Permalänk
Medlem

Nas - torrent - hur?

Jag har precis skaffat mig en Synology DS224+. Jag har tänkt mig att kunna ha denna igång 24/7, då den är strömsnålare än den vanliga datorn.
En av uppgifterna för nasen är att hantera torrents. Jag har qBittorrent i datorn, och vill ha det eller något liknande i nasen.
Mitt stora problem är att allt runtomkring verkar vara Linux-baserat, och jag har noll kunskap om Linux. Väldigt många förespråkar Docker, det har jag laddat ner och installerat. Jag har också fått ner och installerat en qBittorrent, men får inte till det.
Jag kommer inte åt själva programmet från DSM. Den biten där jag ser torrents, listor med filerna,användare och det.
Öppnar jag Container manager i DSM så ser jag qBittorrent i Container och Bild (Image), men jag kan inte öppna själva programmet. En dålig gissning är att jag missat något i installationen, men vad kan det vara? Under "mappa behållarvolymerna" ska jag ange värde, är det storleken på mappen där det nedladdade ska sparas?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

själv kör jag Download Station på min Synology https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/DownloadStation tycker det funkar perfekt. framförallt nedladdningsfilter på RSS-feedenfrån torrent siten så att den själv laddar hem intressant "information" och lägger dem i rätt folder på nasen.

Permalänk
Medlem

Det ser tämligen avancerat ut för mig, som inte är bekväm med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

själv kör jag Download Station på min Synology https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/DownloadStation tycker det funkar perfekt. framförallt nedladdningsfilter på RSS-feedenfrån torrent siten så att den själv laddar hem intressant "information" och lägger dem i rätt folder på nasen.

Har tittat på den, men får inte det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Har tittat på den, men får inte det att fungera.

Ett steg framåt, på min lilla vandring. Jag kan nu söka efter och ladda ner torrents, men jag vill använda mig av en speciell sida, en sluten sådan. Kan man inte lägga till sidor som webbadresser?

Permalänk
Medlem

Försökte mig på liknande när jag fick min NAS. Installerade portainer och krånglade med allt möjligt.

Jag beslutade mig sedan för att ta den lätta vägen. Jag kör Qbittorrent på min dator och sedan mountade jag bara diskarna som nätverksdiskar på min PC. Så jag kan ladda hem och dela innehåll från NAS via torrent på min PC.

https://hub.docker.com/r/linuxserver/qbittorrent Om du vill fortsätta krångla

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Försökte mig på liknande när jag fick min NAS. Installerade portainer och krånglade med allt möjligt.

Jag beslutade mig sedan för att ta den lätta vägen. Jag kör Qbittorrent på min dator och sedan mountade jag bara diskarna som nätverksdiskar på min PC. Så jag kan ladda hem och dela innehåll från NAS via torrent på min PC.

https://hub.docker.com/r/linuxserver/qbittorrent Om du vill fortsätta krångla

Men det innebär att du måste ha datorn igång för att kunna ladda upp/ner, från din NAS, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Men det innebär att du måste ha datorn igång för att kunna ladda upp/ner, från din NAS, eller har jag missat något?

Ja precis vilket i mitt fall kändes okej för att slippa krånglet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Väldigt många förespråkar Docker, det har jag laddat ner och installerat. Jag har också fått ner och installerat en qBittorrent, men får inte till det.
Jag kommer inte åt själva programmet från DSM. Den biten där jag ser torrents, listor med filerna,användare och det.
Öppnar jag Container manager i DSM så ser jag qBittorrent i Container och Bild (Image), men jag kan inte öppna själva programmet. En dålig gissning är att jag missat något i installationen, men vad kan det vara? Under "mappa behållarvolymerna" ska jag ange värde, är det storleken på mappen där det nedladdade ska sparas?

