Hälften av de anställda sparkas – ersätts av AI

Permalänk
Medlem

Hälften av de anställda sparkas – ersätts av AI

Är det här framtiden för oss som pluggar programutveckling så känns det riktigt kusligt mörkt.

"Nära hälften av de anställda på spelföretaget Mindark i Göteborg sägs upp. Företaget ska i stället satsa på att lära AI att bygga spelvärldarna, rapporterar fackförbundet Unionens medlemstidning Kollega."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Eller oroar jag mig i onödan? Förklara gärna hur du tänker isåfall.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Är det här framtiden för oss som pluggar programutveckling så känns det riktigt kusligt mörkt.

"Nära hälften av de anställda på spelföretaget Mindark i Göteborg sägs upp. Företaget ska i stället satsa på att lära AI att bygga spelvärldarna, rapporterar fackförbundet Unionens medlemstidning Kollega."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Eller oroar jag mig i onödan? Förklara gärna hur du tänker isåfall.

Jag tycker mig se en trend där personer som är nya på utvecklarscenen har svårare att få jobb. Detta gäller framförallt de senaste åren (2019 och framåt). Verktyg som ChatGPT och Co-Pilot kommer göra det ännu svårare att få ett första jobb (tror jag) för dessa verktyg kan i stor utsträckning ersätta oerfarna utvecklare.

Anledningen till att jag säger så är för att jag för egen del använder ChatGPT dagligen för uppgifter som -- för några år sedan -- hade varit utmärkta "första issues" för en nyexad teammedlem. Enklare kodändringar och modifikationer där det inte spelar så stor roll hur de görs, men det är viktigt att de görs (och gärna snabbt) är mumsbitar för ChatGPT.

Nu kanske någon säger: "Men ChatGPT kan inte ersätta en senior utvecklare (vad nu senior betyder)!!" och jag tror någon har rätt. Men redan idag är det många företag som drar sig för att vara "företaget som anställer en nyexad som en investering" eftersom den nyexade ofta jobbar 1-3 år och sedan drar vidare till nästa jobb. Vem ska ta kostnaden för att lära upp en nyexad när man inte får valuta för pengarna och verktyg som ChatGPT kostar en bråkdel (250 SEK/mån istället för 55 000 SEK/mån)?

Ljuset i slutet på tunneln är att jag tror att många företag kommer vara jättelångsamma i den här omställningen. Det kommer dröja år innan jättar som Volvo, Ericsson, etc. börjar använda AI/ML-verktyg i stor utsträckning. Vidare tror jag att de som pluggar en mer teoretisk utbildning (civilingenjör och uppåt) alltid kommer vara relevanta på arbetsmarknaden. En tvåårig YH-utbildning kan nog snart ätas upp av AI, dock.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Snart dyker det upp en svart lista på företag som utnyttjar AI över mänsklig arbetskraft så man kan bojkotta företagen som gör sig fula kring AI.

Om konsumenterna säger ifrån så kommer experimentet att floppa.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Är det här framtiden för oss som pluggar programutveckling så känns det riktigt kusligt mörkt.

"Nära hälften av de anställda på spelföretaget Mindark i Göteborg sägs upp. Företaget ska i stället satsa på att lära AI att bygga spelvärldarna, rapporterar fackförbundet Unionens medlemstidning Kollega."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Eller oroar jag mig i onödan? Förklara gärna hur du tänker isåfall.

Det var de som skapade världarna och grafiska designers som ersattes.

Om du är orolig så ska du lära dig att använda AIn som ett verktyg i den bransch du vill jobba inom. Kommer skrikas om AI kompetens snart. Så en ljus framtid för utvecklare som tar till sig de nya verktygen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Snart dyker det upp en svart lista på företag som utnyttjar AI över mänsklig arbetskraft så man kan bojkotta företagen som gör sig fula kring AI.

Om konsumenterna säger ifrån så kommer experimentet att floppa.

Är det i samma lista där företagen som använder industrirobotar är listade?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Är det i samma lista där företagen som använder industrirobotar är listade?

