelar att nya priset för Spotify trissas upp under de kommande månaderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill se Spotify som det var runt 2012-2014, dvs en app enbart för musik och inget annat. Det är väl ändå det jag betal(-ade) för.

Allt extra ger inget värde (...för mig) så hade hellre sett en Spotify Light för 99kr utan allt lullull man lagt till och UI förändringar som man gjort senaste åren...

Har gjort mig av med min prenemuration och kan knappast säga att jag saknar det, finns bättre appar ute än Spotify nu för tiden
*
Ja, jag vet att Spotify Lite finns men den har tyvärr såpass stora brister (och kräver VPN because reasons) att det inte är vettigt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Innan streamingtiden köpte jag åtminstone en CD-skiva i månaden, det kunde såklart bli flera. Priset på ett sådant album var då generellt åtminstone 150 kr. Jag tycker fortfarande det är löjligt billigt med tanke på allt man får och vad Spotify har utvecklats till idag.

Permalänk
Officiell jultomte

Tråkigt att man höjer Duo med 20kr. Förstår inte logiken där riktigt.

Finns det något likvärdigt alternativ med hur Spotify var förr. Stilren design, endast spellistor utan lull-lull. App till dator & telefon?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tråkigt att man höjer Duo med 20kr. Förstår inte logiken där riktigt.

Finns det något likvärdigt alternativ med hur Spotify var förr. Stilren design, endast spellistor utan lull-lull. App till dator & telefon?

Tidal? Kostar iallafall fortfarande 99kr i månaden men finns även videos där.

Deezer har redan höjt till 119kr i månaden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tyvärr finns där inget vettigt alternativ inte för mig i alla fall. Har testat både Amazon Music och Tidal men deras discovery funktion är väldigt mycket sämre än Spotify.

Qobuz är jag nyfiken på får kanske testa det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fick mejlet angående prishöjningen kl 07.50 idag:

”Eftersom du redan är Premium-prenumerant betalar du 189,00 kr/månad fram till faktureringsdatumet i september. Då går prenumerationen upp till det nya priset.”

Tycker att det är våldsamt billigt oavsett 189/199:-
Vi är fem personer i hushållet - kostnad per person 39kr och 80öre med det nya priset. Det är två kronor mer per person och månad.

Tycker man att det är dyrt med singelabonnemang kanske man ska leta upp en partner eller kompis att bo med - eller som på 60- och 70-talet - då var det vanligt med kollektiv.

Har ett gäng kompisar sju stycken som bor kollektivt i en sexa på 167kvm - de utnyttjar ju alla sådana förmåner rätt flitigt. Kostnaden per person blir närmast obefintlig framför att man ska dra runt kostnaderna ensam.
Flytta ihop gott folk! Bli kära eller vänner och dela på kostnader!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Spotify kan höja bäst de vill, otroligt värde plus att det även finns Podcasts som är exklusiva och intressanta för egen del.

Till skillnad mot TV- och filmstreamingtjänsterna så behöver man (generellt) inte oroa sig att musik försvinner och / eller läggs till eller tas bort stup i kvarten godtyckligt (Ja, jag är medveten om att rättigheterna för musik ser markant annorlunda ut).

Sedan finns såklart inte allt allt på Spotify, viss musik är exklusiv till andra plattformar och viss musik finns inte alls.
Men för basbehov och casual lyssning så är det allt jag begär och hade sannolikt betalt det dubbla om inte mer.

Men jag håller med ovan talare. Fokusera på innehållet och inte på mass lullull i appen. Det är som att innehållet i sig inte är tillräckligt attraktivt men ligger väl i linje med samhällsutvecklingen. Musik har blivit en handelsvara som allt annat

Permalänk
Medlem

Utan att gå in på personliga preferenser, typ, så är det ändå lustigt hur folk reagerar. Visst en höjning är inte kul och folk har länge efterfrågat bättre kvalitet osv osv.

Men så läggs pengarna på en deal med denna poddare, haha.
Kan de inte lägga pengarna på bättre kvalitet och mer musik än detta?!

Poll request!
10:- dyrare där pengarna går till "detta" eller 20:- dyrare där man helt enkelt fokuserar på bättre kvalitet och mer musik?

