Permalänk

Underhåll av vattenkylning

Hej,

hur ofta behöver man underhålla denna vattenkylning och är det krångligt?
jag som inte kan mek amed datorer, är det bättre att byta ut till luftkylning?

https://www.inet.se/produkt/5323554/arctic-liquid-freezer-ii-...

Permalänk
Medlem

Custom vattenkylning behöver du underhålla helst var 6:e månad.
Det du länkar till är en AIO "All in one liquid cooler", den innehåller vatten/vätska men de har oftast inga rekommendationer att underhållas.

Jag personligen skulle säga av att bara kolla på länken är att du inte behöver underhålla den inom närmaste åren, men vill du vara på den säkra sida skicka iväg ett mail till dem som tillverkat den.

Men kort sammanfattat, nej den där kylaren behöver inte du underhålla.
Inget jag skulle oroa mig över.

Underhålla enligt min definition = Byta vatten/vätska, plocka isär produkten och rengöra.

Permalänk
Skrivet av johnnyfors:

Hej,

hur ofta behöver man underhålla denna vattenkylning och är det krångligt?
jag som inte kan mek amed datorer, är det bättre att byta ut till luftkylning?

https://www.inet.se/produkt/5323554/arctic-liquid-freezer-ii-...

det är en AIO dvs ett slutet system det närmsta underhåll du kommer är damma ur kylaren på sin höjd.

AIO är slit och släng produkter som inte är byggda för att kunna lagas mer än att du kan byta ut fläktarna på kylaren så när när pumpen ger upp eller för mycket vätska evaporerat ur systemet är den skrot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Custom vattenkylning behöver du underhålla helst var 6:e månad.
Det du länkar till är en AIO "All in one liquid cooler", den innehåller vatten/vätska men de har oftast inga rekommendationer att underhållas.

Jag personligen skulle säga av att bara kolla på länken är att du inte behöver underhålla den inom närmaste åren, men vill du vara på den säkra sida skicka iväg ett mail till dem som tillverkat den.

Men kort sammanfattat, nej den där kylaren behöver inte du underhålla.
Inget jag skulle oroa mig över.

Underhålla enligt min definition = Byta vatten/vätska, plocka isär produkten och rengöra.

Plockar du ned kylsystemet och motorn på bilen, var sjätte månad? För att skrubba helheten ren med rotborste och piprensare.

Var och en får underhålla sitt system, på en nivå som verkar rimlig. Att byta ut kylmedlet för jämnan är dock vettigt, men att skruva ned hela systemet var 6:e månad introducerar sannolikt en felkälla, istället för att avhjälpa eller förbyggda dem.

Entusiasmen är bra, men en sådan överdriven arbetsbelastning eller underhåll krävs inte på ett custom vattenkylningssystem.

Den där AIO verkar sluten och bör inte kräva någon service av dig. För jag ser då ingen plugg som enkelt kan skruvas lös, för att fylla på eller byta kylmedlet men om behovet uppstår, så kan man nyttja sin 6 år långa garanti(?) eller i värsta fall, skruva lös botten på kylblocket.
Länk: https://www.arctic.de/en/lf-service-kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Plockar du ned kylsystemet och motorn på bilen, var sjätte månad? För att skrubba helheten ren med rotborste och piprensare.

Var och en får underhålla sitt system, på en nivå som verkar rimlig. Att byta ut kylmedlet för jämnan är dock vettigt, men att skruva ned hela systemet var 6:e månad introducerar sannolikt en felkälla, istället för att avhjälpa eller förbyggda dem.

Entusiasmen är bra, men en sådan överdriven arbetsbelastning eller underhåll krävs inte på ett custom vattenkylningssystem.

Den där AIO verkar sluten och bör inte kräva någon service av dig. För jag ser då ingen plugg som enkelt kan skruvas lös, för att fylla på eller byta kylmedlet men om behovet uppstår, så kan man nyttja sin 6 år långa garanti(?) eller i värsta fall, skruva lös botten på kylblocket.
Länk: https://www.arctic.de/en/lf-service-kit

Nej jag gör det inte på min bil, detta låter helt absurt. Varför antar du att jag gör det?
Kändes som ett underlig kommentar/jämnförelse.

Jag underhåller mitt system igenom att byta vätska var 6:e månad och skrubba rent var 12:e, det har inte introducerat något fel för på länge eller någonsin.

Permalänk
Medlem

Kört ett år med samma vätska utan problem. Kört med Ekwb anti korrosions medel. Inget gegg eller nånting. Tömma kan man göra efter 6 mån och kolla anslutningar samt slangar. Däremot är jag anti att återanvända slangar. Kostar inte mycket för att vara säker från läcka i anslutning

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Nej jag gör det inte på min bil, detta låter helt absurt. Varför antar du att jag gör det?
Kändes som ett underlig kommentar/jämnförelse.

Jag underhåller mitt system igenom att byta vätska var 6:e månad och skrubba rent var 12:e, det har inte introducerat något fel för på länge eller någonsin.

Jämförelsen är rimlig. Eftersom principiellt är systemen* likartade.

Enligt din utsago.

Skrivet av Nimman:

Custom vattenkylning behöver du underhålla helst var 6:e månad.
(...)
Underhålla enligt min definition = Byta vatten/vätska, plocka isär produkten och rengöra.

edit: *

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jämförelsen är rimlig. Eftersom principiellt är systemen* likartade.

Enligt din utsago.
edit: *

En båt är en båt, eka som krigsfartyg.
Jag håller inte med dig, jag lägger ned diskussionen. Du får ta det som du vill, bli nöjd :).

Permalänk
Medlem

Har kört i flera år med typ batterivatten utan byte. Bara påfyllning pga det sakta dunstar genom gummislangarna. Enda gången jag hade problem var med en resevoir som satt i 5,25" så solljus sken direkt på vattnet.. då växte det något tillslut. Men sen jag haft pump/res inne i chassit har det varit lugnt.

Hade nog inte skadat om jag rev alla vattenblock och kontrollerade kylkanalerna efter så lång tid docl ska jag erkänna.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo