Powercolor avtäcker Radeon RX 7800 XT av misstag

Permalänk
Melding Plague

Powercolor avtäcker Radeon RX 7800 XT av misstag

Strax efter att AMD bekräftat att fler grafikkort är på väg råkar partnertillverkaren Powercolor bekräfta kortet i förtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Misstag" var det ja..

Bara jag som undrar varför det alltid är någon som helt plötsligt bara råkar publicera material så fort det handlar om något som ska lanseras?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Av misstag hette det ja 🤔

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ganska rejält kapad jämfört med 7900GRE. Får se vad priset blir. 500 dollar och konkurrera mot 4060ti 16GB skulle göra den bra men är den för nära 600 lär alla youtubers som recenserar säga att man ska köpa 4070 istället.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur dessa presterar, jämför man skillnaden mellan 6950 och 7900 xt så lär dessa kort landa runt 6800 xt? Vilket i sin tur inte är logiskt alls beroende på pris =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Detta kortet är levande dött, folk kan lika gärna vänta in nästa gen nu när nuvarande serie funnits så länge.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Tycker namnshemat ställer till det för AMD .3 st .7900 kort är 2 för mycket.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Om det här är sant så är det ju bra dåligt. Färre CU än 6800XT (72 ner till 60) och klockfrekvensen har inte gått upp för att kompensera. Tycker att det kortet hade varit alldeles lagom som ett 7800 utan XT, vilket också var ett av alla rykten vi har sett tidigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

800W känns mycket för en boostklocka på bara 2565MHz.
Blir priset högre än $499 så är det DBA (dead before arrival) då jag har svårt att se det prestera bättre än ett 4070 som sålts för $599 med $100 presentkort på Ånga.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar på recensionerna, blir lixom lite enklare att uttala sig om kortet då!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tycker namnshemat ställer till det för AMD .3 st .7900 kort är 2 för mycket.

Jag tror dom kan pressa ut ytterligare ett. 7900 utan beteckning måste vi ju få se.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska bli intressant och se hur dessa presterar, jämför man skillnaden mellan 6950 och 7900 xt så lär dessa kort landa runt 6800 xt? Vilket i sin tur inte är logiskt alls beroende på pris =o

Antar att de ändrat namn sättningen lite så att korten med största gpu kärnan får x900 i namnet och x800 får en mindre gpu.
I 6000 serien var det ju lite konstigt att både x800 och x900 byggde på samma gpu.
Blir ju lite udda första generationen de gjorde typ samma sak för typ tolv år sen eller något, vid hd 5000 till hd 6000 där 6870 faktiskt var långsammare än 5870 i många fall. Men det rättar till sig i nästa generation om de inte väljer att ändra hur de väljer namn på korten igen. (det är ju trots allt AMD inte främmande för att göra med Grafikkort...)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antar att de ändrat namn sättningen lite så att korten med största gpu kärnan får x900 i namnet och x800 får en mindre gpu.
I 6000 serien var det ju lite konstigt att både x800 och x900 byggde på samma gpu.
Blir ju lite udda första generationen de gjorde typ samma sak för typ tolv år sen eller något, vid hd 5000 till hd 6000 där 6870 faktiskt var långsammare än 5870 i många fall. Men det rättar till sig i nästa generation om de inte väljer att ändra hur de väljer namn på korten igen. (det är ju trots allt AMD inte främmande för att göra med Grafikkort...)

Well återstår att se när vi får se priset, landar dessa runt 7000kr eller mer så är det typ totalt meningslöst kort jämfört med med 6800xt och 4070.

Och med tanke på nya 7900 kortet så lär vi nog landa runt 7000kr för dessa kort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

"Misstag" var det ja..

Bara jag som undrar varför det alltid är någon som helt plötsligt bara råkar publicera material så fort det handlar om något som ska lanseras?

Skrivet av RVX:

Av misstag hette det ja 🤔

Till skilland från nVidia så vill AMD att det ska snackas om deras kort. Dom försöker inte smyga ut nya kort som det gröna laget gjorde med 16gb varianten av 4060.