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte höger priset på gratisalternativet är jag nöjd

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mitt student premium tar slut nu i dagarna så det blir att vara utan spotify för första gången på nästan ett decennium. Appen innehåller mest poddar nu ändå och förstår inte varför jag ska betala för det. De trycks till och med in i spellistorna av någon anledning.

Får se mig om vilka bättre tjänster det finns för musik då avsaknaden av spotify hifi visar att de mest vill syssla med poddar numera.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Mitt student premium tar slut nu i dagarna så det blir att vara utan spotify för första gången på nästan ett decennium. Appen innehåller mest poddar nu ändå och förstår inte varför jag ska betala för det. De trycks till och med in i spellistorna av någon anledning.

Får se mig om vilka bättre tjänster det finns för musik då avsaknaden av spotify hifi visar att de mest vill syssla med poddar numera.

Nä det gör dom inte om du inte väljer att de ska göra det.
De har ju börjat med fliksystem, så kolla högst upp på skärmen och markera spellistor så kommer där inga poddar om du inte lagt till dem själv

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ändå sjukt billigt för vad man får.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Sitter på tåget och lyssnar på musik via plexamp. Kan rekommenderas om man har egen musik. Inga poddar bara bra musik och ingen månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nä det gör dom inte om du inte väljer att de ska göra det.
De har ju börjat med fliksystem, så kolla högst upp på skärmen och markera spellistor så kommer där inga poddar om du inte lagt till dem själv

Bara i appen, desktopversionen är full med poddar utan flikar.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vill se Spotify som det var runt 2012-2014, dvs en app enbart för musik och inget annat. Det är väl ändå det jag betal(-ade) för.

Allt extra ger inget värde (...för mig) så hade hellre sett en Spotify Light för 99kr utan allt lullull man lagt till och UI förändringar som man gjort senaste åren...

Har gjort mig av med min prenemuration och kan knappast säga att jag saknar det, finns bättre appar ute än Spotify nu för tiden
*
Ja, jag vet att Spotify Lite finns men den har tyvärr såpass stora brister (och kräver VPN because reasons) att det inte är vettigt.

Agreed. Bytte från Spotify till Apple Music pga ljudkvalitén (främst), samt det du påpekar. Är väldigt nöjd och ljudet är slående bättre.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett abonnemang utan allt extra utöver musik, helt ointresserad av poddar och liknande trams..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

För oss med duo paketet så höjs priset med 20Kr

Borde vara lägre höjning. Procentuellt är höjningen högre än indivuduellt. Men ändå prisvärt i mina öron/ögon.

EDIT - Såg just att infon redan fanns i tråden.

Permalänk
Medlem

YT Premium kostar 99. Då ingår YT Music, saknar YT Music så mycket?

Vill man ha kvalität så kör man riktiga plattor...
(för mig helt ofattbart att någon fortsätter med Spotify)
(andra tycker säkert att min YT Premium är helt sinnesjuk också, så vi låter udda vara jämnt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BneT:

Innan streamingtiden köpte jag åtminstone en CD-skiva i månaden, det kunde såklart bli flera. Priset på ett sådant album var då generellt åtminstone 150 kr. Jag tycker fortfarande det är löjligt billigt med tanke på allt man får och vad Spotify har utvecklats till idag.

Det är klart man kan bevisa vad som helst om man endast tittar på sitt egna användningsmönster. Långt ifrån alla som har Spotify idag köpte en CD-skiva varje månad när det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BneT:

Innan streamingtiden köpte jag åtminstone en CD-skiva i månaden, det kunde såklart bli flera. Priset på ett sådant album var då generellt åtminstone 150 kr. Jag tycker fortfarande det är löjligt billigt med tanke på allt man får och vad Spotify har utvecklats till idag.

Skillnaden är väl att då betalade du för att äga rätten att lyssna på musiken för resten av ditt liv. Idag betalar du för rätten att få lyssna på musiken så länge du fortsätter att betala. Hur prisvärt detta är beror såklart helt på hur du lyssnar.

