Problem med strömsparläge när tv är inkopplad i laptop via HDMI

Permalänk
Medlem

Problem med strömsparläge när tv är inkopplad i laptop via HDMI

Hej!

Jag har stött på ett väldigt störande problem som jag inte lyckas lösa själv och undrar om någon här kan hjälpa mig.

Jag har precis köpt en ny laptop, en Lenovo Legion Slim 5 (16AHP8) med Windows 11 Home.

Problemet jag har är att när jag kopplar in min LG-tv via HDMI-ingången i datorn så går fläktarna i datorn nästan hela tiden när jag sätter datorn i strömsparläge. Detta trots att tvn är avstängd.
Den väcker inte datorn ur strömsparläget utan det är bara att fläktarna går nästan konstant.

Kopplar jag ur hdmi-kabeln ur datorn så slutar fläktarna att snurra och datorn blir normal igen.
Så det verkar ju som att tvn skickar signaler och stör datorn, trots att tvn är avstängd.

Jag vill ju inte behöva koppla in och ur hdmi-kabeln varje gång jag ska titta på tvn via datorn utan jag vill ju kunna ha den inkopplad hela tiden.

Jag kan inte hitta några inställningar för hdmi-porten heller i datorn så man hade kunnat inaktivera den i strömsparläge.

Att sätta datorn i viloläge skulle eventuellt fungera men jag har läst att det är skadligt för ssd-hårddiskar att använda viloläget så jag vill helst inte ändra till det.

Finns det någon lösning för det här problemet tror ni?

EDIT:
Min gamla HP notebook blir inte påverkad av att tvn är inkopplad via hdmi-porten. Det är bara såhär på min nya dator.

På HPn har jag windows 10 sen har ju den det gamla strömsparläget som heter S3 medans Lenovo-datorn har det nya s k Modern Standby och den stödjer inte S3.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hör att viloläge skulle vara skadligt, men det låter jag vara osagt nu.

Du kan ju alltid tästa viloläge i ett tag och se om det hjälper dig överhuvudtaget.
Annars så stäng av den ?

Att tvin ska väcka datorn kan du nog inte räkna med över hdmi, tror inte att det är en funktion som tv eller dator behöver ha (om inte cec fungera för det) för det ska väll hälst fungera åt andra hållet, datorn som väcker skärmen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag har aldrig hör att viloläge skulle vara skadligt, men det låter jag vara osagt nu.

Du kan ju alltid tästa viloläge i ett tag och se om det hjälper dig överhuvudtaget.
Annars så stäng av den ?

Att tvin ska väcka datorn kan du nog inte räkna med över hdmi, tror inte att det är en funktion som tv eller dator behöver ha (om inte cec fungera för det) för det ska väll hälst fungera åt andra hållet, datorn som väcker skärmen.

Nej jag vill inte att tvn ska väcka datorn, vilken den inte gör heller utan jag skrev att när jag sätter datorn i strömsparläget och tvn är inkopplad så startar fläktarna i datorn och går nästan konstant hela tiden tills jag tar datorn ur strömsparläget.

Men kopplar jag ur hdmin så är fläktarna stilla när jag sätter datorn i strömsparläge.

Så nånting är det med tvn som påverkar datorn i strömsparläget.

Men som jag också skrev så händer det bara på min nya dator

Jag ska iallafall prova viloläget och se hur det beter sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valahnuk:

Nej jag vill inte att tvn ska väcka datorn, vilken den inte gör heller utan jag skrev att när jag sätter datorn i strömsparläget och tvn är inkopplad så startar fläktarna i datorn och går nästan konstant hela tiden tills jag tar datorn ur strömsparläget.

Men kopplar jag ur hdmin så är fläktarna stilla när jag sätter datorn i strömsparläge.

Så nånting är det med tvn som påverkar datorn i strömsparläget.

Men som jag också skrev så händer det bara på min nya dator

Jag ska iallafall prova viloläget och se hur det beter sig

Okej då lästa jag fel bara någon stans 😅

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att det är väll så att den datorn har två grafikkort? Integrerad i cpu och dedikerat. Vet inte hu du kör de män tästa att stänga av det i cpu, eller om det är av, sätt på det?
Bios uppdateringar skadar häller inte att kolla om du inte har gjort det.
Allt detta ska du kunna hitta i Lenovo Vantage programmet på datorn.
Bara spånar lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kom att tänka på att det är väll så att den datorn har två grafikkort? Integrerad i cpu och dedikerat. Vet inte hu du kör de män tästa att stänga av det i cpu, eller om det är av, sätt på det?
Bios uppdateringar skadar häller inte att kolla om du inte har gjort det.
Allt detta ska du kunna hitta i Lenovo Vantage programmet på datorn.
Bara spånar lite

Ja som du säger så har datorn två grafikkort och jag testade en gång inne i nvidia programmet att välja cpu istället för automatiskt. Men det verkade inte göra nån skillnad då.

