Alternativ till plex/jellyfin för truenas

Permalänk
Medlem

Alternativ till plex/jellyfin för truenas

Börjar tröttna efter att i två dagar bara få problem efter problem..

Plex går inte alls då jag inte ens kan komma åt web portalen "Inte auktoriserad" och jellyfin funkar skit bra ett tag, sen går det inte att ansluta utan får lov att plocka bort pluginen och installera om den så funkar det en halvtimme.

Så finns det något enklare som går att köra på truenas som passar en idiot som inte kan något som har med Linux att göra?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Börjar tröttna efter att i två dagar bara få problem efter problem..

Plex går inte alls då jag inte ens kan komma åt web portalen "Inte auktoriserad" och jellyfin funkar skit bra ett tag, sen går det inte att ansluta utan får lov att plocka bort pluginen och installera om den så funkar det en halvtimme.

Så finns det något enklare som går att köra på truenas som passar en idiot som inte kan något som har med Linux att göra?

Hur installerar du Plex?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Hur installerar du Plex?

Går in på appar, väljer dom mappar jag vill ha och sen klickar på save?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Går in på appar, väljer dom mappar jag vill ha och sen klickar på save?

OK. Jag har aldrig installerat pluginet, bara manuell installation i jail... men du kan ju prova att skapa en NFS eller SMB mount och sedan spela upp filmerna från nätverksdisken.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

OK. Jag har aldrig installerat pluginet, bara manuell installation i jail... men du kan ju prova att skapa en NFS eller SMB mount och sedan spela upp filmerna från nätverksdisken.

Ja har funderat på det, men när jag försökte få igång det innan så fick jag aldrig åtkomst till mapparna i smart tvn. Visserligen va det en delning från en vanlig Windows dator och inte truenas.

Visade sig såklart vara så enkelt som att jag saknade en claim token för plex....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör en spelare som inte kräver någon server, exempelvis kodi. Så behöver du bara ha en vanlig utdelning på naset som du mappar upp i kodi.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Så får igång plex men såklart det inte funkar ändå då jag tydligen saknar direkt anslutning till servern så max 360p gick att spela upp på tvn....

Skrivet av Fade:

Kör en spelare som inte kräver någon server, exempelvis kodi. Så behöver du bara ha en vanlig utdelning på naset som du mappar upp i kodi.

Well, det va tanken förut, problemet där är dock att jag inte till uit, känns så otroligt gammalt sist jag provade =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så får igång plex men såklart det inte funkar ändå då jag tydligen saknar direkt anslutning till servern så max 360p gick att spela upp på tvn....

Well, det va tanken förut, problemet där är dock att jag inte till uit, känns så otroligt gammalt sist jag provade =/

Finns hw spelare också som exempelvis zidoo, kostar dock en slant, men spelar allt utan ansträngning. Resonerar lite så att jobba kan jag göra på jobbet. Hemma ska det bara fungera.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fade:

Kodi är väl ändå en (server)mjukvara likt Plex och Jellyfin för att samla/strömma media?

Permalänk
Medlem

Emby är ett trevligare alternativ än Plex.
https://emby.media/

Permalänk
Medlem

Antar det får bli ett försök med Kodi om det finns på våran tv, men får bli ett äventyr att fixa med imorgon ^^

Skrivet av tcntad:

Kodi är väl ändå en (server)mjukvara likt Plex och Jellyfin för att samla/strömma media?

Kodi kräver ingen server som jag använt det tidigare utan funkar felfritt med att man kör klienten som man i sin tur bara visar vart alla mediafiler ligger.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, kodi kräver ingen "serverdel" som plex och jellyfin.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av norrby89:

Antar det får bli ett försök med Kodi om det finns på våran tv, men får bli ett äventyr att fixa med imorgon ^^

Kodi kräver ingen server som jag använt det tidigare utan funkar felfritt med att man kör klienten som man i sin tur bara visar vart alla mediafiler ligger.

Skrivet av Fade:

Nej, kodi kräver ingen "serverdel" som plex och jellyfin.

