Vad betalar ni för ert mobilabonnemang?

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Tittade runt på billigast möjliga abonnemang för grabben, hittade KviQ. Någon som är bekant med dem? De ska tydligen gå på Tele2s nät och har bara funnits sedan 2022.

Annars har jag Hallon, 4gb, 109kr/mån.

Andra har redan påpekat lite tveksamheter kring KviQ som operatör, men något jag reagerade på är att infon på deras sida är rätt dålig. Det saknas FAQ och supportsida med info om t ex oanvänd surf sparas osv. Det närmaste man kommer nån sån info är genom att gräva i deras Allmänna villkor där det bl a framgår att fria samtal/sms borde ha en liten *.

Citat:

Mobil abonnemangen är därför begränsade till max 2000 samtalsminuter, 2000 sms & mms och maximalt 40GB Surf månatligen om inte tilläggspaketet antyder en lägre surfmängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Det beror på din S22, de är lite kända för det där.

Operatör: Tele2
Abonnemang: Obegränsad snabb familj
Pris: 549kr (399 för mitt + 150kr för sambons, båda obegränsade)

Har kört obegränsat i 10år nu. Förstår inte hur folk lever utan.

Har två vänner med Telia och 3 och de har inte dålig täckning, de har med S22 ultra.
Ska byta nästa gång, ska testa något billigt som vimla eller liknande då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Andra har redan påpekat lite tveksamheter kring KviQ som operatör, men något jag reagerade på är att infon på deras sida är rätt dålig. Det saknas FAQ och supportsida med info om t ex oanvänd surf sparas osv. Det närmaste man kommer nån sån info är genom att gräva i deras Allmänna villkor där det bl a framgår att fria samtal/sms borde ha en liten *.

FAQ

Dock står det inget om sparad surf, så jag frågade om detta. Svaret jag fick var:

"Hej X,

På vårt "S" abonnemang med 1 GB surf för 49 kr/mån så sparas surfen av de man inte använder varje månad. Vilket innebär att surfen som är sparad går att använda inom EU/EES. Det ni behöver göra för att nyttja den sparande surfen är att kontakta oss så aktiverar vi den när ni vill använda er av den."

Så det verkar som att de sparar surf, men lite konstigt att man ska "kontakta dem" när man vill använda sparade surfen - att detta inte går per automatik som med lågpristrion Fello-Hallon-Vimla. Annars är det väl fördelaktigt att det verkar som att man även kan använda sparade surfen på roaming. Som det är med Hallon, så kan du bara använda motsvarande mängd som ditt abonnemang - vilket för mig är 3gb även om jag nu har 100gb sparat. Med hänsyn till infon du hittade i Allmänna vilkoren tolkar jag det som 40gb roaming, om du nu skulle sparat surf i 40 månader.

De är lågpris, så förväntningarna behöver ju vara därefter. Liksom att de är nya. Men de skulle sannerligen behöva städa upp sin hemsida och stavfel.

Permalänk
Medlem

För kännedom så vart jag nu i kontakt med Hallon. De verkar ju inte ha något problem med att lägga på olika abonnemangstyper var som, du kan få vara student, eller +55 eller barn oavsett. Men fick iaf 9kr/mån i 4 månader, så deras korta inträdes-deals verkar de kunna lägga på bara man frågar. Om man orkar tjata varje kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har två vänner med Telia och 3 och de har inte dålig täckning, de har med S22 ultra.
Ska byta nästa gång, ska testa något billigt som vimla eller liknande då.

Alla har inte problem med s22 serien, men det är inte ovanligt vad jag läst mig till, är väl exemplar variation eller nått. Kusinens är helt hopplöst dålig t.ex, den kraschar och startar om sig rätt ofta också, gjort sen den var ny för 18 månader sedan eller så.

Skrivet av m4gnify:

Allt det där kan du även "för-ladda" via wifi så du slipper dra massa data.

Absolut, så väl kan jag inte planera.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Alla har inte problem med s22 serien, men det är inte ovanligt vad jag läst mig till, är väl exemplar variation eller nått. Kusinens är helt hopplöst dålig t.ex, den kraschar och startar om sig rätt ofta också, gjort sen den var ny för 18 månader sedan eller så.