Om det fungerar för bra, många industrier som använder robotar till grovarbetet verkar spendera mer på sin "personal"(ingenjörer som behöver reparera och underhålla robotarna hela tiden) mot innan industrirobotarna tog över.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Om det fungerar för bra, många industrier som använder robotar till grovarbetet verkar spendera mer på sin "personal"(ingenjörer som behöver reparera och underhålla robotarna hela tiden) mot innan industrirobotarna tog över.

En fördel är väl att man i många fall har kunnat ersätta monotont och tungt arbete och därmed inte får lika mycket förslitningsskador etc.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

En fördel är väl att man i många fall har kunnat ersätta monotont och tungt arbete och därmed inte får lika mycket förslitningsskador etc.

Nackdelen är att män med ölmagar som gör dessa tunga lyft dag ut och dag in inte längre får en squatrumpa i världsklass.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det i samma lista där företagen som använder industrirobotar är listade?

Eller alla maskiner?

https://www.historic-uk.com/HistoryUK/HistoryofBritain/The-Lu...

"On 9th October 1779 a group of English textile workers in Manchester rebelled against the introduction of machinery which threatened their skilled craft. This was the first of many Luddite riots to take place."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Snart dyker det upp en svart lista på företag som utnyttjar AI över mänsklig arbetskraft så man kan bojkotta företagen som gör sig fula kring AI.

Om konsumenterna säger ifrån så kommer experimentet att floppa.

AI är lika lite ett experiment som introduktionen av Datorn var. (tips: den ersatte också arbetsuppgifter som folk gjorde förr i tiden)

Visa signatur

Apple

Permalänk
DingDongerMcDongface

Godmorgon! Lånar in tråden till en nyhet om samma ämne

Permalänk
Medlem

"återuppta utdelningar till aktieägare i framtiden" all bout the moneys som alltid.
Vem bryr sig om att folk ska ha jobb och att samhället ska funka när aktieägarna ska ha in degen? "Inte mitt problem".

Sen snackas det ju alltid om att det industrialiserats och att jobb kommer och går, men jag känner att AI kan vara lite annorlunda, om, jag säger om, det går att få att "fungera" så kommer det ju slå så sjukt brett att det kommer bli arbetslöshet i alla "kontorsbranscher".

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om företaget ifråga tidigare men minst sagt intressant ämne. Blir att följa diskussionen i tråden.

Kan personligen tycka att AI är framtiden på många, men inte alla vis, men här har vi ju ett bra (eller dåligt) exempel när det går ut över människors sysselsättning. Kluven här.

Skrivet av landmarks:

Godmorgon! Lånar in tråden till en nyhet om samma ämne

Gillas när ni faktiskt fortsätter på befintlig diskussion istället för att skapa en helt ny diskussionstråd kopplad till nyheten och en ganska seg söndersmulning och upprepning uppstår.

Fortsätt gärna så här, om ni inte redan gör det oftare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd

Låt mig gissa.. priset på deras spel ökas med 50% pga detta klassas som en ''grön omsättning''

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Snart dyker det upp en svart lista på företag som utnyttjar AI över mänsklig arbetskraft så man kan bojkotta företagen som gör sig fula kring AI.

Om konsumenterna säger ifrån så kommer experimentet att floppa.

Samma lista som bojkottade företag som gick över till fax och email från traditionell postgång och springpojkar ;).
Eller de som ersatte växeltelefonister med tekniska diton.
(den här listan kan lätt bli väldigt lång)

Det är klart att jag inte är blind för problemen som kan uppstå om stor andel jobb i samhället på kort tid försvinner. Vi hinner inte ställa om och få igång nya arbeten. I know.

Men att arbetsuppgifter ersätts med tekniska lösningar är väl något vi egentligen uppskattar generellt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vem bryr sig om att folk ska ha jobb och att samhället ska funka när aktieägarna ska ha in degen? "Inte mitt problem".