Personligen har jag inga problem med att betala för Spotift. Det enda tråkiga är att det hela tiden försvinner en massa bra musik från ens spellistor. Sedan är det tråkigt att ljudkvalité inte verkar vara en prioriterad sak hos Spotify utan man måste lyssna i sönderkomprimerat format samtidigt som hårdvarutillverkar vill sälja hörlurar och teveapparater med allt högre upplösning.

Själv är jag farligt nära att ge upp Spotify. Att de erbjuder poddar bryr jag mig inte så mycket om, men när det aktivt försöker trycka ner det i halsen på sina betalande kunder utan att ge oss möjligheten att stänga av det är riktigt uselt. Önskar att de hade fokuserat på musiken.

Permalänk
Medlem

Har kört Spotify premium sen så långt tillbaks att jag inte ens minns när jag började... Fortfarande värt varenda krona, även efter höjningen.

Efter hand som jag blivit äldre har jag mer och mer avlägsnat mig från "piratande". Slutade med piratversioner av programvara när jag startade företag strax efter 2000. Slutade med att köra "crackade" spel när Steam blev tillräckligt bra. Slutade ladda hem musik när Spotify dök upp. Slutade ladda hem filmer och TV-serier när Netflix och andra streamingtjänster blev tillräckligt bra. Slänger hellre pengar på problemet än sitter i timmar och pillar. Nu för tiden vill jag bara att saker funkar och det gör dom oftare med lagliga alternativ.

Håller med dom som tidigare skrivit om att det hade varit käckt med en "lite" version av programvaran. Det är visserligen inte lika illa som när M$ får tag i en programvara och gör en amöba av den (Skype?). Discover weekly och Daily Mix är i princip det enda jag använder, förutom egna (eller andras) spellistor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är klart man kan bevisa vad som helst om man endast tittar på sitt egna användningsmönster. Långt ifrån alla som har Spotify idag köpte en CD-skiva varje månad när det begav sig.

Ordet du söker är nog "rättfärdiga", inte "bevisa". Men visst är det så, hur ett visst pris uppfattas beror ju på vilka referensramar man har. Jag tycker dock att Curik har en poäng, 200 kr i månaden är inte så mycket om man är intresserad av musik och har en normal inkomst. Är man hemmaboende ungdom som har lagt alla sparpengarna på speldatorn är det å andra sidan mycket pengar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av etnica33:

Sitter på tåget och lyssnar på musik via plexamp. Kan rekommenderas om man har egen musik. Inga poddar bara bra musik och ingen månadskostnad.

Tillägg;
Tror att appen till och med är gratis numera, om inte är det en liten skitkostnad.
Plex Media Server krävs men är ju skitenkelt att komma igång med.

Permalänk
Medlem

Underbara Spotify.
Tack för att du skänkte oss denna möjlighet att kunna lyssna på i stort vad jag vill och när jag vill 🫶

En liten peng för denna tjänst 🥂💪

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag kör youtube premium för 119 och då ingår youtube music - klart mer prisvärt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk

Var ute och kollade runt, kör man familj så var det fortfarande billigast för spotify, eller iallafall för en månad sedan.
Men smidigt om man kan flytta spellistor.
Sedan gillar jag att ha mina poddar på ett ställe. Minimera app-antal på telefonen

Men det är lite märkliga funktioner dom har valt att skippa i de billigare abbonemangsformerna, som att ta bort random på spellistor...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

YT Premium kostar 99. Då ingår YT Music, saknar YT Music så mycket?

Vill man ha kvalität så kör man riktiga plattor...
(för mig helt ofattbart att någon fortsätter med Spotify)
(andra tycker säkert att min YT Premium är helt sinnesjuk också, så vi låter udda vara jämnt)

Hur är utbudet på youtube music? På spotify saknar jag inget alls och lyssnar ungefär 70 000-80 000 minuter om året och då känns kostnaden väldigt liten

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Prishöjningen gör mig inget då 119 kr/mån är billigt för tillgång till över 100 miljoner låtar. Tycker dock det är dåligt att Spotify spenderar så mycket pengar på trams som Joe Rogan och liknande.

Permalänk
Musikälskare

"Priset för Premium Individual ändras från 109,00 kr/månad till 119,00 kr/månad."

Får bita i det sura äpplet, 10kr är OK men inte mer än så, blir det högre framöver får man utvärdera om inte det räcker med Foobar2000

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?