Asus RX 6700 XT std: Coil whine?

Permalänk

Asus RX 6700 XT std: Coil whine?

Hallå där!

Köpte mig ett nytt grafikkort för 2 dagar sedan, blev en ASUS RX 6700 XT STD edition.
Äntligen haft tid för att sätta mig ned och spela lite, märkte det att GPU:n lät som fan, mitt förra lät också men verkligen inte lika mycket som mitt nya gör.

Frågan är om det är coil whine? och om jag kan göra något för att minska ljudet?

Spelade Assasin's creed: Valhalla på högsta grafik, V-sync på och låst till 60fps för jag har en sketen 60hz skärm.

Eller är det bara att åka in med kortet och be om en ny?

https://imgur.com/a/tBjuxCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoombadaloo:

Hallå där!

Köpte mig ett nytt grafikkort för 2 dagar sedan, blev en ASUS RX 6700 XT STD edition.
Äntligen haft tid för att sätta mig ned och spela lite, märkte det att GPU:n lät som fan, mitt förra lät också men verkligen inte lika mycket som mitt nya gör.

Frågan är om det är coil whine? och om jag kan göra något för att minska ljudet?

Spelade Assasin's creed: Valhalla på högsta grafik, V-sync på och låst till 60fps för jag har en sketen 60hz skärm.

Eller är det bara att åka in med kortet och be om en ny?https://imgur.com/a/tBjuxCI

Bara för att gpu'n låter så kan det vara summan av allt i datorn. Att ha coil whine är normalt och speciellt från Asus.

Det kan försvinna med tiden, testa att minska PL till 70% och se om det minskar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Det där är coilwhine = spoltjut
Testa annat nätagg, gjorde så mitt GPU coil försvann

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Många undervoltar kortet för att reducera coil whine, finns tusentals med guider på hur du gör. En bonus är att du även får ett svalare kort

Permalänk

Tack för alla tips!

Ska byta in kortet imorgon mot ett nytt.
Märkte efter jag stängt av spelet och just nu bara kollar youtube så knäpper GPU:n konstant.
Inte så märkvärdigt med hörlurar på. Kan ju dock inte vara korrekt att kortet ska knäppa konstant.

Återkommer imorgon.

Permalänk

Bytte in kortet mot ett nytt på netonnet.
Hade inte samma Asus som jag hade, så bytte till en Sapphire pulse 6700xt istället.
Fortfarande coil whine men betydligt bättre. Nu hör jag det inte om jag har headset på.

Kan ju bli mycket bättre om jag byter ut mitt nätagg som är skit (Andersson 650W) mot något nytt

Men som sagt, vart MYCKET bättre efter jag satt in den nya GPU:n.

Permalänk
Viking
Skrivet av Zoombadaloo:

Andersson 650W

Låter farligt

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Låter farligt

Kan det vara hehe.
Köpte det för några år sedan på netonnet, även den har svag coil whine.. vilket är lite läskigt.
Men det är det första jag byter nästa lön.

Permalänk

Provade att undervolt:a GPU:n.

Gick jag från 180W som max till 127W som max.
Temp gick från max 83C till 67C.
286 fps i Heaven Benchmark till 266 fps.

Det tycker jag är rätt så bra iaf, när jag bara kopierade vad en youtuber gjorde med sin 6700XT
Ska fippla runt lite mer med volten imorgon, för vad jag förstod så kan man fin justera det lite mer

Så tack till dom som rekommenderade undervolting!