Permalänk
Medlem

QR Kod BankID

Hej !

Är det någon som besitter kunskap gällande att skapa sin egen QR kod och koppla det till Mobilt BankID. precis som vissa obemannade butiker har idag.

Man scannar en QR kod, verifierar sig och sedan dras ett relä som i sin tur öppnar ett elslutbläck, samt att detta loggas någonstans

Finns det färdiga produkter till detta eller är det något som man kan bygga genom t.ex raspberry pi ?

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det bara är något API som du ansluter till med QR-koden, som därefter begär autentisering via BankID. QR-koden kan vara en webbplats eller liknande (alternativt om du har en egen "app" så kan du skapa en intern länk mot en vy i appen) som du navigerar till. Detta är inget som har något med BankID i sig att göra

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

"BankID för tjänsteleverantör" är en tjänst man köper från valfri storbank, därefter får man tillgång till deras API. Via deras API skapar man sedan datan som ska visas som en QR, därefter kan man kolla om någon, och vem, har scannat QR-koden och godkänt "login". Därefter kan man göra vad sjuttan man vill, typ öppna en dörr.

Skulle inte bli förvånad om det fanns passersystem som kan integrera bankid, men det går också att bygga själv om man kan programmera o.s.v.

Permalänk
Skrivet av flipperz:

Hej !

Är det någon som besitter kunskap gällande att skapa sin egen QR kod och koppla det till Mobilt BankID. precis som vissa obemannade butiker har idag.

Man scannar en QR kod, verifierar sig och sedan dras ett relä som i sin tur öppnar ett elslutbläck, samt att detta loggas någonstans

Finns det färdiga produkter till detta eller är det något som man kan bygga genom t.ex raspberry pi ?

Hej,
Jag är precis färdig med just det du frågar om. Det finns tyvärr inte mycket information på webben om hur man gör man jag listat det ut själv och nu är jag klar med projektet som behöver lite justering innan leverans till kunden.

Är du utvecklare?