Geforce RTX 4060 och Radeon RX 7900 XTX lika populära på Steam

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4060 och Radeon RX 7900 XTX lika populära på Steam

När Valve presenterar statistik från augusti klättrar Nvidias nykomling till en lika stor andel som AMD:s flaggskepp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hade nog varit bra om ni hade sorterat efter antalet användare istället för ökningen av användare, det var väldigt jobbigt och fullständigt onödigt att använda den här layouten.

EDIT: Varsågoda

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vad betyder "AMD Radeon Graphics" i sammanhanget? Ska man tolka det som summan av alla Radeon kort som inte finns på listan?

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se Intel ARC på listan.

Inte för att jag har något själv.
Men kul om konkurrensen ökar och bidrar till fler alternativ för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vad betyder "AMD Radeon Graphics" i sammanhanget? Ska man tolka det som summan av alla Radeon kort som inte finns på listan?

Det är iGPUn i processorerna väl.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Vore lite kul att se RTX 4090 nå 1% innan nyår.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade varit kul att se Intel ARC på listan.

Inte för att jag har något själv.
Men kul om konkurrensen ökar och bidrar till fler alternativ för konsumenter.

Jag är lite förvånad över att det inte finns med, men det är visserligen en rejäl klump "Others".
Har en känsla av att det inte kommer att ta så lång tid innan de korten hittar in på listan, efter jul kanske. Håller tummarna iaf

Xe är ju iallafall iGPU-versionen av Arc och där är jag förvånad över att det på kort tid hoppat upp nästan 2% användare där jag är en av dem, för att vara en integrerad krets är det i princip revolutionerande även om det självklart vore roligare med en dedikerad sådan.
Jag kan iallafall spela på kontorsdatorn, innan Intel kom in i matchen trodde jag inte att det skulle vara möjligt utan att ha en Ryzen i burken (och det var inte direkt så att jag fick välja dator själv)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Är det nyhetstorka på swec?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej, men hade det varit en nyhet med rubriken "Dessa grafikkort är fortfarande lika populära på Steam Hardware"

Då hade jag förstått din syn på detta, men nu har grafen förändrats.

Så jag ser det som en icke nyhetstorkandenyhet.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

ja som vanligt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Men ett billigt kort som sätts i många färdiga datorer mot en värsting som mest säljs löst till entusiaster...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Lite förvånad över att 980 & 980 Ti korten helt trillat ut från listan medans 970 & 960 fortfarande har någon halv % var. Antar att en anledning kan vara att kostnaden för korten när de var nya gör att det sålts betydligt fler 970 & 960 vilket också medför att det finns fler gamla system med de korten i?

Permalänk
Medlem

Måste vara rätt knäckande för AMD:s moral att se dessa siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Måste vara rätt knäckande för AMD:s moral att se dessa siffror.

Jag förstår inte vad du menar, jag tror de redan känner till Nvidias dominans
Jag tolkar det som att Nvidia borde vara rätt besvikna, deras förra och förr-förra korta toppar fortfarande listan. 4070Ti är det första kortet i deras nuvarande generation.
Men, med tanke på hur högt 4090 placerar sig visar att det finns många som villigt betalar de höga priser som tas ut (kanske de tom kan höja lite till?)

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att siffrorna kommer som en överraskning, men det kan inte vara kul att se marknadsandelen vara så låg och röra sig så fruktansvärt långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Jag menar inte att siffrorna kommer som en överraskning, men det kan inte vara kul att se marknadsandelen vara så låg och röra sig så fruktansvärt långsamt.

AMD väljer ju detta själva med sin totalt orimliga prissättning. Hade de valt en annan strategi så kanske det hade rört på sig lite i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Okänt vad mitt RX 7900 XT bidrog med i surveyen som kom nyligen, inte 'RX 7900 XT' iaf tror jag. Rapporten som genererades sade 'gfx1100' (vilket är navi 31). "Other" möjligen, eller så blev det 'AMD Radeon RX 7900 XT/7900 XTX' ändå https://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=linux (kolla grafikkortstapeln där, inte ett nvidia på förstaplatsen : P ) men jag minns ej att rapporten som genererats känts tvetydig förut.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Okänt vad mitt RX 7900 XT bidrog med i surveyen som kom nyligen, inte 'RX 7900 XT' iaf tror jag. Rapporten som genererades sade 'gfx1100' (vilket är navi 31). "Other" möjligen, eller så blev det 'AMD Radeon RX 7900 XT/7900 XTX' ändå https://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=linux (kolla grafikkortstapeln där, inte ett nvidia på förstaplatsen : P ) men jag minns ej att rapporten som genererats känts tvetydig förut.

Jag har slutat bry mig om Steams survey. Alldeles för skumma och varierande resultat för att ta på allvar som statistiskt underlag.

Angående linuxlistan du länkar till så är det Steam Deck som baseras på en SOC som kallas Van Gogh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag har slutat bry mig om Steams survey. Alldeles för skumma och varierande resultat för att ta på allvar som statistiskt underlag.

Angående linuxlistan du länkar till så är det Steam Deck som baseras på en SOC som kallas Van Gogh.

Jepp, precis, det bara tack vare Steam Deck som AMD ligger på topp (på linuxsidan) med god marginal. Linuxsidan är lite grus i botten på en ballasttank för Titanic men ändå, lite kul att se AMD lyckas nånstans.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

AMD väljer ju detta själva med sin totalt orimliga prissättning. Hade de valt en annan strategi så kanske det hade rört på sig lite i alla fall.

Jag tror inte att AMD skulle klara att priskriga sig ur situationen att de inte satsat/kunnat satsa så mycket på GPU-divisionen att de lyckats hålla jämna steg med Nvidia i den tekniska utvecklingen under väldigt många år. Av reaktionerna från Nvidia på t.ex. FreeSync att döma så tror jag ändå att AMD är en allvarlig utmanare på längre sikt om de bara kan få ordning på de ekonomiska bitarna och utveckla ikapp områdena de ligger efter på idag.