Permalänk
Medlem

På pappret verkar det inte så mycket bättre än ett 6800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

Lär det tyvärr inte vara i verkligheten heller.
AMD:s dual-issue ALUs har knappt gett någonting alls i spelprestanda, och det här kortet har betydligt färre ALUs än 6800xt OCH mindre cache.
Fyller ut AMDs line-up, men känns tyvärr lite meningslöst med mindre än att priset blir långt lägre än ryktena gör gällande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Lär det tyvärr inte vara i verkligheten heller.
AMD:s dual-issue ALUs har knappt gett någonting alls i spelprestanda, och det här kortet har betydligt färre ALUs än 6800xt OCH mindre cache.
Fyller ut AMDs line-up, men känns tyvärr lite meningslöst med mindre än att priset blir långt lägre än ryktena gör gällande.

Jag håller med i sak, men eftersom dual-issue ger en hel del om man kör wave64-shaders så finns det ju en möjlighet att det blir bättre med nya drivrutiner.

OBS förresten att mängden L3-cache (Infinity cache) har gått ner, men mängden L1 och (antagligen) L2 har gått upp, om man jämför Navi 21 med Navi 32.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag håller med i sak, men eftersom dual-issue ger en hel del om man kör wave64-shaders så finns det ju en möjlighet att det blir bättre med nya drivrutiner.

Jo kanske. Men också Nvidia har haft dåligt betalt för sina dual issue fp ALU:s, och då hade de ändå fp+int redan innan och har haft flera år nu att putsa på drivrutinerna.
Så även om jag hoppas att framtiden kommer att ge något, så skulle jag nog inte hålla andan i väntan på förbättringar. Om de inte lyckats ordna det nu, 9 månader efter säljstart (och låt oss vara ärliga, de måste rimligen haft ett par år på sig innan dess när de visste hur RDNA3 skulle se ut), så länns oddsen dåliga att det skall komma några större överraskningar så här sent.
Tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Köper direkt om den hamnar på 5000:-

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Köper direkt om den hamnar på 5000:-

500USD (plus 2% random state sales tax) blir väl 7999 SEK. Mtp att RX 7900 XT inte verkar ha rört sig en millimeter i pris på ett halvår (hård undre gräns vid 10k) så är 7999sek inte helt otänkbart anser jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

500USD (plus 2% random state sales tax) blir väl 7999 SEK. Mtp att RX 7900 XT inte verkar ha rört sig en millimeter i pris på ett halvår (hård under gräns vid 10k) så är 7999sek inte helt otänkbart anser jag.

jo, jag dagdrömde lite.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer kommer den inte prestera bättre än 6800XT i snitt. Kanske bättre ibland (RT bla) och sämre i vissa fall med tanke på 12 färre CU. Denna borde kallas 7700XT och prissättas därefter, men nej. Oj vad AMD slarvat bort denna generation..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

På pappret så är det ett överklockat 6800 icke xt, så kommer nog vara väldigt likvärdigt med 6800xt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

På pappret så är det ett överklockat 6800 icke xt, så kommer nog vara väldigt likvärdigt med 6800xt

Det blir intressant att se tester, inkl rt, eftersom rdna 3 ska vara en del bättre än rdna 2 på rt. Har lite svårt att tro att en ny arkitektur, ej bara en putsning, inte ska ge en del annorlunda staplar gentemot föregångaren. Men om 7900 GRE är väldigt lika och den enl AMD skulle vara the successor of RX 6800 XT så borde väl RX 7800 XT vara det med : )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Radeon gör så många onödiga fel att det är skrattretande. Folk kommer ju självklart jämföra detta mot 6800XT och då snabbt inse att det är en besvikelse. Såklart hänger det mest på priset men det är ändå onödigt att använda XT-ändelsen i det här fallet. 500$ or bust.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

800W!? Jag kör ett 750W Corsair SF750 SFX i min illa SFF-burk med 7950X, 7900 XTX, och det räcker mer än väl.

Visa signatur

7950X | 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Radeon gör så många onödiga fel att det är skrattretande. Folk kommer ju självklart jämföra detta mot 6800XT och då snabbt inse att det är en besvikelse. Såklart hänger det mest på priset men det är ändå onödigt att använda XT-ändelsen i det här fallet. 500$ or bust.

