(Tradera) Bevisa att GPU är defekt genom text/bild?

Permalänk
Medlem

(Tradera) Bevisa att GPU är defekt genom text/bild?

TLDR: Ännu en Tradera bedragar/trasig vara tråd
Hur bevisar man att ett grafikkort/elektronik är defekt funktionsmässigt?

1: har köpt ett grafikkort med Traderas köparskydd
1.1 valde köparskydd eftersom konton endast hade 1 omdöme, och priset var lite lågt. Möjligen dumt av mig att köpa överhuvudtaget en suspekt annons men åja

2: jag får kortet, samma som bilden, men den är stendöd. Testat allt, ingen bild och kommer inte ens upp på windows (om jag startat datorn med ett andra grafikort). Säljaren påstår att den fungerat för dem, jag finner det otroligt osannolikt, iaf föreslår de jag skickar tillbaks varan men betalar inte innan.

Jag startar tvist/dispyt enligt Tradera, eskalerar, men Tradera kräver alltså bevis. Vad fasiken ska man skicka? Problemet är inte synligt direkt..

Det hela hade nästan varit enklare om jag hade ljugit och sagt att jag inte fått varan alls och skickat bild på tom paket (har också hänt mig 😂), men jag vill göra rätt för mig. Jag kan gärna skicka tillbaks defekta kortet, bara jag får betalt...

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att BIOS behöver uppdateras, för jag antar att du har köpt ett nyare kort i en nyare serie jämfört med vad du hade innan?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

TLDR: Ännu en Tradera bedragar/trasig vara tråd
Hur bevisar man att ett grafikkort/elektronik är defekt funktionsmässigt?

1: har köpt ett grafikkort med Traderas köparskydd
1.1 valde köparskydd eftersom konton endast hade 1 omdöme, och priset var lite lågt. Möjligen dumt av mig att köpa överhuvudtaget en suspekt annons men åja

2: jag får kortet, samma som bilden, men den är stendöd. Testat allt, ingen bild och kommer inte ens upp på windows (om jag startat datorn med ett andra grafikort). Säljaren påstår att den fungerat för dem, jag finner det otroligt osannolikt, iaf föreslår de jag skickar tillbaks varan men betalar inte innan.

Jag startar tvist/dispyt enligt Tradera, eskalerar, men Tradera kräver alltså bevis. Vad fasiken ska man skicka? Problemet är inte synligt direkt..

Det hela hade nästan varit enklare om jag hade ljugit och sagt att jag inte fått varan alls och skickat bild på tom paket (har också hänt mig 😂), men jag vill göra rätt för mig. Jag kan gärna skicka tillbaks defekta kortet, bara jag får betalt...

Beskriv vad du gjort till Tradera? De lär inte begripa men då står ord mot ord så får du något bevis på om köpskydd är värt något eller ej. Säger de nej så kolla med konsumentvägledare i kommunen för råd.

Permalänk
Medlem

Hallå,

Det är väl bara att ta en kort film med ett fungerande grafikkort i samma maskin visa att du startar maskinen och att allt kommer igång och syns på skärmen, stoppa sen in det andra och ta en film till som påvisar att datorn kommer inte igång och att skärmen inte ger något utslag och påvisa även att kabeln är korrekt isatt både med ström till grafikkortet men även mellan skärm och grafikkort.

Tror inte att det finns så mycket frågetecken efter det.

Jag har själv börjat filma alla mina grafikkort jag säljer och benchmarka dom en gång innan jag lägger upp dom just för att påvisa att den inte finns artefakter eller missljud med fläktarna eller liknande som kan påstås senare.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag tänker liknande som BaZZe. Ställ upp kameran så att både datorn med grafikkortet och skärmen syns. Spela in en video där du byter mellan det fungerande och trasiga grafikkortet (eller tvärt om) i mitten för att visa att det är just grafikkortet som är problemet, och ladda upp den på typ Google Drive eller Youtube och skicka en länk.

Troligtvis bättre att ha det som en video utan avbrott för att inte skapa något tvivel om att någonting annat än grafikkortet förändrades däremellan.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BaZZe:

Hallå,

Det är väl bara att ta en kort film med ett fungerande grafikkort i samma maskin visa att du startar maskinen och att allt kommer igång och syns på skärmen, stoppa sen in det andra och ta en film till som påvisar att datorn kommer inte igång och att skärmen inte ger något utslag och påvisa även att kabeln är korrekt isatt både med ström till grafikkortet men även mellan skärm och grafikkort.

Tror inte att det finns så mycket frågetecken efter det.

Jag har själv börjat filma alla mina grafikkort jag säljer och benchmarka dom en gång innan jag lägger upp dom just för att påvisa att den inte finns artefakter eller missljud med fläktarna eller liknande som kan påstås senare.

