Laravel-deployment - svenska alternativ till Heroku?

Permalänk

Laravel-deployment - svenska alternativ till Heroku?

Tjo! Jag undrar om det finns några svenska leverantörsalternativt likt Heroku för att kunna deploya Laravel skarpt online? Eller är det så att det behövs att hyra en VPS eller hyra en plats för en egen server hos svensk leverantör för att kunna deploya det korrekt? Vad jag förstår så har du public-mappen I Laravel som ska nås utåt medan alla övriga mappar i Laravel ska vara låsta och ej kunna nås via någon URI utan endast på serversidan internt där det deployas?

Jag var ju nära att beställa ett år hos en svensk leverantör i hopp om att bara kunna ladda upp mina Laravel-filer under public_html-mappen i hopp om att själv få konfigurera så att endast public-mappen i Laravel-projektet kan nås utåt medan alla övriga är låsta internt och endast tillgängliga av servern. Men det lär knappast funka utan alla filer blir då URI-tillgängliga så fort de ligger under public_html-mappen hos en svensk leverantör som erbjuder webbhotell på det viset? 🤔

Följande svar fick jag från chatGPT3.5 när jag frågade om i vilken utsträckning det gick/går att konfigurera servrar för Laravel-deployment (jag kan inget som sagt var om Deployment & Maintanence så jag kan inte faktagranska svaret):

Svaret verkar dock peka på att jag måste få konfigurera servern (Apache eller Nginx) mer internt så då lär det inte gå riktigt att köra på hyrd webbhotell där man bara har kontroll över vad som sker inuti sin public_html-mapp?

I min pågående distansbaserade webbutvecklingsutbildning så finns det ingen kurs eller inga större moment i någon kurs än så länge som berör aspekterna Deployment & Maintanence av production-färdiga webbplatser vilket jag tycker är lite udda. Därför frågar jag främst bitarna kring Deployment & Maintanence inom Webbutvecklinsgområdet.

Tack för svar på förhand!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem

Tjena WebbkodsLärlingen!

Jag råkar drifta just en sådan miljö för en kunds räkning, detta i form av test och produktionsmiljö vilket jag har byggt upp runt Rocky Linux 9 (in-place uppgraderat från CentOS 6 otroligt nog) med nginx och remi php overlay för multipla PHP-versioner.

Laravel bygger ju på PHP, så det viktigaste är att du har rätt version utav PHP kontra laravel applikationsversion. Annars är det egentligen inte så mycket speciellt. I fallet ovan så har kunden även ett par supervisord jobb som utför rutiner för laravel-applikationerna och dessa skulle förstås inte fungera på ett vanligt webbhotell, därav kör de egna webbservrar.

Jag har faktiskt kikat lite på att använda mig utav CloudPanel.io som är en open source webbportal för administration utav webbservern, typ som Cpanel fast mer begränsad till att hantera just webbapplikationerna. Att lägga upp en ny laravel-applikation i denna är inte svårare än att lägga till en ny sida, välja PHP-applikation och välja önskad version utav laravel och PHP-motor samt domännamn och sen är du på gång. https://www.cloudpanel.io/docs/v2/php/applications/laravel/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Har aldrig pysslat med Laravel och det var säkert 15 år sedan jag satte upp Apache2 senast, men AI:ns svar verkar vettigt. Det enda den gör är ju att ta samtliga requests och dirigera dessa till index.php. .htaccess kan tydligen ligga rakt i DocumentRoot som du själv styr över.

Man måste naturligtvis testa att det fungerar så att inga HTTP verb slinker igenom till någon annan URL. Bara sätt upp en egen Apache2 (eller vad nu webbhotellet kör, det syns antagligen i deras headrar) på en Linux-VM och kolla att det fungerar innan du beställer webhotell.

Edit: Rimligen kollar man även directory traversals, typ /../public_html/secret.

Edit2: Givetvis kollar man i skarp drift också. Man förutsätter aldrig att saker som fungerar i miljö A fungerar i miljö B.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt koll på laravel men jag antar att det inte är så att det är din publicmapp i laravelprojektet i sig som är public, utan att laravel snarare tar på sig att leverera filerna i public-mappen på begäran.

Kikar man på laravels egen dokumentation så visar de en färdig config för nginx som är rätt så mycket standard inom webhosting. Googlar man hittar man med enkelhet hur man sätter upp apache också.

https://laravel.com/docs/10.x/deployment

Eftersom php är ett av de vanligare språken på webben tror jag inte du har svårigheter att hitta webbhotell i sverige som stödjer hosting av laravelprojekt