1. Det finns inga benchmarks än, "det kommer att" inget alls än så länge. "Det kan", men notera det jag skrev ovan, tämliga olika arkitekturer.
2. Om specs stämmer, vad är "onödiga fel" enligt dig? I klass med Nvidias 8GB och 16GB RTX 4060 ti?
3. USD-priser är som någon annan påpekade som bäst en vag handgest mot vad det kan landa på i SEK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. Det finns inga benchmarks än, "det kommer att" inget alls än så länge. "Det kan", men notera det jag skrev ovan, tämliga olika arkitekturer.
2. Om specs stämmer, vad är "onödiga fel" enligt dig? I klass med Nvidias 8GB och 16GB RTX 4060 ti?
3. USD-priser är som någon annan påpekade som bäst en vag handgest mot vad det kan landa på i SEK.

RDNA3 har floppat hårt och det är extremt lite som pekar på att Navi32 är ett undantag. Utifrån specs går det att läsa ut förväntad prestanda rätt väl. Att den landar vid 6800XT eller strax under är högst troligt utifrån hur övriga RDNA3 kort har presterat. Är RDNA3 ”fixad” med Navi32 (vilket jag hoppas) kan prestandan bli ett snäpp högre vilket vore välkommet och då får jag väl äta upp min hatt.

Onödiga fel är i det här fallet ett dumt namn. 7800XT kommer ses som uppföljaren till 6800XT, precis som 4070 är till 3070. Om de presterar likadant är det ju ganska märkligt att ge dem samma namn tier, varför inte nöja med 7800 där AMD åtminstone kan göra en jämförelse som visar lite utveckling. Istället verkar man försöka göra som Nvidia med att ge High End namn till midtier chip för att kunna ta ett högre pris än vad annars hade varit möjligt.

Jag använder USA priser för att det är det priset sätts i, allt annat konverteras bara. I det här fallet har 550$ varit en beryktad prispunkt och vid den prislappen blir kortet tämligen ointressant. I sverige skulle det innebära strax över 7000kr vilket låter lika illa som USD MSRP.

Edit: Specsen är alltså nästan identiska till 6800.
60 Compute Units, 16GB 18Gbps VRAM och ~2500Mhz Boost Clock. 6800 hade alltså 2100Mhz i Boost Clock vilket gör 7800XT ca 20% snabbare. Även minnet var lite långsammare på 16Gbps. Den här ökningen skalar ju inte linjärt så det vi kan förvänta oss är 10-15% mer prestanda än 6800 = 6800XT

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

RDNA3 har floppat hårt och det är extremt lite som pekar på att Navi32 är ett undantag. Utifrån specs går det att läsa ut förväntad prestanda rätt väl. Att den landar vid 6800XT eller strax under är högst troligt utifrån hur övriga RDNA3 kort har presterat. Är RDNA3 ”fixad” med Navi32 (vilket jag hoppas) kan prestandan bli ett snäpp högre vilket vore välkommet och då får jag väl äta upp min hatt.

Onödiga fel är i det här fallet ett dumt namn. 7800XT kommer ses som uppföljaren till 6800XT, precis som 4070 är till 3070. Om de presterar likadant är det ju ganska märkligt att ge dem samma namn tier, varför inte nöja med 7800 där AMD åtminstone kan göra en jämförelse som visar lite utveckling. Istället verkar man försöka göra som Nvidia med att ge High End namn till midtier chip för att kunna ta ett högre pris än vad annars hade varit möjligt.

Jag använder USA priser för att det är det priset sätts i, allt annat konverteras bara. I det här fallet har 550$ varit en beryktad prispunkt och vid den prislappen blir kortet tämligen ointressant. I sverige skulle det innebära strax över 7000kr vilket låter lika illa som USD MSRP.