Vi som vill ha jobb kommer att hitta på saker där vi adderar värde. Sitter man hemma och förväntar sig att någon ska ge en ett jobb, då kanske det inte går så bra men så har det alltid varit. Absolut att AI kommer att ta bort arbetsuppgifter i samhället, precis som introduktionen av datorn också tog bort massor av arbeten. Men man behöver inte vara nattsvart för det, vi kommer att hitta på nya saker att göra istället. Gick samhället under för att datorn dök upp? Nej, lika lite kommer samhället gå under för att AI dök upp.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

"återuppta utdelningar till aktieägare i framtiden" all bout the moneys som alltid.
Vem bryr sig om att folk ska ha jobb och att samhället ska funka när aktieägarna ska ha in degen? "Inte mitt problem".

Sen snackas det ju alltid om att det industrialiserats och att jobb kommer och går, men jag känner att AI kan vara lite annorlunda, om, jag säger om, det går att få att "fungera" så kommer det ju slå så sjukt brett att det kommer bli arbetslöshet i alla "kontorsbranscher".

Folk som kör fordon lär också ersättas av ai i många fall. Men det är bara att acceptera kan man ersätta en människa, och få liknande eller bättre resultat så är det bra att ersätta människan. Även om det råkar drabba kontorsarbetare. Men det frigör ju också de personerna att göra annat som inte går lösa med ai/automation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tänker ju att man utnyttjar en AI för att frigöra tid så att människor kan fokusera på det viktiga och roliga, men det är ju en sån skev dröm som aldrig kommer slå igenom. Jag kan ju erkänna att jag använder AI själv, både i arbete och privat men mest för att jag ska kunna komma till de viktiga/roliga momenten.

Permalänk
Medlem

Känner igen frågeställningen, den är väl återkommande genom evolutionen. Tror det är enklast att ta till sig utvecklingen, den kommer oavsett vad… imho.

Permalänk

Dessa datorer tar våra jobb. Kan inte vi medlemar på sweclockers gå ut i en demonstration för att förbjuda alla datorer?

Permalänk
Medlem

I en sund värld hade den ökande produktiviteten som modern teknologi innebär ledit till bättre villkår för de anställda. Kortare arbetstid, färre arbetsdagar.

Men NEJ. Sparka de anställda och ge ökade aktieutdelningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag tycker mig se en trend där personer som är nya på utvecklarscenen har svårare att få jobb. Detta gäller framförallt de senaste åren (2019 och framåt). Verktyg som ChatGPT och Co-Pilot kommer göra det ännu svårare att få ett första jobb (tror jag) för dessa verktyg kan i stor utsträckning ersätta oerfarna utvecklare.

Anledningen till att jag säger så är för att jag för egen del använder ChatGPT dagligen för uppgifter som -- för några år sedan -- hade varit utmärkta "första issues" för en nyexad teammedlem. Enklare kodändringar och modifikationer där det inte spelar så stor roll hur de görs, men det är viktigt att de görs (och gärna snabbt) är mumsbitar för ChatGPT.

Nu kanske någon säger: "Men ChatGPT kan inte ersätta en senior utvecklare (vad nu senior betyder)!!" och jag tror någon har rätt. Men redan idag är det många företag som drar sig för att vara "företaget som anställer en nyexad som en investering" eftersom den nyexade ofta jobbar 1-3 år och sedan drar vidare till nästa jobb. Vem ska ta kostnaden för att lära upp en nyexad när man inte får valuta för pengarna och verktyg som ChatGPT kostar en bråkdel (250 SEK/mån istället för 55 000 SEK/mån)?

Ljuset i slutet på tunneln är att jag tror att många företag kommer vara jättelångsamma i den här omställningen. Det kommer dröja år innan jättar som Volvo, Ericsson, etc. börjar använda AI/ML-verktyg i stor utsträckning. Vidare tror jag att de som pluggar en mer teoretisk utbildning (civilingenjör och uppåt) alltid kommer vara relevanta på arbetsmarknaden. En tvåårig YH-utbildning kan nog snart ätas upp av AI, dock.

Undrar hur branchen kommer hantera detta långsiktigt? Försvinner de flesta "juniora" positioner kommer det tillslut att vara slut på "senior" personal. En perfekt illustration av "tragedy of the commons"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anders190:

Gillas när ni faktiskt fortsätter på befintlig diskussion istället för att skapa en helt ny diskussionstråd kopplad till nyheten och en ganska seg söndersmulning och upprepning uppstår.

