Hög strömförbrukning vid videospelande RDNA3.

Permalänk

Hög strömförbrukning vid videospelande RDNA3.

Läste RX 7600 recensionen på techpowerup och den har en väldigt hög strömförbrukning. Någon som vet om AMD fixat den buggen?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Läste RX 7600 recensionen på techpowerup och den har en väldigt hög strömförbrukning. Någon som vet om AMD fixat den buggen?

Det enda man klagade på är att kortet drar 18-22 w vid användning av två eller fler skärmar samt mellan 27-31 w vid videouppspelning. Något jag inte ser som ett problem då det inte blir många kronor per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

Det enda man klagade på är att kortet drar 18-22 w vid användning av två eller fler skärmar samt mellan 27-31 w vid videouppspelning. Något jag inte ser som ett problem då det inte blir många kronor per månad.

Den drar 100W vid två skärmar inte 20w?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Den drar 100W vid två skärmar inte 20w?

Källa.

Permalänk
Skrivet av Duck Dodgers:

Fast skulle inte kalla detta normalt.

Som herren ovanför mig postat så ligger den långt över andra 1080p-kort.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det är upp till dig om du anser det vara värt merkostnaden på några kronor mer i månaden eller inte.

Permalänk
Skrivet av Duck Dodgers:

Det är upp till dig om du anser det vara värt merkostnaden på några kronor mer i månaden eller inte.

Tänker mer att detta är en bugg än en normal strömförbrukning?

Permalänk
Medlem

Kollade snabbt med hjälp av GPU-Z & VLC med en 1080p fil på dryga 17GB, inget vetenskapligt alltså men enligt GPU-Z drog kortet 18W. Kör med en skärm.

I idle har jag sett 3W som lägst.

Kollar jag på youtube så ligger den på 31W.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Problemet är deras skärmar enbart är 60hz, problemet för amd är när du har snabbare skärmar
https://community.amd.com/t5/graphics/rx-7900-xtx-idle-power-...

Nu kanske de inte är från RX 7600 men dem tidigare korten hade väldigt kul med just idle Power 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Problemet är deras skärmar enbart är 60hz, problemet för amd är när du har snabbare skärmar

Nu kanske de inte är från RX 7600 men dem tidigare korten hade väldigt kul med just idle Power 😊

Även 7600 korten har problem med idle, det är minnesklockan som inte går under 909MHz i mitt fall när jag kör i 144Hz gör jag en custom inställning i adrenalin till 142Hz & väljer den i windows så klockar kortet ner minnena i idle, men så fort man kollar videor så stiger minnesklockan till 909MHz med VLC & med youtube ställer sig minnesklockan på 2238MHz förmodligen därav effekten men det är bara en gissning från min sida.

142Hz

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Bael:

Kollade snabbt med hjälp av GPU-Z & VLC med en 1080p fil på dryga 17GB, inget vetenskapligt alltså men enligt GPU-Z drog kortet 18W. Kör med en skärm.

I idle har jag sett 3W som lägst.

Kollar jag på youtube så ligger den på 31W.

Fortfarande lite för högt men mycket bättre än Techpowerups 27W. Det måste ha varit något fel vid deras testande eller så har AMD fixat buggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fortfarande lite för högt men mycket bättre än Techpowerups 27W. Det måste ha varit något fel vid deras testande eller så har AMD fixat buggen?

Adrenalin är inte korrekt på förbrukningen det är känt att de rapporterar fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tänker mer att detta är en bugg än en normal strömförbrukning?

Det finns en nyare drivis än den som Techpowerup använde som fixar buggen.
Nyhet om detta: https://www.tomshardware.com/news/amds-rdna-3-high-idle-power...
Techpowerups använde denna: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Svarade bara TS som använde sidan som källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Nyhet om detta: https://www.tomshardware.com/news/amds-rdna-3-high-idle-power...
Techpowerups använde denna: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Nope, jag måste fortfarande gå in i Adrenalin Spel/Bildskärm & välja att skapa en anpassad upplösning & i Timingstandard välja CVT-reducerad släckning & spara så klockar minnena ner sig i idle detta gäller vid 144Hz gäller även vid 120Hz dock fungerar det som det ska vid 100Hz samt 60Hz för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Nope, jag måste fortfarande gå in i Adrenalin Spel/Bildskärm & välja att skapa en anpassad upplösning & i Timingstandard välja CVT-reducerad släckning & spara så klockar minnena ner sig i idle detta gäller vid 144Hz gäller även vid 120Hz dock fungerar det som det ska vid 100Hz samt 60Hz för mig

Ok, så AMD:s fix är otillräcklig. Tack, bra att veta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Bael:

Man kan ju undra varför AMD inte fixat denna bugg som är snart ett år gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan man undra, ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För det är förmodligen något som inte går att fixa med drivrutiner

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Skrivet av Patriksan:

Ok, så AMD:s fix är otillräcklig. Tack, bra att veta.

Skrivet av Dinkefing:

För att det är en ganska hög grad av komplexitet med tusentals olika skärmar och konfigurationer samt något som Nvidia också har problem med? Jag kan inte köra mina skärmar i 160hz utan att minne ligger på max permanent t.ex.

https://forums.developer.nvidia.com/t/bug-report-idle-power-d...