Har du testat att surfa till IP-adressen som qBittorrent har? Såvitt jag vet så blir det inte ett "program" som du kan öppna via docker, utan du får tillgång till ett webbgränssnitt som du kan komma åt från exempelvis datorn eller telefonen

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Ett steg framåt, på min lilla vandring. Jag kan nu söka efter och ladda ner torrents, men jag vill använda mig av en speciell sida, en sluten sådan. Kan man inte lägga till sidor som webbadresser?

Download station is your friend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoj:

Download station is your friend.

<Uppladdad bildlänk>

Men det är väl bara mappen för var lagringen ska ske? Det stora problemet med torrents nu är att jag inte vet hur jag ska komma åt sidor jag vill komma åt.

Där det står att jag kan lägga till sökmotorer, där är det inte sidor jag kan lägga till, utan någon annan fil.
Inte hittar jag heller var jag ska skriva in adressen för att komma åt qBittorrent-gränssnittet.

Inte mycket som går bra nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Men det är väl bara mappen för var lagringen ska ske? Det stora problemet med torrents nu är att jag inte vet hur jag ska komma åt sidor jag vill komma åt.

Där det står att jag kan lägga till sökmotorer, där är det inte sidor jag kan lägga till, utan någon annan fil.
Inte hittar jag heller var jag ska skriva in adressen för att komma åt qBittorrent-gränssnittet.

Inte mycket som går bra nu...

Logga in på din router och kolla vad din NAS har för adress. Om du kör qBittorrent i Docker så borde det vara http://din_lokala_ip:8080/

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Men det är väl bara mappen för var lagringen ska ske? Det stora problemet med torrents nu är att jag inte vet hur jag ska komma åt sidor jag vill komma åt.

Där det står att jag kan lägga till sökmotorer, där är det inte sidor jag kan lägga till, utan någon annan fil.
Inte hittar jag heller var jag ska skriva in adressen för att komma åt qBittorrent-gränssnittet.

Inte mycket som går bra nu...

Den övre sökvägen är var filerna ska hamna (t.ex. test-04/01-sort).

Den undre sökvägen är var du lägger den eller de torrentfiler (ubuntu-23.04-desktop-amd64.iso.torrent) vars innehåll du vill ladda hem (t.ex. test-03/13-watched). Du behöver först skapa en cool mapp för detta ändamål.

Watched betyder i detta fall alltså "mapp som övervakas efter nya torrentfiler".

Permalänk
Medlem

En del saker har löst sig. Torrents kan laddas ner, och jag har hittat en guide till att använda "min" torrent-site. Problemet är att jag inte förstår vad som menas. Steg 1 är klart, liksom steg 2. Steg 3 torde inte behövas, då jag använder DSM 7.2. Steg 4 och 5 reder jag inte ut.
Länk till guiden: http://www.synoboost.com/hdspaceorg/

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

En del saker har löst sig. Torrents kan laddas ner, och jag har hittat en guide till att använda "min" torrent-site. Problemet är att jag inte förstår vad som menas. Steg 1 är klart, liksom steg 2. Steg 3 torde inte behövas, då jag använder DSM 7.2. Steg 4 och 5 reder jag inte ut.
Länk till guiden: http://www.synoboost.com/hdspaceorg/

Copy Web folder contents to your Synology NAS
Open File Browser on Synology NAS
Goto web Share
Create ds folder (if not exists)
In ds folder create hd-space.org folder
Copy the extracted contents of the Web folder to the newly created hd-space.org folder
Logon information
Open config.php that you copied to /ds/hd-space.org/ folder of the web share.
Enter your login details and Save the file

Vad av detta är det som krånglar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Copy Web folder contents to your Synology NAS
Open File Browser on Synology NAS
Goto web Share
Create ds folder (if not exists)
In ds folder create hd-space.org folder
Copy the extracted contents of the Web folder to the newly created hd-space.org folder
Logon information
Open config.php that you copied to /ds/hd-space.org/ folder of the web share.
Enter your login details and Save the file

Vad av detta är det som krånglar?