Absolut, så väl kan jag inte planera.

Tråkigt, har säkert en sådan då.. har nästan aldrig full bar.

Kollade runt nu på google och hittade en lösning för mig!

Comviq går under telenor och tele2. Tele2 gav 2 bars och telenor ger mig 4-full .. så ska köra telenor endast nu och se hur det är.

Permalänk

Jag har sedan slutet av 1990-talet ENBART kört med KONTANTKORT. Kostar mig bara totalt någon eller ett par hundra kronor per år. Självklart är alla kontantkort registrerade idag sedan något drygt år sedan när lagen infördes.

Comviq Standard (enbart för inkommande samtal och för att ta emot SMS)
Halebop Go (enbart för inkommande samtal samt för de få samtal jag själv ringer inom Sverige samt övrige EU)
Wifog (enbart som en reservtelefon)

Kör för övrigt mina datorer och tablets via mobilt bredband via Hallon. Funkar hyfsat eftersom jag aldrig någonsin lär få fiber.

Som säkert alla förstår så är i princip det allra viktigaste för mig att kunna bli nådd dvs i klarspråk att andra ska kunna ringa mig på ett mobilnummer som har täckning. Samt naturligtvis att jag ska kunna ta emot SMS vad beträffar mottagna PostNord, Schenker, DHL osv.
Tror annars inte ens jag ringer ett samtal per månad. Använder för övrigt än idag gamla 2G GSM och 3G UMTS Sony Ericsson, Nokia och Siemens mobiler ENBART! Är för övrigt datoranvändare och tabletanvändare. Smartphones är inget som ens katten drar in.

Lång batteritid är något jag eftersträvar dvs helst skulle det räcka med att ladda en gång i månaden. Samt självklart ska telefonen ha utbytbart batteri som en barnunge kan byta på under en minut. Samt naturligtvis ska telefonen klara av att falla rakt ner i asfalten från ett par meters höjd eller ner i ett kärr när man är ute i naturen med helt intakt skärm och funktion.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk

95 kr / månad tror jag.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

95 kr / månad tror jag.

Bra summa, men för hur mycket kan också vara intressant att veta 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Bra summa, men för hur mycket kan också vara intressant att veta 🙂

Förstås. 6 GB.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

145 kr /mån, 40GB från Comviq.

Permalänk
Medlem

Blir väl 900 kr/mån ungefär, då är det obegränsad data till 2 telefoner, ett datasim och data till smartklockan från Telenor.

Permalänk
Medlem

Tre, 10GB, 220kr (Fick priset när jag ringde)

Permalänk
Medlem

Tele2 Obegränsad Max (Företagsabonnemang)

Fello (Privat) När man vill vara ledig
3GB
95:-/mån.

Permalänk

Någon som vet om det finns någon sida som håller reda på kampanjer olika operatörer håller? Är inte intresserad av dessa halva priset de första tre månader kampanjer utan riktiga kampanjer där man kan täckna ett väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem

Någon som har några bra black week erbjudanden för abb/surf? Kollade in på Halebop och där hittade jag bara nån slags 300GB deal där man efter 6 månader skulle behöva betala 429 kr i månaden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Någon som har några bra black week erbjudanden för abb/surf? Kollade in på Halebop och där hittade jag bara nån slags 300GB deal där man efter 6 månader skulle behöva betala 429 kr i månaden.

Comviq ger 100GB/månad surf (i Sverige, 20GB i EU/EES) i många erbjudanden ihop med mobiler den här veckan. Men då får man ju binda sig 24-36 månader antar jag. De har även bra erbjudanden på bara abb i ett halvår (obundet), och man kan spara några kronor där antar jag.

Jag köpte en S22 till min fru och band mig själv till Comviq i 2 år efter någon vecka på Fello. Man är begränsad till 100Mbit/s på Comviq tror jag, men det har jag aldrig upplevt som ett problem - dels för att jag inte behöver sådan hastighet, dels för att Comviq på många ställen inte klarar sådan hastighet ändå...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Tre, 10GB, 220kr (Fick priset när jag ringde)

Är det 3Flexibel eller med bindningstid?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Operatör: Fello
Abonnemang: 64GB
Pris: 195:-/mån

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III