Fortsätt gärna så här, om ni inte redan gör det oftare.

Tack för feedback, det uppskattas!

Förutsatt att jag hinner se att det redan finns en tråd om ämnet försöker jag alltid koppla på befintlig tråd (förutsatt att det är passande såklart), men det är lätt att "gå om varandra" lite och missa att det finns pågående snack. Det går alltid bra att tipsa om att det redan finns en tråd, så kan vi om inte annat försöka göra bedömning kring huruvida det vore lämpligt att slå ihop dem för att undvika just det det du beskriver

Permalänk
Medlem

bra utveckling. i så många år har det varit problem med att få personal till vården, men tack vare AI så blir det väl snart så att många få migrera till den branchen och andra liknande om dem vill har ett jobb.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

På tal om AI kan jag rekommendera ett avsnitt från vetenskapens värld där de pratar om AI, börjar faktiskt bli skrämmande men samtidigt fascinerande: https://www.svtplay.se/video/KkL3DmM/vetenskapens-varld-ai-ro...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vidare tror jag att de som pluggar en mer teoretisk utbildning (civilingenjör och uppåt) alltid kommer vara relevanta på arbetsmarknaden. En tvåårig YH-utbildning kan nog snart ätas upp av AI, dock.

Verkligen. Om det enda som krävs för att få ett jobb, med en lön som får en civilingenjör att överväga sina livsval, är en crashcourse i programmering så är det ett jobb som enkelt är ersatt av maskiner. Det är inte första gången i historien som det händer, det började redan vid industriella revolutionen och Spinning Jenny.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi som vill ha jobb kommer att hitta på saker där vi adderar värde. Sitter man hemma och förväntar sig att någon ska ge en ett jobb, då kanske det inte går så bra men så har det alltid varit. Absolut att AI kommer att ta bort arbetsuppgifter i samhället, precis som introduktionen av datorn också tog bort massor av arbeten. Men man behöver inte vara nattsvart för det, vi kommer att hitta på nya saker att göra istället. Gick samhället under för att datorn dök upp? Nej, lika lite kommer samhället gå under för att AI dök upp.

Det var precis det jag skrev i nästa stycke som du valde att inte kommentera, men jag tror ändå att AI kommer slå hårdare än annat gjort tidigare. Vi får se.

Denna artikel är ju en försmak, uppenbarligen anser detta företag att nästan hälften av dom anställda kan fimpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det i samma lista där företagen som använder industrirobotar är listade?

Tänk på alla stackars isarbetare som blev arbetslösa när kylskåpen och frysarna kom! Innan Norge hade olja så hade dom is och var den stora aktören inom området i Europa. Och ja, is var riktigt big business en gång i tiden. Det exporterades bland annat stora mängder från nordöstra USA runt i princip hela värden under slutet av 1800-talet. 90000 anställda jobbade som mest med det i bara USA, fan ta "big kylskåp" som gjorde alla dessa arbetslösa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bra utveckling. i så många år har det varit problem med att få personal till vården, men tack vare AI så blir det väl snart så att många få migrera till den branchen och andra liknande om dem vill har ett jobb.

Utmärkt sätt att sänka folks löner generellt, för man kan ju aldrig förbättra löner och/eller arbetsvillkoren i brancherna som har svårt att få personal.

Permalänk
Medlem

Den ofrånkomliga framtiden där de flesta människor inte kommer ha några jobb rycker närmare. Frågan är hur ska samhällen hantera situationen när jobb blir en bristvara och det helt enkelt inte finns tillräckligt med arbetsuppgifter sett till befolkningen. Industrialisering har ju lett till otrolig effektivisering, men det har varit maskiner som tagit enskilda uppgifter.

Vad gör vi när AI i de flesta områden ersätter människor och kan agera och ta beslut på egen hand. Har vi som människor någonstans att ta vägen för att hitta nya jobb?
Ska de som hamnar utanför helt enkelt lägga sig ner och dö? Hur ska ekonomin som helhet klara det om det inte finns en massa som kan konsumera. Ska företag betala stater som betalar medborgare som handlar från företag?