Edit: Specsen är alltså nästan identiska till 6800.
60 Compute Units, 16GB 18Gbps VRAM och ~2500Mhz Boost Clock. 6800 hade alltså 2100Mhz i Boost Clock vilket gör 7800XT ca 20% snabbare. Även minnet var lite långsammare på 16Gbps. Den här ökningen skalar ju inte linjärt så det vi kan förvänta oss är 10-15% mer prestanda än 6800 = 6800XT

Vilka grunder har du för att RDNA3 (som släppts hittills) har "floppat hårt"? Nvidia säljer mer oavsett vad de gör, det är lite så jättelika företag med närmast monopol fungerar på det mänskliga psyket. "Grafikkort == Nvidia, annars får du bara problem".
Nu är RX7900XT tämligen prisvärd i USA, se en av hubs senaste. (Prisändringarna händer inte i Sverige verkar det som, okänt om de händer i Europa). Inte en aning om vad du menar med "fixad", det är samma slags arkitektur som navi31 och "hårdvarubuggar" är ett sånt där klistrigt ord med 0 substans vad jag sett. Eller har AMD kommunicerat offentligt att arkitekturen har problem på hårdvarunivå (som de inte förväntade sig med sin första icke monolitiska konsument-gpu)?

Det sätts i USD ja, men saker som släpps globalt kan bli mycket dyrare i Europa och Sverige ändå. Speciellt nu när SEK:en är hemsk relativt valutor med tyngd. Och i slutändan är priset i USA inte så intressant om inte planen är att fara dit och köpa ett.

Specsen är "närmast identiska" förutom att det är en annorlunda krets. I RT bör den prestera bättre än rx 6800 xt. Det billigaste RX 6800 XT jag ser just nu på prisjakt kostar nästan 7k SEK. Så om RX 7800 XT presterar lite bättre överlag och kanske är lite effektivare och kostar ca lika mycket så ser inte jag det som så skrattretande, inte mtp hur det sett ut överlag i gpuvärlden den här årgången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka grunder har du för att RDNA3 (som släppts hittills) har "floppat hårt"? Nvidia säljer mer oavsett vad de gör, det är lite så jättelika företag med närmast monopol fungerar på det mänskliga psyket. "Grafikkort == Nvidia, annars får du bara problem".
Nu är RX7900XT tämligen prisvärd i USA, se en av hubs senaste. (Prisändringarna händer inte i Sverige verkar det som, okänt om de händer i Europa). Inte en aning om vad du menar med "fixad", det är samma slags arkitektur som navi31 och "hårdvarubuggar" är ett sånt där klistrigt ord med 0 substans vad jag sett. Eller har AMD kommunicerat offentligt att arkitekturen har problem på hårdvarunivå (som de inte förväntade sig med sin första icke monolitiska konsument-gpu)?

Det sätts i USD ja, men saker som släpps globalt kan bli mycket dyrare i Europa och Sverige ändå. Speciellt nu när SEK:en är hemsk relativt valutor med tyngd. Och i slutändan är priset i USA inte så intressant om inte planen är att fara dit och köpa ett.

Specsen är "närmast identiska" förutom att det är en annorlunda krets. I RT bör den prestera bättre än rx 6800 xt. Det billigaste RX 6800 XT jag ser just nu på prisjakt kostar nästan 7k SEK. Så om RX 7800 XT presterar lite bättre överlag och kanske är lite effektivare och kostar ca lika mycket så ser inte jag det som så skrattretande, inte mtp hur det sett ut överlag i gpuvärlden den här årgången.

När jag pratar om "floppat hårt" syftar jag inte försäljningen utan snarare hur dåligt RDNA3 presterar utifrån vad AMD själva sa på scenen när 7900-serien skulle avtäckas. Performance per Watt ökade inte med 54%, inte ens nära faktiskt. Därför hade det inte varit orimligt att en fix skulle kunna ha kommit längre fram, enligt mig.

Att 7900XT fick bra kritik av HUB nu när den är nere på 750$ i staterna är ju inte förvånande med tanke på att det var det priset Steve tyckte kortet skulle kostat på launch. Återigen ett tydligt misstag AMD gjorde, drar en rövare och sätter ett alldeles för högt pris på 7900XT vilket ger dåliga reviews och mer kritik mot märket. Sedan sänks priset ändå till 750$ inom 3-4 månader så då kunde de lika bra valt ett bättre pris från början.

Det som är skrattretande är valet av namn i det här fallet. Sen tycker jag att ett 7800XT för samma pris som dagens 6800XT med lite bättre energieffektivtet och RT inte är katastrof men det är inte heller något som kommer få folk att köpa detta före 4070.

Visa signatur