Dagarna är räknade för taskiga Xbox-spelare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Verkar gå bra med det senare nuförtiden... pga curlande likt detta och andra forum där man inte får som man vill får det motsatt effekt minsta motgång så får men en klapp på axeln och stöd av system och lär sig inget om att ta hand om sig själv. Man behöver lära sig utstå sånthär och andra motgångar för att klara sig i verklighet vilket. Jag säger inte att man ska tolerera en nivå som sexuella trakaserier men lite jävla kritik får man fan klara av, annars ser det mörkt ut i horisonten. Om nån säger att du suger och du blir ledsen för det får du väl fan ta och shape up och träna om det nu är så viktigt.

Man kan nog inte undkomma det i skolan och arbetslivet, sen vet jag inte vilken stöd du snackar om, vi blir allt mer jag-jag-jag nyliberala och skiter i andra. Någon behöver sjukvård, filma det och släng det upp på social media för lite likes. Flytta inte dig när en ambulans anländer, andra är ju inte viktiga.

Man ska komma ihåg att många som spelar online vill just slippa skiten man får i normala livet, men inte ens där är det alltför ofta bättre.
Någonstans får folk börjar lära sig, både online och i ansikte-mot-ansikte livet.

Sen så fungerar inte bara träna osv så enkelt om det är grupper som mobbar en (eller om den är konstant). En del av det här kan komma från hemmet som sen tas ut vidare i skolan som tas vidare till andra, att bara se djävulen i vitögat generellt fungerar inte alls vilket vilken psykologibok som helst kommer att beskriva.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Om nån säger att du suger och du blir ledsen för det får du väl fan ta och shape up och träna om det nu är så viktigt.

Seriöst. Du måste vara ett troll.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Så du tror att bara för att någon är otrevlig i en spelsession, säg en runda overwatch, så är det otrevliga i varje spelsession? Och därmed gör samma sak mot andra människor i verkligheten? Finns säkert en minoritet som gör det. Men majoriteten gör garanterat inte det. Folk är dessutom sällan otrevliga oprovocerat. Det är alltid något eller någon som triggar folk till att vara otrevlig.

Jämförelsen är inte alls konstig.

Att banna folk för att de kallar någon för idiot i ett spel är inte rätt. Att banna någon som hurlar slurs är däremot rätt.

Varför har man behov att vara otrevlig mot andra människor online? Fungerar det som en ventil för hur man annars behöver bete sig ute i samhället? Intressant ändå.

Dessutom: "Det är alltid något eller någon som triggar folk till att vara otrevlig." Alla andras fel att man är ett svin?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Analogin funkar utmärkt som jag kom med för att den representerar det som sker om du blir bannad. Av ren nyfikenhet (lirar inte på konsoler) så undrar jag vad man kan spela för spel online om man blir bannad ifrån live?, har inte microsoft total kontroll över online spel när det kommer till multiplayer?. Du brickar praktiskt taget systemet om du blir bannad.

Sedan att du blandar in PC, PS har inte med saken att göra.. nu befinner vi oss i xbox sfären och det är där vi stannar också. Varför jämför du att kalla någon för t.ex. en fitta (och bli bannad) med att inte betala sina räkningar?.. Att inte betala sina räkningar är ett brottsligt förfarande.. att kalla någon för en fitta och sedan får sin konsol brickad för att någon blir subjektivt emotionell stött är inte ens i närheten av samma sak.

Tjänsten är ett privilegium, inte en rättighet. Finns gott om singleplayerspel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Molotov:

Internet tuff huh?