Glöm inte att även filma själva kortet för externa skador

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag startar tvist/dispyt enligt Tradera, eskalerar, men Tradera kräver alltså bevis. Vad fasiken ska man skicka? Problemet är inte synligt direkt..

Detta hände mig med ett par år sedan. Startade en tvist hos Tradera, beskriver felet (stendöd GPU även i mitt fall). De svarar med "skicka bild". Frågar hur bild ska hjälpa, får "skicka bild" till svar. Så jag gör det. Returen godkändes därefter och jag fick pengarna tillbaka.
Ren formalia, med andra ord.

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett grafikkort nyss och trodde också det var dött då jag inte fick någon bild, men det visade sig att det faktiskt fungerade. Kanske är samma problem som du råkat ut för.

Jag var tvungen att göra såhär för att få igång det:
Koppla in skärmen i moderkortets bildskärmsport (om du inte ser något nu heller behöver du koppla ur grafikkortet).
Starta bios och ställ in så att det både går att använda grafikkortet och processorns inbyggda "grafikkort" samtidigt.
Starta Windows, kolla i enhetshanteraren så att datorn detekterar ett extra kort (stod ej NVIDIA utan typ windows graphics module eller något liknande) och uppdatera sen grafikdrivrutinerna till grafikkortet.
Efter det var gjort så fick jag bild när jag kopplade skärmen till grafikkortet istället för moderkortet.

Edit:
Ser nu att du redan hade ett grafikkort så då kanske inte mitt tips hjälper, men låter det vara kvar ifall någon annan har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Köpte själv ett grafikkort nyss och trodde också det var dött då jag inte fick någon bild, men det visade sig att det faktiskt fungerade. Kanske är samma problem som du råkat ut för.

Jag var tvungen att göra såhär för att få igång det:
Koppla in skärmen i moderkortets bildskärmsport (om du inte ser något nu heller behöver du koppla ur grafikkortet).
Starta bios och ställ in så att det både går att använda grafikkortet och processorns inbyggda "grafikkort" samtidigt.
Starta Windows, kolla i enhetshanteraren så att datorn detekterar ett extra kort (stod ej NVIDIA utan typ windows graphics module eller något liknande) och uppdatera sen grafikdrivrutinerna till grafikkortet.
Efter det var gjort så fick jag bild när jag kopplade skärmen till grafikkortet istället för moderkortet.

Edit:
Ser nu att du redan hade ett grafikkort så då kanske inte mitt tips hjälper, men låter det vara kvar ifall någon annan har problem.

För dig och andra som har liknande tankar; jag har haft och bytt många grafikkort och även byggt pc för familj och andra. Dessutom råkar det här vara ett rx 6800, och jag använder just nu ett annat rx 6800. Som ett plus på det, har både igpu, och som sagt testade med 2 grafikkort i.
Den jag precis köpt visas inte i windows/gpuz överhuvudtaget

Är Asus Tuf, har dual bios men inget som hjälpte nej. Vill inte direkt öppna kortet och titta fysiskt så det inte sägs att jag förstört den då den har warranty sticker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan det vara så att BIOS behöver uppdateras, för jag antar att du har köpt ett nyare kort i en nyare serie jämfört med vad du hade innan?

Skrivet av rwkk:

Är Asus Tuf, har dual bios men inget som hjälpte nej. Vill inte direkt öppna kortet och titta fysiskt så det inte sägs att jag förstört den då den har warranty sticker på.

Dual bios har funnits väldigt länge på både moderkort och grafikkort så inget vettigt svar på Joppis fråga, och asus tuf finns ju både moderkort och grafikort.

Frågan ställdes för att det finns moderkort som behöver en firmware/bios/uefi uppdatering för att kunna boota nyare grafikkort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om lyckas komma in i operativsystemet är det bra att också köra Display Driver Uninstaller DDU innan installerar ny drivrutiner, exempel om byter mellan Nvidia till AMD gpu så att det inte ligger flera olika drivrutiner och stör.

Permalänk
Medlem

Snurar fläktarna ens ? Stor sannolikhet en säljare sålt ett dött grafikkort med 0 omdöme liksom....

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit sur på att Tradera drog över på tiden (jag skickade video google drive, de "kunde inte" titta, skickade sen på youtube men jag ser på visningarna att någons ens inte tittat..), krävde även att jag skulle skicka in gpun till dem (trubbel med det, fick inte fraktsedel via post, väntade 1.5 vecka extra utan svar, fick sedan fraktsedel på mejl fast endast för 500g etc.), ja det är November nu men enligt Tradera kommer jag alltså få utbetalt. Av någon anledning ändrade de sig och skrev att de även kommer betala tillbaks köpskyddet, jag antar att det har att göra med faktumet att de aldrig betalade något till säljaren. Men också möjligt att jag kommer behöva betala extraavgift till Shenker pga. paketets vikt högre än fraktsedeln.

Över 1 månad alltså (och jag har ännu inte fått pengarna på konton)