Ah fattar. Klienten mappar upp och indexerar allt och för all databas/metadata etc

Permalänk
Medlem

Jag kör både jellyfin och plex på min truenas scale. Plex uppspelaren är inte lika kompetent som Infuse på mina appleTVs, och Jellyfins client på appletv är någon tidig beta som är mer eller mindre värdelös.

Så använder plex som mediahanterar och ansluter direkt via infuse och fungerar utan några problem alls.

Så jag hade väl börjat i andra änden om jag var du; var vill du spela upp saker? en enkel SMB share på din truenas och infuse som klient fungerar ju fin fint på iaf appletv? (Däremot med stort bibliotek äter infuse upp det begränsade lagringsutrymmet på appleTVn i mitt fall, plus det är segt att varje infuse client själv ska behöva hitta vad för data osv. Därför jag kör plex för den hanteringen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag kör både jellyfin och plex på min truenas scale. Plex uppspelaren är inte lika kompetent som Infuse på mina appleTVs, och Jellyfins client på appletv är någon tidig beta som är mer eller mindre värdelös.

Så använder plex som mediahanterar och ansluter direkt via infuse och fungerar utan några problem alls.

Så jag hade väl börjat i andra änden om jag var du; var vill du spela upp saker? en enkel SMB share på din truenas och infuse som klient fungerar ju fin fint på iaf appletv? (Däremot med stort bibliotek äter infuse upp det begränsade lagringsutrymmet på appleTVn i mitt fall, plus det är segt att varje infuse client själv ska behöva hitta vad för data osv. Därför jag kör plex för den hanteringen)

blev en paus på grund av ommöblering hemma och har just nu ingenstans att ställa servern atm.

Men då filmerna primärt spelas på våran smart tv samt mobiler så blev det att köra exakt samma väg som jag gjorde til mobilerna innan (SMB share och spela upp med VLC) biblotek osv är lite skit samma för min del, ända jag saknar är automatiskt hämtning av undertexter.

Men känner att antingen är helt enkelt både plex och jellyfin så långt från färdiga (dvs mer eller mindre felfria oavsätt enhet) eller så är det något specifikt med min hårdvara som strular och har helt enkelt inte tiden för att ta reda på vad det kan tänkas vara.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Men känner att antingen är helt enkelt både plex och jellyfin så långt från färdiga (dvs mer eller mindre felfria oavsätt enhet) eller så är det något specifikt med min hårdvara som strular och har helt enkelt inte tiden för att ta reda på vad det kan tänkas vara.

Här funkade det direkt hur bra som helst med Plex på TrueNAS, lite pillande med användare/rättigheter men annars otroligt smidigt, tog inte mer än en kväll att sätta upp både truenas och plex. Spelar upp på iphone/ipad/google tv/smart TVn/webläsaren, haft lite bråk med DTS men annars felfritt. Har irreterat mig mindre och erbjuder mer funktionalitet än någon av streamingtjänsterna jag betalar för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Här funkade det direkt hur bra som helst med Plex på TrueNAS, lite pillande med användare/rättigheter men annars otroligt smidigt, tog inte mer än en kväll att sätta upp både truenas och plex. Spelar upp på iphone/ipad/google tv/smart TVn/webläsaren, haft lite bråk med DTS men annars felfritt. Har irreterat mig mindre och erbjuder mer funktionalitet än någon av streamingtjänsterna jag betalar för...

Ja när jag kört plex servern på min vanliga dator så har det fungerat felfritt, men just att den av någon anledning klagade på att jag inte hade direktanslutning till plex servern och begränsade till 360p fick mig att leta alternativ. Finns säkert en enkel lösning men har tyvärr börjat värdesätta min tid för mycket så får lov att begränsa pillandet tyvärr, speciellt när jag redan sänkt ner säkert 15 timmar på den där nedrans servern.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att du kanske går via Plex proxy lösning via internet och inte får direkt anslutning till din server? Har du hairpin(NAT reflection) på i din brandvägg? Om inte så slå på det.

Annars:
Har du testat skriva in din lokala ip till din server i Plex klient appar för att ansluta direkt mot din server lokalt?