Vilken Web folders innehåll ska kopieras?
Exakt vad är File Browser, jag har den svenskspråkiga versionen.
Var hittar jag Web share?

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Vilken Web folders innehåll ska kopieras?
Exakt vad är File Browser, jag har den svenskspråkiga versionen.
Var hittar jag Web share?

Jag skulle rekommendera att köra engelska som språk för att underlätta guider men gissar filhanteraren.

Web folders är materialet du vill ha i torrenten läser jag det som

Enligt texten finns Web share i kontrollpanelen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Tja
vet inte hur det är på DSM ( synology OS ) men jag kör Unraid och Docker på det med Deluge samt ett tillägg på webbläsaren som pointar till min Deluge så när jag vill ha en torrent så trycker jag på magneten/länken så skickas den automatiskt till Deluge

stavfell
Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Det ser tämligen avancerat ut för mig, som inte är bekväm med Linux.

Jag körde efter denna, var mycket simplare än vad jag trodde när jag väl började
Supernöjd nu, kan trycka in torrents med mobilen och sen ligger det klart i infuse pro för uppspelning med appletv

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av killersplace:

Tja
vet inte hur det är på DSM ( synology OS ) men jag kör Unraid och Docker på det med Deluge samt ett tillägg på webbläsaren som pointar till min Deluge så när jag vill ha en torrent så trycker jag på magneten/länken så skickas den automatiskt till Deluge

Kör samma i unraid men har sett instruktioner för installation i DSM också VPN kan vara bra att ha också...

Visa signatur

SpelBork: i9 10900K | Prime Z490-P | Mesh | 32GB | 3TB | GTX780Ti
GarageServer: HP MicroServer | Xeon 1265L | 16GB | 8TB | UNRAID
EnExtraBork: HP MicroServer | Xeon 1265L | 4GB | 8TB | Hmmm

Permalänk
Skrivet av wunderbaum123:

Kör samma i unraid men har sett instruktioner för installation i DSM också VPN kan vara bra att ha också...

så klar man har det :=)

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Synologys Download Station har varit jättestabilt för mig för Torrents, har använt det sedan 2016 utan strul.

Permalänk
Medlem

@penke62 & @everyone_else
För att göra detta simpelt, så använd ett par appar till, detta kommer att gynna er!
1. Jackett = agerar indexer åt torrent klient.
2. Sonarr = agerar kontroller för tv serier
3. Radarr = agerar kontroller för filmer.

Så i jackett lägger ni till era torrentsidor, och kopplar jackett's API till er torrent klient detta resulterar i att när ni söker efter det innehåller ni önskar att få tag på i antingen sonarr eller radarr så hämtar jackett info från eran torrent sida och visar upp det i sonarr / radarr.
Dvs ni lämnar aldrig erat interface för sonarr/radarr.

Ni behöver även konfigurera Indexer i sonarr / radarr.
Sonarr / Radarr webui > settings > indexer > välj Torznab >
Name = [Ni väljer]
Enable RSS = YES
Enable Automatic Search = YES
Enable Interactive Search = YES
URL = jackett URL
API Path = /api
API Key = jackett API Key: | finns längst upp i högra hörnet på jackett.
Categories = välj tv hd för sonarr | välj film hd | film uhd för radarr.
Klicka på test när ni är klar!

Download client = Välj det som passar bäst här.
För qbittorrent.
Name = [Ni väljer]
Enable = Yes
Host = localt IP från eran torrent klient.
Port = ange port för torrent klient.
Username = ange username som ni har för torrent klienten
Password = ange password som ni har för torrent klienten
Category = movies för radarr / tv för sonarr.
Klicka på test när ni är klar! (ska bli en grön ✔ om allt är ok)

Remote Path Mappings
Detta konfigureras efter hur er mapp struktur ser ut.
Kan hjälpa till med hur detta ska konfigureras om ni behöver hjälp.
Annars finns officiella guide https://wiki.servarr.com/en/readarr/settings

la till info.
Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]