Över 1 miljon spelade Starfield vid lansering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Who knows, min erfarenhet av alla Bethesdaspel är att det kan fungera jättebra tills det inte gör det, helt utan anledning xD

Exakt.

Testa annars det klassiska, att spela spelet som admin.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk

Har faktiskt en väldigt trevlig upplevelse med Starfield. Igår hade jag en "magisk timme" med spelet. Tittade på klockan 22:22, när jag tittade på klockan fem minuter senare stod den på 23:30.....

Var VÄLDIGT länge sedan jag spelade ett spel som fick tiden att försvinna så här, och jag älskar det. Inga buggar här hittills, inga kraschar.

Är det världens bästa och perfekta spel? Nä.

Är det ett 5/5 spel för just mig, trots sina brister? Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag tror precis tvärtom, detta kommer bli större än Skyrim. Vi får väl se hur det blir när modverktygen släpps.

Spealet peakede på steam med lite över 500k spelare och nu är det nere på ca 250k per dag.

Men vi får se såklart.

Lite intressant att skyrim VR numer ha ca 100 aktiva spelare och har aldrig haft mer än 11k spelare i peak på steam.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

En Star Citizen mod skulle flyta på bättre, vara roligare och komma ut före.
Tänk å modda alla Star Citizens skepp!
Skulle nog sätta stopp för det men möjligheterna med Starfield modding känns oändliga

Permalänk
Medlem

ca 12-13 timmar in i det nu. Första två timmarna fattade jag inget alls typ. Men nu vill jag bara spela mer och mer. Kul!
Inte upplevt någon krasch eller större buggar än. Förvånansvärt bra lansering skulle jag säga!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Spealet peakede på steam med lite över 500k spelare och nu är det nere på ca 250k per dag.

Men vi får se såklart.

Lite intressant att skyrim VR numer ha ca 100 aktiva spelare och har aldrig haft mer än 11k spelare i peak på steam.

Jag misstänker att en stor andel kör Starfield på gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Antar att MS Store-versionen erbjuder ”molnsparfiler” (eller vad de kan tänkas ha gjort för cringe översättning) via OneDrive, proceduren för att stänga av det är garanterat likande som på Steam med en knapp/kryssruta som går att deaktivera den funktionen med.

Har ju steamversionen och den använder one drive automatiskt

Det kan iofs bero på Steam Cload är mer eller mindre fullt pga av BG3 saves. Två spel på kort tid som kräver mye saves och de tar präktigt med plats.

Så man kan inte få ner sina sparfiler på sin SSD?

Och jag måste tilläga bara AMD i datorn XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det kan iofs bero på Steam Cload är mer eller mindre fullt pga av BG3 saves. Två spel på kort tid som kräver mye saves och de tar präktigt med plats.

Ah, har du alltså deaktiverat cloud saves I steam?

Vill modifiera lite grann - den använder inte one drive automatiskt, den använder dokumentmappen. Om man i övrigt använder onedrive på sitt windows konto så tror jag inte man lätt kan undvika att synka dokumentmappen.

Har bråkat en hel del med det med Bf2042 innan jag till slut gett upp och accepterar att inställningar blir helt återställda från och till. Värsta är att vissa spel lägger någon slags shadercache där med som ska synka hela tiden.

Har inte rört den inställningen för starfield, inte kollat var saves hamnar men den har klagat på att cloud saves inte gick at synka en gång så antar att steam cloud saves är default.
När den klagade på det verifierade jag lokala filerna och därefter vart det inga problem.

Det kan lösas genom att avaktivera onedrive eller genom att spela på annat konto som inte har onedrive igång - har gjort det någon gång tidigare för något spel som flummade.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det är bara en säkerhetskopia som laddas upp till molnet samtidigt.

Om du högerklickar på Starfield inne i Steam och väljer "Properties" ("Egenskaper") längst ner så får du fram en ruta med fliken "General" ("Allmänt"). Där har du en knapp du kan klicka ur för att slippa alla problem med cloud-sparfiler.

Skrivet av UncleDirty:

Varje spel har nog ett eget allokerat utrymme, men det är ett vanligt problem att Steams cloud-sparfunktion funkar dåligt ihop med vissa spel. Dina sparfiler för Starfield lägger sig i katalogen

C:\Users\[ditt användarnamn]\Documents\My Games\Starfield\Saves\

... och tror inte det går att ändra heller, så de lär ligga där för dig också.