Nvidia påstås ha fixat det för 3090 men testade nyss och det är inte fixat för 4090 iallafall.

Skrivet av Dinkefing:

Långt över??? 4 watt? Bättre att släcka alla lampor och sälja datorn om det är en så stor skillnad.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

För att det är en ganska hög grad av komplexitet med tusentals olika skärmar och konfigurationer samt något som Nvidia också har problem med? Jag kan inte köra mina skärmar i 160hz utan att minne ligger på max permanent t.ex.

https://forums.developer.nvidia.com/t/bug-report-idle-power-d...

Nvidia påstås ha fixat det för 3090 men testade nyss och det är inte fixat för 4090 iallafall.

Långt över??? 4 watt? Bättre att släcka alla lampor och sälja datorn om det är en så stor skillnad.

Visst det är många konfigurationer att hålla reda på idag men tycker personligen inte det ska behöva gå ett helt år att få något så banalt fixat. Dessa skärmar går ju ändå efter en standard. Det är därför standarder finns för att det ska underlätta att skriva mjukvara för hårdvarutillverkare. Tycker AMD borde skärpa till sig på den punkten.

Det är ju betydligt bättre än techpowerups 27W som de mätte vid videospelning. Så bättre har det blivit tack vare nyare drivisar som någon påpekade tidigare. Fine wine säger vissa men när saker inte riktigt fungerar som det var tänkt från början är lite irriterande. Även Intel hade problem med hög strömförbrukning vid idle med sina Arc-kort i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst det är många konfigurationer att hålla reda på idag men tycker personligen inte det ska behöva gå ett helt år att få något så banalt fixat. Dessa skärmar går ju ändå efter en standard. Det är därför standarder finns för att det ska underlätta att skriva mjukvara för hårdvarutillverkare. Tycker AMD borde skärpa till sig på den punkten.

Men det är inte ett AMD-problem och om problemet fanns på föregående generation är det bevisligen mer komplicerat än något som bara går att lösa utan vidare.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade en bugg med min RX56 som gjorde att den aldrig klarade att gå upp över ca 800 MHz Core-clock om det fanns ett enda videoelement som snurrade i webbläsaren.

Det innebar alltså att om jag hade en flik någonstans i webbläsaren och spelade spel så kunde prestandan vara skräp. Glöm att spela spel och ha något i bakgrunden mao! 😥

Nu har jag inget RX56 längre tyvärr. Var nöjd med det kortet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mitt och många andras 3080 har lite samma problem, finns massvis med info om det på google. Funkar oftast fint med identiska skärmar men ansluter du två skärmar med olika upplösning och hz så drar det sjukt mycket ström då minnesklocken inte går ner. Oavsett PC, drivrutiner osv jag testat med så klockar den inte ner minnet som den ska. 27" 1440p 270hz samt 34" 1440p 144hz.

Vet inte om det är något en nyare gpu BIOS kan lösa, men drivrutiner etc verkar spela 0 roll också. Jag idlar på typ 90w som resultat, kopplar jag ur andraskärmen eller kör en annan 27" 1440p med samma hz uppstår inte problemet.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av Patriksan:

Har inte så mycket pejl på det här, men det är alltid bra att berätta vilken drivrutinsversion man använder. I senaste 23.8.1 (WHQL Recommended) som kom ut innan den här tråden startades kan man bl a läsa:

Citat:

Fixed Issues

• Improvements to high idle power when using select multi-display setups with mixed high-resolution and high refresh rate displays on Radeon™ RX 7000 series GPUs with variable refresh rate enabled. Further optimizations are being investigated to improve idle power on additional display configurations.

Kanske det är fixat?

Permalänk
Medlem

Är det så pass mycket förbrukning att fläktarna drar igång på korten?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Har inte så mycket pejl på det här, men det är alltid bra att berätta vilken drivrutinsversion man använder. I senaste 23.8.1 (WHQL Recommended) som kom ut innan den här tråden startades kan man bl a läsa:
Kanske det är fixat?

Nej felet finns kvar hos vissa

Skrivet av bartil:

Nej men idle effekt kan ligga runt 100W

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Nej felet finns kvar hos vissa
Nej men idle effekt kan ligga runt 100W

Beror på vilken tillverkare/modell du har

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Beror på vilken tillverkare/modell du har
<Uppladdad bildlänk>

Så är det, största idle problemet har varit vid multi skärmar med olika upplösning och hz

Dock skall din idle vara runt 15W 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så är det, största idle problemet har varit vid multi skärmar med olika upplösning och hz

Dock skall din idle vara runt 15W 😊

Jag har två skärmar; 4K @ 120Hz och en andra skärm i 2560x1440 @ 144Hz - därav förbrukningen (minnet som inte klockas ner).
Det går att trixa på något vänster med VRR/Adaptiv synk och få ner förbrukningen, men det funkar sådär på OLED tyvärr (gamma-skiftningar(?)). Slår jag igång VRR på primära skärmen så får jag ner förbrukningen vid idle till ~50W, dock är desktop/browser helt oanvändbart p.g.a. gamma-skiftningarna som uppstår. Med VRR på båda skärmarna så är det nere i ~10W (om ens det) vid idle.

Visa signatur