<Uppladdad bildlänk>

Det där citat (från bilden) säger allt som behöver sägas när det kommer till ämnet "censur" på diverse internet-baserade plattformar. Lätt att vara stor i orden när man kan vara anonym på andra sidan klotet, inte fullt så när man sitter bredvid personen och riskerar en stol i bakhuvudet (vilket jag faktiskt bevittnat på ett internetcafé i tonåren)

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Man kan nog inte undkomma det i skolan och arbetslivet, sen vet jag inte vilken stöd du snackar om, vi blir allt mer jag-jag-jag nyliberala och skiter i andra. Någon behöver sjukvård, filma det och släng det upp på social media för lite likes. Flytta inte dig när en ambulans anländer, andra är ju inte viktiga.

Man ska komma ihåg att många som spelar online vill just slippa skiten man får i normala livet, men inte ens där är det alltför ofta bättre.
Någonstans får folk börjar lära sig, både online och i ansikte-mot-ansikte livet.

Sen så fungerar inte bara träna osv så enkelt om det är grupper som mobbar en (eller om den är konstant). En del av det här kan komma från hemmet som sen tas ut vidare i skolan som tas vidare till andra, att bara se djävulen i vitögat generellt fungerar inte alls vilket vilken psykologibok som helst kommer att beskriva.

Med "stöd" menar jag att man i samhället sätter in mer och mer regler / system för att ta bort egen ansvar, en annan del är att föräldrar har/har haft mer tid nu än varför dagens ungdomar / barn får förmycket uppmärksamhet/beskyddande varför det också inte klarar av en enda motsgång och bara ska och inte vill arbeta. Självklart finns det undantag men man måste kunna generallisera i dessa frågor. Sedan början på 90-talet har det bara blivit värre och värre då ja det moderna samhället har möjliggjort mer tid och lyx. Vi är påväg in i "hard times" cykeln..

"Hard Times Create Strong Men, Strong Men Create Good Times, Good Times Create Weak Men, Weak Men Create Hard Times"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Seriöst. Du måste vara ett troll.

Blir du ledsen när folk går mot röd gubbe också ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Med "stöd" menar jag att man i samhället sätter in mer och mer regler / system för att ta bort egen ansvar, en annan del är att föräldrar har/har haft mer tid nu än varför dagens ungdomar / barn får förmycket uppmärksamhet/beskyddande varför det också inte klarar av en enda motsgång och bara ska och inte vill arbeta.

Det märks att du inte har barn idag.
Problemet är tvärtom att föräldrar inte har tid med sina barn som gör att de hittar på dumheter på nätet istället och därigenom måste lära sig den hårda vägen vad ödmjukhet innebär.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skitsnack.

Rapporteringsverktyg missbrukas frekvent av människor i spel för att försöka tysta meningsmotståndare och förstöra för dem.

Haha

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det märks att du inte har barn idag.
Problemet är tvärtom att föräldrar inte har tid med sina barn som gör att de hittar på dumheter på nätet istället och därigenom måste lära sig den hårda vägen vad ödmjukhet innebär.

Folk har mer tid, sen om det är passiv tid med barnet med en platta i handen är en annan sak. Innan tekniken och man tog bilen till allting så var det hårdare dagar.. Men förmodligen kanske man hade mor/farföräldrar nära till hands. Oavsett så fick man lära sig ansvar och fick inte som man ville och nej jag har inte barn själv men jag har barn runt i kring men du får tro tycka som du vill. Dagens barn är fruktansvärt curlade och lärarna har blivit fråntagna rätten att säga ifrån i skolan. Nu får du ju knappt sommarjobba innan du är 15 år... OM barn hade lärt sig den hårdvägen hade de lärt sig att vill man ha nåt krävs en insats..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Med "stöd" menar jag att man i samhället sätter in mer och mer regler / system för att ta bort egen ansvar, en annan del är att föräldrar har/har haft mer tid nu än varför dagens ungdomar / barn får förmycket uppmärksamhet/beskyddande varför det också inte klarar av en enda motsgång och bara ska och inte vill arbeta. Självklart finns det undantag men man måste kunna generallisera i dessa frågor. Sedan början på 90-talet har det bara blivit värre och värre då ja det moderna samhället har möjliggjort mer tid och lyx. Vi är påväg in i "hard times" cykeln..