Sen vet inte jag heller om det kan vara som så att hdmi-porten går enbart via det dedikerade grafikkortet?
För i aktivitetsfältet nere till höger så finns det en nvidia-ikon som visar vad för enheter eller vilka program som är aktivt på det dedikerade grafikkortet.
Och har jag inte hdmikabeln inkopplad så står att inget är inkopplat och grafikkortet är inaktivt.
Men kopplar jag in kabeln så dyker min LG-tv upp i den rutan.

Kan det vara så att hdmi-porten enbart fungerar via det dedikerade grafikkortet?

Gällande bios-uppdateringar så har jag precis kikat på det och där är det lite märkligt.
För om jag söker efter nya drivrutiner via Lenovo Vantage så säger den att jag redan har de senaste uppdateringarna.

Men går jag in på lenovos supportsida och letar upp de senaste bios-drivrutinerna till min dator där så står det att de senaste bios-drivrutinerna släpptes 2023-06-26.
Men när jag öppnar systeminformation i datorn och kollar min nuvarande drivrutin så är datumet 2023-06-16.

Så då kan man ju undra om dom släppte en ny drivrutin till bara 10 dagar efter den förra? Och varför snappar isådana fall inte lenovo vantage upp den?

Ska jag installera den manuellt tycker du?

Lenovo har ju också ett auto-detect program som heter bridge service men jag vet inte om jag vill installera det då får man väl ytterligare ett bloatware program i datorn som alltid är igång i bakgrunden?

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig med det här.

Jag börjar få helt slut på idéer nu hur jag ska kunna lösa det här.
Vill verkligen inte lämna tillbaka datorn bara pga det här problemet. Är grymt nöjd med den i övrigt.

(Förlåt för wall of text)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valahnuk:

Ja som du säger så har datorn två grafikkort och jag testade en gång inne i nvidia programmet att välja cpu istället för automatiskt. Men det verkade inte göra nån skillnad då.

Sen vet inte jag heller om det kan vara som så att hdmi-porten går enbart via det dedikerade grafikkortet?
För i aktivitetsfältet nere till höger så finns det en nvidia-ikon som visar vad för enheter eller vilka program som är aktivt på det dedikerade grafikkortet.
Och har jag inte hdmikabeln inkopplad så står att inget är inkopplat och grafikkortet är inaktivt.
Men kopplar jag in kabeln så dyker min LG-tv upp i den rutan.

Kan det vara så att hdmi-porten enbart fungerar via det dedikerade grafikkortet?

Gällande bios-uppdateringar så har jag precis kikat på det och där är det lite märkligt.
För om jag söker efter nya drivrutiner via Lenovo Vantage så säger den att jag redan har de senaste uppdateringarna.

Men går jag in på lenovos supportsida och letar upp de senaste bios-drivrutinerna till min dator där så står det att de senaste bios-drivrutinerna släpptes 2023-06-26.
Men när jag öppnar systeminformation i datorn och kollar min nuvarande drivrutin så är datumet 2023-06-16.

Så då kan man ju undra om dom släppte en ny drivrutin till bara 10 dagar efter den förra? Och varför snappar isådana fall inte lenovo vantage upp den?

Ska jag installera den manuellt tycker du?

Lenovo har ju också ett auto-detect program som heter bridge service men jag vet inte om jag vill installera det då får man väl ytterligare ett bloatware program i datorn som alltid är igång i bakgrunden?

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig med det här.

Jag börjar få helt slut på idéer nu hur jag ska kunna lösa det här.
Vill verkligen inte lämna tillbaka datorn bara pga det här problemet. Är grymt nöjd med den i övrigt.

(Förlåt för wall of text)

Du kan ju börja med att ringa deras support innan du lämnar tillbaka den. Den är svensk och du har nog 2år garanti på den datorn okså.

De uppdateringarna som lenovo släpper tar lång tid innan de når Vantage, de är alltid snabbast på hemsidan. Du borde kunna läsa vad den uppdateringen gör innan du känner för om du vill installera den. Det borde finnas en knapp till höger på uppdatirinen som du kan klika på för att läsa mer. Kolla okså på varations nummret och inte bara datumen.
Tillexempel den senaste jag installerade var 8 maj, BIOS Update - 10/11 - GKCN60WW. Den på hemsidan är från 13 april och den har samma namn GKCN60WW. den som va innan heter GKCN59WW.

Angående om vilket grafikkort hdmi porten går till vet jag inte. Där av så frågade jag om du kunde tästa

Jag har också en Lenovo Legion, fast jag har 7:an.
Nu låter jag min alltid gå i viloläge dock, för det var en av det första sakerna som jag ändrade på. Tror det var bland annat för att den varie gång frågade eftet lösenordet när den vaknade och det gillar jag inte, och den gör inte det när jag startar den från avstängd och från viloläge.
Så vill hälst inte byta och se om min gör lika dant som din, nu när det funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Du kan ju börja med att ringa deras support innan du lämnar tillbaka den. Den är svensk och du har nog 2år garanti på den datorn okså.