Mycket kan man beskylla AMD för, men detta är inte ett AMD-problem. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vill modifiera lite grann - den använder inte one drive automatiskt, den använder dokumentmappen. Om man i övrigt använder onedrive på sitt windows konto så tror jag inte man lätt kan undvika att synka dokumentmappen.

Just det, detta tänkte jag faktiskt inte på eftersom jag konfigurerade min OneDrive för flera år sedan. Det kommer väl upp någon tjatig dialogruta om att man ska säkerhetskopiera sin Dokument-mapp med OneDrive på en nyinstallation, antar jag. Det är dock inga problem att styra om så att OneDrive inte tar allt.

Ser ut såhär under [Kugghjul]/Inställningar/Konto:

Där får man som du säger gå in och styra OneDrive till att inte säkerhetskopiera allt. Jag har redan över 3 GB sparfiler till Starfield, och med tanke på att gratis OneDrive är 5 GB så lär det snabbt bli gnälligt om den försöker spara hela Dokument. 😅

Bra fångst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Exakt.

Testa annars det klassiska, att spela spelet som admin.

Bra tips, den kördes av default som admin, men nu har jag lyckats spela i 20 minuter utan en crash, så vem vet.
Nu borde det snart vara dags för någon liten patch dock, tycker jag!

Permalänk

Över 1 miljon spelade Starfield vid lansering
Ca 0.4% upplevde spelet spelbart med flyt (4090users)
97% av spelarna upplevde buggar och minnes crasher (2080users)
2.6% upplevde att 60 fps va svårt att komma upp till men hade inga crasher eller mycket buggar (2080 users)
Är ironisk bara så ni vet, verkar vara ett tungdrivet spel men verkar vara snyggt gjort efter en djup dykning på youtube 😂

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par kracher, men beror nog på bristfällig kylning, det här spelet är ju så sinnessjukt hårt på GPUn. Drog ner power limit lite i afterburner bara så fixade det sig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * MSI RTX 5090 VANGUARD SOC
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har bråkat en hel del med det med Bf2042 innan jag till slut gett upp och accepterar att inställningar blir helt återställda från och till. Värsta är att vissa spel lägger någon slags shadercache där med som ska synka hela tiden.

Har inte rört den inställningen för starfield, inte kollat var saves hamnar men den har klagat på att cloud saves inte gick at synka en gång så antar att steam cloud saves är default.
När den klagade på det verifierade jag lokala filerna och därefter vart det inga problem.

Det kan lösas genom att avaktivera onedrive eller genom att spela på annat konto som inte har onedrive igång - har gjort det någon gång tidigare för något spel som flummade.

Jo det är det den gör automatiskt blev förvånad(kan bero på att Steam Cload är 90% fullt), har inte förvalt one drive alls. Lite sur på utrymmet blir så begränsat. Steam är fullt av BG3 och One Drive av Starfeild. Jag borde kunna flytta saves till lokalt alternativ.

Såg nu flera har skrivigt och gett mig feedback angående saves, dumt o citera var och en så säger bara tack grabbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Just det, detta tänkte jag faktiskt inte på eftersom jag konfigurerade min OneDrive för flera år sedan. Det kommer väl upp någon tjatig dialogruta om att man ska säkerhetskopiera sin Dokument-mapp med OneDrive på en nyinstallation, antar jag. Det är dock inga problem att styra om så att OneDrive inte tar allt.

Ser ut såhär under [Kugghjul]/Inställningar/Konto:
<Uppladdad bildlänk>

Där får man som du säger gå in och styra OneDrive till att inte säkerhetskopiera allt. Jag har redan över 3 GB sparfiler till Starfield, och med tanke på att gratis OneDrive är 5 GB så lär det snabbt bli gnälligt om den försöker spara hela Dokument. 😅

Bra fångst!

Jag tror man får först peka om vart dokument ska ligga om man loggar in med ett microsoft-konto, se screenshot.

Men ja det går att exkludera mappar- så jag gjort med BF2042 till exempel, den tenderar att börja synka från och till igen och vet inte om det är någon windows-bullshit eller något som händer vid patchar av spelet.