"Hard Times Create Strong Men, Strong Men Create Good Times, Good Times Create Weak Men, Weak Men Create Hard Times"

Vilken aforism, men stämmer det verkligen? Det är ju en meme från 2016 så den behöver inte vara verklighetsbaserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meowi:

Varför har man behov att vara otrevlig mot andra människor online? Fungerar det som en ventil för hur man annars behöver bete sig ute i samhället? Intressant ändå.

Dessutom: "Det är alltid något eller någon som triggar folk till att vara otrevlig." Alla andras fel att man är ett svin?

It takes two to tango. Som man säger. Men du kanske inte förstår konceptet och drar alla över samma kam.

Och för att förtydliga: Inga av mina inlägg har handlat om Slurs eller så. Utan vanligt ruckus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vilken aforism, men stämmer det verkligen? Det är ju en meme från 2016 så den behöver inte vara verklighetsbaserad

Haha om den stämmer ja, det är väl upp till var och en till att tolka. Men jag tror absolut den är nära sanningen, de som levt ett hårt liv vill ge vad de inte hade till sina barn. De barnen vill sedan inte kämpa för något pga bortskämda vilket leder leder till sämre ekonomi och dålig tid, å så börjar de om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Klart det stämmer. Jämför en typiskt svensk person mot en från ett mer utsatt land.. svensken knäböjer för att den är konflikträdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Klart det stämmer. Jämför en typiskt svensk person mot en från ett mer utsatt land.. svensken knäböjer för att den är konflikträdd.

Det stämmer inte eftersom svensken så gott som alltid varit konflikträdd. Det ligger i nordbornas natur.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

It takes two to tango. Som man säger. Men du kanske inte förstår konceptet och drar alla över samma kam.

Nja mer att man kan stå för om man är otrevlig mot andra människor och inte skylla det på omständigheter. Det är ett aktivt val man själv gör.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det stämmer inte eftersom svensken så gott som alltid varit konflikträdd. Det ligger i nordbornas natur.

Alltid ? Det är inte en hundra års cykel, sverige har ju varit en av världens största nationer bakåt i tiden. Men visst räknar vi bara sedan börjar på 1900-talet så visst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meowi:

Nja mer att man kan stå för om man är otrevlig mot andra människor och inte skylla det på omständigheter. Det är ett aktivt val man själv gör.

Om en person är otrevlig mot dig, är du trevlig tillbaka? Vad gör du i den situationen? Online eller i verkligheten.
Om en person inte är direkt otrevlig, men försöker få dig förbannad. Vad gör du i den situationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är det därför det går bättre för Somalia än Sverige?

Det är inte som VM att det sker var fjärde år, mentaliteten hos folket förändras ju över längre tider eller snabbare beroende på rådande läge. Sverige blir klenare och klernare as we speak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Alltid ? Det är inte en hundra års cykel, sverige har ju varit en av världens största nationer bakåt i tiden. Men visst räknar vi bara sedan börjar på 1900-talet så visst.

Ja. Så gott som alltid. Att vi skulle vara tuffare förr är bara en myt. Den enda skillnaden var att man var tvungen att jobba 15-timmarsdagar i en kolgruva för att sedan dö i lunginflammation vid 25 års ålder är inget som vi bör se upp till år 2023.

Men nog med OT: Att bli mer ödmjuk och snällare på person på Internet gynnar alla, förutom de få personer som tror att ju mer högljudd och otrevlig man är emot andra på nätet "bygger karaktär" och annat boomer-nonsens.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja. Så gott som alltid. Att vi skulle vara tuffare förr är bara en myt. Den enda skillnaden var att man var tvungen att jobba 15-timmarsdagar i en kolgruva för att sedan dö i lunginflammation vid 25 års ålder är inget som vi bör se upp till år 2023.