De uppdateringarna som lenovo släpper tar lång tid innan de når Vantage, de är alltid snabbast på hemsidan. Du borde kunna läsa vad den uppdateringen gör innan du känner för om du vill installera den. Det borde finnas en knapp till höger på uppdatirinen som du kan klika på för att läsa mer. Kolla okså på varations nummret och inte bara datumen.
Tillexempel den senaste jag installerade var 8 maj, BIOS Update - 10/11 - GKCN60WW. Den på hemsidan är från 13 april och den har samma namn GKCN60WW. den som va innan heter GKCN59WW.

Angående om vilket grafikkort hdmi porten går till vet jag inte. Där av så frågade jag om du kunde tästa

Jag har också en Lenovo Legion, fast jag har 7:an.
Nu låter jag min alltid gå i viloläge dock, för det var en av det första sakerna som jag ändrade på. Tror det var bland annat för att den varie gång frågade eftet lösenordet när den vaknade och det gillar jag inte, och den gör inte det när jag startar den från avstängd och från viloläge.
Så vill hälst inte byta och se om min gör lika dant som din, nu när det funkar.

Okej!
Ja kollar jag på bios-namnet så är det samma. Verkar bara vara datumet som är annorlunda så det kanske inte är någon skillnad då..

Nej jag förstår om du inte vill ändra på din dator.
Men det hade varit väldigt intressant att veta hur fläktarna beter sig i andra legion datorer i strömsparläget. Om det är likadant eller om det bara är min som är såhär.

Både med och utan hdmi-kabel inkopplad.

För om jag inte har tvn inkopplad och sätter datorn i strömsparläge, så startar ändå fläktarna till i 1-2sek då och då. Jag förstår inte varför dom gör så för att när datorn är igång,men t ex bara står på skrivbordet utan att man gör nånting så går aldrig fläktarna.
Så varför startar dom till då och då i strömsparläget då datorn ska förbruka ännu mindre ström?

Ska prova viloläget idag och se hur det är.

Permalänk
Medlem

Jag körde en sleepstudy nu för att se vad som händer i strömsparläget och jag fick fram det här, se bifogad bild i länken:

https://i.imgur.com/ybRiz0H.png

Som ni ser så är pci express aktiv 90% av tiden.

Men går jag in på avancerade energialternativ och kollar under PCI express - energisparfunktioner för länkstatus, så är den satt på maximalt energisparläge.

Så varför går den då 90% av tiden i energisparläget?

EDIT
Jag har nu satt datorn i strömsparläge igen fast utan hdmi-kabeln inkopplad.

Ska sen köra en ny sleepstudy och se vad den visar.

Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valahnuk:

Okej!
Ja kollar jag på bios-namnet så är det samma. Verkar bara vara datumet som är annorlunda så det kanske inte är någon skillnad då..

Nej jag förstår om du inte vill ändra på din dator.
Men det hade varit väldigt intressant att veta hur fläktarna beter sig i andra legion datorer i strömsparläget. Om det är likadant eller om det bara är min som är såhär.

Både med och utan hdmi-kabel inkopplad.

För om jag inte har tvn inkopplad och sätter datorn i strömsparläge, så startar ändå fläktarna till i 1-2sek då och då. Jag förstår inte varför dom gör så för att när datorn är igång,men t ex bara står på skrivbordet utan att man gör nånting så går aldrig fläktarna.
Så varför startar dom till då och då i strömsparläget då datorn ska förbruka ännu mindre ström?

Ska prova viloläget idag och se hur det är.

Jag kanske kan kolla på det någon gång om jag får tid.

Spelar det någon roll vilket "läge" (prestanda, tyst, balanserad mm) du kör i?
Och när du ändrar inställningar för såv och vilo så ändrar du ju bara för det/ läget du väljer.
Men det har du säkert koll på.

Angående varför pci arbeter hela tiden vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag kanske kan kolla på det någon gång om jag får tid.

Spelar det någon roll vilket "mode" (prestanda, tyst, balanserad mm) du kör i?

Tack!

Jag är ganska säker på att min står i balanserad.

Permalänk
Medlem

Jag börjar ärligt talat misstänka att det är nåt fel på hdmi-porten i datorn, för något jag upptäckte idag var att även att datorn varit helt avstängd inatt så var övre delen av tangentbordet varmt idag när jag skulle starta datorn. Inte brännhett men betydligt varmare än rumstemp.

Så nu när jag satte datorn i strömsparläge igen för ca 1 timme sedan så kopplade jag ur hdmi-kabeln, och nu är inte datorn varm längre. Och sleepstudyn visar 0% på pci express, som innan låg på 90% med kabeln inkopplad.

Jag testar nu med min gamla HP notebook med hdmi-kabeln inkopplad men den verkar inte bli varm överhuvudtaget.