Använder ändå onedrive en hel del, har vart ett antal liknande brottningsmatcher med det över åren och det känns som att det nästan alltid är ett synkroniseringsfel eller annat. Men är ruskigt smidigt när man har speldator, någon server samt en skollaptop och någon laptop för att fixa med 3d-skrivare etc. Skönt att slippa manuellt slängs runt dokument och typ STL-filer överallt.

Skrivet av UncleDirty:

Jo det är det den gör automatiskt blev förvånad(kan bero på att Steam Cload är 90% fullt), har inte förvalt one drive alls. Lite sur på utrymmet blir så begränsat. Steam är fullt av BG3 och One Drive av Starfeild. Jag borde kunna flytta saves till lokalt alternativ.

Såg nu flera har skrivigt och gett mig feedback angående saves, dumt o citera var och en så säger bara tack grabbar!

Det lär vara för att "my documents" mappen hamnar i onedrive automatiskt när man har onedrive, och spelet lägger sina save files i "my documents".

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag tror man får först peka om vart dokument ska ligga om man loggar in med ett microsoft-konto, se screenshot.

https://i.imgur.com/ugxcL45.png

Men ja det går att exkludera mappar- så jag gjort med BF2042 till exempel, den tenderar att börja synka från och till igen och vet inte om det är någon windows-bullshit eller något som händer vid patchar av spelet.

Använder ändå onedrive en hel del, har vart ett antal liknande brottningsmatcher med det över åren och det känns som att det nästan alltid är ett synkroniseringsfel eller annat. Men är ruskigt smidigt när man har speldator, någon server samt en skollaptop och någon laptop för att fixa med 3d-skrivare etc. Skönt att slippa manuellt slängs runt dokument och typ STL-filer överallt.

Det lär vara för att "my documents" mappen hamnar i onedrive automatiskt när man har onedrive, och spelet lägger sina save files i "my documents".

Beror inte det där på att du har säkerhetskopiering vald på första sidan i OneDrive-inställningarna?

Jag har ställt min såhär, inte fått upp det felmeddelande du visar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag misstänker att en stor andel kör Starfield på gamepass.

Så kan det mycket väl vara.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

https://i.imgur.com/ugxcL45.png

Ah, one drive är en varning för andra. Steam skicka ut synkningar titt som tätt vid autosaves och när one drive är på 85%+ crashar skiten.

Stängde av synken i steam men ska nog fan stänga ner hela one drive, har blitt tokig förr på den skiten.

Permalänk
Medlem

Inte nådiga reviews
"Ah, Starfield, Bethesda's magnum opus of interstellar mediocrity. Imagine, if you will, the developers taking Fallout 4, attaching an out-of-date rocket to its fundament, and launching it straight into the abyss of banality. All the greatest hits are here, folks: bugs that make cockroaches look endangered, AI with the cognitive aptitude of a damp sponge, and a user interface so abysmal it's like trying to read Braille through oven mitts.

The visuals, while slightly polished, fail to justify the game's performance resembling a three-legged dog trying to ice skate. Somehow this archaic engine, which could probably be outperformed by an abacus, demands more from your PC than a ransomware attack from a nation-state hacker.

So should you buy this game at full price? Well, if you're keen on lighting your money on fire, then be my guest. Otherwise, wait for the inevitable 75% discount, when modders, those unsung janitors of the gaming world, will have swept up most of the mess Bethesda left behind. A full-price purchase would be the equivalent of investing in Enron stock while the building is on fire"

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Beror inte det där på att du har säkerhetskopiering vald på första sidan i OneDrive-inställningarna?

Jag har ställt min såhär, inte fått upp det felmeddelande du visar:
<Uppladdad bildlänk>

Det är möjligt, kan inte verifiera då det inte går att stänga av där pga av synkfel. Minns vagt hur jag löst det tidigare (den säger synkfel men filerna ser rätt ut både lokalt och cloud) och får för mig att det involverade mer än jag är sugen på nu.

Som sagt, sällan den inte har synkfel på något för mig. Onedrive är convenient, men jävligt janky. Använder Google drive och Dropbox dessutom, fånigt nog, det eviga problemet att drive är värt för Android, onedrive värt för Windows. Men onedrive har synkproblem och drive kan ibland kuka ur helt med större uppladdningar. Dropbox är inte lika convenient eller något, men det enda som alltid funkar.