Men nog med OT: Att bli mer ödmjuk och snällare på person på Internet gynnar alla, förutom de få personer som tror att ju mer högljudd och otrevlig man är emot andra på nätet "bygger karaktär" och annat boomer-nonsens.

Självklart ska det inte finnas något självändamål att vara "elak", men en viss nivå måste man tåla... Om man ska bli bannad för man pyskar sina motståndare för ai tolkar det som angrepp är en dyster framtid... Det börjar med detta och andra restriktioner tillslut har vi det som i china där allt filmas övervakas och får minus på dina socialpoäng om du säger nåt negativt om staten...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Om en person är otrevlig mot dig, är du trevlig tillbaka? Vad gör du i den situationen? Online eller i verkligheten.
Om en person inte är direkt otrevlig, men försöker få dig förbannad. Vad gör du i den situationen?

Jag hade inte suttit och varit taskig mot någon tillbaka om hen skriver taskiga saker till mig, nej. Jag hade ignorerat och blockerat. Samma metod hade jag använt om jag insåg att någon försökte göra mig förbannad.

I verkliga livet har det aldrig hänt mig i vuxen ålder att folk beter sig så som de gör online, men om någon hade gått fram till mig och kallat mig något fult så hade jag inte svarat personen och gått vidare. Hade hen följt efter hade jag nog gjort en anmälan.

Men om jag förstår dig rätt, menar du i stort att problemet online med människor som är taskiga mot andra människor enbart är det för att andra var taskiga först?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Självklart ska det inte finnas något självändamål att vara "elak", men en viss nivå måste man tåla det börjar med detta och andra restriktioner tillslut har vi det som i china där allt filmas övervakas och får minus på dina socialpoäng om du säger nåt negativt om staten...

Men nu jämför du statlig censur emot vad ett privat företag gör med sin plattform. Du får kritisera staten hur mycket du vill. Sedan om du väljer att gå in på Xbox Live och säga elaka saker om folk så får du räkna med att du blir avstängd.
Precis som att du går in på en restaurang och står och kallar folk tjockisar eller äckliga så kommer det tills slut någon och avhyser dig från verksamheten, oavsett vad du har för påstådd yttrandefrihet.

Skulle jag skapa mängder med trådar här på Sweclockers om hur mycket jag hatar redaktörerna och användarna så kan du räkna med att jag snabbt skulle bli avstängd härifrån.
Det är inte censur. Det är helt upp till dem att sätta vilka regelverk de vill efter deras önskemål. Vill jag inte följa det så får jag gå någon annanstans.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meowi:

Jag hade inte suttit och varit taskig mot någon tillbaka om hen skriver taskiga saker till mig, nej. Jag hade ignorerat och blockerat. Samma metod hade jag använt om jag insåg att någon försökte göra mig förbannad.

Men om jag förstår dig rätt, menar du i stort att problemet online med människor som är taskiga mot andra människor enbart är det för att andra var taskiga först?

Så varför kan inte andra göra det då?

Ni antar att alla som är taskiga är det för att vara taskiga. Jag säger att det finns många scenarion. Men ni verkar inte förstå det. Ni ser allt som svart och vitt.

Dessutom har ju trashtalk varit en del av det mesta där folk spelar emot varandra varesig det är sport eller spel. Även atleter gör ju det inom vissa sporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Alltå, jag är förmodligen en person i en otroligt liten minoritet, men folk som gormar och skriker av ilska i den öppna VoIP-kanel när dom förlorar är halva charmen med onlinespel. Om man inte gillar sånt kan man stänga av öppna kanalen och bara köra i låsta kanaler.

Eller så kan man som person lära sig att ingen person vill bli kallad dumheter. Så kan man välja ett positivt sätt att ge konstruktiv kritik på istället för att kalla sina lagkambrater för något elakt. Hat föder bara mer hat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Trist att inte få uttrycka sig fritt.
Funkar su.k my di.k you Co.k su..er ?

Eller blir någon gebölen tåren?

Man har ingen rätt att kränka nån, nej.

Skrivet av Palme_570:

Sjävklart är det så att de som äger platformen ska få bestämma. Det är bara att i kränkningens tider är det något som sticker i ögonen på mig... Om man är fet och inte klarar av att nån säger det till en får man väl banta istället för att gråta. Men ja doers blir färre och färre...

Man ska ge f-n i att kränka nån, så enkelt är det. Man MÅSTE faktiskt inte säga till nån som är överviktig att den ska banta på nåt elakt sätt eller hur?

Skrivet av kotz:

Jag har sex med min sambo ansikte mot ansikte.
Blir svårt online.

Online går det bra att skjuta och döda andra spelare utan att någon dör.
Ansikte mot ansikte hoppas jag inget utövar samma som online.
Men jag börjar bli orolig över att alla inte förstår skillnaden på online och ansikte mot ansikte 😑

Att kränka nån online är precis lika fel som i verkligheten. Inser du att det finns folk som tar livet av sig efter att ha blivit mobbade? Är det nåt bra att få folk att må så dåligt?

Skrivet av Nozomi:

Hur gör de folk mot andra människor i verkligheten? Är det olagligt för folk att bråka och tjafsa i verkligheten?
Hur ska folk få utlopp för aggression om de inte kan göra det på något sätt? Hålla det inombords till de exploderar?

Varför kan inte folk få vara folk och tjafsa, bråka lite längre? Bara för att någon gör något betyder inte det att de gör det hela tiden. Kan vara en engångsförteelse för allt man vet.

Är ju en del av livet och kan man inte hantera det till och från så har man nog levt väldigt isolerat.

Nej det ska inte vara en del av livet med elakheter. Finns dem som blir isolerade av elakheter!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Att kalla någon för idiot är knappast att kränka dem.

Jo, det är kränkande.

Så tänk på vad du säger. Du vet aldrig vad den andra personen går igenom i sitt liv. Gör inte livet djävligare än vad det redan är för många.

Det kostar ingenting att bara vara en schyst person.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Att kalla någon för idiot är knappast att kränka dem. Och sedan är det svårt att se vad en person menar när det säger "you idiot" i text vs tal. Alltså om de är seriösa eller inte. Lite som Clarkson när han säger Blithering Idiot.

Är det samma Clarkson som slog en producent i ansiktet du talar om här?

Den människan är väl knappast ett föredöme om hur man ska bete sig på ett vettigt vis mot andra.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli som med allergier, genom ett övernitiskt städande så har barn mycket sämre motståndskraft mot allergener då kroppen aldrig lärt sig hantera det och så vips har man många fler allergiker istället. Var nivån ska ligga är relativt men klart är att livet måste få vara lite jobbigt ibland för att folk ska lära sig att hantera motgångar utan att få ett sammanbrott och livskris när det väl ändå händer vilket tyvärr verkar vara allt mer vanligt idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Är det samma Clarkson som slog en producent i ansiktet du talar om här?

Den människan är väl knappast ett föredöme om hur man ska bete sig på ett vettigt vis mot andra.

"Men han har ju slagit någon när han var påverkad så vilket USELT exempel!!"

Så om en person kallar någon annan för idiot rent komiskt efter att något skett. Så är det inte giltigt för att personen har någongång i sitt liv slagit något? Ni är ju väldigt speciella när ni drar in haystack argument.

Ni måste leva i några speciella bubblor om ni aldrig någonsin kallat någon (eller mottagit) för tex pucko (annat ord för idiot), knäpp eller något överhuvudtaget.

Sa heller aldrig att han är ett föredömme. Utan mer ett exempel där "svordom" är del av komedi. Alla tre i serien kallar varandra för saker och ting.

Men då vet man att dagens svensk lägger sig i fosterställning ifall de blir kallade för något.