Vilken jävla framtid vi lever i -_-

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Är det värt att köpa eller ska man vänta på reor?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Inte nådiga reviews
"Ah, Starfield, Bethesda's magnum opus of interstellar mediocrity. Imagine, if you will, the developers taking Fallout 4, attaching an out-of-date rocket to its fundament, and launching it straight into the abyss of banality. All the greatest hits are here, folks: bugs that make cockroaches look endangered, AI with the cognitive aptitude of a damp sponge, and a user interface so abysmal it's like trying to read Braille through oven mitts.

The visuals, while slightly polished, fail to justify the game's performance resembling a three-legged dog trying to ice skate. Somehow this archaic engine, which could probably be outperformed by an abacus, demands more from your PC than a ransomware attack from a nation-state hacker.

So should you buy this game at full price? Well, if you're keen on lighting your money on fire, then be my guest. Otherwise, wait for the inevitable 75% discount, when modders, those unsung janitors of the gaming world, will have swept up most of the mess Bethesda left behind. A full-price purchase would be the equivalent of investing in Enron stock while the building is on fire"

Det sitter folk och suger uppmärksamhet på att skriva den mest negativa vinklingen, inte mycket att bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det är möjligt, kan inte verifiera då det inte går att stänga av där pga av synkfel. Minns vagt hur jag löst det tidigare (den säger synkfel men filerna ser rätt ut både lokalt och cloud) och får för mig att det involverade mer än jag är sugen på nu.

Som sagt, sällan den inte har synkfel på något för mig. Onedrive är convenient, men jävligt janky. Använder Google drive och Dropbox dessutom, fånigt nog, det eviga problemet att drive är värt för Android, onedrive värt för Windows. Men onedrive har synkproblem och drive kan ibland kuka ur helt med större uppladdningar. Dropbox är inte lika convenient eller något, men det enda som alltid funkar.

Vilken jävla framtid vi lever i -_-

Skumt, inte haft såna problem med OneDrive personligen, och installerat det på några andra datorer också.

Dropbox gav jag upp efter att det visade sig att de hade standardinställningen att spara alla ens screenshots. Efter åratal av Dropbox-användning så klagade de på utrymmet varpå jag hittade massor av screenshots med extremt känslig personlig information som de rippat och skickat över till amerikanska servrar utan att någonsin fråga mig först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skumt, inte haft såna problem med OneDrive personligen, och installerat det på några andra datorer också.

Dropbox gav jag upp efter att det visade sig att de hade standardinställningen att spara alla ens screenshots. Efter åratal av Dropbox-användning så klagade de på utrymmet varpå jag hittade massor av screenshots med extremt känslig personlig information som de rippat och skickat över till amerikanska servrar utan att någonsin fråga mig först.

Onedrive har funkat bra med sharepoint för jobb, enbart privat med eget .live konto för inlogg som det inte funkar bra för mig.

Både onedrive och Google drive har med sina "memories" pop ups fått för sig att visa rätt känsliga saker som lett till att jag tagit bort bilder som annars hade kunnat behållas bakom starkt lösenord och mfa. Det går att stänga av funktionerna men otydligt om det gör annat än att bara stänga av själv pop-ups. Ens saker är säkra från utsidan, men inte från insidan så att säga.

Inte stött på den grejen med Dropbox, men har bara kört app på Android-devices och bara webbläsare på dator.

Var en grej för några månader sedan som pågick ett tag att så fort man försökte ladda upp något större i Google drive (hände mig både på pc och Android, olika nätverk, 5g etc) så fastnade det i limbo, därefter kunde man inte typ starta om och försöka igen för appen "mindes" det. Hände både mig och min partner flertalet gånger när vi skulle lägga upp video på hundträning och liknande. Tror att inte heller clear cache I android settings hjälpte, var hemskt fånigt hela grejen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försökte spela idag igen, kom igenom introduktionsuppdraget men sen kraschar det konstant, gav upp nu efter tre försök
(har inte OneDrive aktiverat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Försökte spela idag igen, kom igenom introduktionsuppdraget men sen kraschar det konstant, gav upp nu efter tre försök
(har inte OneDrive aktiverat)

Testat att ta bort och installera om? Har du det via MS-konto eller Steam? Vad har du för hårdvara? Operativsystem?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Testat att ta bort och installera om? Har du det via MS-konto eller Steam? Vad har du för hårdvara? Operativsystem?

MS, Game Pass

7900 XT / 7900X / RM850x 850W / 32GB DDR5 / Win 11

(Senaste drivrutiner och patchar)